Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:49

Ik vind het een klein wonder dat ik nog steeds een licentie krijg. _O-

Heb ook al verschillende keren gezegd dat ik de enorm lange tijden tussen de proeven en de prijsuitreikingen (te paard) een aanslag op het dierenwelzijn vind. En zeker in de zomer. Die van mij staan langs de trailer/camion hooi te eten en wij blijven er bij. Maar de meeste paarden staan in hun broeikas te wachten terwijl de baas op terras zit. DAn is het antwoord "inkomsten voor de club."
Tja, doe dan ook niet hypocriet en zeg gewoon dat geld je meer boeit dan het welzijn van de dieren. En maak jezelf al zeker geen boegbeeld voor de paardensport.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:54

Ayasha schreef:
Ik vind het een klein wonder dat ik nog steeds een licentie krijg. _O-

Heb ook al verschillende keren gezegd dat ik de enorm lange tijden tussen de proeven en de prijsuitreikingen (te paard) een aanslag op het dierenwelzijn vind. En zeker in de zomer. Die van mij staan langs de trailer/camion hooi te eten en wij blijven er bij. Maar de meeste paarden staan in hun broeikas te wachten terwijl de baas op terras zit. DAn is het antwoord "inkomsten voor de club."
Tja, doe dan ook niet hypocriet en zeg gewoon dat geld je meer boeit dan het welzijn van de dieren. En maak jezelf al zeker geen boegbeeld voor de paardensport.

100 procent eens met dit.
Er komt ook gewoon amper kritiek op hun beslissingen van ruiters, dat stoort me enorm.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:33

Ik sluit me wel aan bij Ayasha, maar het is natuurlijk ieder zijn beslissing. Of zelf dan niet helemaal, zeker niet als het ook je broodwinning is. Dus als amateur of hobby-ruiter sta je er vaak anders in. Ik doe met mijn paarden ook lekker wat ik wil en wat ik goed dunk te doen. Maar als ik voor eigenaars of een stal reed was dat lichtelijk anders.

Verder mag er idd niet met vee gereisd worden boven de 35graden, als in echte veetransporten. Dus voor hobby licht dat nog wat anders. De meeste, ja zelf b-ruiters, hebben tegenwoordig al van die b-vrachtwagentjes met airco. En dien je als houder dus zelf te voorzien dat het paard geen hittestress krijgt, gedeshydrateerd geraakt etc

Tja en welzijn en paardensport... Ik durf ook wel mijn bedenkingen verkondigen. Zo vond ik heel dat online-wedstrijd-gebeuren ook totaal indruisen tegen de geest van het wedstrijdrijden en vooral dat ethish en verantwoord paardrijden. Hoeveel paarden zullen niet #keren een proefje opnieuw hebben moeten rijden of hoe voorbereid... (maar dat is allemaal niet waar en gun de mensen toch hun pleziertje)

Maar in NL is het echt niet beter hoor. Die kunnen vaak nog meerdere keren per week starten en tot ruim in de 30graden gaat ook alles daar gewoon door. Want die ene wedstrijd die afgelast wordt, zegt niets over al die wel doorgaan. Aanbod om te starten is in NL vele malen groter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:36

In de B wagentjes zit geen airco maar ventilatie.
Das nog best warm dus

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:43

Popstra schreef:
In de B wagentjes zit geen airco maar ventilatie.
Das nog best warm dus

Nou je ziet ze meer en meer met airco. Ventilatie hebben ze wel, en helpt wel om de temperatuur naar beneden te krijgen. Ideaal is het allemaal niet, maar het is er wel

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:52

bulck schreef:
Ik sluit me wel aan bij Ayasha, maar het is natuurlijk ieder zijn beslissing. Of zelf dan niet helemaal, zeker niet als het ook je broodwinning is. Dus als amateur of hobby-ruiter sta je er vaak anders in. Ik doe met mijn paarden ook lekker wat ik wil en wat ik goed dunk te doen. Maar als ik voor eigenaars of een stal reed was dat lichtelijk anders.

Dat, maar ook als je als ruiter je zinnen hebt gezet om mee te doen aan het kampioenschap, de Cavalor Cup, de Hippo Revue Cup of weet ik veel wat er nog allemaal georganiseerd wordt. En het is net een manche of zelfs de finale in een hittegolfweekend. Als ruiter wordt je dan voor een voldongen feit gesteld: ofwel kies ik voor mijn paard en beschouw ik het als een verloren wedstrijdseizoen ofwel doe ik mee met het circus en laat ik mijn paard afzien.
In ieder opzicht vind ik dit de verantwoordelijkheid van de organisatie gesteund door de federatie. Die behoren erop toe te zien dat een wedstrijd in alle veiligheid en welzijn door kan gaan. Kan dat niet? Annuleren of uitstellen totdat veiligheid en welzijn wel gewaarborgd kunnen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:36

Maar je prioriteit zou ten alle tijden je paard moeten zijn. (ja, in een ideale wereld ik weet het.)

Ik had vorig jaar nog precies drie selectie wedstrijden die ik kon rijden om kans te maken om mee te mogen naar de enige wedstrijd die ik best belangrijk vind. (IPK) de andere kampioenschapen trekken mij niet zo omwille van de kür die gereden moet worden. Ik had die wedstrijd dus eigenlijk nodig omdat ik uit gelegen had met een breuk. De week voor mijn laatste (nodige) selectie was het stikheet. Dinsdag nog kunnen rijden maar daarna hebben ze op weide gestaan. Zaterdag vroeg mijn moeder wat ik ging doen. Ze hadden op zaterdag nacht regen voorspeld en als die zou komen dan zou dat gepaard gaan met een fixe temperatuur daling (zeg maar: 22 graden en regen ipv 32 graden en zon.)
Ik heb toen gezegd: "als het regent en voldoende af koelt nemen we hem mee en rij ik binnen en dan zien we wel wat ik er uit krijg. Is het nog zo als vandaag dan blijft hij thuis."

Ik heb geluk gehad en het was de dag erna zelfs aan de frisse kant. (we liepen allemaal met vestjes over onze rijjassen.) Dus Sam is mee gegaan. Gewoon rustig los gewerkt voor de proef en juu, binnen. Ik heb dus geluk gehad. Was het 30 graden geweest dan was hij thuis gebleven. Had ik daar van gebaald? Natuurlijk! Maar paard gaat voor. Punt.

En rijd je voor een ander... Uiteindelijk moet jij er op. Ergens zou dat geen verschil mogen maken (hoewel ik snap dat het dan gecompliceerder ligt he. En voor die situaties zou het dan mooi zijn als de bonden hun verantwoordelijkheid namen.)

IMO is in deze temperaturen wedstrijd organiseren op een veilige manier onmogelijk.

Ik zie ze van tijd ook voor proeven in rijden met zo'n intensiteit dat ik denk "zo intensief zijn mijn lessen niet eens."
Dan vraag ik me af wat die paarden thuis in vredesnaam moeten doen.. En nee dan heb ik het niet over GP maar over B t.e.m Z1.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:05

Ik denk dat het ook iets is om rekening mee te houden dat dit nu elk jaar zo gaat zijn met extreme temperaturen. Er zal zeker iets veranderd moeten worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:15

Ja of die op zaterdag nog n lesje moeten hebben omdat ze op zondag moeten knallen. Ook heerlijk op tijd denk ik dan.