'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:09

Maartje1990 schreef:
Even een terug vraag, waarom is inslapen zo'n probleem? Is dat zielig voor het dier?

Waarom zou je het wél doen dan?
Hij nog blij, hij scharrelt lekker rond. Waarom wel?
Waarom geven we jou geen spuitje dan? Dat is toch niet zo’n probleem?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:09

Nee. Maar waarom doen als het paard nog vrolijk is?
Voor wie doe je het dan? Niet voor het paard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:17

Mariposa11 schreef:
Caily schreef:
Waarom krijgt hij geen dekentje als hij zo oud en mager is een het regent? Beestje kan de energie wel beter gebruiken zo te zien.

30 hoog bejaard... mijne liep met 27 nog met veulen, én prima op gewicht... wat is een pony van 40 dan wel niet?

Wie zegt dat hij dat niet krijgt?

Je kan de ene pony niet met de andere vergelijken.

In het artikel is hij toch behoorlijk nat geregend...

Denk dat vrolijk een relatief begrip is. Een paard is een kuddedier met vlucht instinct, als er 1 soort is wat de schijn kan ophouden zijn hun het wel. En zeker de Haflingers zijn dan bikkelhard. Persoonlijk vind ik dat als je gaat wachten tot die sip in een hoekje gaat staan, je echt te laat bent. Wat niet wil zeggen dat ik dit paard zou inslapen. Maar wel wat aan de voeding doen, hoeveel hij ook krijgt en wordt bijgevoerd, duidelijk zichtbaar dat het niet het juiste is...

DuoPenotti

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:20

Ik zou zeggen breng je expertise over aan de eigenaar ze zal je voor eeuwig dankbaar zijn. :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:24

Er zijn vast genoeg mensen die dat geprobeerd hebben, en de voedingsadviseurs op internet schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Maar op het filmpje komt het bij mij over als, het hoort erbij en vinden we prima. En dat begrijp ik niet helemaal :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:26

Ja als je misschien al tig soorten voer en Suplementen hebt gebruikt zonder resultaat hoort het er misschien ook gewoon bij :)*

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:31

Ik sta hier soms echt versteld....

Als het dier eet, drinkt, loopt, zelf in de benen kan komen, poept en piest en dat alles zonder onaanvaardbare pijn is er geen reden tot inslapen.

Jammer voor degene die een mager paard niet om aan te zien vinden.

Nee ik vind het hier met mijn oudjes ook niet prettig. Heb ze nog in mn hoofd in de top van hun carrière. Welbespierd, macho, blinkend. Nu sloft de 27 jarige hengst zijn rondjes door de wei, goed op gewicht overigens.
Mijn 25 jarige arabische hengst begint schraler te worden, gewicht komt er steeds moeilijker aan. Maar het scheurt zijn rondjes, steigert, bokt en doet net zo achterlijk als toen hij 3 was.

Volgens de DA niets om je zorgen over te maken, schraalheid is vaak een bijkomstigheid van het geriatrische paard. Ik moet mijn verwachting bijstellen, het wordt niet beter, maar geleidelijk aan steeds ietsje minder. Een geheel natuurlijk proces.

Maar we zijn gewend om opa en oma weg te stoppen in tehuizen en paarden moeten maar weg voor de dood. Zo zien we ze geen van beide aftakelen. Dat is prettiger voor ons. Toch?

Stop toch met zeuren en stel je visie bij. Accepteer dat je geliefde paard ooit gaat aftakelen. Stop met verwijten maken als anderen het paard dit volledige levensproces wel gunnen. Ja gunnen! Want het kost bakken met geld. Zolang het paard gezond is en voor de rest gewoon slechts oud is er niets aan de hand. Kan het best een voorjaarsbuitje handelen. Zal het misschien eens een dagje minder rad zijn of zich even niet helemaal lekker voelen. Beetje op,stoom moeten komen...wat ouderdomskwaaltjes hebben....

Maar wat een gezeur over een paard van 30 omdat het er niet meer uit ziet als een topfitte 16 jarige.
Thats life!!!
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 27-06-21 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:35

Pareltjes schreef:

Als het dier eet, drinkt, loopt, zelf in de benen kan komen, poept en piest en dat alles zonder onaanvaardbare pijn is er geen reden tot inslapen.

Nee ik vind het hier met mijn oudjes ook niet prettig. Heb ze nog in mn hoofd in de top van hun carrière. Welbespierd, macho, blinkend. Nu sloft de 27 jarige hengst zijn rondjes door de wei, goed op gewicht overigens.
Mijn 25 jarige arabische hengst begint schraler te worden, gewicht komt er steeds moeilijker aan. Maar het scheurt zijn rondjes, steigert, bokt en doet net zo achterlijk als toen hij 3 was.

Volgens de DA niets om je zorgen over te maken, schraalheid is vaak een bijkomstigheid van het geriatrische paard. Ik moet mijn verwachting bijstellen, het wordt niet beter, maar geleidelijk aan steeds ietsje minder. Een geheel natuurlijk proces.

Maar we zijn gewend om opa en oma weg te stoppen in tehuizen en paarden moeten maar weg voor de dood. Zo zien we ze geen van beide aftakelen. Dat is prettiger voor ons. Toch?

Stop toch met zeuren en stel je visie bij. Accepteer dat je geliefde paard ooit gaat aftakelen. Stop met verwijten maken als anderen het paard dit volledige levensproces wel gunnen. Ja gunnen! Want het kost bakken met geld. Zolang het paard gezond is en voor de rest gewoon slechts oud is er niets aan de hand. Kan het best een voorjaarsbuitje handelen. Zal het misschien eens een dagje minder rad zijn of zich even niet helemaal lekker zijn. Beetje op,stoom moeten komen...

Maar wat een gezeur over een paard van 30 omdat het er niet meer uit ziet als een topfitte 16 jarige.
Thats life!!!

Heel goed verwoord. Mijn dierenarts euthanaseert als een paard zelf niet meer wil. En dat geven ze prima zelf aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:43

DuoPenotti schreef:
Ja als je misschien al tig soorten voer en Suplementen hebt gebruikt zonder resultaat hoort het er misschien ook gewoon bij :)*

Dat lees of hoor ik nergens in dit geval. Als dat al zo is zou het tactisch zijn dat erbij te zetten. Tig soorten voer en supplementen proberen is tegenwoordig een soort van Russische roulette, een professional in de arm nemen voor een persoonlijk advies zou een grotere kans van slagen en een kleinere uitgave kúnnen zijn...

@Pareltjes, het gaat helemaal niet om cosmetisch, het gaat om gezond en het objectief kunnen beoordelen van een wezen wat qua instinct zwakte zal verbergen. Een geriatrisch persoon ondersteun je ook met speciale (sonde)voeding wanneer nodig en doe je een extra laag kleding aan of dekentje over het bed.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:46

Precies dat pareltjes.
Dun zijn staat niet gelijk aan zich niet goed voelen..

Ik heb patiënten die broodmager worden maar aangeven geen onderzoek daarnaar te willen laten doen. Ze zijn oud maar voelen zich goed zoals ze zijn en als dat niet meer zo is dan is hun tijd daar.. dan zien we wel weer. En zo gaan sommigen nog wat jaartjes door hoor.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:47

Caily schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat lees of hoor ik nergens in dit geval. Als dat al zo is zou het tactisch zijn dat erbij te zetten. Tig soorten voer en supplementen proberen is tegenwoordig een soort van Russische roulette, een professional in de arm nemen voor een persoonlijk advies zou een grotere kans van slagen en een kleinere uitgave kúnnen zijn...

@Pareltjes, het gaat helemaal niet om cosmetisch, het gaat om gezond en het objectief kunnen beoordelen van een wezen wat qua instinct zwakte zal verbergen. Een geriatrisch persoon ondersteun je ook met speciale (sonde)voeding wanneer nodig en doe je een extra laag kleding aan of dekentje over het bed.

De eigenaren zijn aan niemand verantwoording verschuldigd over wat hij krijgt.
De DB heeft beoordeeld en ze hoeven dat niet voor bokt uit te schrijven want de gem Nederlander heeft toch niks aan die info.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:59

Caily schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat jij niet leest wil niet zeggen dat het niet is gedaan.

En ja ook met de zogenaamde professional kom je op tig dingen uit. Wel toevallig wat ze zelf verkopen...
De ene zegt, neem deze slobber met extra eiwit. De ander zegt probeer deze olie, de ander zegt, eiwit van gewoon het kruidvrat werkt goed.
Ohnee toch sojaschroot. Ja deze muesli, die is goed, ja dit of dat.
Of verdorie mijn paard lust dit niet, zit je weer met je zak te kijken.
En allemaal hebben ze een bedrijfje in paardenvoeding en zijn ze expert.

Dus...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:00

Maartje1990 schreef:
Even een terug vraag, waarom is inslapen zo'n probleem? Is dat zielig voor het dier?

dat is zielig voor de mensen die van hem houden.. mogen zij mss hun eigen beslissingen nemen,zonder veroordeeld te worden door een stel boktweters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:07

Pareltjes schreef:

Stop toch met zeuren en stel je visie bij. Accepteer dat je geliefde paard ooit gaat aftakelen. Stop met verwijten maken als anderen het paard dit volledige levensproces wel gunnen. Ja gunnen! Want het kost bakken met geld. Zolang het paard gezond is en voor de rest gewoon slechts oud is er niets aan de hand. Kan het best een voorjaarsbuitje handelen. Zal het misschien eens een dagje minder rad zijn of zich even niet helemaal lekker voelen. Beetje op,stoom moeten komen...wat ouderdomskwaaltjes hebben....

Thats life!!!

Goed verwoord!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:32

Pareltjes, _O_
Top verwoord! Kan niet anders zeggen.

Al die oordelen hier, bahbah..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:51

Caily schreef:
DuoPenotti schreef:

Meen je dit serieus? Vind jij echt dat iedereen zich tegenover de hele wereld van A tot Z moet verantwoorden over wat/hoe zij/hij zijn paarden verzorgt? En welke professional daarvoor in de arm is genomen? En of dat dan wel de juiste is???
Wat een onzin, ik vind dat echt veel te ver gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:06

Ik vind dit echt erg het paard is mager en de eigenaar moet zich steeds verantwoorden. Dat krijg je als een mager paard zo in het zicht staat. Vaak zijn het ook mensen met 0 verstand van paarden.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:10

marleen_usar schreef:
Ik vind dit echt erg het paard is mager en de eigenaar moet zich steeds verantwoorden. Dat krijg je als een mager paard zo in het zicht staat. Vaak zijn het ook mensen met 0 verstand van paarden.

Dus wat is je punt hier? Dat het paard maar lekker in het stalletje moet blijven staan omdat het geen mooi gezicht is?
Waar gaat het fout…

@pareltje, heel goed verwoord! :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:10

marleen_usar schreef:

Ik begrijp ook dat dit, wanneer je je dier echt goed verzorgd, enorm frusterend moet zijn.

Maar dan denk ik even terug aan die het die onlangs gestolen is omdat hij er na herhaaldelijk melden nog steeds erbarmelijk bij stond.
Die man schreeuwde ook moord en brand dat dat dier een hemels leven had bij hem (evenals veel Bokkers).... ondertussen kropen de luizen en maden er overheen... het dier had het helemaal niet goed.

Beetje alertheid kan dus veelaal toch geen kwaad.
Al is ook mijn eerste indruk dat dier zich goed lijkt te voelen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:14

Ik bedoel te zeggen dat het paard in dit geval in het zicht staat en de eigenaar steeds gezeik krijgt. Ik heb dat ook meegemaakt en dat is gewoon zo frustrerend. Ik zeg niet dat het dier uit het zicht moet staan, maar een weidje waar veel minder mensen langs komen zou een hoop schelen.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:14

marleen_usar schreef:
Ik bedoel te zeggen dat het paard in dit geval in het zicht staat en de eigenaar steeds gezeik krijgt. Ik heb dat ook meegemaakt en dat is gewoon zo frustrerend. Ik zeg niet dat het dier uit het zicht moet staan, maar een weidje waar veel minder mensen langs komen zou een hoop schelen.

Oh oké! Ik heb het even verkeerd begrepen! :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:18

Geeft niet, ik kreeg ook zo veel gezeur van niet paarden mensen.Ik weet hoe het voelt, oordelen zonder te weten wat er echt speelt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:52

Kendra schreef:
Caily schreef:
uote="DuoPenotti"]

Meen je dit serieus? Vind jij echt dat iedereen zich tegenover de hele wereld van A tot Z moet verantwoorden over wat/hoe zij/hij zijn paarden verzorgt? En welke professional daarvoor in de arm is genomen? En of dat dan wel de juiste is???
Wat een onzin, ik vind dat echt veel te ver gaan.[/quote]

Nee dat hoeft absoluut niet. Gaat niemand wat aan. Maar als je besluit social media hierin te betrekken en een spandoek op te hangen, dan vraag je er wel een beetje om toch?

Persoonlijk denk ik dat de voedings deskundigen met echt goede kennis en opleiding zich niet verbinden aan een merk en per situatie zeker onderscheid kunnen maken wanneer vet of eiwit nodig is. Maar dat lijkt me een hele andere discussie toch?

Mijn punt is, je zet een mager paard in een wei aan drukke doorgaande weg, daar komen vragen van. Wat alleen maar goed is, aangezien men de situatie niet kent. Vervolgens besluiten de eigenaren een nogal opvallend spandoek op te hangen, en social media op te zoeken, maar nergens gaan ze verder op in. Dan krijg je dus discussies al dit.

DB en DP klinkt heel leuk, maar iedereen die daar wel eens mee te maken heeft gehad weet dat dat eigenlijk een lachertje is. Niet omdat die mensen niks willen, maar omdat ze vaak weinig kunnen. Ik heb bij mensen een huis gehuurd en die paarden kregen met z'n vijven 1 lullig emmertje water per dag. De achterburen zagen altijd de speciekuipen op de kop liggen en sloegen alarm. Dom verhaaltje dat een van de paarden de bak vaak omtrapte en er minimaal 4 keer per dag gecheckt werd, en het was oke. En ondertussen stopte ik ze als de eigenaren weg waren maar extra emmers water toe...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:56

Zochten ze zelf de krant op dan?

En ja ze gaan wel ergens op in.
Zo is te lezen dat hij van dekens op dat moment wondjes kreeg, dus had hij eerder wel op.
En binnenkort gaat hij als zebra door het leven, dus weet je ook dat hij een vliegendeken op gaat krijgen.

Dus hoezo ze gaan nergens op in?
Dus wederom een aanname van jou.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:31

marleen_usar schreef:
Geeft niet, ik kreeg ook zo veel gezeur van niet paarden mensen.Ik weet hoe het voelt, oordelen zonder te weten wat er echt speelt.
Dat is inderdaad heel vervelend, maar dat is nog toe te schrijven aan onwetendheid. Ik vind de snoeihard veroordelende reacties van paardenmensen eigenlijk veel storender. De post van Pareltjes hierboven slaat m.i. wat dat betreft de spijker op zijn kop.