KahluaB schreef:[ [url=m/WnHYOv.jpg]Afbeelding[/url] ]
mooie foto KahluaB
los laten in de achterhand is hier mooi zichtbaar, de achterhoef komt - bij het onderbrengen - duidelijk voorbij het heupgewricht
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ipsilonka schreef:Als je het verschil ziet in de draf in het filmpje toen hij jonger was en nu. Lijkt t wel alsof het paard als een tuigpaard in de schoenen getraind wordt, als de wereld dat wil zien kunnen mensen met fokmerries flink geld besparen. Dekken met een tuigpaardhengst is vast veel goedkoper als dekken met Total
manubres schreef:Cayenne schreef:Excuses als het filmpje al is geplaatst in dit topic, maar dit filmpje is van een maand geleden en geeft misschien een ander beeld (of juist niet).
[ Video ]
Zeker veel meer ontspannen, waardoor het achterbeen meer mee komt. Neus op loodlijn zou nog mooier zijn. Maar de vraag blijft... moeten de bewegingen zo extreem? Gewoon omdat het kan?
Kabayo schreef:Ipsilonka schreef:Als je het verschil ziet in de draf in het filmpje toen hij jonger was en nu. Lijkt t wel alsof het paard als een tuigpaard in de schoenen getraind wordt, als de wereld dat wil zien kunnen mensen met fokmerries flink geld besparen. Dekken met een tuigpaardhengst is vast veel goedkoper als dekken met Total
Dat verhaal gaat wel in de rondte. En ik durf het nog wel te geloven..
pol013 schreef:manubres schreef:
Zeker veel meer ontspannen, waardoor het achterbeen meer mee komt. Neus op loodlijn zou nog mooier zijn. Maar de vraag blijft... moeten de bewegingen zo extreem? Gewoon omdat het kan?
Het moet niet. en dus zul je dit ook niet bij alle combinaties in de GP tegen (gaan) komen.
Maar dit paard kán dit. Wat is daar erg aan?
Of dit een eind product is, of een toekomstige (duurzame) vererver, weten we niet. Dat is gokken.
Sommigen zullen glashard zeggen dat een paard kapot gaat op deze manier. Maar dat weten we pas over een paar jaar.
Het lijkt hem gewoon heel natuurlijk en vooral makkelijk af te gaan.
Ik moet bij dit paard altijd denken aan deze dame. Ik doe wel eens mee met 1 van haar video's. Zij kan echt dingen (met een cheesy glimlach nog wel) waar ik van denk![]()
![]()
![]()
Als ik dat ooit ga proberen ga ik zeker weten kapot. Maar zij heeft er het lichaam en de aanleg voor. Dus mag zij dit dan niet laten zien? Omdat ik het niet (nooit) kan.
(ze is overigens oud turn kampioen oid)
https://www.youtube.com/watch?v=CiaD3jP ... bI52hiUYDs
Op 3.16 of 10.30 bijvoorbeeld.
En zelfs mijn doorsnee lichaam kan dingen die een ander niet kan. Wat mij moeiteloos afgaat zou een ander een 3 dubbele hernia van oplopen.
Ayasha schreef:Exact. Dat een paard bepaalde bewegingen kàn maken, wil nog niet zeggen dat dat bewegingspatroon gezond voor hem is op de langere termijn. Daar ligt de verantwoordelijkheid van de ruiter/trainer.Een paard heeft enkel "het nu". Die heeft die remming dus niet. Die zal dus ook niet aangeven dat ie dit geen vijf jaar vol houdt (om maar even een getal te noemen.) want zo ver denkt die niet. Zolang die gedurende de training niet moe wordt zal ie het doen. Dat betekent niet dat ie op lange termijn geen last zal krijgen van die trainingen.
Adelaide71 schreef:janderegelaa schreef:Ik denk het wel. De “gewone” dressuur ga ik niet eens kijken.
Ik vermoed dat jij je gram meer bij de tuigers kan halen: een en al spektakel... Dat wil men toch niet in de dressuur? Ben je de boel aan het opstoken Jan of ben je serieus van mening dat dit is waar de dressuur naar toe moet?
Askja schreef:Ayasha schreef:Exact. Dat een paard bepaalde bewegingen kàn maken, wil nog niet zeggen dat dat bewegingspatroon gezond voor hem is op de langere termijn. Daar ligt de verantwoordelijkheid van de ruiter/trainer.Een paard heeft enkel "het nu". Die heeft die remming dus niet. Die zal dus ook niet aangeven dat ie dit geen vijf jaar vol houdt (om maar even een getal te noemen.) want zo ver denkt die niet. Zolang die gedurende de training niet moe wordt zal ie het doen. Dat betekent niet dat ie op lange termijn geen last zal krijgen van die trainingen.
Wat ik mij daarbij afvraag, is in hoeverre de training erop gericht is om het paard duurzaam fysiek en mentaal heel te houden. Dat is behalve een kwestie van inzicht in biomechanica ook een ethisch vraagstuk.
pol013 schreef:Als we dat nou zeker zouden weten, zouden jullie echt een punt hebben. Maar dat is het hem nou net. Daar heb je geen benul van. En we kunnen we alleen een oordeel over vellen op basis van wat we weten van 'de paarden van nu'. Maar als dit paard dit nou aanbied zonder moeite? en met veel plezier? Waarom zou je dan denken dat het verkeerd moet lopen?
Als er dwang en eeuwige training aan te pas komt, word het waarschijnlijker dat er problemen gaan ontstaan.
Die topsporters die 'niet gezond oud worden' (waar er ook genoeg tegenover staan die dat wél doen) trainen vaak ook 8 uur per dag. Grote kans dat deze knol dit laat zien met 8 uur training per week.......
Tot op heden halen er best veel van deze paarden de eindstreep met heel wat meer topsport prestaties onder de riem dan onze humane sporters gewoon in behoorlijk goede gezondheid de eindstreep. Getuige zelfs die 'kapotte' totilas.
Ik ben niet zo zeer voor of tegen maar kan zoals mijn voorganger ook niet zo veel met de grote stelligheid.
MCE schreef:Janderegelaa,
helaas, als een tuigpaard geen aanleg heeft helpen schoenen ook niet, in handen van een leek werken schoenen heel averechts en kun je een paard heel makkelijk "onkant" maken en dus ongeschikt voor de sport
je beneemt het paard een natuurlijke beweging als je niet in dezelfde takt aan het touwtje trekt en gaat het paard krampachtige - animatie achtige - bewegingen maken
Kendra schreef:Ook ik ben erg benieuwd naar de eerste internationale start. Als je kijkt naar de commentaren op de FB-pagina van St Georg zijn de Duitsers in ieder geval niet positief onder de indruk.
Ayasha schreef:pol013 schreef:Als we dat nou zeker zouden weten, zouden jullie echt een punt hebben. Maar dat is het hem nou net. Daar heb je geen benul van. En we kunnen we alleen een oordeel over vellen op basis van wat we weten van 'de paarden van nu'. Maar als dit paard dit nou aanbied zonder moeite? en met veel plezier? Waarom zou je dan denken dat het verkeerd moet lopen?
Als er dwang en eeuwige training aan te pas komt, word het waarschijnlijker dat er problemen gaan ontstaan.
Die topsporters die 'niet gezond oud worden' (waar er ook genoeg tegenover staan die dat wél doen) trainen vaak ook 8 uur per dag. Grote kans dat deze knol dit laat zien met 8 uur training per week.......
Tot op heden halen er best veel van deze paarden de eindstreep met heel wat meer topsport prestaties onder de riem dan onze humane sporters gewoon in behoorlijk goede gezondheid de eindstreep. Getuige zelfs die 'kapotte' totilas.
Ik ben niet zo zeer voor of tegen maar kan zoals mijn voorganger ook niet zo veel met de grote stelligheid.
Omdat er best veel "alsen" in die zin staan.
áls hij het aanbied zonder moeite.
áls hij dat doet met veel plezier.
Hoeveel topsportpaarden haalden de leeftijdsgrens fit onder deze ruiter?
En als het argument nu is "jamaar ze werden verkocht" dan vervalt dus ook meteen eender welke onderbouwing om er van uit te gaan dat ze gezond getraind worden want dat weet je dus simpelweg óók niet.
Dan kom je dus terug in een discussie die volledig op "buikgevoel" en "mening" en "redenering gebaseerd op die mening" gevoerd wordt en dat gevoel kan dus ook zijn dat dit niet gezond kan zijn voor een paardenlijf.
Roodvos schreef:Kendra schreef:Ook ik ben erg benieuwd naar de eerste internationale start. Als je kijkt naar de commentaren op de FB-pagina van St Georg zijn de Duitsers in ieder geval niet positief onder de indruk.
Nee, uiteraard niet. Dat is politieke loopgraven-oorlogvoering. Die zien een potentiële gouden medaille kandidaat aankomen. Die hadden ook een grote mond over Totilas, totdat het dier in een Duitse stal stond.
pol013 schreef:Dat is dus een kwestie van ethiek.Dat brengt me wel op een ander interessant gedachten experiment: Stel dat zo'n paard sneller verslijt. Zo 'verslijt' dat hij dit topniveau niet volcontinue hoog kan houden. Maar niet zo erg dat hij er kreupel van loopt. (zoals toch bij de meeste 'versleten' topsport paarden het geval is, die lopen niet op 3 spreekwoordelijke benen door de wei) hoe erg is dat dan? In de wetenschap dat dit soort paarden toch niet zomaar 'de handel' in verdwijnen en gewoon een pensioen krijgen bij de eigenaar.
Heb ik ook nog geen uitgesproken mening over. Maar hoe erg zou een paard het vinden om na een tijd van wedstrijden gewoon thuis te blijven en naast wat dekken en thuis trainen niet zo veel meer uit te vreten?
Adelaide71 schreef:Zo voorspelbaar dit... als men kritisch is, wordt dat weer afgedaan als jaloezie/afgunst. En natuurlijk zullen er mensen zijn die inderdaad zo denken, maar evenveel ook niet en die kijken er hetzelfde naar als de critici in NL.
Janine1990 schreef:En daar kan je marketingtechnisch heel handig gebruik van maken. Je gaat eerst een paar shows doen, laat het onmogelijke zien, naait het publiek helemaal op. Kennelijk vind het grote publiek het nog steeds mooi. Een nieuwe mythe komt weer op gang door euforie bij zo'n show... En intussen is gedeeltelijk onbedoeld de jury al beïnvloed.