Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:16

nog een paar jaar wachten, een roedel wolven dan wordt t helemaal gezellig :+ , geen schapen, paarden , en koe meer in de wei

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:18

Velen beseffen blijkbaar niet welke schade zo’n wolf kan aanrichten. Niet de terugkomst van de wolf is op zich een probleem maar dat kan alleen op locaties die voor zijn natuurlijk gedrag geschikt zijn. Zo'n dier heeft een enorm territorium en een roedel nodig en die ruimte is er in dichtbevolkt agrarisch gebied simpelweg niet. In de vrije natuur eten ze wat ze nodig hebben maar prooidieren die niet kunnen vluchten, worden allemaal aangepakt. Dat is nu eenmaal de aard van het beest. Vergelijkbaar trouwens met de vos en de marter. Een van oudsher hier aanwezig groot roofdier zoals wolf en beer kunnen in de huidige maatschappij en onze regio onmogelijk puur natuurlijk gedrag vertonen. Ze horen hier dan ook niet meer thuis.
De natuurorganisaties werken met 2 maten en gewichten. Een eigenaar die zijn dieren verwaarloosd wordt gestraft. Maar anderzijds gaan ze de groei van de wolvenpopulatie die het kleinvee afslacht, stimuleren. Diegenen die pleiten voor de wolf hebben vermoedelijk zelf geen last van de gevolgen en delen ook niet in de kosten ervan.
Biodiversiteit is mooi maar er moet een gezond evenwicht zijn tussen mens en natuur. Tot enkele tientallen jaren geleden waren leeuweriken en fazanten, hazen en patrijzen in talrijke mate in bos en veld aanwezig maar na de introductie van de vos en de marter zijn hun aantallen sterk gereduceerd en worden deze grondbroedende dieren nog zelden gespot. Niet alleen onze kippen zijn een gemakkelijke prooi. Wat gaat de inpakt zijn van de aanwezigheid van de wolf ?
Als de wolvenpopulatie in een dichtbevolkt gebied aangroeit, wat een logische stap gaat zijn, gaat dit ongetwijfeld tot grote problemen leiden. Door hun natuurlijk gedrag is het maar een kwestie van tijd alvorens ook mensen, kinderen en huisdieren zullen worden bedreigd door wolvenpopulaties die hun territorium verdedigen. Moeten we tot zolang wachten vooraleer er daadwerkelijk en met gezond verstand wordt ingegrepen?

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:19

_Penotti schreef:
Wildzwijn is er lang, ook daar beheert onze overheid niet het nulbestand.
Want dan janken er ook wat natuurliefhebbers en die hebben voortaan alles te zeggen.
Die vallen ook al wandelaars in de bossen aan.
Maar die slachten geen weides uit, daarom hoor je daar minder van.

Buiten de Veluwe is op dit moment wel een 0 bestand en worden ze gewoon afgeschoten.
Op meerdere plekken blijken ze wel op te rukken en is het aan de provincie dit te reguleren.

Ze mogen dus wel (op dit moment) onbeperkt afgeschoten worden als ze zich buiten de Veluwe bevinden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:23

Brainless schreef:
_Penotti schreef:
Wildzwijn is er lang, ook daar beheert onze overheid niet het nulbestand.
Want dan janken er ook wat natuurliefhebbers en die hebben voortaan alles te zeggen.
Die vallen ook al wandelaars in de bossen aan.
Maar die slachten geen weides uit, daarom hoor je daar minder van.

Buiten de Veluwe is op dit moment wel een 0 bestand en worden ze gewoon afgeschoten.
Op meerdere plekken blijken ze wel op te rukken en is het aan de provincie dit te reguleren.

Ze mogen dus wel (op dit moment) onbeperkt afgeschoten worden als ze zich buiten de Veluwe bevinden.

Ja dat nulbestand is er, ja jagen mag.
Alleen er word veel minder gejaagd dan dat er bij fokt.Deze beesten hebben ook geen vijanden.
Want als er wel een jager eentje knalt staan er meteen jankers te zeggen dat het zielugh is.
Hier liggen er ook regelmatig in het kanaal.
Brandweer haalt ze dan op de droge. Nou een halve rel geweest toen ze daarna door een jager neergeschoten werden. Terwijl ze al meer dood dan levend waren.

Popstra
Berichten: 13988
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:51

Oh en wat voltage aan je draad betreft. Die mag hier ook maar een bepaalde sterkte hebben.
Nederland kan alles wel leuk toe laten maar dan moeten ze misschien eerder eens regels en wetten veranderen zodat men inderdaad hun maatregels kunnen nemen.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:01

rommulus schreef:
CharlyT ik raad jou en alle andere "tegenstanders" jezelf eens goed te laten informeren door fatsoenlijke bronnen.
Wat je daar zegt slaat kant noch wal.

Nee leven in wolven gebied is niet zonder risico, net zoals dat jij in jou auto stapt, op je paard stapt etc etc etc.
leven is niet zonder risico dat is zoals moeder natuur het bedacht heeft en de enige diersoort die zich daar niet bij neer legt is de mens.


Dankjewel voor je(vriendelijk verwoordde) advies. Dus je vind je eigen 70/80% verhaal ook geen fatsoenlijke bron? Verdrietig, ik dacht een echte deskundige te treffen. Of het kant noch wal slaat wat ik opmerk is jouw persoonlijke mening. Advies: laat je eens door fatsoenlijke bronnen op de hoogte stellen van deze complexe materie.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:23

Ailill schreef:
Ponylove22 schreef:
Denk je dat ik daar voor de bak in draai echt nietm.ik ga naar de gemente en zeg die wolven horen hier niet
Nou ja, als jij op eigen houtje de wolven-populatie weet terug te dringen naar 0 in die landen, wens ik je veel succes.

@Ailill,ik denk volgens je atavar dat jij in Ierland woont? Zijn daar wolven? Ik denk het niet en en ze kunnen daar ook niet zelfstandig naar toe zwemmen, dus jij hebt dit probleem niet en dus geen enkel recht van spreken.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:27

Anjali: móet een mens vee hebben om een mening te mogen hebben? Móet een mens in NL wonen om een mening te mogen hebben?
Wat een kul! Het overgrote deel van NL én bokt heeft geen directe overlast of plezier van de wolf! Dan mogen die dus ook niets zeggen!

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:32

anjali schreef:
@Ailill,ik denk volgens je atavar dat jij in Ierland woont? Zijn daar wolven? Ik denk het niet en en ze kunnen daar ook niet zelfstandig naar toe zwemmen, dus jij hebt dit probleem niet en dus geen enkel recht van spreken.


Wtf?? :')
Dan beslis ik nu en hier dat iedereen die nog geen doodgebeten dier heeft, geen recht van spreken heeft.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:39

anjali schreef:
@Ailill,ik denk volgens je atavar dat jij in Ierland woont? Zijn daar wolven? Ik denk het niet en en ze kunnen daar ook niet zelfstandig naar toe zwemmen, dus jij hebt dit probleem niet en dus geen enkel recht van spreken.
Wie weet kunnen ze wel zo'n eind zwemmen als de wind gunstig staat, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)

Mijn woonplaats is niet meer geheel up2date, lijkt mij verder ook niet van toepassing. Ik ben van mening dat er te veel mensen zijn, dat te veel natuur en andere diersoorten daar voor moeten wijken, en dat is niet juist. Ik snap ook wel dat het binnen bijv. Nederland lastig gaat worden. Maar dit heeft wel een oorzaak, en dat mis ik hier een beetje. Enkel roepen: Ik heb geen geld om MIJN dieren te beschermen, of geen wolf in Nederland/België/Duitlsand en ze horen hier niet.

Lekker makkelijk. Het grappige is, als er opeens om wat voor reden dan ook (ik geloof sinds het afgelopen half jaar heilig in: zeg nooit nooit) bijv. die schattige konijntjes of hertjes een ziekte blijken te hebben en diersoort mens heeft er last van, dan moeten die schattige diertjes ineens wel dood. En het doodgaan van een veulen is uiteraard voor niemand prettig, wens ik ook niemand toe, maar het is wel hoe de natuur werkt. Meeste mensen eten overigens ook vlees, vaak doden ze het niet eens zelf, maar halen ze het kant en klaar op. En dan wel roepen dat de wolven het te makkelijk hebben.

Wat betreft mijn recht van spreken, dat is zeer zeker niet aan jou om te bepalen. Ik heb het geluk gehad een tijd in Roemenië te mogen wonen, met de grootste populatie wolven van Europa, en dan ook nog eens bij 2 heel goede biologen, met een expertise binnen wolven. Ik heb een hoop van die mensen mogen leren :)

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:40

Het is natuurlijk voor de mensen die geen lappen grond en dieren hebben wel iets makkelijker om te oordelen dat de dierenhouders alles verkeerd doen en de wolf erg welkom is. Zolang je er zelf geen last van hebt, is het makkelijk praten over omheiningen die aangepast moeten. Ik was eerst ook laconiek over de wolf, maar sinds hij hier over de weilanden struint, voel ik me een stuk minder prettig als ik buiten loop.

Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar ik vind die oordelen over dierenhouders die de boel zogenaamd niet voor elkaar hebben, niet fijn.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:45

Paardenfann4 schreef:
Zolang je er zelf geen last van hebt, is het makkelijk praten over omheiningen die aangepast moeten.


Even gemakkelijk als iedere oplossing de grond in boren en alleen roepen 'wolf moet weg'? :D

Ik denk dat het namelijk wel eens zou kunnen zijn dat we van beide oplossingen het beste gaan moeten maken.
Want zelfs als de wolf bejaagd mag worden, komen ze nu blijkbaar toch graag naar België en Nederland, dus dan gaat er hier en daar toch nog steeds een wolf zijn die een weidedier pakt. Dus betere omheiningen gaan we waarschijnlijk ook aan moeten. Kijk naar de vos, die mag bejaagd worden en dat zorgt ervoor dat er geen overpopulatie aan vossen is. Echter is het niet voldoende om kippen volledig veilig te houden en moet je als kippeneigenaar ook zelf maatregelen nemen.
Ik bedoel, ik zou me als paardeneigenaar in wolvengebied niet meteen heel veel veiliger voelen als er morgen besloten wordt dat de wolf bejaagd mag worden. Wat als de jagers woensdag op pad gaan, maar de wolf dinsdag al zin heeft in een paardenbiefstuk?
Laatst bijgewerkt door Gini op 27-06-20 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:46

Paardenfann4: als jij dieren hebt moet je verantwoording nemen.

Weide naast de snelweg? Zorg er dan voor dat ze nooit kunnen ontsnappen, desnoods met meerdere omheiningen werken.

Weide in een nat gebied? Jouw verantwoording om ervoor te zorgen dat de paarden geen mok oplopen.

Wolf in de buurt? Maatregelen nemen! Opstallen, hoge hekken, extra stroom.

Maar zoals je nergens kunt declareren en klagen voor die snelweg of de regen, moet je dat ook niet doen voor wolf.

Je hóeft geen paard te hebben, hè....

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:49

Als je een huis naast die snelweg koopt weet je dat die daar ligt.
Ga je wonen in een nat gebied weet je dat al van te voren.

Wolf in de buurt, al in geen 120 jaar meer....

Wat klopt er niet aan de vergelijkingen?

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:50

Ik boor niet elke oplossing de grond in, sta voor alle opties open. Maar metershoge hekken in en boven de grond is geen optie. Daardoor wordt de natuur teveel verstoord, er leven meer dan alleen wolven in de natuur. Ik heb in alle topics en op heel internet DE oplossing nog niet mogen lezen. Dus mocht iemand die hebben, ik hou mij van harte aanbevolen! Ik heb helaas geen 100.000 extra op de bank om een paar hectare metershoog te omheinen en tig volt erop is niet haalbaar, omdat we zelf ook dieren hebben en ook hertjes en ander wild nog moet kunnen leven zonder een klap stroom te krijgen waar ze bijna aan bezwijken. Ik laat ook geen honden met wolven vechten. Maar ik zou graag willen weten hoe het dan wel moet.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:51

Ik neem overigens ook geen paard meer en ook geen ander vee. Deze is er al 20 jaar, die blijft hier tot hij dood gaat. Maar daarna komt er geen beest meer in het land hier. Dan maar grasmaaien.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:51

Paardenfann4 schreef:
Ik boor niet elke oplossing de grond in, sta voor alle opties open. Maar metershoge hekken in en boven de grond is geen optie. Daardoor wordt de natuur teveel verstoord, er leven meer dan alleen wolven in de natuur. Ik heb in alle topics en op heel internet DE oplossing nog niet mogen lezen. Dus mocht iemand die hebben, ik hou mij van harte aanbevolen! Ik heb helaas geen 100.000 extra op de bank om een paar hectare metershoog te omheinen en tig volt erop is niet haalbaar, omdat we zelf ook dieren hebben en ook hertjes en ander wild nog moet kunnen leven zonder een klap stroom te krijgen waar ze bijna aan bezwijken. Ik laat ook geen honden met wolven vechten. Maar ik zou graag willen weten hoe het dan wel moet.

Precies, ik wacht ook op het antwoord.
En ja graag ook dat het andere wild ook nog kan leven, heb ik al eerder aangehaald, nu heeft alleen die wolf ineens alle recht. En andere dieren die hier al steeds leven niet meer.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:57

Paardenfann4 schreef:
Ik boor niet elke oplossing de grond in, sta voor alle opties open. Maar metershoge hekken in en boven de grond is geen optie. Daardoor wordt de natuur teveel verstoord, er leven meer dan alleen wolven in de natuur. Ik heb in alle topics en op heel internet DE oplossing nog niet mogen lezen. Dus mocht iemand die hebben, ik hou mij van harte aanbevolen! Ik heb helaas geen 100.000 extra op de bank om een paar hectare metershoog te omheinen en tig volt erop is niet haalbaar, omdat we zelf ook dieren hebben en ook hertjes en ander wild nog moet kunnen leven zonder een klap stroom te krijgen waar ze bijna aan bezwijken. Ik laat ook geen honden met wolven vechten. Maar ik zou graag willen weten hoe het dan wel moet.


Natuurlijk is DE oplossing er nog niet. Het probleem is nog relatief recent. En dan nog: voor heel veel wereldlijke problemen bestaat DE oplossing niet, maar is het een combinatie van verschillende maatregelen die ervoor zorgt dat de situatie terug veilig en controleerbaar wordt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:08

Paardenfann4 schreef:
Je kan Nederland toch niet met de VS vergelijken? Op deze postzegel wonen miljoenen mensen en dieren, daar laat je toch ook geen tijgers en leeuwen op los? Ik snap dat mensen van de natuur houden, maar daar heeft een wolf in Nederland toch niets mee te maken? Je kan toch wel op je klompen aanvoelen dat dit een groot fiasco gaat worden? Er zijn er nu nog maar een handje vol en de ellende is nu al niet te overzien. Dat wil je toch niet als dierenliefhebber?


Ff hoor, want het wil maar niet aankomen :roll: Er worden hier geen wolven los gelaten. Ze komen gewoon hier naartoe, uit zichzelf.

Ailill precies, wat een arrogantie -O-

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:10

Palmera schreef:
Wolf in de buurt? Maatregelen nemen! Opstallen, hoge hekken, extra stroom.

Dat kan en mag hier geeneens.. dus dan is de enige oplossing of de paarden op stal houden of ze weg doen.

Wij hebben hier nl veel sloten en die moeten geschouwd kunnen worden en met een hoog hek kan dat niet.
Ook mogen wij hier van de gemeente/provincie geeneens een hoog/vast hek plaatsen rondom de wei, dus geen opties om de wolf tegen te houden.
Ik heb 1 paard die niet langere tijd op stal kan staan, dus die zou weg moeten.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:11

Nikass schreef:
Paardenfann4 schreef:
Je kan Nederland toch niet met de VS vergelijken? Op deze postzegel wonen miljoenen mensen en dieren, daar laat je toch ook geen tijgers en leeuwen op los? Ik snap dat mensen van de natuur houden, maar daar heeft een wolf in Nederland toch niets mee te maken? Je kan toch wel op je klompen aanvoelen dat dit een groot fiasco gaat worden? Er zijn er nu nog maar een handje vol en de ellende is nu al niet te overzien. Dat wil je toch niet als dierenliefhebber?


Ff hoor, want het wil maar niet aankomen :roll: Er worden hier geen wolven los gelaten. Ze komen gewoon hier naartoe, uit zichzelf.

Ailill precies, wat een arrogantie -O-


Ik zeg ook nergens dat wolven hier los gelaten worden, dat maak jij er van. Over arrogantie gesproken, jullie kunnen er zelf ook wat van.

irmaz

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:19


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:21

Ponylove22 schreef:
Hoezo ike ike ike
Ik denk temiste ook aan het wel zijn van men paarden en andere paarden en dieren om me heen.ik werk met schapen en als er 1 dood gemaakt word door een van die vreselijke beesten zorg ik er voor dat de wolf verdwijnd uit nl en omstreken.die moordenaars horen hier niet punt uit


Teveel roodkapje gelezen? Een wolf is geen moordenaar, dat is nogal een menselijke eigenschap. Kijk maar naar de rest van je reactie, waaruit blijkt dat je niet kunt wachten om zelf een moordenaar te worden.
Ook zo'n menselijke eigenschap: meten met twee maten.

irmaz

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:22

Wat ik nergens kan vinden is of iemand er al over nagedacht heeft of er wel genoeg prooidieren in de Nederlandse bossen rondlopen om een wolvenroedel te voeden. Dit lijkt me toch van essentieel belang. Of gaan ze speciaal prooidieren hiervoor uitzetten (wat dus eigenlijk het bijvoeren van wolven is :7 )

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:27

_Penotti schreef:
rommulus schreef:
paarden fan Misschien jezelf even wat beter laten onderwijzen ?
Ik weet niet wat voor olifanten jij uit je weides wil houden maar een wolf heeft niet zoveel nodig.
Het is jou gebrek dat jij jezelf niet goed hebt geïnformeerd.

penotti ik weet niet de exacte cijfers maar zeker 70 tot 80% aan dode dieren word toegeschreven aan de wolf terwijl het gewoon huisdieren blijken te zijn geweest.
Maar in plaats van de schouders er onder te zetten en gewoonweg jezelf informeren en er voor zorgen dat je je zooi voor elkaar hebt gaan we met zijn allen janken en klagen.
Ja daar zal het beter van worden, dus ja gemakzucht


In Duitsland zijn wolven door de wolffence omheining gegaan met 8000 volt.
De zogenaamde wolvenkenners snapte het ook niet.
Dus zo makkelijk buiten houden is hij niet, dat is theoretische kwats.

Je zooi voor elkaar hebben betekend duizenden euro's
Misschien heb jij ze zo liggen, ik niet.
En hier staat dan toch al een omheining van ruim 20.000, dus niet voor elkaar wil ik niet meteen beweren.
Lekker makkelijk oordelen, niet?!

Onze paarden en honden blijven op eigen erf een andere hond kan er ook niet makkelijk in.
Dus wij hebben netjes voldaan aan een goede omheining zoals die hoort te zijn. Zoals die al meer dan 100 jaar goed genoeg zou zijn.
Omdat er nu wat linkse rakkers vinden dat de wolf hier mag vestigen moet ik, ik die er tegen is, ineens die afrastering aan gaan passen. In de hoop dat het gaat werken.
Betalen de voorstanders maar voor iedereen, jullie je knuffelbeestje, wij geen last. Opgelost!
Oh nee, zo werkt dat niet, fijn oordelen over andere.


Je hoeft niks hoor. Kan alleen zijn dat je wat dieren gaat missen als je het niet doet.
En dan wil je ook graag dat die lakse linkse overheid jouw compenseert, toch?