Popstra schreef:De kennis is intussen ook zo ver dat er hele goede getalenteerde paarden gefokt worden. Als deze klaar gemaakt worden voor het grote werk zal dit ze makkelijker af gaan dan de ,,minder,, goede
Als een paard het gevraagde werk niet aan kan dan is het daar niet geschikt voor is mijn mening dan ook.
Grote ruiters/trainers zorgen over het algemeen dat ze de goede paarden tot hun beschikking hebben die makkelijk het gevraagde aan kunnen zowel lichamelijk als in hun hoofd. Grote ruiters zijn er inmiddels ook wel achter je er niet komt met behulp van boos, gefrustreerd worden en afranselen. Dat hoeft immers ook niet bij getalenteerde paarden want die leren makkelijk en doen het makkelijk.
Even hierop reageren.... het zijn met name steeds meer extreme bewegers, met een temperament dat past bij zeer ervaren ruiters.
De bewegingsafwikkeling is vaak spectaculair, maar niet altijd even economisch of heilzaam.
Het ogenschijnlijk zo eenvoudig getoonde leid ook snel tot vroeger, sneller en meer vragen dan dat het lichaam feitelijk toestaat.
Er worden door top-fokkers ook gewoon heel erg veel paarden gefokt.
Ze worden al tamelijk vroeg helemaal gekeurd, en alles wat de test niet doorstaat wordt afgemaakt of gaat direct weg met een 'al dan niet dubieuze' handelaar.
Voordat men de topper onder het zadel heeft, zijn al heel wat voorgangers op weg gegaan naar Italie.
Je omschrijft het mooi, en wilt hiermee graag pleitbezorger zijn voor topsport. Vrij vertaald zeg je: in topsport weet men wat men doet, en het leed is daar feitelijk wel te overzien. De echte ellende zit bij de nietswetende bosklosser met zijn harige knol.
En alhoewel ik met je eens ben dat onkunde en onwetendheid veel ellende veroorzaakt, en voor een dubbeltje op de eerste rij zitten nu eenmaal niet mogelijk is, denk ik dat jij de fokkerij van sportpaarden in het hoge segment iets te romantisch omschrijft.