Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:18

Gini schreef:
Sunnda schreef:

Dat is zo heerlijk aan meten. Dat je als je die kennis opdoet op zeker moment wel kunt berekenen hoe snel die afname gaat en hoe hoog die tijdens het rijden geweest moet zijn.
Daarom is dat meten zo goed.

Dat klopt en ik wil het belang van meting zeker niet minimaliseren, maar ook niet overschatten. Ik heb net in de zon gezeten, puur qua hartslag en lactaat is er niets geks gebeurd, een bepaald moment wilde mijn lichaam echter dat ik terug de koelte op zou zoeken. Ik had het toch te warm, mijn lichaam voelde zich ongemakkelijk. Vooraleer dat gevoel zichtbaar zou zijn in cijfers zou ik al een hele tijd onaangenaam doorgebracht hebben.
Uiteraard wil niemand zijn paard bewust kapot rijden, maar op het einde van de rit is het natuurlijk wel competitie. Ik heb gisteren genoeg paarden over de finish (van een jumping) zien komen die vandaag vast wel lekker ontspannen grazend in de wei staan, maar die op dat eigenste ogenblik toch echt wel ongemakkelijk/oververhit waren.

Wanneer experten allerhande aanraden om geen zware inspanning te doen bij heet weer (niet alleen omwille van hitte, maar ook omdat er veel ozon in de lucht aanwezig is), vind ik het onverdedigbaar om als paardensporter te zeggen: allemaal goed en wel, maar nee, toch niet.
Is eerder gevoelsmatig dan dat ik het met tig onderzoeken kan ondersteunen? Vast. Maar persoonlijk is dit nu echt een onderwerp waar ik me daar nu eens niet voor schaam. :)

Ik ga hier helemaal in mee :).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:18

_San87_ schreef:
Omdat jij het leuk vindt, bedoel je. Wat absoluut prima is, want die vrijheid heb je. Vooralsnog snap ik niet waarom je met extreme hitte flinke prestaties wil gaan leveren. Dat iets kan, betekent niet dat het ook móet.

Ik heb inderdaad collega's die dit weer heerlijk vinden (ik zelf ook, heel het weekend lekker wezen varen). Maar die gaan vooralsnog geen hordelopen, marathons rennen of de tour fietsen. Die doen gewoon hun ding. Maar dan wel op hun eigen tempo en inzicht, die zijn niet afhankelijk van anderen om hun eigen welzijn te monitoren. Zoals een paard dat wel is.

Nee echt zoals ik het schrijf: WIJ vinden dit leuk. Waarom zou ik hier ineens een schrijfgebrek gekregen hebben?

De crux in jouw bericht Gini zit hem nou net in het woord zwaar. Als je weet (meten) dat iets niet zwaar is voor je paard. Heb je het over heel iets anders.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:21

_San87_ schreef:
Wat vertel jij de mensen die jou vragen waarom je met 35 graden een cross gaat rijden?

Gewoon precies hoe het zit. Dat de paarden continue in klimaatbeheerste stallen en ongeving zijn, dat ze daar worden losgereden, kunnen trainen enz, en dat ze dan 6 minuten buiten de cross rijden. Dat ze daarvoor en erna continue gemonitord worden en men goed in de gaten houd of er geen gevaarlijke waardes behaald worden.
En dat je al ruiter je paard heel goed kent en weet wanneer er iets niet goed gaat en je dan altijd terug kunt trekken.
Als hier een paard niet goed voelt in een parcours is het direct stoppen en bekijken. Je hebt er niets aan om een ongeluk te krijgen of naderhand een blessure te hebben die je erger hebt gemaakt door stom door te rijden.

Nooit geen rare reacties op gehad.[/quote]
Ik snap nog steeds niet waarom je met deze temperaturen wil gaan crossen.

pol013 schreef:
_San87_ schreef:
Wat vertel jij de mensen die jou vragen waarom je met 35 graden een cross gaat rijden?

Het was 34 graden maar dat vind je vast goed.
Dat ik uit eerder trainingen mét meting wist dat mijn paard zo'n wedstrijd op een medium inspanning kon lopen. Net boven de categorie hersteltraining.
Dat ik hem de gehele dag heel bewust 'gemanaged' heb. Dat hij heel gemotiveerd zijn rondje gelopen heeft. Dat de hartslag en turgor metingen top waren. Dat het paard de hele dag alert oogde. En dat we samen een mooie dag hadden. Dat hij ook de volgende dag zo fit als een hoentje was.
En dat dit paard 10 jaar later op 24 jarige leeftijd bij 30 graden nog net zo vrolijk door het veld heen springt bij een cross training. :j
En dat voor een paard die liever lui dan moe is in de rest van zijn leven.

Ik snap nog steeds niet waarom je met die temperatuur dergelijke inspanningen verwacht van een dier.[/quote]

Snap ik dus ook echt niet.
Omdat het kan....die ene misschien maar bescherm de rest. Idioten heb je overal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:21

Mindim schreef:
MCE schreef:
het meten tijdens de wedstrijd is - deels - in het leven geroepen voor de bezorgde buitenstaanders
maar zeker voor de ruiter/amazone te verhinderen om hun paarden te overbelasten

juist om dat reglementair toe te passen - en niet steekproefsgewijs - hou je de druk op de ketel en blijft de sport zo fair mogelijk
endurance is daar ook streng in en kan tussen door een paard eruit halen** ( direct met je eens dat ook soms niet altijd even vlekkeloos verloopt)

**dat kan bij de eventing ook,

en ja dat moet heeft te maken met de normen en waarden, de ethiek van sommige sporters die het niet op eigen vermogen kunnen waarmaken dat kom je helaas in alle disciplines tegen,

om alle rotte appels er steeds uit te halen................!!. bewustwording van de sporter begint al bij de eerste instructie op een manege of waar dan ook, daar valt veel winst te behalen

Dat bedoel ik precies, dat je al met meetapparatuur bij de eindstreep moet gaan staan, omdat de kans op overbeasting zo groot is.
Meten is weten idd en niks op tegen, maar als het als controlemiddel dienst doet aan het einde van de wedstrijd, om paarden te beschermen tegen al te fanatieke ruiters, dat is natuurlijk triest dat dat nodig is.

ja dat is triest maar het helpt wel nog meer leed te voorkomen, de ruiters bewust maken dat begint op jonge leeftijd maar daar is helaas - ook in maneges - geen tijd voor

zou al een stuk helpen als alle maneges hun deuren sluiten, alleen rijden als je voldoende kennis en kunde hebt van en met de biomechanica van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:22

kamsel schreef:
Mindim: Ook dat gaat over een hoge temperatuur EN een hoge luchtvochtigheid.

De gemiddelde luchtvochtigheid in Nederland in Augustus is 77% . De luchtvochtigheid in Nederland is altijd vrij hoog.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:24

Op dit moment is de luchtvochtigheid in mijn woonplaats 35%. Komt nog niet in de buurt van de 70%. Nogmaals. Niet om het goed te praten. Maar laten we het bij de feiten houden. Van het weekend zal de luchtvochtigheid ook niet hoog geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:27

SusanH schreef:
Als je het niet zou doen, dan gaan er toch wel heel veel dingen de mist in. Dan kan beun de beunhaas die zijn paarden wel even er doorheen jaagt zonder training zo zijn punten bij elkaar rijden. Feit dat je bij de KNHS gewoon geen wp krijgt als de hartslag te hoog is na de cross vind ik een hele goede zaak (immers je paard wordt afgekeurd, zelfde geldt voor een paard wat niet rad is voor of na de cross). Maakt dat je als ruiter in het voortraject al goed en bewust bezig bent met voorbereiden.

En even voor de duidelijkheid, voor en na de cross biedt je je paard ter keuring aan.

Oh maar daar ben ik het ook niet mee oneens dat er monitoring moet zijn. Maar dat het als controlemiddel noodzakelijk is, omdat er ruiters zijn die geen maat kunnen houden en niet aan het welzijn van het paard denken, is best triest. Dat was mijn punt.
Nog steeds vind ik echter dat boven de 30 graden geen wedstrijden meer gehouden moeten worden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:27

Mooie discussie over de hitte ( En even de artikelen van dr Marlin lezen is meestal voldoende op volledig op de hoogte te zijn. https://davidmarlin.co.uk/ ).
Paarden kunnen slecht tegen hitte.
Maar met uitstekend management ( amper losrijden, de cross in en klaar staan met "ijswater" ) kom je een eind.
Ben er dan alsnog tegen overigens. oa dit gaat namelijk ooit zorgen voor het verbieden van wedstrijden met dieren.
Dan maar liever wat aan de voorzichtige kant.

Maar even over de breuk. Als het been uit het (bijna) niets brak klinkt het een als een stress fractuur ( en nee ik was er niet bij en ben ook geen arts dus ook dit is speculatie)
Hebben mensen ook.... heel veel "overbelasting" over een lange tijd veroorzaakt kleine haarscheurtjes ... tot het bot het op een dag vanuit het bijna niets begeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:28

SusanH schreef:
Op dit moment is de luchtvochtigheid in mijn woonplaats 35%. Komt nog niet in de buurt van de 70%. Nogmaals. Niet om het goed te praten. Maar laten we het bij de feiten houden. Van het weekend zal de luchtvochtigheid ook niet hoog geweest zijn.

Hier gisteren 61% in bebost gebied.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:29

pol013 schreef:
_San87_ schreef:
Omdat jij het leuk vindt, bedoel je. Wat absoluut prima is, want die vrijheid heb je. Vooralsnog snap ik niet waarom je met extreme hitte flinke prestaties wil gaan leveren. Dat iets kan, betekent niet dat het ook móet.

Ik heb inderdaad collega's die dit weer heerlijk vinden (ik zelf ook, heel het weekend lekker wezen varen). Maar die gaan vooralsnog geen hordelopen, marathons rennen of de tour fietsen. Die doen gewoon hun ding. Maar dan wel op hun eigen tempo en inzicht, die zijn niet afhankelijk van anderen om hun eigen welzijn te monitoren. Zoals een paard dat wel is.

Nee echt zoals ik het schrijf: WIJ vinden dit leuk. Waarom zou ik hier ineens een schrijfgebrek gekregen hebben?

De crux in jouw bericht Gini zit hem nou net in het woord zwaar. Als je weet (meten) dat iets niet zwaar is voor je paard. Heb je het over heel iets anders.

Goed. Jullie vinden het leuk. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je met extreme temperaturen wedstrijden moet gaan rijden? Ik snap niet dat daarin niet een stuk zelfbescherming, ook naar het paard toe, meegerekend wordt.

De adviezen zijn niet voor niets opletten met lichaamsbeweging, rustig aan doen, veel drinken.

Het zijn dan weer wel altijd paardenmensen die net in dat loeihete weekend moeten gaan rijden :D. En dan ook nog eens op een dier. Ik vind dat daarin best strenger mag worden opgetreden. Wordt het die dag boven de 30 graden, geen concoursen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:30

_San87_ schreef:
Sunnda schreef:
@San?
Waarom? Omdat dus uit metingen blijkt dat het prima kan zonder schade te berokkenen.
Dat het jouw hobby niet is kan ik ook niets aan doen.
Ik kijk liever naar mijn paard en naar de feiten dan op andermans (niet onderbouwde) gevoelens af te gaan.

Nou ja, jij denkt dat het kan omdat het volgens jouw gevoel wel goed zit.

Ik denk dat je met dit soort temperaturen gewoon het beste geen wedstrijden gaat rijden. Wat de metingen ook zeggen, het voelt niet goed een paard met deze temperaturen zo hard aan het werk te zetten.

Haha je benoemt precies het probleem!
Jij DENKT dat je met dit soort temperaturen beter geen wedstrijd rijdt want het VOELT niet goed.

Maar zoals ik al aangaf zijn de FEITEN (metingen) en de kennis van de ruiter daarbij voor mij belangrijker dan het gevoel en de gedachtes van een wildvreemde die helemaal niets feitelijks aangehaald heeft behalve dat je niet begrihpt waarom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:34

Sunnda schreef:
Jij DENKT dat je met dit soort temperaturen beter geen wedstrijd rijdt want het VOELT niet goed.

Maar zoals ik al aangaf zijn de FEITEN (metingen) en de kennis van de ruiter daarbij voor mij belangrijker dan het gevoel en de gedachtes van een wildvreemde die helemaal niets feitelijks aangehaald heeft behalve dat je niet begrihpt waarom..

Wat reageer jij de hele tijd toch heftig joh, is toch helemaal niet nodig?

En eh, denken en voelen is heel gezond hoor :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:38

Mindim schreef:
Sunnda schreef:

Wat reageer jij de hele tijd toch heftig joh, is toch helemaal niet nodig?

En eh, denken en voelen is heel gezond hoor :D

Het is anders knap frustrerend om in een topic te zitten met volgens mij allemaal volwassen personen en dan er nog achter te komen dat mensen niet weten wat het verschil is tussen feiten en meningen. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:38

Mindim schreef:
SusanH schreef:
Als je het niet zou doen, dan gaan er toch wel heel veel dingen de mist in. Dan kan beun de beunhaas die zijn paarden wel even er doorheen jaagt zonder training zo zijn punten bij elkaar rijden. Feit dat je bij de KNHS gewoon geen wp krijgt als de hartslag te hoog is na de cross vind ik een hele goede zaak (immers je paard wordt afgekeurd, zelfde geldt voor een paard wat niet rad is voor of na de cross). Maakt dat je als ruiter in het voortraject al goed en bewust bezig bent met voorbereiden.

En even voor de duidelijkheid, voor en na de cross biedt je je paard ter keuring aan.

Oh maar daar ben ik het ook niet mee oneens dat er monitoring moet zijn. Maar dat het als controlemiddel noodzakelijk is, omdat er ruiters zijn die geen maat kunnen houden en niet aan het welzijn van het paard denken, is best triest. Dat was mijn punt.
Nog steeds vind ik echter dat boven de 30 graden geen wedstrijden meer gehouden moeten worden.

Dat valt dus al met al heel erg mee. Ik ken weinig ruiters die hier zo bewust mee om gaan als eventing ruiters. En dat is niet puur en alleen om de controle. Al kan ik me voorstellen gezien het verloop van dit topic dat veel mensen het hier niet mee eens zullen zijn. In al die jaren dat ik tot nu toe als vrijwilliger mee help en als groom mee ga heb ik slechts een enkele keer meegemaakt dat iemand uit de wedstrijd gehaald is, dit had echter niet met de hartslag maar met overmatig zweepgebruik te maken. En wij zijn er ooit uit gehaald omdat ons paard niet rad was. Op dat moment balen, maar achteraf gezien bof want zo waren we heel vlot bij de peesblessure en heeft het herstel niet lang geduurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:41

Sunnda schreef:
Het is anders knap frustrerend om in een topic te zitten met volgens mij allemaal volwassen personen en dan er nog achter te komen dat mensen niet weten wat het verschil is tussen feiten en meningen. :D

Nou gelukkig geef jij ons het goede voorbeeld hoe het dan wel moet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:46

SusanH schreef:
Dat valt dus al met al heel erg mee. Ik ken weinig ruiters die hier zo bewust mee om gaan als eventing ruiters. En dat is niet puur en alleen om de controle. Al kan ik me voorstellen gezien het verloop van dit topic dat veel mensen het hier niet mee eens zullen zijn. In al die jaren dat ik tot nu toe als vrijwilliger mee help en als groom mee ga heb ik slechts een enkele keer meegemaakt dat iemand uit de wedstrijd gehaald is, dit had echter niet met de hartslag maar met overmatig zweepgebruik te maken. En wij zijn er ooit uit gehaald omdat ons paard niet rad was. Op dat moment balen, maar achteraf gezien bof want zo waren we heel vlot bij de peesblessure en heeft het herstel niet lang geduurd.

Als eventing ruiters hier zo bewust mee omgaan, dan snap ik niet waarom een wedstrijd doorgang heeft met extreme hitte. Dat op een protocol staat 35 graden max. Dat uberhaupt paardensport doorgaat met die hoge temperaturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:47

heel goed Sunnda, ik haak af , geef je graag het gelijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-20 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:53

Mindim schreef:
SusanH schreef:

Als eventing ruiters hier zo bewust mee omgaan, dan snap ik niet waarom een wedstrijd doorgang heeft met extreme hitte. Dat op een protocol staat 35 graden max. Dat uberhaupt paardensport doorgaat met die hoge temperaturen.

Sorry dat ik het zo bot zeg, maar er is echt iets mis met je begrijpend lezen. Super vervelend omdat we nu continue in een cirkel bewegen.

Bewust: je wilt geen schade berokkenen aan het paard of jezelf.
Metingen: geven aan dat dit dus niet persee het geval is bij 35 graden.
Dus waarom wedstrijden rijden met 35 graden?omdat de feiten!!!!! aangeven dat het dus niet zoveel kwaad kan als aan de juiste omstandigheden wordt voldaan. Ook al is jou gevoel (Dat is dus geen feit) anders..

Maar als de feiten zeggen dat het kan. Waarom zou iemand dan iets niet doen omdat jou gevoel zegt dat het niet kan? Je gevoel is dus nergens op gebaseerd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:57

Jullie kunnen idd niet lezen. Althans, sommigen lezen heel selectief. De uitslagen kun je gewoon terugvinden op rechenstelle.de. Ik heb eerder al aangegeven welke conclusies je daaruit kunt trekken. Het is trouwens wel precies de tegenreactie die ik verwachte. Maar goed, ik haak ook af. Veel te warm om hier in cirkeltjes rond te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:01

Sunnda schreef:
Sorry dat ik het zo bot zeg, maar er is echt iets mis met je begrijpend lezen. Super vervelend omdat we nu continue in een cirkel bewegen.

Metingen: geven aan dat dit dus niet persee het geval is bij 35 graden.
Dus waarom wedstrijden rijden met 35 graden?omdat de feiten!!!!! aangeven dat het dus niet zoveel kwaad kan als aan de juiste omstandigheden wordt voldaan. Ook al is jou gevoel (Dat is dus geen feit) anders..

Maar als de feiten zeggen dat het kan. Waarom zou iemand dan iets niet doen omdat jou gevoel zegt dat het niet kan? Je gevoel is dus nergens op gebaseerd.

Ik snap jouw punt ook, maar voor er schade optreedt is er ook een zone waarin flink discomfort ervaren wordt en het is natuurlijk de vraag of het oke is om buiten alle andere dingen die we paarden vragen/aandoen dat (presteren bij hoge temperaturen die voor praktisch geen enkel ander dier comfi zijn) er nog bovenop te vragen.

Ik ben all for metingen, maar bij twijfel is niet oversteken altijd veiliger. Een vluchtdier wat bij voorkeur nooit iets toont moet tegen zichzelf beschermd worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:04

Sunnda schreef:

Daar staan we dan al anders in. Ik wil mijn paard geen ongemak of onnodig onaangenaam gevoel geven. Als je schade zou rijden, dan ben je naar mijn gevoel al heel wat stationnetjes gepasseerd. Dat als doel vind ik dus te ver weg liggen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:05

We moeten ons zeker niet blind staren en dat gebeurd in de eventing wereld zeker niet. Uitzonderingen heb je helaas altijd en daar moet zeker wat aangedaan worden. In het algemeen hebben alle ruiters het beste voor met hun paard en er zijn afgelopen weekend ook ruiters geweest die hun paard terug getrokken hebben. Een groot deel van wat hitte met het paard doet is wat de mens verwacht en aanneemt, maar metingen zeggen nog wel eens anders. Niet elk paard is ook hetzelfde. Wat ook niet vergeten moet worden is dat de mate van getraindheid en de condities op de locatie op dat moment ook factoren zijn om te bepalen wat fair is en wat niet. Ik zou het zeker fijn en goed vinden als er meer onderzoek naar gedaan wordt en de FEI, KNHS en andere nationale bonden hier meer mee doen en met standpunten komen.

Echter, begrijp mij niet verkeerd, elk overleden paard is er 1 te veel. Maar als je het heel feitelijk stelt is afgelopen weekend 0.3% overleden, 1 paard op ca. 370 starts. Dan menen alle leken dat het komt door de warmte en dat de ruiters dierenbeulen zijn? :n Ik vind het persoonlijk echt verschrikkelijk om die reacties op horsesnl en sommigen hier te lezen. Om dan er nog maar niet over te denken hoe de personen in kwestie zich moeten voelen. Ik vind sommige reacties echt niet kunnen en dat is ook waarom veel het gesprek niet meer aan gaan. Eigenlijk wou ik ook niet reageren want ik heb geen zin om mijzelf te moeten verdedigen omdat ik eventing rij. Toch is het denk ik goed om met wat meer achtergrond info te komen. Naar mijn mening kan je pas een eerlijke mening ergens over hebben als je ook van meer inhoud op de hoogte bent. Het is gelukkig niet meer zo als 5- 10 jaar geleden. Meningen kunnen verschillen, maar respect zou er van alle kanten moeten zijn.
Als de warmte echt de factor zou zijn waren er een stuk meer ruiters en paarden overleden. Bij het paard wat in de sloot gevallen is wordt het allemaal niet geroepen. De argumenten die hier of op horsesnl geroepen worden, mindere coördinatie, moeheid etc. kunnen net zo goed in die situatie ook meespelen als dat het volgens velen hier ook meespeelt. Hoe je er ook over denkt je gaat niet iemand een idioot, moordenaar of dierenbeul noemen omdat je een andere mening deelt. :n

Paarden worden bijvoorbeeld getraind om 7-8 min te galopperen bij een cross van 6 min zodat er een buffer is. Juist voor bijzondere situaties. Tevens kan je in dergelijke situaties veel doen met koeling en schaduw om de temperaturen niet te hoog te laten worden. Er wordt veel met hartslagmeting gereden en daarom zie je dus ook gelijk als er wat is. Een hartslag van 10 bpm hoger kan wijzen op lichamelijke klachten. Veel anderen die niet met hartslag meting rijden zien dit pas later of zelfs niet met alle gevolgen van dien. Dat je moet monitoren omdat je grenzen op zoekt is een aanname die niet terecht is naar mijn mening. Dat is niet waarom ik mijn paarden monitor. Ik monitor omdat het meten is weten en je wilt weten of de training die je doet effect heeft. Dit is humaan hetzelfde. Hardlopers monitoren ook niet omdat ze hun grens op zoeken. Daarnaast wordt het monitoren steeds vaker gebruikt, ook door de basissport. Dat heeft niets met grenzen opzoeken te maken. Meten en monitoren dient zeker niet als middel zoals het hier gesteld wordt. Dit is alles behalve het doel van monitoren en meten. Je traint en monitort om geen overbelasting te krijgen. Het is alles behalve zo dat er iemand bij de finish staat met meetapparatuur om overbelasting te verhelpen zoals hier gesteld word. Er staat iemand bij de finish om te helpen met de naverzorging, meer niet.

@Gini: het lactaat kan idd niet tijdens de cross gemeten worden, maar gelijk erna. Ook zijn er nulmetingen en diverse andere periodes waarop dit gemeten wordt. VO2max meten zou het fijnste zijn, maar dat is met paarden helaas lastig. De laatste jaren is er zoveel verbeterd en het wordt steeds beter. Temperatuur metingen worden ook gedaan om op alle momenten meer kennis te vergaren. Ook hier geld dat dit allemaal gedaan wordt om te meten en te verbeteren, niet om wat te verbergen. Eventing ruiters willen ook echt het beste voor hun dier.

edit: ik praat niks goed. Ik weet niet of ik zelf gestart zou zijn want ik weet niet hoe het daar was. Ik probeer alleen meer inzicht te geven.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 10-08-20 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:19

Mindim schreef:
kamsel schreef:
Mindim: Ook dat gaat over een hoge temperatuur EN een hoge luchtvochtigheid.

De gemiddelde luchtvochtigheid in Nederland in Augustus is 77% . De luchtvochtigheid in Nederland is altijd vrij hoog.

De luchtvochtigheid in Kronenberg was afgelopen zaterdag max 50%, bij een temp van 25 graden. Bij het stijgen van de temperatuur daalde de luchtvochtigheid.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:23

Gini schreef:
Sunnda schreef:

Daar staan we dan al anders in. Ik wil mijn paard geen ongemak of onnodig onaangenaam gevoel geven. Als je schade zou rijden, dan ben je naar mijn gevoel al heel wat stationnetjes gepasseerd. Dat als doel vind ik dus te ver weg liggen.

Nee daar staan we niet anders in.
Schade betekent namelijk: nadeel ondervinden. (Zie de dikke vandale)
Dus ongemak of onrust is ook schade.

Je legt me weer vanalles in de mond door het niet bij de feiten te houden.
En dat is zwaar vermoeiend ja. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:34

Kom op Sunnda. Als ik een te warme trui aan heb en dus een onaangenaam gevoel ervaar, dan ga ik niet zeggen dat die trui mij schade berokkend heeft. Maar goed, jij je zin daarin dan.

Je zegt dat ik je weer vanalles in de mond leg. Wanneer heb ik dat dan nog gedaan? Zwaar vermoeiend, oké, dank je wel. Ik ben echt heel netjes en uitgebreid met je in gesprek gegaan ook al zijn we het niet met elkaar eens. Dit verdien ik niet.