Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:52

Horses.nl heeft het persbericht ook niet helemaal goed vertaald :+
Paard heeft een bloedtest op Piroplasmose (in Nederland vrij onbekend maar is Spanje komt het regelmatig voor) en een PCR-test voor Rhino gehad. Beiden waren negatief.

Afbeelding

Afbeelding

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:45

M.b.t. het enten. Enten heeft zin alleen als (bijna) de hele stal ent. Zo houd je de omloop van het virus lager. Het betekend niet dat ze het niet meer kunnen krijgen. De indicatie voor de enting is niet voor de neurologische variant, maar het zorgt er dus wel voor dat er minder rhino in de lucht hangt op stal. En dus de kans kleiner wordt.

Er zijn voor nu nog genoeg entingen. (Volgens spreker gister tijdens de webinar)

Daarnaast nog de swabs, eigenlijk moet er 2 of 3x geswabt worden om zeker te zijn dat het paard geen rhino heeft. Daarnaast 2x per dag temperaturen.
Eigenlijk moeten de dieren gewoon minimaal 14 dagen in quarantaine en dan zoals onderstaand worden getest. Daarna weet je zeker of ze wel of niet negatief zijn. Dieren kunnen vals negatief getest worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron foto’s: webinar eisema media group

Edit; bron toegevoegd

pumpina

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:38

Thanks voor het delen!

Over het zin hebben van enten verschillen de dierenartsen blijkbaar van mening. Enten heeft altijd zin, (het lichaam herkent het virus sneller en kan daardoor meer infectiedruk aan), alleen de mate van waarin het zin heeft, wordt groter hoe meer paarden de enting hebben gehad.

Je koopt er in feite 'tijd' mee om je paard te kunnen verplaatsen als zn buurman symptomen krijgt.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:47

Ik wil hier ook eventjes inhaken.

Ik zit op het moment op de Sunshine Tour. Gister was het paniek. De geruchten gingen dat we een paard positief was. Het paard is negatief op rhino maar vertoont wel symptomen. En is al zeker 10 dagen van het terrein weg.. De luidsprekers riepen zelfs om dat we rustig moeten blijven & dat de spaanse regering de grenzen niet zou dichtgooien. Om 19:00 stonden er zeker 15+ wagens klaar om te vertrekken en daarvoor waren er ook al minimaal 5 vertrokken....

Het is vanaf zo dichtbij heel onwerkelijk. Iedereen heeft papieren nodig om te gaan rijden. Niet iedereen heeft die en loopt dus risico op boetes.. De tussenstops zijn dicht & je paard 30 uur op een wagen zetten is absoluut een no go.. Sommige ruiters hebben hun paarden ergens anders onder gebracht op een aantal kms hier vandaan.

Voor nu is het afwachten. Wij zijn aan het brainstormen hoe we met 12 paarden naar huis kunnen. We vertrekken het liefste aanstaande maandag. Of dat kan is nog maar de vraag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:31

Wat ontzettend zuur joh. Sterkte er mee

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:40

xsensibel schreef:

Ik zit op het moment op de Sunshine Tour. Gister was het paniek. De geruchten gingen dat we een paard positief was. Het paard is negatief op rhino maar vertoont wel symptomen. En is al zeker 10 dagen van het terrein weg.. De luidsprekers riepen zelfs om dat we rustig moeten blijven & dat de spaanse regering de grenzen niet zou dichtgooien. Om 19:00 stonden er zeker 15+ wagens klaar om te vertrekken en daarvoor waren er ook al minimaal 5 vertrokken....

Het is vanaf zo dichtbij heel onwerkelijk. Iedereen heeft papieren nodig om te gaan rijden. Niet iedereen heeft die en loopt dus risico op boetes.. De tussenstops zijn dicht & je paard 30 uur op een wagen zetten is absoluut een no go.. Sommige ruiters hebben hun paarden ergens anders onder gebracht op een aantal kms hier vandaan.

Voor nu is het afwachten. Wij zijn aan het brainstormen hoe we met 12 paarden naar huis kunnen. We vertrekken het liefste aanstaande maandag. Of dat kan is nog maar de vraag.

zou niet eens op maandag wachten, maar testen, testen, testen, gezondheisverklaring krijgen en go

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:47

Sterkte Sensibel ik weet hoe het voelt nu allemaal ,ik moet het dan nog allemaal van hieruit regelen met extern transport
Ik wou eigenlijk begin vorige week al vertrekken maar werd door de amazone tegengewerkt , zij keren ook niet terug al moeten ze daar weken of maanden blijven

Sensibel ik weet 2 top tussenstops ik wil je de gegevens en zelf filmpjes doorgeven hoe ze nu te werk gaan met ontsmetten
Als jullie dat willen

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:53

speurneusc schreef:
xsensibel schreef:

zou niet eens op maandag wachten, maar testen, testen, testen, gezondheisverklaring krijgen en go

"De tussenstops zijn dicht & je paard 30 uur op een wagen zetten is absoluut een no go.." dus gok zomaar dat opladen en gaan geen optie is.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:56

Opladen en gaan rijden is absoluut geen optie.. de tussenstops die wél open zijn gaat iedereen nu heen... bovendien neemt wachten op de papieren die je nodig hebt al 2 dagen in beslag, je weet niet waar je nu goed aan doet.. het is erg lastig op het moment :n

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:04

Ik geloof hun ook niet meer op hun woord daar want steeds maar blijven zeggen dat er geen ziek paard was en dat de paarden van Valencia niet op het terrein stonden is fout
Het paard was al op 22 febr ziek ( koorts ) en met wat in Valencia gaande was hadden de alarmbellen moeten rinkelen
Is op 26 feb in afzondering geplaatst ( en dan nog steeds niets zeggen of zeggen in officiële mededelingen dat er geen zieke paarden zijn )
Dat er geen paarden deelnamen uit Valencia is ook onjuist ,heb zelf opgezocht wie eigenlijk in Valencia zat en bij de eerste die ik tegenkwam had ik meteen " hé die rijdt momenteel op de Sunshine " en ja hoor laatste week van januari in Valentia gesprongen en 9 dagen later begonnen op de Sunshine ( printscreen van gemaakt ) toen wist ik meteen dit gaat niet goedkomen en was het bang afwachten tot eerste melding zou komen

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:47

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:07

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:10

Dat is dus exact waarom wij nog niet weg zijn.. de boetes zijn extreem :j

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:11

FriesWytske schreef:
AmyJamess schreef:

Waarom. Ze zijn zonder papieren vertrokken.

En met Mkango eens, dat de FEI nu ineens wel snel kan reageren. Wat ze in februari al hadden moeten doen, bij het eerste zieke paard.

Omdat iedereen hals over kop weg wilde. Het was gekkenhuis. Op zo’n moment denk je niet aan papieren maar aan thuis komen

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:41

Zijn best harde maatregelen lijkt me.
[/quote]

Waarom. Ze zijn zonder papieren vertrokken.

En met Mkango eens, dat de FEI nu ineens wel snel kan reageren. Wat ze in februari al hadden moeten doen, bij het eerste zieke paard.[/quote]

Omdat iedereen hals over kop weg wilde. Het was gekkenhuis. Op zo’n moment denk je niet aan papieren maar aan thuis komen[/quote]
Ik vind het vreselijk wat jullie mee moeten maken en helemaal omdat je toch zo het gevoel krijgt dat de FEI om zich heen slaat naar de ruiters maar zelf de veroorzaker is van deze situatie omdat er niet open gecommuniceerd is en de mensen het daardoor ook niet meer vertrouwen dat dat nog wel gaat gebeuren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:43

Mkango schreef:
AmyJamess schreef:
Dus dan kan de FEI opeens wel snel handelen...

Staat volgens mij in het standaard reglement van de FEI dat je pas mag vertrekken na goedkeuring van een FEI-dierenarts ter plekke (althans is bij endurance standaard).
Dat ze niet 1500 paard in 1 dag kunnen laten vertrekken lijkt mij niet uitzonderlijk.
Staat ook dat er extra persoon komt.

Daarnaast mag je überhaupt niet op pad zonder paspoort.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:48

Dat is volgens mij enkel stempel en klaar maar sensibel kan er misschien meer over zeggen
Ik heb het secretariaat vanmorgen gemaild om te vragen of onze gezondheidspapieren vandaag klaar zouden liggen ( had ze dinsdag aangevraagd en ook netjes het traces formulier ingevuld wat nu verplicht ingediend moet worden min 2 dagen voor vertrek
En ik kreeg terug :

"Hi,
We have ordered the health papers yesterday. I think the official vet will sign the health papers today.

Just come to the office in the evening to collect it.

Best Regards,

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:55

Zonder geldige traces/reis papieren....
Dat is normaal ook altijd voor eigen risico :') helemaal op de terugweg..

Ben ook nooit eerst door FEI arts gezien voor vertrek naar huis

Wat een autoritaire organisatie is die FEI toch.
Ben blij dat ik na 3 jaar niet meer voor rij en dat onze Reining horse Associatie niet meer met ze willen samen werken!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 05-03-21 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:56

fransje23 schreef:
Staat volgens mij in het standaard reglement van de FEI dat je pas mag vertrekken na goedkeuring van een FEI-dierenarts ter plekke (althans is bij endurance standaard).
Dat ze niet 1500 paard in 1 dag kunnen laten vertrekken lijkt mij niet uitzonderlijk.

Snap ik, maar het is natuurlijk van de zotten dat ze dit zo laten sudderen, iedereen mag het zelf uitzoeken, maar als mensen dan creatief omgaan met de regels in de hoop hun paarden gezond te houden, staan ze wel binnen no-time op scherp.

Als ze zo star zijn in die regels, moeten ze ook zorgen voor degelijke draaiboeken voor dit soort dingen, waardoor de hele handel binnen een dag, twee dagen hooguit legaal en met de juiste papieren op weg kan zijn. Of ze moeten dit soort grote concoursen niet (laten) organiseren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:14

Vraag is of je vanuit besmettingsgevaar je überhaupt de paarden daar binnen 2 dagen weg wilt hebben.
Vanuit de eigenaren begrijp ik dat zeker wel! Maar paard weg van het terrein is paard ook uit het oog verloren en niet iedereen zal even zorgvuldig omgaan met quarantaine.

Ik heb overigens geen idee of er een draaiboek is voor dit soort uitbraken. Daarbij is het dan niet getoetst in de praktijk want dit is een unieke situatie.

Denk dat alles zeker invloed gaat hebben op de organisatie van concoursen in de toekomst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:16

Popstra schreef:
Zonder geldige traces/reis papieren....
Dat is normaal ook altijd voor eigen risico :') helemaal op de terugweg..

Ben ook nooit eerst door FEI arts gezien voor vertrek naar huis

Wat een autoritaire organisatie is die FEI toch.
Ben blij dat ik na 3 jaar niet meer voor rij en dat onze Reining horse Associatie niet meer met ze willen samen werken!

Bij FEI endurancewedstrijden is er een transportkeuring voor vertrek maar bij springsport weet ik dat dus niet.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:19

Ik lees ook vaak dat de mensen nu zonder paardenpaspoort vertrekken. Hoe zit dat dan? Lever je die op zo'n grote wedstrijd in bij de organisatie en krijg je die dan terug na het evenement?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:37

Klopt inderdaad, bij FEI wedstrijden worden de paspoorten ingeleverd bij de veterinaire keuring en door de organisatie bewaard tot je weer vertrekt vanaf het evenement.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:38

Mkango schreef:
fransje23 schreef:

Snap ik, maar het is natuurlijk van de zotten dat ze dit zo laten sudderen, iedereen mag het zelf uitzoeken, maar als mensen dan creatief omgaan met de regels in de hoop hun paarden gezond te houden, staan ze wel binnen no-time op scherp.

Als ze zo star zijn in die regels, moeten ze ook zorgen voor degelijke draaiboeken voor dit soort dingen, waardoor de hele handel binnen een dag, twee dagen hooguit legaal en met de juiste papieren op weg kan zijn. Of ze moeten dit soort grote concoursen niet (laten) organiseren.

Inderdaad
Ze wisten het al van 22 februari
Maar dan stil houden :n
De geruchten nog steeds de kop indrukken ,dan weet je als het uitkomt dat de chaos groot zou zijn ..zeker na de hele heisa van Valencia .
Dan nemen de meeste toch het zekere voor het onzekere ..op dat ogenblik geen ziek paard is hop inpakken daar weg proberen te raken ..het is er goed weer ik zet ze nog liever ergens op een wei in de buurt :+