Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:44

Gini schreef:
Gewoon een verbod op dat particulier vuurwerk. Of dit individuele dier nu daadwerkelijk gestorven is door vuurwerkknallen of niet, het is gewoon een feit dat heel veel huis- en wilde dieren in paniek raken of op zijn minst angstig worden door dat random geknal. Dan is de dood eigenlijk al de ultieme prijs.
Ik snap niet wat mensen er ook zo leuk aan vinden om het toch maar in stand te blijven houden ondanks de jaarlijkse tol iedere keer (branden, ogen kwijt, dieren dood,...).

Precies, dit dus!! Je wil niet weten hoeveel huisdieren er door vuurwerk komen te overlijden. Vogels die zich lettelijk doodschrikken, paarden die zich dodelijk verwonden omdat ze in blinde paniek overal doorheen gaan, honden die zich losrukken omdat ze geschrokken zijn en worden aangereden. Vriendin van mij heeft vorig jaar hersenbeschadiging oplopen omdat een een of andere debiel vlak bij de paardenbak vuurwerk af stak en zij er is afgevallen. Mensen kunnen er gewoon niet mee omgaan. Het is toch belachelijk dat je vrij explosieven kan kopen en iedere halve zool dit mag afsteken. Ik vond dit jaar echt een dieptepunt.

Anoniem

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:54

Van mij mag het ook zeker verboden worden máár zoals hier al eerder aangehaald werd...Ik denk dat het probleem daarmee niet weg is. Nu mag het ook alleen op oudjaarsavond tussen ik meen 18:00 en 02:00. Het was hier sinds de kerstdagen al dagelijks een compleet feest. En ook nu nog steeds...

Terwijl het nu ook gewoon verboden is. Maar dat handhaven is veel en veel moeilijker. Ik woon hier vlak aan de grens en er wordt hier al ontzettend veel vuurwerk uit Duitsland gehaald.

De oplossing zal veel meer zitten in het handhaven van het verbod maar dat is heel lastig. Immers als ik nu de politie bel omdat ik zie en hoor dat er hier mensen vuurwerk afsteken. Zijn die al lang en breed weer vertrokken mocht er iemand langskomen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:57

Hoe erg ik het ook vind voor het diertje.
Wel de juiste timing om het vuurwerk de schuld te geven.
Zelf lax zijn en bedenken de paarden een kwartiertje voordat het echt los gaat pas op stal te willen zetten. En dan vingertje wijzen naar het vuurwerk.

Ik ben voor vuurwerkvrije zones, het is best wel heftig voor vele paarden. Maar als ik naar mijn eigen ponys kijk. die reageren er helemaal niet meer op. Vooral omdat al de hele dag geknal te horen was.
Daarnaast is het desbetreffende paard al 30, heeft dus al 30 keer vuurwerk mee gemaakt. Waarom nu er in ene een hartaanval van krijgen? Dan lijkt mij dat ze al die jaren er voor er ook al angstig van was? En kon nu haar oude hart het niet aan? Dan ben je als eigenaar toch nog dommer om pas om 23.45 te gaan kijken?

Maar goed, onderzoeken waarom ie een hartaanval kreeg is niet te doen. Dus niemand die ooit weet wat er nu echt gebeurt is.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:59

marleen_usar schreef:
Paard had o.a schuim uit haar mond en stuiptrekkingen krijg je dat bij een hartaanval?

Klinkt meer als een epileptische aanval, maar die kun je ook door stress krijgen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:02

damian23 schreef:
Gini schreef:
Gewoon een verbod op dat particulier vuurwerk. Of dit individuele dier nu daadwerkelijk gestorven is door vuurwerkknallen of niet, het is gewoon een feit dat heel veel huis- en wilde dieren in paniek raken of op zijn minst angstig worden door dat random geknal. Dan is de dood eigenlijk al de ultieme prijs.
Ik snap niet wat mensen er ook zo leuk aan vinden om het toch maar in stand te blijven houden ondanks de jaarlijkse tol iedere keer (branden, ogen kwijt, dieren dood,...).

Precies, dit dus!! Je wil niet weten hoeveel huisdieren er door vuurwerk komen te overlijden. Vogels die zich lettelijk doodschrikken, paarden die zich dodelijk verwonden omdat ze in blinde paniek overal doorheen gaan, honden die zich losrukken omdat ze geschrokken zijn en worden aangereden. Vriendin van mij heeft vorig jaar hersenbeschadiging oplopen omdat een een of andere debiel vlak bij de paardenbak vuurwerk af stak en zij er is afgevallen. Mensen kunnen er gewoon niet mee omgaan. Het is toch belachelijk dat je vrij explosieven kan kopen en iedere halve zool dit mag afsteken. Ik vond dit jaar echt een dieptepunt.

Het vuurwerk dat zo hard knalt is illegaal vuurwerk. Wat te koop is knalt lang niet zo hard. Al zouden ze het verbieden, kun je er wel u opzeggen dat iedereen het illegaal blijft kopen en afsteken. Kun je niet tegen handhaven helaas.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:05

wilmatj schreef:
Hoe erg ik het ook vind voor het diertje.
Wel de juiste timing om het vuurwerk de schuld te geven.
Zelf lax zijn en bedenken de paarden een kwartiertje voordat het echt los gaat pas op stal te willen zetten. En dan vingertje wijzen naar het vuurwerk.

Ik ben voor vuurwerkvrije zones, het is best wel heftig voor vele paarden. Maar als ik naar mijn eigen ponys kijk. die reageren er helemaal niet meer op. Vooral omdat al de hele dag geknal te horen was.
Daarnaast is het desbetreffende paard al 30, heeft dus al 30 keer vuurwerk mee gemaakt. Waarom nu er in ene een hartaanval van krijgen? Dan lijkt mij dat ze al die jaren er voor er ook al angstig van was? En kon nu haar oude hart het niet aan? Dan ben je als eigenaar toch nog dommer om pas om 23.45 te gaan kijken?

Maar goed, onderzoeken waarom ie een hartaanval kreeg is niet te doen. Dus niemand die ooit weet wat er nu echt gebeurt is.

Buiten dat ik je reactie echt kortzichtig vind, wil ik toch benadrukken dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat het paard het al 30 keer heeft meegemaakt. Waar mijn paarden staan, en dat is niet superver van deze gemeente, was hier dik 10 jaar geleden geen vuurwerk, en al helemaal niet door particulieren die het nodig vinden om het in elk streepje tuin of gewoon op straat (aan een benzinestation) af te steken. Dat is geen traditie. Dat is een trend van de laatste 10 jaar.

Vroeger had je één groot vuurwerk op het voetbalveld in de buurt bijvoorbeeld, en dat was het.

In mijn jongere jaren was ik altijd in Brussel bij oudejaarsavond. Ook één groot vuurwerk en voor de rest geen idioot gedoe. Daar was je marginaal als je bommetjes etc liet afgaan. Nu is het in Brussel de trend om auto's in brand te steken...

Dus je maakt een hoop aannames.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:10

Citaat:
Het vuurwerk dat zo hard knalt is illegaal vuurwerk. Wat te koop is knalt lang niet zo hard. Al zouden ze het verbieden, kun je er wel u opzeggen dat iedereen het illegaal blijft kopen en afsteken. Kun je niet tegen handhaven helaas

Ook legaal vuurwerk knalt hard. De overlast hier komt gewoon door legaal vuurwerk. Zodra het verkocht mocht worden begon de ellende.

Gewoon een hele hoge boete zetten op het in bezit hebben van vuurwerk en jaar volledige politie en gemeentelijke boa's er op zetten. Hoge pakkans en een hele hoge boete. Moet je eens kijken hoe snel het dan minder wordt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:12

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:17

damian23 schreef:
Citaat:
Het vuurwerk dat zo hard knalt is illegaal vuurwerk. Wat te koop is knalt lang niet zo hard. Al zouden ze het verbieden, kun je er wel u opzeggen dat iedereen het illegaal blijft kopen en afsteken. Kun je niet tegen handhaven helaas

Ook legaal vuurwerk knalt hard. De overlast hier komt gewoon door legaal vuurwerk. Zodra het verkocht mocht worden begon de ellende.

Gewoon een hele hoge boete zetten op het in bezit hebben van vuurwerk en jaar volledige politie en gemeentelijke boa's er op zetten. Hoge pakkans en een hele hoge boete. Moet je eens kijken hoe snel het dan minder wordt.

Ik ben absoluut voor hoor. Maar ik denk dat het heel lastig handhaven is. En dat het sowieso lastig gaat worden vuurwerk te verbieden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:20

Ayasha en Marie-Ann Het probleem blijkt nu te zijn dat het verbod in Vlaanderen in strijd is met
de europese wetgeving.
Maw het zou de verkoop van vuurwerk verminderen waardoor de handelaars minder inkomsten hebben en dat schijnt niet wettelijk te zijn volgens Europa :x

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... spartandhp

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:27

De handelaars en producenten moeten gewoon, net zoals de auto-industrie heeft moeten doen, mee evolueren met de tijd en op zoek gaan naar nieuwe technologie of geluidsarm verder ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:35

Pandora2 schreef:
Ayasha en Marie-Ann Het probleem blijkt nu te zijn dat het verbod in Vlaanderen in strijd is met
de europese wetgeving.
Maw het zou de verkoop van vuurwerk verminderen waardoor de handelaars minder inkomsten hebben en dat schijnt niet wettelijk te zijn volgens Europa :x

Ik had je link gelezen, maar zoals ik zei, in Ierland is wel een verbod op alles behalve F1. Dus dan kan het wel. Vandaar dat ik me afvraag wat er dan anders is in België tov Ierland.

In België is het ieder geval geen totaalverbod dus, maar met allerlei mogelijke uitzonderingen per gemeente en dan ook nog voor alleen Vlaanderen.
Ik kan me voorstellen dat als er een verbod komt in Noord-Holland, maar niet in Friesland, dat ondernemers in Noord-Holland dan met succes dat kunnen aanvechten.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:48

Citaat:
Ik ben voor vuurwerkvrije zones

Om je uit de droom te helpen... Ook dat wordt niet gehandhaafd.

Ik woon in een vuurwerk vrije zone. Het is hier ook sinds de kerst "feest".

De radio kan in mijn super goed geïsoleerde nieuwbouw woning niet hard genoeg om het te overstemmen.

De hond zat aan de kalmerende gel, en durfde alleen op de binnenplaats te plassen. Zou die herrie alleen tussen 18 en 2 uur zijn zou je mij er niet over horen, maar een week lang in een vuurwerk vrije zone >;)

Om over de pony's maar niet te spreken. Die zijn gelukkig niet bang. Maar had ik een radio aan moeten zetten om de herrie te overstemmen dan had ik een professionele installatie aan moeten schaffen en was mijn vergunning om zoveel herrie te maken waarschijnlijk niet verleend.

Ik vind het heel sneu voor de eigenaar en ben voor een verkoop en afsteek verbod. "Men" verpest het zo voor zichzelf :(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:55

Marie_Anne schreef:
Pandora2 schreef:
de europese wetgeving.

Ik had je link gelezen, maar zoals ik zei, in Ierland is wel een verbod op alles behalve F1. Dus dan kan het wel. Vandaar dat ik me afvraag wat er dan anders is in België tov Ierland.

In België is het ieder geval geen totaalverbod dus, maar met allerlei mogelijke uitzonderingen per gemeente en dan ook nog voor alleen Vlaanderen.
Ik kan me voorstellen dat als er een verbod komt in Noord-Holland, maar niet in Friesland, dat ondernemers in Noord-Holland dan met succes dat kunnen aanvechten.

Da's een goeie idd van Ierland.
Ik heb even google geraadpleegd en Ierland heeft al sinds 1875 een wet die partikulier vuurwerk verbiedt. Ver voor de toetreding tot de EU dus.
Zou dit de reden kunnen zijn ?

En belgie is nu ook niet bepaald de beste leerling uit de klas wat betreft naleven of uitvoeren van wetten en regels. Voor alles is een achterpoortje :x

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:15

Ik vind het belachelijk dat er meteen weer wordt geoordeeld als je iets relativeert. Dan ben je tegenwoordig dom en hebt geen medeleven etc. Altijd zo lekker makkelijk roepen tegenwoordig op internet.

Ik vind het vreselijk voor elk dier of mens dat eronder lijdt. Maar ben wel realistisch dat er al mijn hele leven vuurwerk is en al net zolang er ongelukken gebeuren. Nu door social media wordt er veel gedeeld en een anti campagne opgezet.

Dat is prima, want het lijkt mij ook beter, maar het gaat gewoon nooit lukken.

Ja, knallen worden steeds harder, maar de mensen die dat dus leuk vinden, hebben geen enkele moeite met de schade of ellende die daardoor ontstaat. Zij zullen dus altijd een manier vinden om dat af te steken of zelf te maken etc.

En als ik zeg dat onze honden niet reageren, nou geloof me.........Die reageren echt niet. Ze liggen gewoon te slapen ondanks 6 bussen carbid op een rij en het vele vuurwerk. Gaan ook mee wandelen en schrikken geen moment. Dat zie en voel je echt wel of een hond toch verborgen stress heeft.

De paarden merk je het aan, maar wij vinden buiten en samen laten het beste. Wij zien dat ze daar het rustigste onder blijven. En verder hebben we ook niet veel keus zolang er vuurwerk afgestoken wordt. Het is het 1 of het ander en opsluiten is echt geen optie in ons geval.
En wie zegt dat paarden vluchtdieren zijn, is ook beperkt. Paarden rennen niet altijd per definitie voor alles weg. Dat is echt achterhaald. Paarden willen kunnen observeren van een afstand en zelf positie bepalen. Dat zie je met alle nieuwe en enge dingen.

Onze kat is de 31e opgenomen en gisteravond ingeslapen. Had HCM en trombose. Ik kan nu ook wel zeggen dat het door het vuurwerk komt, maar dat is gewoon niet zo. Daar reageerde hij echt niet op en hij was al ziek.

Maar het is net als met zwarte piet. Het is er al jaren, nu opeens is het slecht en als mensen wat zeggen zijn ze dom etc. ( ongeacht mijn mening daarover, want die laat ik hier in het midden )

Social media heeft ook nadelen zo. Mensen hitsen elkaar enorm op, maken elkaar bang etc. Grootste kudde dieren die er zijn; de mens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:21

superpony schreef:
Ik vind het belachelijk dat er meteen weer wordt geoordeeld als je iets relativeert. Dan ben je tegenwoordig dom en hebt geen medeleven etc. Altijd zo lekker makkelijk roepen tegenwoordig op internet.

Ik vind het vreselijk voor elk dier of mens dat eronder lijdt. Maar ben wel realistisch dat er al mijn hele leven vuurwerk is en al net zolang er ongelukken gebeuren. Nu door social media wordt er veel gedeeld en een anti campagne opgezet.

Dat is prima, want het lijkt mij ook beter, maar het gaat gewoon nooit lukken.

Ja, knallen worden steeds harder, maar de mensen die dat dus leuk vinden, hebben geen enkele moeite met de schade of ellende die daardoor ontstaat. Zij zullen dus altijd een manier vinden om dat af te steken of zelf te maken etc.

En als ik zeg dat onze honden niet reageren, nou geloof me.........Die reageren echt niet. Ze liggen gewoon te slapen ondanks 6 bussen carbid op een rij en het vele vuurwerk. Gaan ook mee wandelen en schrikken geen moment. Dat zie en voel je echt wel of een hond toch verborgen stress heeft.

De paarden merk je het aan, maar wij vinden buiten en samen laten het beste. Wij zien dat ze daar het rustigste onder blijven. En verder hebben we ook niet veel keus zolang er vuurwerk afgestoken wordt. Het is het 1 of het ander en opsluiten is echt geen optie in ons geval.
En wie zegt dat paarden vluchtdieren zijn, is ook beperkt. Paarden rennen niet altijd per definitie voor alles weg. Dat is echt achterhaald. Paarden willen kunnen observeren van een afstand en zelf positie bepalen. Dat zie je met alle nieuwe en enge dingen.

Onze kat is de 31e opgenomen en gisteravond ingeslapen. Had HCM en trombose. Ik kan nu ook wel zeggen dat het door het vuurwerk komt, maar dat is gewoon niet zo. Daar reageerde hij echt niet op en hij was al ziek.

Maar het is net als met zwarte piet. Het is er al jaren, nu opeens is het slecht en als mensen wat zeggen zijn ze dom etc. ( ongeacht mijn mening daarover, want die laat ik hier in het midden )

Social media heeft ook nadelen zo. Mensen hitsen elkaar enorm op, maken elkaar bang etc. Grootste kudde dieren die er zijn; de mens.

Het paard in kwestie was kerngezond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:23

YvonneV schreef:

Ze hadden er ook voor kunnen zorgen dat die pony veilig heen en weer kon rennen.

Er is ooit bij mij een paard op stal geweest die zich domweg verstapt heeft en zijn been brak.
Wiens schuld was dat? De staleigenaar was net even thee aan het drinken. De groep paarden stond al maanden/ jaren zo, vloog geen vliegtuig over.

Kan wel alles en iedereen de schuld geven, ongelukken gebeuren gewoon. En als je er zeker van wilt zijn dat het zo veilig mogelijk blijft dan neem je maatregelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:29

_San87_ schreef:

Zolang jij niet elke dag/ week een hartfilmpje van je paard laat maken weet je dus helemaal niks van de gezondheid van je paard.
Hartaanval kan nu eenmaal gebeuren, zeker bij een ouder paard.

Had het dier hiervoor symptomen? Nee waarschijnlijk niet. Was het dier gezond? Dat weet niemand.

Even iets helemaal buiten om het vuurwerk. Berdien dr tinker, hartstikke jong had hartfalen. Was Flynn hiervoor gezond, ja natuurlijk, met die leeftijd ga je daar van uit.
En toch is hij dood en doodziek geworden en heeft hij het niet gehaald.

Misschien was het hart van de merrie al wel slechter en was de stress van het vuurwerk de laatste druppel. Is ze dan overleden door het vuurwerk? Indirect wel, maar de onderliggende oorzaak was wel het hart.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:35

Onali schreef:
_San87_ schreef:

Zolang jij niet elke dag/ week een hartfilmpje van je paard laat maken weet je dus helemaal niks van de gezondheid van je paard.
...
Misschien was het hart van de merrie al wel slechter en was de stress van het vuurwerk de laatste druppel.

Dus: als een paard een been breekt omdat die door het vuurwerk in paniek rond aan het rennen was en op zijn plaat ging, dan weet je nooit of het paard niet al poreuzere botten of een gewrichtsprobleem had en kan het vuurwerk evengoed ook de laatste druppel geweest zijn, maar konden er sowieso al wel microscheurtjes in het bot aanwezig zijn geweest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:39

Als jij dit moet vragen dan snap jij helemaal niks van anatomie ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:42

Haha...ok dan. Ja, het zal aan mijn gebrek aan anatomiekennis liggen dat ik jouw bericht inderdaad niet snap. Enlighten me, zou ik zeggen. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:46

Onali schreef:
_San87_ schreef:

Had het dier hiervoor symptomen? Nee waarschijnlijk niet. Was het dier gezond? Dat weet niemand.

Even iets helemaal buiten om het vuurwerk. Berdien dr tinker, hartstikke jong had hartfalen. Was Flynn hiervoor gezond, ja natuurlijk, met die leeftijd ga je daar van uit.
En toch is hij dood en doodziek geworden en heeft hij het niet gehaald.

Misschien was het hart van de merrie al wel slechter en was de stress van het vuurwerk de laatste druppel. Is ze dan overleden door het vuurwerk? Indirect wel, maar de onderliggende oorzaak was wel het hart.

Sorry. Wat?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:47

Blijf erbij dat ik hoop dat de werkelijke doodoorzaak nog wel verder uitgezocht word. Aangezien ik gewoon aan vergiftiging blijf denken ook om de reden dat als hiervan sprake is de andere paarden mogelijk ook gevaar lopen.

Ben niet voor of tegen vuurwerk. Vind het schitterend om te zien siervuurwerk, maar dat geknal mogen ze dan wel weg laten. Dus vuurwerk helemaal weg nee. Wat dan wel nou op centrale plekken door deskundige laten afsteken en dan alleen om 00.00 uur voor een 15/30 minuten.

Beperk je heel veel overlast en ook minder belastend voor mileu dan iedere die maar wat doe. Met alle risico's en slachtoffers (mens en dier) die nu met huidige situaties zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:47

_San87_ schreef:

Dat je zoiets durft te beweren.

Dat weet je helemaal niet. Heel veel paarden mankeren ook iets zonder dat de baasjes dat weten.

Die van ons zijn nu 13, 21, 22, 22 en 27. Die van 21 heeft ook een hartprobleem, maar reageert gelukkig niet op het knallen en staat rustig wat te eten.

Ik heb overigens wel tegen vuurwerk getekend, maar ben gewoon realistisch dat je daar niet alles mee gaat voorkomen.

We stonden op de veluwe en die van ons stonden rustig, altijd buiten en samen. Maar de groep paarden tegenover hun die allemaal apart op een vierkant weitje stonden een paar uurtjes per dag draaiden door als er heli's over de boomtoppen gingen.
Ook daar is gedoe over, maar het helpt niet.

Ik heb al zoveel ongelukken gezien bij paarden, vaak door juist de meest onverwachte dingen. Dat kan je gewoon nooit allemaal voorkomen. Het zijn vreselijke nare ongelukken. Elk paard dat omkomt is vreselijk en een baasje zal altijd moeite hebben als dat door iets van buitenaf gebeurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:49

superpony schreef:
_San87_ schreef:

Dat je zoiets durft te beweren.

Dat weet je helemaal niet. Heel veel paarden mankeren ook iets zonder dat de baasjes dat weten.

Die van ons zijn nu 13, 21, 22, 22 en 27. Die van 21 heeft ook een hartprobleem, maar reageert gelukkig niet op het knallen en staat rustig wat te eten.

Ik heb overigens wel tegen vuurwerk getekend, maar ben gewoon realistisch dat je daar niet alles mee gaat voorkomen.

We stonden op de veluwe en die van ons stonden rustig, altijd buiten en samen. Maar de groep paarden tegenover hun die allemaal apart op een vierkant weitje stonden een paar uurtjes per dag draaiden door als er heli's over de boomtoppen gingen.
Ook daar is gedoe over, maar het helpt niet.

Ik heb al zoveel ongelukken gezien bij paarden, vaak door juist de meest onverwachte dingen. Dat kan je gewoon nooit allemaal voorkomen. Het zijn vreselijke nare ongelukken. Elk paard dat omkomt is vreselijk en een baasje zal altijd moeite hebben als dat door iets van buitenaf gebeurt.

Volgens de eigenaresse en de dierenarts was het paard kerngezond.