[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:05

Een stang kan ook doorslaan door een te losse kinketting.
Dat zegt dan nog niets over de inwerking.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:10

Niemand is een heilige.
Maar zij reed hier zoals het hoort. Als Gal dat in de toekomst ook gaat doen zal ik over hem ook lof spreken.
Anky deed dat vroeger ook, dat was ook dressuur zoals het bedoeld was. Zij is toen helaas een andere weg ingeslagen en als OS kampioen was die weg ineens wel heilig of zo.
Ik ben toen af gaan haken en keek vaak nog maar halve proeven en zetten hem weer af.
Zoals bij bijna iedereen daarna in de NL top.
Ik vind het gewoon jammer, we hebben de beste paarden, we hebben echt de kennis wel.
Maar die is vergooit. En helaas jonge ruiters die zo jong zijn amper meer wisten hoe het hoorde omdat ze nooit anders gezien hadden. Daarom mijn inziens ook vaak de lovende reactie over Gal, het gewoon niet meer beter weten wat ook kan en hoort (op een enkele oudere uitzondering na die ik dan ook niet begrijp)
Hopelijk is dat tij nu voor altijd gekeerd. :j

Zo ben ik ook fan van Britt. Gaat dat altijd perfect, nee joh, is ze nog te onervaren voor.
Maar ze zal wel proberen het paard happy te rijden.
Dat is weer een mooi voorbeeld voor onze jeugd.
Van mij mag ook Anky weer in de ring komen zoals ze vroeger reed, graag zelf :j
Ze kan het, dat heeft ze bewezen :j

Bij Gal heb ik ook altijd gedacht en gezegd dat hij het ook kan, maar ondertussen denk ik van niet.
Dat is zijn manier, ik denk niet meer dat hij anders kan.
Leeftijd van het paard doet niets af van het wijze van de basis van het rijden. De basis is van achter naar voor . Al bij een 4 jarige. Spanning af laten vloeien als het te moeilijk word, niet er extra inrijden.
En we hebben in de OS vorige keer ook al gezien bij Charlotte Dujardin met Valergo dat we die weg weer in horen te gaan van de harmonie tussen paard en ruiter. En als je als getalenteerd ruiter dat niet kunt, dan mis je naar mijn inziens het talent op deze manier te rijden. En ik denk dat er voor Gal geen grote successen meer komen. Maar ik heb daar graag mijn ongelijk :j We zullen zien.

Cayenne schreef:
Toen Jessica nog Unee BB onder het zadel had, zag het er ook niet altijd even vriendelijk uit en werkte er ook weleens een hand of been wat flinker in, hoor.
Dus laten we haar nu ook niet meteen als heilige bestempelen...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:34

Een ruiter/amazone kan altijd zijn/haar rijtechniek en benadering veranderen. Ook op latere leeftijd en ook als je aan de top staat.
Punt is wel dat je dat alleen kunt vanuit een sterke intrinsieke motivatie, omdat het betekent dat je een aantal ingesleten gewoontes af moet leren. Het kost tijd, geduld en volharding.

Naar mijn idee is Edward Gal een enorm getalenteerde ruiter die ook echt wel veel hart heeft voor zijn paarden, maar die helaas geleidelijk steeds meer is gaan rijden volgens een methode/benadering die berust op totale controle, in combinatie met erg veel impuls en druk. Wat dan het bekende beeld oplevert - waarbij het de ene keer wat meer ontspannen oogt, maar de volgende keer weer helemaal niet. Omdat het rijden vanuit losheid niet de basis vormt.
Zo jammer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:35

Babootje schreef:
Berdien schreef:
Zet je dat naast de winnende kür dan is dit echt hang en trekwerk tegenover harmonie, plezier en nou ja.. haast samen dansend door de baan.

Je vergelijkt nu toch echt appels en peren. Dat gebeurt constant zie ik. Het paard van Jessica von Bredow is 14. Total US voor dit niveau nog vrij groen met zn 9 jaar. Wat denk je dat dat doet?. Natuurlijk had een eerste plaats er niet ingezeten en nog echt niet goed genoeg. Maar ik vind plaats 6 toch een hele prestatie en de manier waarop hij hem rond heeft gereden ook.

Dus aan een jong paard mag je trekken. En dat stopt met een jaar of 10?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:39

Babootje schreef:
Berdien schreef:
Zet je dat naast de winnende kür dan is dit echt hang en trekwerk tegenover harmonie, plezier en nou ja.. haast samen dansend door de baan.

Je vergelijkt nu toch echt appels en peren. Dat gebeurt constant zie ik. Het paard van Jessica von Bredow is 14. Total US voor dit niveau nog vrij groen met zn 9 jaar. Wat denk je dat dat doet?. Natuurlijk had een eerste plaats er niet ingezeten en nog echt niet goed genoeg. Maar ik vind plaats 6 toch een hele prestatie en de manier waarop hij hem rond heeft gereden ook.

Maar als je je paard zó strak en met zoveel spanning de baan door moet zien te rijden, dan kun je je ook afvragen of het paard hier wel klaar voor is. Daarnaast lijkt dit ook gewoon zij rijstijl te zijn, want op oudere paarden zie ik ook niet een losser, harmonieuzer beeld. Dat is een keuze, maar dat hoeft niet te betekenen dat die manier van rijden maar beloond moet blijven worden.

Daarnaast was Total US niet het enige jonge paard toch? Gio is toch ook nog jong/relatief onervaren? Toch is de manier van rijden van Charlotte héél anders (en dus ook beloond).

En als Nederland mee wil blijven draaien aan de top van de dressuur dan zal er, als je af gaat van de manier van beoordelen door deze jury, écht wel wat moeten veranderen. En dat juich ik alleen maar toe.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:36

Wat ben ik toch zat van die excuus dat het dier jong is. Er waren meerderen jonge en onervaren beesten op de OS maar die touwtrekken was ver te zoeken. Dinja rijdt Hermes toch ook niet zo? Everdale is ook alles behalve makkelijk, maar je ziet haar ook niet zo trekken?

Ik was ook blij dat hij na Jessica moest, omdat dan kan mensen zelf zien wat een verschil er is.

Op de foto dat ik poste was er geen vlieg, Gal did het zelf om controle te houden. Ik had graag filmpje gedeeld waar ik de screenshot vandaan heb gehaald. Daar is het heel duidelijk maar is van YouTube gehaald door de OS.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:00

Bij de NK deed hij dat toch ook, dus hoezo zou het een vlieg zijn?
Trouwen bij binnenkomst en groeten deed hij het hier ook maar door het filmen aan de voorkant minder zichtbaar.
Dus begrijp even niet dat het nu ineens een vlieg zou zijn.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:15

Ik heb de proeven niet gezien helaas, hoor wel veel slechts over de Russen. Hoe was de proef van die Russische dame met het tuigpaard? Daar was ik dan wel weer nieuwsgierig naar haha, had wel eea op Instagram gezien, maar daar worden natuurlijk alleen de goeie dingen opgezet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:21

DuoPenotti schreef:
Bij de NK deed hij dat toch ook, dus hoezo zou het een vlieg zijn?
Trouwen bij binnenkomst en groeten deed hij het hier ook maar door het filmen aan de voorkant minder zichtbaar.
Dus begrijp even niet dat het nu ineens een vlieg zou zijn.

Dat was een retorische opmerking van mij, van die vlieg ;) . Het zou wel heel toevallig zijn dat er net op dat moment een vliegje op zijn borst zou landen waar ie naar zou happen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:51

Even een filmpje van de wat jongere Dalera met Jessica gezocht voor het vergelijk met Total US, filmpje is uit 2017 en Dalera dus 10 jaar:

En om een beetje een beeld van de rijkunst van Jessica van Werndl-Bredow te krijgen een filmpje van haar met de hier eerder genoemde Unnee BB (zonder zadel 8-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:16

Niemand is een heilige, alleen Jessica laat zien dat je kunt veranderen als je wil
dat komt de sport en het dierwelzijn ten goede

gelukkig hebben dat veel ruiters ook opgepakt, Sabine Schut-Kery met Senceo was een redelijke nieuwkomer met een heel prettige manier van rijden

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:57

Ik dacht hier ineens aan, maar wat ik een échte fijne Nederlandse combinatie vond de afgelopen jaren waren Diederik van Silfhout en Arlando. Zo zonde dat dat paard verkocht werd.

Denk dat als zij de tijd hadden gekregen om nog verder te groeien, ze best hoog hadden kunnen eindigen op deze OS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:57

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:19

MCE schreef:
zo sprak de bondscoach toen hij nog geen bondscoach was

https://www.dressuur.nl/artikelen/4885/4885/
Spelenderwijs opleiden. Het zachte in het achterbeen behouden zodat het mooi door kan vloeien. Mooi gezegd. Zaken die bij de nr 1 van de OS overduidelijk vooropstaan en die je bij die combinatie ook terugziet in het beeld. Plezier en ongedwongenheid als basis, in plaats van 'hard werken'.
De bondscoach heeft nog werk te verrichten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:42

MCE schreef:

Hij zal daar nog steeds achter staan, maar net als Rien van der Schaft al heeft aangegeven, de ruiters moeten ook mee willen werken.
Hij kan er dan natuurlijk voor kiezen om ruiters te selecteren die wel open staan voor verandering, maar misschien is er wel een reden dat dit niet kan... Druk vanuit de KNHS of wellicht zijn er wel geen ruiters die openstaan voor veranderingen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:55

Ik kan me niet voorstellen dat er geen jonge talenten zijn die wel zo kunnen rijden.
Als de oude garde niet wil veranderen, en daar lijkt het op, dan is het gewoon klaar zou ik zeggen.
Geef het jonge talent de kans, geef die de paarden en de lessen om wel vooraan mee te kunnen doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:58

Het grote nadeel in Nederland is dat de jonge talenten vaak bij de oude garde gaat trainen. Ik hoop dat er van de jonge garde ook eens wat over de landsgrenzen gaan kijken en bij bvb de Duitsers in training gaan. Bij de springers soms heel normaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:59

Ik zeg ook bezem er door en gaan met die banaan. Als mensen niet willen dan gaat het gewoon nooit goed komen.

Ik ben wel echt blij wat dit teweeg brengt en had gister met het rijden ook echt zoiets van daar wil ik heen qua beeld en gevoel en heb heerlijk gereden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:01

M_D_H schreef:
MCE schreef:

Hij zal daar nog steeds achter staan, maar net als Rien van der Schaft al heeft aangegeven, de ruiters moeten ook mee willen werken.
Hij kan er dan natuurlijk voor kiezen om ruiters te selecteren die wel open staan voor verandering, maar misschien is er wel een reden dat dit niet kan... Druk vanuit de KNHS of wellicht zijn er wel geen ruiters die openstaan voor veranderingen?

denk ook niet dat het 1>2 drie op te lossen is door de bondscoach,

anders gaan rijden, anders gaan trainen, minder op de wedstrijdhouding en meer aan de basis, souplesse en harmonie,

is niet iets wat een bondscoach alleen kan bereiken daar moet je als ruiter en hun instructie ook achter willen gaan staan en doen, of vanuit het opleidingskader (knhs)

denk dat de handel hier ook een hartig woordje in mee spreekt,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-21 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:05

bigone schreef:
Het grote nadeel in Nederland is dat de jonge talenten vaak bij de oude garde gaat trainen. Ik hoop dat er van de jonge garde ook eens wat over de landsgrenzen gaan kijken en bij bvb de Duitsers in training gaan. Bij de springers soms heel normaal.

Ik denk dat er genoeg instructeurs zijn die ook in Nederland fijn trainen en les geven. Ik heb ze altijd nog gehad :j Maar inderdaad je moet ze steeds beter gaan zoeken.
Maar die worden al 20 jaar in een hoekje gedrukt want netjes gereden is niet spectaculair.
Vervolgens scoort spectaculair in de ring boven goed gereden en ze staan nog meer in die hoek.

Dus bezem door de top, bezem door de jurys die been zwaaiers zonder lijf gebruik hoog punten.

Ik had zelf gedacht dat het sinds de vorige OS het kwartje al gevallen zou zijn door Durjadin, maar helaas. Nederland blijft aan zijn oude gewoontes hangen.
Hoop nu echt dat nu wel echt mensen inzien dat wat de top al 20 jaar laat zien geen dressuur is maar circus kunstjes.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:10

O absoluut MCE. Maar als bondscoach kun je wel een lijn uitzetten. En er is met deze uitslag op de OS, lijkt mij, een gegronde reden om nieuwe combinaties te selecteren die meer voldoen aan het ideaal van lichtheid en harmonie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:12

DuoPenotti schreef:
bigone schreef:

Ik denk dat er genoeg instructeurs zijn die ook in Nederland fijn trainen en les geven. Ik heb ze altijd nog gehad :j Maar inderdaad je moet ze steeds beter gaan zoeken.
Maar die worden al 20 jaar in een hoekje gedrukt want netjes gereden is niet spectaculair.
Vervolgens scoort spectaculair in de ring boven goed gereden en ze staan nog meer in die hoek.

Dus bezem door de top, bezem door de jurys die been zwaaiers zonder lijf gebruik hoog punten.

Ik had zelf gedacht dat het sinds de vorige OS het kwartje al gevallen zou zijn door Durjadin, maar helaas. Nederland blijft aan zijn oude gewoontes hangen.
Hoop nu echt dat nu wel echt mensen inzien dat wat de top al 20 jaar laat zien geen dressuur is maar circus kunstjes.

hopelijk kunnen we na de OS van Parijs er anders over praten, en is in Tokyo het laatste kwartje echt gevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:17

Askja schreef:
O absoluut MCE. Maar als bondscoach kun je wel een lijn uitzetten. En er is met deze uitslag op de OS, lijkt mij, een gegronde reden om nieuwe combinaties te selecteren die meer voldoen aan het ideaal van lichtheid en harmonie.

denk niet dat de bondscoach dat alleen gaat redden, oude roem en glorie is sterk en hardnekkig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:18

Ja ik hoop het echt :j
Dan word dressuur kijken weer genieten ipv na 3 onderdelen weer weg zappen omdat het niet aan te zien is.
En je ook niet meer naar een wedstrijd gaat van de internationale ruiters, terwijl dat voor mij zo gemakkelijk is wondende midden in het paarden Mekka . Maar ik liet het voortaan.
Jammer toch...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:20

@MCE: Dat denk ik ook. Bovendien heeft het NOC ook nog wat in de melk te brokkelen. En dus moeten die talenten dan op wedstrijden ook daadwerkelijk hoger geklasseerd worden dan de bestaande top.