Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ikke schreef:Wat is er mis met training op basis van positieve beloning, daar waar er ruimte is voor die aanpak?
kiki1976 schreef:Fluwelen handschoenen, hard afstraffen zijn de twee uiterste. Is ook altijd nog een middenweg.
bliksemflits schreef:kiki1976 schreef:Fluwelen handschoenen, hard afstraffen zijn de twee uiterste. Is ook altijd nog een middenweg.
Daar ben ik het 100% mee eensIk heb alleen het idee/gevoel bij sommige die hier reageren dat die middenweg er niet is. En dan vooral de middenweg dat er af en toe echt wel een wat hardere ophouding nodig is dan alleen een losse teugel en geen druk.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat er constant enorm veel druk op het bit staat, maar meer druk dan misschien gewenst is is bij echt fanatieke springpaarden soms wel even nodig.
bliksemflits schreef:kiki1976 schreef:Fluwelen handschoenen, hard afstraffen zijn de twee uiterste. Is ook altijd nog een middenweg.
Daar ben ik het 100% mee eensIk heb alleen het idee/gevoel bij sommige die hier reageren dat die middenweg er niet is. En dan vooral de middenweg dat er af en toe echt wel een wat hardere ophouding nodig is dan alleen een losse teugel en geen druk.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat er constant enorm veel druk op het bit staat, maar meer druk dan misschien gewenst is is bij echt fanatieke springpaarden soms wel even nodig.
bliksemflits schreef:Daar ben ik het 100% mee eensIk heb alleen het idee/gevoel bij sommige die hier reageren dat die middenweg er niet is. En dan vooral de middenweg dat er af en toe echt wel een wat hardere ophouding nodig is dan alleen een losse teugel en geen druk.
VogeltjeM schreef:bliksemflits schreef:Daar ben ik het 100% mee eensIk heb alleen het idee/gevoel bij sommige die hier reageren dat die middenweg er niet is. En dan vooral de middenweg dat er af en toe echt wel een wat hardere ophouding nodig is dan alleen een losse teugel en geen druk.
Als die druk schijnbaar zo hoog is dat bij 52%(!!) van de paarden wonden ontstaan en bij een nog hoger percentage oude schade wordt gevonden, dan is er iets mis met de sport en moeten we er niet voor kiezen om paarden in een situatie te brengen waarin die druk nodig is. Dit is echt niet goed te praten.
We noemen ons paardenliefhebbers, maar wat hebben we precies lief? Het dier paard, of het gebruiksvoorwerp paard?
Popstra schreef:Met pressure/release training heb ik nog de minste moeite. Paarden belonen met hetgeen ze het fijnst vinden namelijk vrij zijn en blijven van druk als ze iets goed doen zie ik niet als verkeerd en juist iets positiefs. Helemaal gecombineerd met belonen en vooral blij zijn als ruiter en dit aan het paard uiten als iets goed gaat. Ik geloof echt dat ook dat positief werkt.
bliksemflits schreef:Maar komen die wonden wel door de druk? Komen die niet door bijv een niet-passend bit? Of het verkeerde bit? Of zaten ze er al? Is er constant zoveel druk of zijn het flinke ophoudingen en weer los?
Al die dingen zijn niet meegenomen of gecheckt, en daar haak ik wel af op dit onderzoek eerlijk gezegd.
En er zijn ook nogsteeds paarden die dit met plezier doen. Die worden niet 'in die situatie gebracht'. Of nouja, natuurlijk wel want in hun eentje komen ze er niet. Ik heb mijn paard lief, en neem haar mee naar een crossterrein omdat ik haar lief heb. Ze heeft daar de tijd van d'r leven en vind het het mooiste wat er is.
VogeltjeM schreef:Maar toch lukt het bij 52% van de paarden niet, terwijl het professionele ruiters en minstens amateurs op een zeer hoog niveau betreft. Misschien zijn de omstandigheden dan wel te extreem en eisen we teveel.
996981 schreef:VogeltjeM schreef:Maar toch lukt het bij 52% van de paarden niet, terwijl het professionele ruiters en minstens amateurs op een zeer hoog niveau betreft. Misschien zijn de omstandigheden dan wel te extreem en eisen we teveel.
Het ging om paarden in een 60-80 cm cross... dat heeft absoluut niks met profs of een hoog niveau te maken
fransje23 schreef:996981 schreef:
Het ging om paarden in een 60-80 cm cross... dat heeft absoluut niks met profs of een hoog niveau te maken
Correctie de grootste groep reed een 60-80 cm cross maar er waren ook deelnemers die 80-100 en 100-120 cm reden.
996981 schreef:VogeltjeM schreef:Maar toch lukt het bij 52% van de paarden niet, terwijl het professionele ruiters en minstens amateurs op een zeer hoog niveau betreft. Misschien zijn de omstandigheden dan wel te extreem en eisen we teveel.