Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:15

elnienjo schreef:
Supervixen schreef:
Natuurlijk krijg je niet de indruk van mishandeling. Denk je nou echt dat je dat zou zien als toerist?
Wat er vooraf gegaan is aan jouw ritje op een olifant dat wordt natuurlijk goed verborgen gehouden.

Besef je dat ze zo de anti-paardensportbeweging ook zullen proberen te indoctrineren?

Er zijn meer dan genoeg bewijzen dat die olifanten daadwerkelijk mishandeld en gebroken worden op een gruwelijke manier.

Die vergelijking naar paardensport doortrekken is echt heel naar en ook geen vergelijking. Ik ken geen trainers die hun paarden in een box in de kettingen zetten en maar blijven porren, slaan en steken met een stalen pin. En de trainers die dat wel doen zijn geen haar beter dan de olifanten'trainers' en zouden nooit meer dieren moeten mogen houden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:18

Elnienjo zeker.
Er mag ook wel eens wat kritischer worden gekeken naar de paardensport.
Ik denk dat er veel verborgen misstanden zijn waar nog wat aan kan gebeuren.

Ik keur dat extremistische gedoe niet goed, maar mede door deze mensen is bijvoorbeeld ook de plofkip ter discussie gesteld.

San je hebt gelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:21

Overigens zou het me ook niet verbazen dat er trainers zijn die er gruwelijke methoden op na houden :\.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:22

_San87_ schreef:
Die vergelijking naar paardensport doortrekken is echt heel naar en ook geen vergelijking. Ik ken geen trainers die hun paarden in een box in de kettingen zetten en maar blijven porren, slaan en steken met een stalen pin. En de trainers die dat wel doen zijn geen haar beter dan de olifanten'trainers' en zouden nooit meer dieren moeten mogen houden.

We weten niet of elke olifant die als werkolifant wordt gebruikt mishandeld is/wordt. Dat nemen we maar aan door de propaganda die enkel de negativiteit in beeld brengt. Wat als de paardensport zo onder vuur zou worden genomen? Wij weten dat de meeste mensen hun paard niet mishandelen, maar de tendens wordt steeds negatiever, ik merk het hier al op dit forum.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:28

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

We weten niet of elke olifant die als werkolifant wordt gebruikt mishandeld is/wordt. Dat nemen we maar aan door de propaganda die enkel de negativiteit in beeld brengt. Wat als de paardensport zo onder vuur zou worden genomen? Wij weten dat de meeste mensen hun paard niet mishandelen, maar de tendens wordt steeds negatiever, ik merk het hier al op dit forum.

Iedere olifant die gebruikt wordt als rij- of lastdier is die mishandeling ondergaan. Anders accepteren ze geen mensen op hun rug.

Het zijn instanties als SPOTS en Stichting AAP die ervoor waarschuwen, met gruwelijke bewijsmaterialen kwamen, wel degelijk weten waar zij over praten, wat andere koek dan de vegan strike die de rit van Houtzager verstoorde. SPOTS en AAP, instanties die ook de positieve berichten uitdragen en supporten.

Sorry, maar hier gaat je argumentatie niet op. Wanneer jij ervoor kiest op een olifant te rijden, ga je akkoord met de mishandeling die daarmee gepaard gaat.

Wanneer de paardensport zo negatief onder vuur zou worden genomen, worden wij als collectief gedwongen te laten zien in woord en daad dat onze dieren goed behandeld worden, het werk graag doen, onze aanwezigheid waarderen. Kortom, werk aan de winkel voor ons paardensportliefhebbers. En ik denk dat dat een goed iets is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:31

Ik denk dat t niet helpt te kijken naar vormen van dierenmishandeling en hoe dat tegen onze sport gebruikt kan worden.

We moeten kijken hoe we leken het mooie van samenwerken met paarden kunnen laten zien. Hoe een paard het leven van een mens kan verrijken, maar hoe een mens ook zeker het leven van een paard kan verrijken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:33

Ja dat inderdaad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:35

elnienjo schreef:
josien_m_ schreef:
We voeren ook actie tegen het misbruik maken van olifanten voor toeristische ritjes. Ook olifanten worden al eeuwen door mensen gebruikt, maakt dat het ok? Of niet? Ik vind het belangrijke vragen en waar iemand een grens aanbrengt, tja, dat zal voor iedereen anders zijn. En wetgeving zal uiteraard uiteindelijk volgen, net als bij de slavernij.

Ik heb diverse ervaringen met olifanten in meerdere Aziatische landen van voor het 'not done' werd en kreeg niet de indruk van mishandeling. Wellicht dezelfde 'mishandeling' die de vegan-activisten in onze paardensport menen te zien?

Een paard is niet gemaakt om te dragen een olifant nog veel minder.Ze zijn ook veel gevoeliger voor stress dan paarden.
Daarbij vraagt het verzorgen van een olifant nog meer tijd, geld en ruimte.
Ooit het lichaam van een olifant die veel gewerkt hebt van dichtbij gezien? Met de verzakte ribbenkast, ontstoken poten en littekens?

Ik had toen ik vroeger door Thailand reisde en een olifantritje deed ook niet de indruk van mishandeling, anders had ik het nooit gedaan. Maar toen had ik ook niet de kennis die ik nu wel heb.
Door kennis maak je soms andere keuzes en daar hoef je geen activist voor te zijn.

Dingen veranderen en dat hoort ook zo.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:05

Skippy01 schreef:
Om een positief tegengeluid te geven, is mijn trainster vanmiddag met #zokanhetook aan de slag gegaan:

https://www.facebook.com/17741449575772 ... 6/?app=fbl

Zit je op Facebook en kun je hier iets mee, deel gerust jouw mooie plaatje onder het bericht, of deel het bericht zelf :)
Er staan alvast prachtige plaatjes tussen van mens en paard.

Mooi!...en helemaal eens met de tekst die ze schrijft.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:08

Cowgirl schreef:
safina schreef:
Het argument dat van mij wel eens en voor altijd van tafel zou mogen is 'als mijn paard het niet zou willen, dan deed hij het niet. Want hij is veel groter en sterker dan ik.' Wat een ontzettende domme dooddoener vind ik dat ik dit soort discussies....

Ik ben het zo met je eens.

https://www.youtube.com/watch?v=eZySyYZO5LU

Hier krijg je tranen van in je ogen...Maar dat komt omdat we dit niet kennen/gewend zijn. Zoals wij hiernaar kijken, zo kijken de activisten waarschijnlijk naar onze sport...geef ze dan eens ongelijk...Wij zijn blind geworden, omdat het zo gewoon voor ons is zoals nu de paardensport in elkaar zit.

En over verandering gesproken. Het beleren van een paard zou ook wel weer wat meer onder de aandacht gebracht mogen worden. Dat gaat mi ook vaak veel te snel met veel spanning en stress. Vaak gaat het in 3-4 grote stappen ipv 10 kleine stapjes dat veel minder spanning/stress oplevert. Daarbij brengen we vaak het paard ook nog weg naar een vreemde stal. Terwijl het beleren best heftig is voor een paard. Vreemde stal, vreemde mensen en hop erop.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:15

De kennis is intussen ook zo ver dat er hele goede getalenteerde paarden gefokt worden. Als deze klaar gemaakt worden voor het grote werk zal dit ze makkelijker af gaan dan de ,,minder,, goede
Als een paard het gevraagde werk niet aan kan dan is het daar niet geschikt voor is mijn mening dan ook.

Grote ruiters/trainers zorgen over het algemeen dat ze de goede paarden tot hun beschikking hebben die makkelijk het gevraagde aan kunnen zowel lichamelijk als in hun hoofd. Grote ruiters zijn er inmiddels ook wel achter je er niet komt met behulp van boos, gefrustreerd worden en afranselen. Dat hoeft immers ook niet bij getalenteerde paarden want die leren makkelijk en doen het makkelijk.
Deze ruiters zijn al jaren aan de top in zowel binnen als buitenland en hebben ook de positie dat ze tot de beste paarden beschikken. En ja, deze paarden willen ook graag al geloven velen dat hier niet. Maar nogmaals, dat is vaak een mening gemaakt door iemand die nog nooit topsport bedreven heeft en al helemaal niet op een hele goede topper.

Dan heb je de ik noem het even B trainers of wannabes en ja, daar is het alweer een stukje minder fijn. Voor de paarden. Deze krijgen de ,,mindere,, paarden tot hun beschikking. Paarden die het gevraagde werk eigenlijk net niet aan kunnen zowel lichamelijk als in hun hoofd niet maar wel gedwongen worden want de wannabe moet en zal en wil ook een leuke boterham verdienen. En dan schakel ik terug naar de klant.....mensen die het eigenlijk net aan kunnen betalen. Geen geld hebben voor juist die goed getalenteerde topper en geen geld om bij een top trainer te laten trainen en ook geen geld voor het bijkomend management om het dier happy en in dit geval pijn/blessure vrij te houden.
Deze paarden herken je in een show ring. Zijn vaak erg zuur, angstig en onwillig en niet prettig om naar te kijken.

Dan het buiten laten lopen... Het is enigszins wel te begrijpen dat kostbare paarden enkel een dagdeel buiten alleen op een weide staan. Ten eerste zijn het vaak hengsten en ten tweede heeft de trainer met een klant te maken die daar wel of niet voor kiezen.

Het jammere is dat mensen die een paardje voor de ,,lol,, bezitten, of wel recreatief er lekker op hun manier mee bezig zijn waar je overigens geen enkele sportruiter zijn afkeuring over hoort geven wel altijd een mening menen te moeten geven over hoe het er aan toe gaat in de sport en vaak gebaseerd op 1 enkele ervaring, Zo afkeurend zijn en bijna de instanties die de sport aan banden willen leggen toe Juichen!!
Feit is deze instanties er alles aan zullen doen om in de toekomst de hele paarden houderij aan banden te leggen. Ook bij die geen die denkt zo goed en diervriendelijk bezig te zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:33

Popstra...op zich een mooi pleidooi. Maar het is weer de uitleg hoe goed de (top) sport is en niet kijken wat dáár nog kan veranderen om het nog paardvriendelijker te maken...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:40

Manubres, wat vind jij dan dat er moet veranderen in het topsegment van de sport in Nederland? Om maar even kleur te geven aan wat Popstra schrijft in de laatste alinea. Wat zou jouw verbeterwens zijn?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:49

safina schreef:
Ik vind het eigenlijk wel goed dat de discussie hierover wat meer op gang komt. Niet omdat ik wil dat de paardensport afgeschaft wordt natuurlijk, maar wat extra druk om verbeteringen door te voeren lijkt me niet verkeerd.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Maar de veganisten zijn wel compleet doorgeslagen, gisteren op Radio 1 was er iemand, zelfbeschikkingsrecht van dieren en vrije partnerkeuze.....

Dat eerste kan ik me tot op zekere hoogte wel in vinden...
Maar ik heb het drama van de Oostvaardersplassen nog op mijn netvlies.....dus vrije partnerkeuze :Y)
En zelfbeschikking....laat maar zitten....
En dan nog te zwijgen over Amerongen en Veerse Gat waar het net zo erg is maar waar niemand naar omkijkt.

Dus mochten die 2 dingen willen, laten we dan ruimte scheppen en eerst balans in de kuddes scheppen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:56

Popstra schreef:
De kennis is intussen ook zo ver dat er hele goede getalenteerde paarden gefokt worden. Als deze klaar gemaakt worden voor het grote werk zal dit ze makkelijker af gaan dan de ,,minder,, goede
Als een paard het gevraagde werk niet aan kan dan is het daar niet geschikt voor is mijn mening dan ook.

Grote ruiters/trainers zorgen over het algemeen dat ze de goede paarden tot hun beschikking hebben die makkelijk het gevraagde aan kunnen zowel lichamelijk als in hun hoofd. Grote ruiters zijn er inmiddels ook wel achter je er niet komt met behulp van boos, gefrustreerd worden en afranselen. Dat hoeft immers ook niet bij getalenteerde paarden want die leren makkelijk en doen het makkelijk.
Deze ruiters zijn al jaren aan de top in zowel binnen als buitenland en hebben ook de positie dat ze tot de beste paarden beschikken. En ja, deze paarden willen ook graag al geloven velen dat hier niet. Maar nogmaals, dat is vaak een mening gemaakt door iemand die nog nooit topsport bedreven heeft en al helemaal niet op een hele goede topper.

Dan heb je de ik noem het even B trainers of wannabes en ja, daar is het alweer een stukje minder fijn. Voor de paarden. Deze krijgen de ,,mindere,, paarden tot hun beschikking. Paarden die het gevraagde werk eigenlijk net niet aan kunnen zowel lichamelijk als in hun hoofd niet maar wel gedwongen worden want de wannabe moet en zal en wil ook een leuke boterham verdienen. En dan schakel ik terug naar de klant.....mensen die het eigenlijk net aan kunnen betalen. Geen geld hebben voor juist die goed getalenteerde topper en geen geld om bij een top trainer te laten trainen en ook geen geld voor het bijkomend management om het dier happy en in dit geval pijn/blessure vrij te houden.
Deze paarden herken je in een show ring. Zijn vaak erg zuur, angstig en onwillig en niet prettig om naar te kijken.

Dan het buiten laten lopen... Het is enigszins wel te begrijpen dat kostbare paarden enkel een dagdeel buiten alleen op een weide staan. Ten eerste zijn het vaak hengsten en ten tweede heeft de trainer met een klant te maken die daar wel of niet voor kiezen.

Het jammere is dat mensen die een paardje voor de ,,lol,, bezitten, of wel recreatief er lekker op hun manier mee bezig zijn waar je overigens geen enkele sportruiter zijn afkeuring over hoort geven wel altijd een mening menen te moeten geven over hoe het er aan toe gaat in de sport en vaak gebaseerd op 1 enkele ervaring, Zo afkeurend zijn en bijna de instanties die de sport aan banden willen leggen toe Juichen!!
Feit is deze instanties er alles aan zullen doen om in de toekomst de hele paarden houderij aan banden te leggen. Ook bij die geen die denkt zo goed en diervriendelijk bezig te zijn.

Amen. _/-\o_ Deze sportmensen hoor je hier op bokt ook niet omdat veel hier idd aannames gemaakt hebben zonder dat ze echt weten hoe en wat.
Ik ben net zoals pipodipo benieuwd wat dan precies anders moet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:59

Popstra schreef:

Even hierop reageren.... het zijn met name steeds meer extreme bewegers, met een temperament dat past bij zeer ervaren ruiters.
De bewegingsafwikkeling is vaak spectaculair, maar niet altijd even economisch of heilzaam.
Het ogenschijnlijk zo eenvoudig getoonde leid ook snel tot vroeger, sneller en meer vragen dan dat het lichaam feitelijk toestaat.

Er worden door top-fokkers ook gewoon heel erg veel paarden gefokt.
Ze worden al tamelijk vroeg helemaal gekeurd, en alles wat de test niet doorstaat wordt afgemaakt of gaat direct weg met een 'al dan niet dubieuze' handelaar.
Voordat men de topper onder het zadel heeft, zijn al heel wat voorgangers op weg gegaan naar Italie.

Je omschrijft het mooi, en wilt hiermee graag pleitbezorger zijn voor topsport. Vrij vertaald zeg je: in topsport weet men wat men doet, en het leed is daar feitelijk wel te overzien. De echte ellende zit bij de nietswetende bosklosser met zijn harige knol.

En alhoewel ik met je eens ben dat onkunde en onwetendheid veel ellende veroorzaakt, en voor een dubbeltje op de eerste rij zitten nu eenmaal niet mogelijk is, denk ik dat jij de fokkerij van sportpaarden in het hoge segment iets te romantisch omschrijft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:06

In jouw ogen misschien te romantisch maar in mijn ogen juist op de goede weg na veel geleerd te hebben uit het verleden.

Ik heb het over alle paarden in alle disciplines in de sport. Dat er extremen zijn is weer het andere uiterste maar een flink temperament alleen te handelen door ervaren ruiters vind ik niet storend. Iemand die een Opel kan kopen gaat immers ook niet naar een Ferrari dealer.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:09

Pipodipo schreef:
Manubres, wat vind jij dan dat er moet veranderen in het topsegment van de sport in Nederland? Om maar even kleur te geven aan wat Popstra schrijft in de laatste alinea. Wat zou jouw verbeterwens zijn?

Ten aller eerste de stang en trens afschaffen.
Sowieso het bitloos rijden tot alle klassen toestaan.
En van het rijden zonder bit en sporen een extra moeilijkheidsgraad maken en daardoor hogere score.
De jury meer laten punten op ontspannenheid, harmonie en goed gebruik van lichaam van het paard (biomechanica).
Ook vind ik dat wedstrijden niet meer in de bloed hitte gereden mogen worden (zoals in Rotterdam).

En als je dan nóg verder zou gaan kijken;
Misschien wedstrijden met neckrope of grondwerk.
En zouden wedstrijden misschien gewoon op eigen locatie gereden kunnen worden. Dus gewoon thuis in vertrouwde omgeving van het paard. Het paard hoeft geen uren in trailer of vliegtuig. Maar de jury gaat reizen en komt thuis bij de deelnemers. Als je dan een competitie hebt zou je kunnen zeggen, de voorrondes aan huis en de finale nog gezamenlijk. Dat scheelt dan toch veel reizen. Mensen kunnen het volgen via livestream en ook thuis via de app mee beoordelen, zodat er ook een publieksprijs komt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:11

Ninx schreef:
Popstra schreef:

Even hierop reageren.... het zijn met name steeds meer extreme bewegers, met een temperament dat past bij zeer ervaren ruiters.
De bewegingsafwikkeling is vaak spectaculair, maar niet altijd even economisch of heilzaam.
Het ogenschijnlijk zo eenvoudig getoonde leid ook snel tot vroeger, sneller en meer vragen dan dat het lichaam feitelijk toestaat.

Er worden door top-fokkers ook gewoon heel erg veel paarden gefokt.
Ze worden al tamelijk vroeg helemaal gekeurd, en alles wat de test niet doorstaat wordt afgemaakt of gaat direct weg met een 'al dan niet dubieuze' handelaar.
Voordat men de topper onder het zadel heeft, zijn al heel wat voorgangers op weg gegaan naar Italie.

Je omschrijft het mooi, en wilt hiermee graag pleitbezorger zijn voor topsport. Vrij vertaald zeg je: in topsport weet men wat men doet, en het leed is daar feitelijk wel te overzien. De echte ellende zit bij de nietswetende bosklosser met zijn harige knol.

En alhoewel ik met je eens ben dat onkunde en onwetendheid veel ellende veroorzaakt, en voor een dubbeltje op de eerste rij zitten nu eenmaal niet mogelijk is, denk ik dat jij de fokkerij van sportpaarden in het hoge segment iets te romantisch omschrijft.

Mee eens Ninx!

Popstra, jammer dat je het teveel van 1 kant benadert en de andere kant niet mee neemt in je betoog.
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 28-08-19 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:12

Ik gok dat bijna alle van de door Manubres genoemde punten niet veranderd zullen worden.
Ik denk dat alleen (vrijwillig) bitloos in alle klassen en de temperatuur grens een kans maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:15

Sannnn schreef:
Popstra schreef:

Amen. _/-\o_ Deze sportmensen hoor je hier op bokt ook niet omdat veel hier idd aannames gemaakt hebben zonder dat ze echt weten hoe en wat.
Ik ben net zoals pipodipo benieuwd wat dan precies anders moet?

Precies. Bovendien hebben topruiters helemaal geen tijd om te zeiken op Bokt. Die zijn 24/7 met hun paarden bezig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:16

Interessante punten Manubres, dank voor het delen. Een deel van je ideeen zou via de KNHS zijn weg naar buiten moeten vinden, voor zover het hun officiele wedstrijden betreft. Voor je andere punten kan er misschien een andere manier gevonden worden, bijvoorbeeld wedstrijden op neckrope of in grondwerk kun je onofficieel organiseren en dat kan door iedereen opgezet worden. Beetje naar voorbeeld van WE. Je idee over wedstrijden thuis vind ik leuk, vooral met een panel van publieksjury's wat de beoordeling objectiever kan maken. Het systeem van een aantal jury's en wegstrepen van hoogste en laagste score past daar misschien ook wel bij. Er is al een opzet gemaakt met We all ride, maar ik weet niet of dat een beetje loopt.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 28-08-19 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:16

en deze zienswijze zorgt er juist voor dat er steeds meer mensen die weggezet worden als nietswetende bosklosser zich tegen de (top) paardensport keren, terwijl we juist ook deze groep nodig hebben om de paardensport (of de rijderij) overeind te houden. Ik, en met mij, zeker een hele hoop andere paardenliefhebbers wensen niet weggezet te worden als zodanig. er zijn heel veel mensen die hobymatig paarden hebben, die misschien niet of nauwelijks op wedstrijden te zien zijn, maar wel degelijk verstand van zaken hebben, en waar dierwelzijn zeker niet in het geding is en waar ook geïnvesteerd, wordt in goed paardrijden en goede huisvesting etc. Het is dan ook zeer kwalijk dat de reacties van zogenoemde profs altijd met het vingertje te wijzen naar de andere, zonder eerst eens naar het eigen te kijken.

Zo creëer je ook een achterban die zich steeds meer gaat afkeren, waardoor de sector zich gaat splitsen en dit heel makkelijk is voor extremisten (of hoe je ze ook wilt noemen) om mensen tegen elkaar uit te spelen. het is als paardensector, ongeacht, wat je doel is en of je er geld mee verdient, heel belangrijk om als één uit te stralen dat wij graag met paarden werken en bereid zijn om eventueel maatregelen te nemen mbt welzijn, vervoer, wedstrijden of wat dan ook.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:18

rien10 schreef:
Ik gok dat bijna alle van de door Manubres genoemde punten niet veranderd zullen worden.
Ik denk dat alleen (vrijwillig) bitloos in alle klassen en de temperatuur grens een kans maken.

Vanuit de KNHS heb je gelijk, maar er is ook nog een wereld daarbuiten en misschien neemt iemand/een groep het initiatief om er iets mee te doen. Dat kan en mag gewoon en zolang het niet teveel op een KNHS wedstrijd lijkt zul je die er niet over horen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:20

@NenaC Maar wees realistisch: Zonick is in niets te vergelijken met Fury de Tinker. Niet in (sport) aanleg, niet in management, niet in training, niet in budget. In niets! Dat mag je vervelend (of erger) vinden, het is een feit.

Vervelend trouwens, dat dik gedrukte. We lezen ook wel wat je te zeggen hebt als je dat niet doet.

PS. Bosklossers zijn niet per definitie onwetend.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 28-08-19 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt