[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:47

Gezondheidsverklaring hoef je niet in te vullen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:31

Mijn pony heeft ook geboorte datum 01-01-1900. Maar in het paspoort staat een ander stempel dan wat de website aangeeft als ik sie check. Bij wie moet ik dan zijn? Ppi is van drumhorse nog wat maar dat bestaat niet meer..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:05

De NSvT heeft alles samen met hun leden alles gecontroleerd.
Oa welke paarden er op uw adres bekend waren in het systeem met de daarbij behorende gegevens. Dit was idd voor de I&R registratie.

Net gekeken via de I&R. Chip en levensnummer, geboorte datum en paspoort uitgevende instantie kloppen.
Nu hoef ik toch niets meer te doen?

Hier ook een stalhouder die dwars is met het aanvragen van de UBN aanvraag. Maar hier kunnen ze toch enkel de stalhouder op aanspreken?
Het is voor hun meer een principe kwestie. Ze zijn een pensionstal welke netjes een KvK heeft en alles netjes op papier doen, dus wat dat betreft is alles bekend.
Maar ze zijn boos omdat ze het via pensionklanten moeten vernemen en zelf nergens maar enig schrijven/info over hebben mogen ontvangen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:16

Sodeletuut schreef:
frensje schreef:
Mijn pensionhouder, hele kleine stal aan huis, hij doet het erbij, wil geen UBN aanvragen.
Ik begrijp dat mijn paard geregistreerd moet worden op zijn nummer maar als hij dat niet wil aanvragen gaat dat niet. Ik kan niet zelf een UBN aanvragen.
Een eventuele boete wil ik niet betalen. Wat is nou wijsheid?
Gewoon maar wachten en hopen dat er geen controle komt?

Mocht een pensionstalhouder het ECHT niet willen, dan mag jij ook een UBN zelf aanvragen op zijn adres. Is niet wat ze bij RVO graag willen, maar het mag officieel wel.

Als hij ze niet geregistreerd wil hebben op zijn terrein is het een beetje brutaal om dan op zijn adres een ubn te registreren.
Ik kan me goed indenken dat iemand dat niet wil.
Dan is het aan jou of je daarmee akkoord gaat of een andere plek zoekt voor je dier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:40

Ladygiroc schreef:
Mijn pony heeft ook geboorte datum 01-01-1900. Maar in het paspoort staat een ander stempel dan wat de website aangeeft als ik sie check. Bij wie moet ik dan zijn? Ppi is van drumhorse nog wat maar dat bestaat niet meer..

Dat heeft die van mij ook.
Paspoort van GCDHA.
Leeftijd ook 01-01-1900 terwijl zijn geboortedatum bekend is.
chipnummer en levensnummer zijn NL dus zal wel goed zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:46

bamsy schreef:
Paard is van 2010, Spaans paspoort maar wel in NL geboren dus ik er eigenlijk vanuit dat dit wel geregeld was

Dat was dus ook het geval met mijn paarden. Westfaals paspoort en ook hier ingeschreven en in Nederland geboren. Ik heb ze dus geïmporteerd via het Tinkerstamboek.

Bij koeien, schapen en varkens is het heel gewoon dat je het UBN van de vorige eigenaar of nieuwe eigenaar weet, dit zal bij de paarden een kwestie van wennen zijn. Gewoon bij aankoop en verkoop UBN uitwisselen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:38

Eefke85 schreef:
Ik was aan het proberen, maar kan het webinar niet volgen omdat ik geen creditcard heb waar ik de gegevens van kan invoeren.

Wel jammer, want ik huur een wei zonder adres van mensen die niks van deze nieuwe wet wisten en daarom ook geen UBN nummer willen aanvragen omdat het volgens hem toch alleen maar is om mensen op kosten te jagen.

Vergelijkbare situatie hier. Hoe ga jij het oplossen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:03

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:20

Heb vanmorgen met rvo gebeld omdat we zelf een stuk grond hebben zonder adres. En dan moest ik bellen stond op hun site. Dit ook netjes gedaan en de mevrouw zegt dat hun mij weer gaan bellen. Nu moet ik dus wachten tot hun mij terug bellen om dit aan te vragen. En dus weet ik nog niks. Hoezo omslachtig.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:35

suffie schreef:
bamsy schreef:
Paard is van 2010, Spaans paspoort maar wel in NL geboren dus ik er eigenlijk vanuit dat dit wel geregeld was

Dat was dus ook het geval met mijn paarden. Westfaals paspoort en ook hier ingeschreven en in Nederland geboren. Ik heb ze dus geïmporteerd via het Tinkerstamboek.

Bij koeien, schapen en varkens is het heel gewoon dat je het UBN van de vorige eigenaar of nieuwe eigenaar weet, dit zal bij de paarden een kwestie van wennen zijn. Gewoon bij aankoop en verkoop UBN uitwisselen.

Wij weten nooit de ubn waar ze naar toe gaan, kan ze ook gewoon afmelden

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:21

Van de 100 paarden, stonden er bij ons zo'n 15 niet goed geregistreerd. Ik vind het dus niet zo'n 'uitzondering' zoals hier eerder gemeld werd.

Dat je nu nog niet moet melden waar ze precies heen gaan of vandaan komen zal best, zoals ik zei zal het in het begin niet zo'n vaart lopen.

Maar als ik nu van RVO meldingen krijg over dat ik in overtreding ben omdat de slager enkele schapen van ons niet aanmeld en ik dus ' zwevende schapen heb' : dan kan ik je vertellen hoe dat over een aantal jaar bij de paarden is.

En als ik er voor kies als pensionhouder om iemand die nu niet wil registreren straks niet aan te nemen als het zo ver is: dan is dat toch mijn goed recht :) . Net zoals iemand die niet wil registreren dat nu niet wil doen. Mag iedereen toch voor zich weten :) .

Ik ga alleen over een paar jaar niet de kans nemen op een boete, of een controle, omdat iemand dan zijn zaken nog niet heeft geregeld :o . Dus dat kan later een mogelijk( hoeft niet, hangt er vanaf hoe strikt ze gaan zijn) risico zijn van nu je paard niet registreren :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:02

DuoPenotti schreef:
Ladygiroc schreef:

Paspoort van GCDHA.

Is het aanmelden op UBN wel gelukt?

Ik heb ooit eens een andere link(anders dan RVO) gehad om het chipnummer te checken en daar stond ppi van het arabieren stamboek dacht ik. Kan alleen die zoeklink niet vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:03

Heb ik nog niet gedaan.
Als ik niet op social media zat wist ik nog van niks.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:41

DuoPenotti schreef:
Ladygiroc schreef:

Paspoort van GCDHA.

Alle paarden die in de database in het verleden aangemeld zijn werden zonder geboortedatum aangemeld (dit kon toen nog niet), nu kan dit wel ingevoerd worden. De RVO heeft daarom besloten om alle oudere aangemelde paarden een fictieve geboortedatum te geven namelijk 01-01-1900. Ik heb gemaild met de paspoort instantie van mijn paard en kreeg deze reactie en ze hebben daarna de geboortedatum aangepast.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:10

Duidelijk corina. Maar onze ppi bestaat niet meer, dan zouden we de geb data niet aan kunnen passen? Weet niet hoe belangrijk die data is.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 05:02

Ladygiroc schreef:
Duidelijk corina. Maar onze ppi bestaat niet meer, dan zouden we de geb data niet aan kunnen passen? Weet niet hoe belangrijk die data is.

Als een ppi failliet gaat of stopt dan worden de paarden overgenomen door een andere ppi.
Als ik google op tinker GCDHC krijg ik een bericht van het NSvT dat zij deze paarden overgenomen hebben.

Weet niet of een geboortedatum belangrijk is daar zou je een mail of belletje aan moeten wagen met deze vraag.

Ik zelf denk niet dat het persee belangrijk is omdat ze de gegevens wel kunnen opvragen bij de ppi die de paarden overgenomen in hun bestand, maar dat weet ik dus niet zeker.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:16

Nou ik heb de paspoorten van mijn fjord en shetlander gecontroleerd. Dat klopt allemaal netjes. Ik huur een stuk grond (midden in het bos dus zonder adres). Ik moet nog even met de eigenaar om de tafel. Stel hij is bereid een UBN aan te vragen moet hij dit dan doen of ik (met zijn toestemming) en moet hij of ik dan de paarden registreren?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:30

deedee19 schreef:
Nou ik heb de paspoorten van mijn fjord en shetlander gecontroleerd. Dat klopt allemaal netjes. Ik huur een stuk grond (midden in het bos dus zonder adres). Ik moet nog even met de eigenaar om de tafel. Stel hij is bereid een UBN aan te vragen moet hij dit dan doen of ik (met zijn toestemming) en moet hij of ik dan de paarden registreren?

De houder van de locatie vraagt het UBN aan, dat kan een eigenaar zijn, maar ook een huurder. Dus in dit geval even onderling afstemmen wie de houder van de locatie is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:38

Ik heb mijn paarden inmiddels ook geregistreerd.
- 4 van de 6 gingen foutloos.
- 1 heeft geboortedatum 01-01-1900 erin staan en geen naam (appaloosa stamboek) maar de nummers kloppen verder wel.
- 1 heeft Belgisch paspoort en heb ik via importmelding handmatig toegevoegd. Deze staat momenteel nog onder het kopje 'signaleringen' maar kan ik via 'Zoeken chipnummer van paarden' wel al terugvinden. Dit is de enige die op een externe locatie staat, dus als het goed is kunnen zij hem nu ook op UBN registreren.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:57

Ik ging mijn paard opzoeken en helaas zegt de site niet gevonden terwijl hij wel bij het stamboek AVS is geregistreerd. Heb ze maar een mail gestuurd hoe of wat.
Mijn paard heeft geen chip maar nog DNA met levensnummer maar helaas.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:43

Net antwoord van het stamboek dat het klopt dat mijn paard er niet in staat omdat hij geen chip heeft maar DNA met levensnummer.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:05

rumay schreef:
Net antwoord van het stamboek dat het klopt dat mijn paard er niet in staat omdat hij geen chip heeft maar DNA met levensnummer.

Volgens mij moeten nu de destijds dna geregistreerde paarden ook aan de chip maar ik kan niet meer vinden waar ik dat gelezen heb

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:58

Volgens stamboek moet ik de gegevens mailen en kan hij erin. Ik ga niet nu nog een keer een chip zetten, reden dat ik niet wilde is nog steeds van kracht voor mij.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:20

Ik heb ondertussen contact gehad met het NRPS vanwege mijn Quarter en het klopt inderdaad dat de gegevens met 1900 staan, dit heeft te maken met dat dit eerder allemaal niet hoefde. Zolang de chip maar over één komt is het blijkbaar goed.

De registratie klopt nu dus. Voordat ik dingen door de war haal: Wat moet ik nu nog verder doen?
Voor de stal eigenaar ga ik straks de stal + UBN regelen en dan de paarden op onze stal er in zetten.

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:29

Inmiddels is het hier gelukt om een ubn nummer aan te vragen en de pony's te registreren. Bij 1'tje was inderdaad ook geen verdere informatie bekend en de geboortedatum stond op 01-01-1900, maar verder klopten de nummers wel.

Maar wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is de lokale administratie. Moet je nu alleen in een schrift o.i.d. bijhouden als een paard langer als 24 uur op een andere locatie staat of ook bij iedere buitenrit, wedstrijd, les of wat dan ook?