FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:45

cobiie schreef:
Het nieuwe format is gewoon niet goed voor de diervriendelijkheid. Dit gelijk weer afschaffen is de eerste stap en dan kijken of het oude format weer ingevoerd moet worden of een variatie daarop.

En de hindernissen aanpassen, niet zo achterlijk hoog en breed. Maak het maar technischer met moeilijke lijnen en afstanden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:02

Esther schreef:
cobiie schreef:
Het nieuwe format is gewoon niet goed voor de diervriendelijkheid. Dit gelijk weer afschaffen is de eerste stap en dan kijken of het oude format weer ingevoerd moet worden of een variatie daarop.

En de hindernissen aanpassen, niet zo achterlijk hoog en breed. Maak het maar technischer met moeilijke lijnen en afstanden.

Heel veel moeilijker en technischer kan niet…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:13

Sintara schreef:
De eerste link, die van Popstra, kan ik niet volgen. Maar dat springpaard had eruit gehaald moeten worden natuurlijk. De ruiter moet dit ook gevoeld hebben

Nouja, ik vind dat een organisatie op dit moment had moeten ingrijpen en haar uit had moeten bellen.

Iedereen weet dat dit breed uitgemeten gaat worden en daar lusten tegenstanders van de paardensport wel pap van uiteraard.

Het is gewoon alles behalve sjiek wat je daar ziet gebeuren. En dat geld niet alleen voor het oog van een leek.

Ik heb zelf eens in de clinch gelegen met mijn chef de equipe en de nederlandse organisatie tijdens FEI EK reining in Zwitserland toen ik niet individueel meer wilde starten omdat mijn paard niet rad liep. Ik werd op het matje geroepen
En werd min of meer gedwongen het wel te doen want werd er gezegd ik mijn team zou laten vallen. Dat terwijl we die dag 5e waren geworden met ons team. Een mooi resultaat.
Je begrijpt dat dit individuele een drama werd. Ik had er zo verschrikkelijk spijt van toe gegeven te hebben. Ben daarna nooit meer FEI gaan rijden en heb direct naar mijn lidmaatschappen die daar voor nodig waren opgezegd!
Vind het echt een poep organisatie met enkel eigen belang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:52

Esther schreef:
cobiie schreef:

Die zijn juist al heel pittig. Maar heel veel mensen kunnen niet beoordelen hoe zwaar de lijnen en hindernissen zijn. Die zien alleen pas bij een sprong zelf wat er mis gaat.

Het is juist heel zwaar de laatste jaren; moeilijke lijnen, pittige combinaties, hoogte en max tijd. Echt heel pittig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 07:35

Het grootste probleem is volgens mij de ambitie vanuit het IOC om zoveel mogelijk landen op de spelen te hebben. Dat is in de paardensport gewoon niet verantwoord. In Europa, Amerika en UK moet je aan strenge selectiecriteria voldoen. In Saoedi Arabië bijvoorbeeld is het voldoende 1 kwalificatie te rijden in eigen land waarbij het niveau aanzienlijk lager is dan op de spelen. Dan gaat zo’n combinatie op de spelen gewoon nat.

Ook de nieuwe formule waarbij ieder teamlid de eindstreep moet halen draagt absoluut niet bij aan paardenwelzijn. Volgens mij zou het beter te zijn eerst de landenwedstrijd te rijden, waarbij de eerste proef een 1,45/150 inloop speedproef is. Dan filter je er al best wat combinaties uit. Tweede dag van de landenwedstrijd een net 1,60 parcours.

Als je in 1 van deze 2 proeven afgroet zou je dan niet mogen deelnemen aan de individuele proeven. Het terughalen van het wegstreep resultaat zou ervoor zorgen dat de druk op individuele sporters minder hoog is, zodat je het gevoel hebt af te kunnen groeten zonder je team direct te benadelen

boyca

Re: FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:15

Ik heb hier maar 1 ding over te zeggen;
Rules are meant to be broken. Bloed is bloed en had dus gestopt moeten worden

En de springruiter Annika had uitgebeld moeten worden, wat een vertoning

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:41

cobiie schreef:

Inderdaad, die verandering zou al beter zijn.

Ik heb meer paarden over hun grens gepusht zien worden, maar ook in de individuele qualifier. Een ruiter die pas afgroette na 32 strafpunten, dan vraag ik me af waarom je zo lang wacht. Na 4 hindernissen en 16 strafpunten weet je toch al dat het hem niet gaat worden en dat je paard jammer genoeg niet piekt op dit moment?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:52

Gini schreef:
cobiie schreef:

Inderdaad, die verandering zou al beter zijn.

Ik heb meer paarden over hun grens gepusht zien worden, maar ook in de individuele qualifier. Een ruiter die pas afgroette na 32 strafpunten, dan vraag ik me af waarom je zo lang wacht. Na 4 hindernissen en 16 strafpunten weet je toch al dat het hem niet gaat worden en dat je paard jammer genoeg niet piekt op dit moment?

Dat vraag ik me bij mensen ook af. Eerste hardlopers kwamen de finish over en de rest bleef maar doorgaan.........Ik zou ook lekker gaan douchen :+

We moeten vooral niet vergeten dat de meesten op Bokt paarden rijden en paarden bezitten en er anders naar kijken dan naar de niet paarden mensen.

Wij kennen de regels, maar de niet paarden mens ziet bloed, dat maakt wat los bij mensen en moeten we ook heel alert op zijn als we de sport willen behouden.

Ik heb even een rondje fb gedaan en ben wel blij dat de meeste mensen nu echt heel negatief zijn over wat er gezien is en dat er dingen echt anders moeten.
Een deel komt nog met die lege opmerkingen; beste stuurlui staan aan wal en een andere groep roept; niemand meer op een paard. Maar het gros is het ermee eens dat de sport anders moet.

En dat kunnen we beter doen voordat het inderdaad afgeschaft wordt. Zeker als ze er ook nog wat nieuws overheen gooien dat er veel zwart geld in de paarden zit. Wat we natuurlijk allang wisten, maar nu een ding gaat worden en ook veel impact kan hebben hier en daar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:27

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 02:00

Heel goed, maar punt 5 moeten ze dan wel weer heel duidelijk maken, wie, wat, waar en hoeveel iemand moet doen dat hij/zijn het paard in gevaar brengt.

Ik vond de beelden ook echt vreselijk, maar ben ergens wel blij dat er nu zoveel kritiek is en ook mensen uit diverse hoeken zich durven uit te spreken. En dat we bijna allemaal eens zijn dat het anders moet.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 05:07

Aanpassen die suffe regel bloed is bloed.
Arme dier bloed uit 2 neusgaten waar hij door ademd!

Ik vind het echt barbaars.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:51

Nikass schreef:

Wat dat stuk alleen buiten beschouwing laat is dat de ruiters en paarden zijn uit gekozen door hun nationale federatie. Je moet aan de eis voldoen maar ook nog eens worden aangemeld. Het klinkt natuurlijk goed om de FEI overal de schuld van te geven maar som,Inge dingen liggen echt bij de Nationale federaties.

Kijk je naar de Israëlische ruiter een team met begeleiding van Jeroen Dubbeldam en Hans Horn... Misschien hadden die ook kunnen bedenken dat het niveau te hoog was voor die ruiter?

Overigens ben ik het weleens dat de format anders moet en er eerder uitgebeld moet gaan worden. Bloedregel ook aangescherpt.