Paard heeft een bloedtest op Piroplasmose (in Nederland vrij onbekend maar is Spanje komt het regelmatig voor) en een PCR-test voor Rhino gehad. Beiden waren negatief.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xsensibel schreef:Ik wil hier ook eventjes inhaken.
Ik zit op het moment op de Sunshine Tour. Gister was het paniek. De geruchten gingen dat we een paard positief was. Het paard is negatief op rhino maar vertoont wel symptomen. En is al zeker 10 dagen van het terrein weg.. De luidsprekers riepen zelfs om dat we rustig moeten blijven & dat de spaanse regering de grenzen niet zou dichtgooien. Om 19:00 stonden er zeker 15+ wagens klaar om te vertrekken en daarvoor waren er ook al minimaal 5 vertrokken....
Het is vanaf zo dichtbij heel onwerkelijk. Iedereen heeft papieren nodig om te gaan rijden. Niet iedereen heeft die en loopt dus risico op boetes.. De tussenstops zijn dicht & je paard 30 uur op een wagen zetten is absoluut een no go.. Sommige ruiters hebben hun paarden ergens anders onder gebracht op een aantal kms hier vandaan.
Voor nu is het afwachten. Wij zijn aan het brainstormen hoe we met 12 paarden naar huis kunnen. We vertrekken het liefste aanstaande maandag. Of dat kan is nog maar de vraag.
speurneusc schreef:xsensibel schreef:Ik wil hier ook eventjes inhaken.
Ik zit op het moment op de Sunshine Tour. Gister was het paniek. De geruchten gingen dat we een paard positief was. Het paard is negatief op rhino maar vertoont wel symptomen. En is al zeker 10 dagen van het terrein weg.. De luidsprekers riepen zelfs om dat we rustig moeten blijven & dat de spaanse regering de grenzen niet zou dichtgooien. Om 19:00 stonden er zeker 15+ wagens klaar om te vertrekken en daarvoor waren er ook al minimaal 5 vertrokken....
Het is vanaf zo dichtbij heel onwerkelijk. Iedereen heeft papieren nodig om te gaan rijden. Niet iedereen heeft die en loopt dus risico op boetes.. De tussenstops zijn dicht & je paard 30 uur op een wagen zetten is absoluut een no go.. Sommige ruiters hebben hun paarden ergens anders onder gebracht op een aantal kms hier vandaan.
Voor nu is het afwachten. Wij zijn aan het brainstormen hoe we met 12 paarden naar huis kunnen. We vertrekken het liefste aanstaande maandag. Of dat kan is nog maar de vraag.
zou niet eens op maandag wachten, maar testen, testen, testen, gezondheisverklaring krijgen en go
AmyJamess schreef:Dus dan kan de FEI opeens wel snel handelen...Zojuist dit bericht gelezen:
https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneumonie/sunshine-tour-fei-sancties-voor-vertrokken-ruiters-en-paarden-geblokkeerd/
Zijn best harde maatregelen lijkt me.
AmyJamess schreef:Zojuist dit bericht gelezen:
https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneumonie/sunshine-tour-fei-sancties-voor-vertrokken-ruiters-en-paarden-geblokkeerd/
FriesWytske schreef:AmyJamess schreef:Zojuist dit bericht gelezen:
Waarom. Ze zijn zonder papieren vertrokken.
En met Mkango eens, dat de FEI nu ineens wel snel kan reageren. Wat ze in februari al hadden moeten doen, bij het eerste zieke paard.
Mkango schreef:AmyJamess schreef:Dus dan kan de FEI opeens wel snel handelen...Zojuist dit bericht gelezen:
fransje23 schreef:Snap ik, maar het is natuurlijk van de zotten dat ze dit zo laten sudderen, iedereen mag het zelf uitzoeken, maar als mensen dan creatief omgaan met de regels in de hoop hun paarden gezond te houden, staan ze wel binnen no-time op scherp.Staat volgens mij in het standaard reglement van de FEI dat je pas mag vertrekken na goedkeuring van een FEI-dierenarts ter plekke (althans is bij endurance standaard).
Dat ze niet 1500 paard in 1 dag kunnen laten vertrekken lijkt mij niet uitzonderlijk.
Staat ook dat er extra persoon komt.
Daarnaast mag je überhaupt niet op pad zonder paspoort.
Popstra schreef:Zonder geldige traces/reis papieren....
Dat is normaal ook altijd voor eigen risicohelemaal op de terugweg..
Ben ook nooit eerst door FEI arts gezien voor vertrek naar huis
Wat een autoritaire organisatie is die FEI toch.
Ben blij dat ik na 3 jaar niet meer voor rij en dat onze Reining horse Associatie niet meer met ze willen samen werken!
Mkango schreef:fransje23 schreef:Snap ik, maar het is natuurlijk van de zotten dat ze dit zo laten sudderen, iedereen mag het zelf uitzoeken, maar als mensen dan creatief omgaan met de regels in de hoop hun paarden gezond te houden, staan ze wel binnen no-time op scherp.Staat volgens mij in het standaard reglement van de FEI dat je pas mag vertrekken na goedkeuring van een FEI-dierenarts ter plekke (althans is bij endurance standaard).
Dat ze niet 1500 paard in 1 dag kunnen laten vertrekken lijkt mij niet uitzonderlijk.
Staat ook dat er extra persoon komt.
Daarnaast mag je überhaupt niet op pad zonder paspoort.
Als ze zo star zijn in die regels, moeten ze ook zorgen voor degelijke draaiboeken voor dit soort dingen, waardoor de hele handel binnen een dag, twee dagen hooguit legaal en met de juiste papieren op weg kan zijn. Of ze moeten dit soort grote concoursen niet (laten) organiseren.