Ninx schreef:pol013 schreef:Wat bedoel je met deze reactie?
Dit onderzoek is juist gedaan op een basis wedstrijd. Dus die ruiters zonder onafhankelijke zit, zitten zeer waarschijnlijk in dit onderzoek.
Bitloos geeft inderdaad wel andere info: verschillen links/rechts die je met bit wat beter kunt bijsturen komen op een halsring genadeloos aan het licht. Het geeft dus inderdaad wel leuke info. Maar als volwaardige vervanger kan ik het niet zien.
Mijn voorkeur voor bit komt in ieder geval niet voort uit angst![]()
[ [url=m/qHnWf5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tja, bedoelde feitelijk te zeggen dat het gros inderdaad veel steun ontleent aan die handen... en dus het bit. En bijkomende schade is op zulk teer weefsel dan niet verbazingwekkend.
Bitloos of een halsring zijn wel weer heel verschillende zaken. Ik rijd met kaptoom, maar heb 'voor het oog' een stapje terug gedaan, maar de paarden zijn erop vooruitgegaan. Met die kaptoom probeer ik de links-/rechts balans natuurlijk te herstellen waar nodig, en dat gaat lastiger met halsring lijkt me?
Nu doe ik niets competities, dus het moet vooral 'functioneel' zijn en niet perse 'fraai' zoals in de ring, dat scheelt natuurlijk.
Al zijn er meer dan voldoende waanzinnige ruiters die zonder bit prachtig werk neerzetten, helaas hoor ik daar niet bijhihihihi
Frapant is dan weer wel dat het onderzoek zegt dat onervaren ruiters met minder jaar rijervaring en een minder hoog niveau minder letstel hadden. Dus dar spreekt je theorie dan mogelijk tegen.
Lees in mijn stuk voor halsring voor het gemak ook maar bitloos. Overigens zijn er genoeg mooie bitloze hoofdstellen waarbij je van een afstandje niet eens het verschil ziet dus dat hoeft dan weer geen reden te zijn.