‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:06

het is niet of topic het is waarom D&R de paardensport wil stil leggen
wantoestanden in de paardensportsport

jury's moeten de regels hanteren in elke tak van sport en in dit geval de aangespannen sport
dierwel zijn heeft daar alles mee te maken

als wij als jury/instructeurs niet bereid zijn om de FEI regels in acht te nemen en toe te passen dan geven voer/munitie aan de actievoerders en kunnen we wij weer vragen: wat bezielt die mensen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:07

_Penotti schreef:
Dus wat jaren terug met Rien niet lukt, kan misschien nu wel.

Jaren terug? Rien is in 2018 opgestapt als bondscoach.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:15

Ik zie hier nogal wat mensen roepen dat Dier & Recht zo'n discutabele club is die de hele paardensport wil verbieden.
Ik ben wel benieuwd waar dat op gebaseerd is want ik kan er niks over vinden.

En als ik dit zo lees https://nl.wikipedia.org/wiki/Dier%26Recht dan lijkt het erop dat ze toch echt op misstanden uit zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:21

Sosha schreef:
Ik zie hier nogal wat mensen roepen dat Dier & Recht zo'n discutabele club is die de hele paardensport wil verbieden.

En als ik dit zo lees https://nl.wikipedia.org/wiki/Dier%26Recht dan lijkt het erop dat ze toch echt op misstanden uit zijn.

Kijkend naar wie de mensen achter deze organisaties zijn. Hun ideologie.
Deze mensen hebben drommels best door dat ze nooit hun doel kunnen bereiken zonder de publieke opinie met zich mee te krijgen. Om deze reden voeren ze hun strijd stapje voor stapje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:22

Ik vind Rien vd Schaft nou ook niet het allerbeste voorbeeld. Ik volg hem wel en zie ook wel dingen voorbij komen, waar ik vraagtekens bij heb. Daarnaast lijkt hij vooral flink gesponsort te worden en dan speelt helaas geld vaak een rol en geen idealen.

Links en rechts hoor ik weleens dat ze proberen Albert Voorn naar voren te schuiven en dat zou nog weleens een goede stap kunnen zijn imo. Hij is van de oude stempel, maar wel ontwikkelt en kijkt al even iets verder dan zijn neus lang is.

Het is ook niet 1 iemand die het alleen kan doen. Het moet een team worden van mensen die het aan willen pakken. Dus zeg dan bijv; Rien vd Schaft, Karel de Lange, Albert Voorn en .......Iemand uit de medische hoek lijkt me geschikt.
Allemaal hun eigen ideeën, geen 1 is perfect, maar samen meer bereid een andere nieuwe weg in te slaan misschien.

Dier en Recht heeft wel degelijk dingen gedeeld of paardrijden nog wel kan in de huidige tijd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:25

MCE schreef:

jury's moeten de regels hanteren in elke tak van sport en in dit geval de aangespannen sport

als wij als jury/instructeurs niet bereid zijn om de FEI regels in acht te nemen en toe te passen dan geven voer/munitie aan de actievoerders en kunnen we wij weer vragen: wat bezielt die mensen

Waarom zijn juryleden en instructeurs dan niet bereid om FEI regels toe te passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:27

Loretta schreef:
MCE schreef:

Waarom zijn juryleden en instructeurs dan niet bereid om FEI regels toe te passen?

heel veel vragen Loretta, dat kunnen vele redenen zijn waarom zouden er anders nog zoveel wantoestanden zijn!!! en kunnen blijven

achtergesloten deuren trainen, oordopjes zichtbaar voor de jury, succes, status, business, money money in a rich mans world,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-20 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:28

superpony schreef:
Het is ook niet 1 iemand die het alleen kan doen. Het moet een team worden van mensen die het aan willen pakken. Dus zeg dan bijv; Rien vd Schaft, Karel de Lange, Albert Voorn en .......Iemand uit de medische hoek lijkt me geschikt.
Allemaal hun eigen ideeën, geen 1 is perfect, maar samen meer bereid een andere nieuwe weg in te slaan misschien.

Te lachwekkend dit

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:29

Sosha schreef:

En waar ligt bij hen dus de grens qua wat misstanden zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:31

[***] schreef:
superpony schreef:

Te lachwekkend dit

Hoezo? Dat is jouw mening. Maar inhoudelijk reageren zou je beter staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:48

tamary schreef:
Sosha schreef:

En waar ligt bij hen dus de grens qua wat misstanden zijn?

Het gaat er ook om wat dit met de publieke opinie doet. D&R staat bekend om het maken van beelden die op de emoties in werken. In dit specifieke geval lag het beeldmateriaal waar D&R naar op zoek was wel heel erg voor het oprapen. Ik heb het filmpje verschillende keren bekeken op zoek naar aanwijzingen waaruit kon blijken dat het op verschillende dagen is opgenomen maar dat is mij tot nog toe niet gelukt.

Voor een activist van D&R was dit een zeer geslaagde dag.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:49

Kinke schreef:
_Penotti schreef:
Dus wat jaren terug met Rien niet lukt, kan misschien nu wel.

Jaren terug? Rien is in 2018 opgestapt als bondscoach.

Oh time flies maar toch niet zo hard dan :+
Meende dat het rond 2015 was geweest.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:12

Loretta schreef:

Ok, wie zijn die mensen dan?

@Loretta, maar als deze misstanden allemaal op 1 dag gefilmd zijn, dan heeft dat toch niets met op emoties inwerken te maken, maar met misstanden aan de kaak stellen ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:44

Sosha schreef:
Loretta schreef:

Ok, wie zijn die mensen dan?

@Loretta, maar als deze misstanden allemaal op 1 dag gefilmd zijn, dan heeft dat toch niets met op emoties inwerken te maken, maar met misstanden aan de kaak stellen ?

Op de vraag wie de mensen zijn kan ik beter een link plaatsen naar hun eigen website. Over de ideologie die ze aanhangen.
Ik kan wel alles over de ideologie van het veganisme uit de doeken gaan doen. Maar het belangrijkste punt is dat het veganisme al het diergebruik afzweert. Daaronder valt ook paardrijden, maar ook het bezoeken van een dierentuin is vokgens deze ideologie onjuist.

https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... anist-werd

Onder het kopje Anbi en Jaarverslagen vind je wie er in het bestuur zitten.

En over dat filmpje. Het probleem is ook juist dat ze in dit specifieke geval weldegelijk een punt hebben. Een punt die de liefhebbers van deze tak van paardensport hun nooit hebben moeten geven. Het is gewoon niet goed te praten dat dit allemaal op 1 dag gebeurd schijnt te zijn.

Sosha

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:51

Ah ja nou zie ik het, maar op de pagina met hun visie.

'Een mens op de rug is geen natuurlijke behoefte van een paard' :knuffel:

Maar van de bestuursleden ken ik alleen de naam Erno Eskens, dat is volgens mij een filosoof.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:51

https://www.facebook.com/dierenrecht

Kijk zelf hoe vaak ze onzin plaatsen. Ze bedoelen het vast goed, maar missen echt kennis.

En als je de reacties leest, zie je dat veel niet paarden mensen reageren.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:08

Ach, valt best mee, het raarste is een artikel uit de Volkskrant wat ze hebben gedeeld, wat inderdaad een raar stukje is. De reacties kunnen natuurlijk van iedereen komen, staat FB wel om bekend om 'intelligente reacties' van mensen zonder kennis noch ervaring.

Het meeste gaat toch over broodfok, hondenrassen die niet gefokt zouden moeten worden, lange afstandstransporten, te lage boetes van NVWA e.d. Meeste toch zaken die dringend aangepakt moeten worden.

Dat ze wedstrijden bij hoge temperaturen niet vinden kunnen, ben ik het persoonlijk ook gewoon mee eens. DA vertelde mij ooit dat inspanning bij hitte echt heel gevaarlijk kan zijn voor een paard.
En nee, ik heb niet hun hele tijdlijn bestudeerd, maar het meest recente.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:20

Sosha schreef:

Maar van de bestuursleden ken ik alleen de naam Erno Eskens, dat is volgens mij een filosoof.

Klopt ja Erno Eskens is een filosoof met vrij vergaande opvattingen over dierenrechten. Als ik over zijn idee nadenk om enkele zetels in de kamer te reserveren voor dieren en groepen zoals toekomstige generaties. Ik vraag mij heel erg af wie mogen er dan namens deze zetels gaan stemmen? Persoonlijk vind ik het een enge gedachte dat bitterweinig met democratie te maken heeft. Het doet mij eerder denken aan Aristocratie of een grondwettelijke vorm van Diplomacratie. Je kunt er wel vanuit gaan dat deze zetels door academici opgevuld gaan worden. Al met al vind ik het een eng mannetje, niet enkel op het onderwerp dieren.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:30

Tsja, een filosoof moet je natuurlijk altijd met een korreltje zout nemen hè.
Vooral als ze aan het filosoferen gaan :P

Een paar zetels voor dieren, lijkt me wel gezellig, bv een paar olifanten.
Moeten ze wel flinke zetels maken :')
Maar dan hebben we tenminste iets leuks om naar te kijken tijdens zo'n saai debat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:41

Sosha schreef:
Tsja, een filosoof moet je natuurlijk altijd met een korreltje zout nemen hè.
Vooral als ze aan het filosoferen gaan :P

Een paar zetels voor dieren, lijkt me wel gezellig, bv een paar olifanten.
Moeten ze wel flinke zetels maken :')
Maar dan hebben we tenminste iets leuks om naar te kijken tijdens zo'n saai debat.

Maak van die zetels maar rustig een aantal door het old boys network van de universiteit naar voren geschoven academici. Bijvoorbeeld een zelfbenoemd dier ethicus zoals Willem Vermaat. Die in werkelijkheid milieuwetenschapper is.

Zo'n manier van zetels verdelen heeft niets met democratie te maken maar lijkt meer op Aristocratie. Een grondwettelijke vorm van een diplomacratie vindt ik persoonlijk nog een beter passend woord.

Het is heel belangrijk om te kijken wie er werkelijk achter organisaties als D&R staan. Dit zijn mensen die heel goed weten hoe ze het spel moeten spelen. Hoe ze de publieke opinie kunnen bespelen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:53

Ik denk niet dat dat er ooit van gaat komen hoor.

Mensen die op ondemocratische wijze de macht proberen te krijgen om hun zin door te drijven, heb je overal. Via deze weg, gaat het ze echt niet lukken. Geen bestaande partij die zetels op wil geven en die zouden er over moeten stemmen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:04

Sosha schreef:
Ik denk niet dat dat er ooit van gaat komen hoor.

Mensen die op ondemocratische wijze de macht proberen te krijgen om hun zin door te drijven, heb je overal. Via deze weg, gaat het ze echt niet lukken. Geen bestaande partij die zetels op wil geven en die zouden er over moeten stemmen.

Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat dit idee van hem er ooit door gaat komen.

Wat ik er mee zeggen wil is dat jij bij een dergelijke organisatie als D&R veel dieper moet kijken naar wie de mensen zijn die er achter zitten. Je afvragen wat hun agenda is? Wat hun ideologie is? Hun netwerk observeren voor zover dat ze dat niet afgeschermd hebben.

Hun weten zelf ook wel dat dit idee naar alle waarschijnlijkheid nooit ingevoerd gaat worden. Maar je kunt door dergelijke uitspraken wel zien hoe ze tegen ons als ruiters en menners aan kijken. Hun weten heel goed dat als ze de paardensport aan banden willen leggen dat ze daarvoor de publieke opinie mee moeten krijgen. Dat lukt niet van de een op andere dag. Dus moeten ze de publieke opinie voeden met excessen. Wij moeten het ze moeilijk maken om dergelijke excessen te vinden.

Deze mensen zijn bijster inteligent, ze weten heel goed waarmee ze bezig zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:14

Ik heb niks met Dier & Recht hoor, kom ze hier eigenlijk voor het eerst tegen.
Vandaar mijn vragen.

Dergelijke excessen zouden op wedstrijden iig nooit voor mogen komen.
Wat een gek thuis doet, valt lastig te bestrijden, maar op het wedstrijdterrein niet.
Maar zoals ik al eerder zei, ik zag ze in andere disciplines ook zonder ingrijpen of consequenties, vandaar voor mij geen officiële wedstrijden.

Ik wordt daar ziek van, niet zozeer van de beul, gekken hou je altijd, maar al die mensen er omheen die er schande van spreken achter de beul zijn rug om, maar niets ondernemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:20

Loretta schreef:
Sosha schreef:

Klopt ja Erno Eskens is een filosoof met vrij vergaande opvattingen over dierenrechten. Als ik over zijn idee nadenk om enkele zetels in de kamer te reserveren voor dieren en groepen zoals toekomstige generaties. Ik vraag mij heel erg af wie mogen er dan namens deze zetels gaan stemmen? Persoonlijk vind ik het een enge gedachte dat bitterweinig met democratie te maken heeft. Het doet mij eerder denken aan Aristocratie of een grondwettelijke vorm van Diplomacratie. Je kunt er wel vanuit gaan dat deze zetels door academici opgevuld gaan worden. Al met al vind ik het een eng mannetje, niet enkel op het onderwerp dieren.

Als je dieren zo'n variant van mensenrechten gaat geven, dan dienen daar ook de bijbehorende plichten tegenover te staan. Hoe wil je dat gaan regelen? En hoe ga je dan straffen en geldboetes laten betalen incl. vertegenwoordiger in de rechtzaal? Dat soort dingen was gebruikelijk in de middeleeuwen, maar ik dacht dat we inmiddels realistischer waren qua wat we van dieren mogen verwachten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:30

Eens, ik ga voortaan belastingheffen bij mijn paard :')

Maar voor een paar rondjes op haar rug, wil ik ze wel kwijtschelden hoor }:)