Gini schreef:Sunnda schreef:
Dat is zo heerlijk aan meten. Dat je als je die kennis opdoet op zeker moment wel kunt berekenen hoe snel die afname gaat en hoe hoog die tijdens het rijden geweest moet zijn.
Daarom is dat meten zo goed.
Dat klopt en ik wil het belang van meting zeker niet minimaliseren, maar ook niet overschatten. Ik heb net in de zon gezeten, puur qua hartslag en lactaat is er niets geks gebeurd, een bepaald moment wilde mijn lichaam echter dat ik terug de koelte op zou zoeken. Ik had het toch te warm, mijn lichaam voelde zich ongemakkelijk. Vooraleer dat gevoel zichtbaar zou zijn in cijfers zou ik al een hele tijd onaangenaam doorgebracht hebben.
Uiteraard wil niemand zijn paard bewust kapot rijden, maar op het einde van de rit is het natuurlijk wel competitie. Ik heb gisteren genoeg paarden over de finish (van een jumping) zien komen die vandaag vast wel lekker ontspannen grazend in de wei staan, maar die op dat eigenste ogenblik toch echt wel ongemakkelijk/oververhit waren.
Wanneer experten allerhande aanraden om geen zware inspanning te doen bij heet weer (niet alleen omwille van hitte, maar ook omdat er veel ozon in de lucht aanwezig is), vind ik het onverdedigbaar om als paardensporter te zeggen: allemaal goed en wel, maar nee, toch niet.
Is eerder gevoelsmatig dan dat ik het met tig onderzoeken kan ondersteunen? Vast. Maar persoonlijk is dit nu echt een onderwerp waar ik me daar nu eens niet voor schaam.
Ik ga hier helemaal in mee