Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:00

Nep-streaker idd, als je het doet, doe het dan goed: in je blote reet!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:01

Cowboy55 schreef:
Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet.
Klopt en daarom moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen en het voor onze dieren ook leuk maken. Zodat het rijden voor hen leuker wordt bijvoorbeeld (of het bij ons zijn) en daardoor dus ook voor ons.

Dat is een win-win situatie.

Wij rijden hier ook, ik vind daar niets op tegen. Maar we proberen dit wel met heel veel oog te doen voor het welzijn van onze vrienden, want dat zijn onze paarden voor ons. Ze geven ons zo verschrikkelijk veel terug.

En natuurlijk doen onze paarden ook dingen die ze liever niet willen doen zoals dat ook voor kinderen geldt. Mits je daar kritisch oog voor blijft houden en het toch zo fijn mogelijk voor ze maakt, zoals we dat ook voor de kinderen doen, kun je al veel lompigheid voorkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:01

Cowboy55 schreef:

Die keuze heeft een mens niet. Leerplicht bijvoorbeeld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:03

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:

Dit dus! We zijn als mens al zo geindoctrineerd met al die verplichtingen dat veel mensen dat gewoon lijken te vergeten.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:06

Citaat:
Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet

Niet helemaal waar. Ik moet toch echt werken wil ik een dak boven mijn hoofd hebben. En niet iedereen kan het zich veroorloven leuk werk te hebben.

Of het rijpaard echt carrière wil maken als topsport paard is wel de vraag natuurlijk!

Eerlijk gezegd vind ik zelf dat de sport flink moet veranderen, ik kan er persoonlijk niet (meer) van genieten. Of dat komt door veranderingen in de sport of voortschrijdend inzicht van mezelf laat ik in het midden.

Maar bij de ingang vragen beantwoorden en informatie verstrekken lijkt mij ook een betere keuze.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:08

ClauH schreef:
Citaat:
Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet

Niet helemaal waar. Ik moet toch echt werken wil ik een dak boven mijn hoofd hebben. En niet iedereen kan het zich veroorloven leuk werk te hebben.

Of het rijpaard echt carrière wil maken als topsport paard is wel de vraag natuurlijk!

Eerlijk gezegd vind ik zelf dat de sport flink moet veranderen, ik kan er persoonlijk niet (meer) van genieten. Of dat komt door veranderingen in de sport of voortschrijdend inzicht van mezelf laat ik in het midden.

Maar bij de ingang vragen beantwoorden en informatie verstrekken lijkt mij ook een betere keuze.

Denk dat een volkomen ongemotiveerd paard het niet tot de top kan brengen. Zelfs al heeft ie het springvermogen, hij moet ook eager zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:09

elnienjo schreef:
sanne83 schreef:
Mooi geschreven pien_2010!

Los van de reactie op deze actie op het EK zelf, zie je ook dit soort reactie als mensen in discussie gaan over dierenwelzijn. Ik denk dat de felheid van de reactie ook vaak komt doordat veel mensen aan de ene kant heel veel plezier beleven aan de sport, maar diep van binnen ook wel weten dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in de paardensport. Als je daar op gewezen wordt, is dat enorm oncomfortabel voor jezelf.

Voor de mens is het leven toch ook geen rozengeur en maneschijn? Waarom moet voor dieren het leven comfortabeler worden gemaakt dan het voor de mens is? De meeste rijpaarden hebben maar 1-2 uur werkverplichting op een dag tegen de mens 8 bijv.

Hoe in hemelsnaam is dit een valide vergelijking?

Serieus, hoe werkt dit?

elnienjo schreef:
Dit dus! We zijn als mens al zo geindoctrineerd met al die verplichtingen dat veel mensen dat gewoon lijken te vergeten.

Ach, hou toch op..... Word je als mens ook op een ruimte van 2 x 2 gehouden, met je natje en je droogje, maar zonder vrijheid, en ben je eigendom van je baas? Mag die je slaan als je niet doet wat hij/zij wil? Of de sporen even flink in je ribben zetten?

Indoctrinatie........ hou toch op, zeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:13

ClauH schreef:

De paardensport moet inderdaad moderniseren om haar eigen voortbestaan te garanderen en om dierenrechtenactivisten de wind uit de zeilen te halen. Helaas is binnen de paardenwereld ook bijna niemand het met elkaar eens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:14

Avalanche81 schreef:
Ach, hou toch op..... Word je als mens ook op een ruimte van 2 x 2 gehouden, met je natje en je droogje, maar zonder vrijheid, en ben je eigendom van je baas? Mag die je slaan als je niet doet wat hij/zij wil? Of de sporen even flink in je ribben zetten?

Helemaal eens. Jammer dat dingen weer zo in het belachelijke getrokken moeten worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:15

Cowboy55 schreef:

Het zijn geen fietsen hoor. Qua rijden, als ze iets niet willen, doen ze het ook niet. en daar helpt dwang niet. dus zo zwart wit kun je het niet stellen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:16

Avalanche81 schreef:
[

Serieus, hoe werkt dit?

Er zijn anders genoeg mensen die veroordeeld zijn tot wonen op 'n flatje zonder fatsoenlijke buitenruimte. En mensen die in fabrieken of kassen moeten werken. Niet ieder mens heeft het geluk en de capaciteiten om zichzelf voldoende leefruimte en een aangenaam werkklimaat te verschaffen.
En hoe dan ook ben je eerst verplicht die hele ellendige schooltijd uit te zitten voor pakweg 12 jaar lang.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:18

Loretta schreef:
De paardensport moet inderdaad moderniseren om haar eigen voortbestaan te garanderen en om dierenrechtenactivisten de wind uit de zeilen te halen. Helaas is binnen de paardenwereld ook bijna niemand het met elkaar eens.

Ik ben het wel met je eens, maar ik word hier ook best treurig van. Hoe kan het dat paardenliefhebbers alleen om deze redenen iets willen veranderen? Hoe kan het dat er geen intrinsieke motivatie is vanuit de paardenliefhebber om het leed in de paardensport te verminderen? Het is toch eigenlijk te gênant voor woorden dat we daar buitenstaanders voor nodig hebben?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:20

Jolien87 schreef:
Ik vind het toch wel machtig prachtig dat hij zijn rondje 'fluitend' afmaakt. Een grotere "f*ck you" kan hij niet maken naar deze dames.

Nou idd, sterker nog; ik klikte het tweede filmpje aan die iemand linkt met de begeleidende comment; hier kun je lezen wat op haar rug staat. Afijn, ik klik het filmpje aan en kijk de ronde nog een keer. En weer ben ik zo betoverd door de kalmte en onverstoorbaarheid van zowel ruiter als paard dat ik alleen maar naar de combinatie heb gekeken. Want wauw wat een prachtige ronde zet die daar neer.
Anyway; filmpje is afgelopen en ineens schiet me te binnen 'verrek, nu heb ik NOG niet gelezen wat op dr rug stond' :D

Dus idd; een mooiere f^ck you kon die niet geven nee, zowel ruiter als paard.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:21

elnienjo schreef:
Avalanche81 schreef:
[

Serieus, hoe werkt dit?

Er zijn anders genoeg mensen die veroordeeld zijn tot wonen op 'n flatje zonder fatsoenlijke buitenruimte. En mensen die in fabrieken of kassen moeten werken. Niet ieder mens heeft het geluk en de capaciteiten om zichzelf voldoende leefruimte en een aangenaam werkklimaat te verschaffen.
En hoe dan ook ben je eerst verplicht die hele ellendige schooltijd uit te zitten voor pakweg 12 jaar lang.

meer en meer paarden staan anders 24/7 buiten. Meer en meer paardeneigenaren zoeken naar een stal waar zaken als weidegang voorop staan.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:21

Laten we elkaar vooral helpen en adviseren (zo’n actie als dit is hier zeker geen voorbeeld van) en niet veroordelen. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid hoe je met je paard (en andere dieren) omgaat maar die eindeloze discussies over wat wel en niet goed is volgens wie dan ook maken de sport er zéker niet beter op. Concentreer je op je eigen paard en houd je daarmee bezig, wees daarmee een voorbeeld voor anderen en help zo nodig anderen, maar wel met respect (en fatsoen).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:24

Loretta schreef:
meer en meer paarden staan anders 24/7 buiten. Meer en meer paardeneigenaren zoeken naar een stal waar zaken als weidegang voorop staan.

Ook dat klopt. Toen ik begon met rijden stonden de paarden sporadisch op de wei (enkel de drachtigen, veulens en herstellende) Pakweg 15 jaar later werd er al veel meer weidegang standaard geboden aan manegeklanten. Nu is het bijna een harde eis geworden. Dus er is zeker veel vooruitgang geweest in de afgelopen pakweg 40 jaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:30

sanne83 schreef:
Loretta schreef:

Ik ben het wel met je eens, maar ik word hier ook best treurig van. Hoe kan het dat paardenliefhebbers alleen om deze redenen iets willen veranderen? Hoe kan het dat er geen intrinsieke motivatie is vanuit de paardenliefhebber om het leed in de paardensport te verminderen? Het is toch eigenlijk te gênant voor woorden dat we daar buitenstaanders voor nodig hebben?

Persoonlijk ben ik van mening dat ik in de eerste plaats voor mijn eigen dieren het beste voor moet hebben. Daarin staat weidegang bovenaan op mijn agenda. Ik vind niet dat ik anderen de maat moet nemen om de manier hoe hun hun paarden houden. Dit komt mede door het feit dat ik mij bewust ben dat het voor deze radicale dierenrechtenactivisten nooit voldoende is. Uiteindelijk zijn ze het ook niet eens met 24/7 weidegang of hit actief stallen. Uiteindelijk kunnen naturals die het nu met deze mensen eens zijn ook bezoek verwachten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:32

elnienjo schreef:
Loretta schreef:

Onzin. Miljoenen mensen hebben nog nooit van leerplicht gehoord. Als je geen verplichtingen wil moet je pleite gaan naar een plek waar ze niet/nauwelijks verplichtingen kennen. Jij hebt die keuze. Dat paard (weer) niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:36

Loretta schreef:
sanne83 schreef:

Persoonlijk ben ik van mening dat ik in de eerste plaats voor mijn eigen dieren het beste voor moet hebben. Daarin staat weidegang bovenaan op mijn agenda. Ik vind niet dat ik anderen de maat moet nemen om de manier hoe hun hun paarden houden. Dit komt mede door het feit dat ik mij bewust ben dat het voor deze radicale dierenrechtenactivisten nooit voldoende is. Uiteindelijk zijn ze het ook niet eens met 24/7 weidegang of hit actief stallen. Uiteindelijk kunnen naturals die het nu met deze mensen eens zijn ook bezoek verwachten.

Er zullen altijd radicale activisten zijn, op elk vlak. Ze krijgen alleen iets gedaan als er ondersteuning is vanuit de samenleving, een breed draagvlak. Het zal nooit gebeuren dat vlees verboden wordt of dat huisdieren verboden worden, daar is helemaal geen draagvlak voor.

Het probleem is dat dit soort "werelden" zo besloten zijn, van binnenuit komt er vrijwel nooit verandering.
Als voorbeeld: mensen die zich bezig houden met stierenvechten veranderen ook niet, die vinden dat ook prima, die zien geen reden tot verandering, hebben allerlei redenen en excuses om stierenvechten goed te keuren. Niks mis mee om van buitenaf druk te leveren om dat af te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:43

Loretta schreef:
ClauH schreef:

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-19 13:05, in het totaal 3 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:44

elnienjo schreef:
Voor de mens is het leven toch ook geen rozengeur en maneschijn? Waarom moet voor dieren het leven comfortabeler worden gemaakt dan het voor de mens is? De meeste rijpaarden hebben maar 1-2 uur werkverplichting op een dag tegen de mens 8 bijv.

Ik vind dit echt zo'n onzinnig argument, sorry. Natuurlijk wordt er als mens (vooral kind) ook veel voor je bepaalt, maar je hebt toch echt een heel stuk meer keuzevrijheid en vooral beschikking over je eigen lichaam, veel meer dan een paard. Als je beweert dat dat niet zo is, houd je echt jezelf voor de de gek. Daarbij is het leven wat de meeste (sport)paarden hebben qua vrijheid, sociale contacten en dwang (paardrijden is nou eenmaal, voor onze veiligheid en die van het paard en omstanders, in essentie grotendeels gebaseerd op dwang) echt niet te vergelijken met ons leven.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 26-08-19 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

elnienjo schreef:

Wees blij dat je naar school mag.

Wees blij dat je goede gezondheidszorg hebt, dat je de keuze hebt om wel of geen kinderen te krijgen, dat je kan werken, dat je zelf kunt bepalen waar je woont, binnen je financiele middelen, dat als je inkomen niet voldoende is je subsidie krijgt, dat je mensenrechten zijn gewaarborgd in de wet, dat je vrijheid van godsdienst hebt, dat kerk en staat gescheiden zijn, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Jij woont als mens in een van de meest vrije landen om de hele aardbol, hebt ook met een laag inkomen nog heel veel rechten en mogelijkheden, en je vindt het serieus ok om dat te vergelijken met een dier dat in gevangenschap wordt gehouden, met heel veel geluk een goede eigenaar heeft die zich bewust is van de rechten van een dier, maar waar alleen wordt ingegrepen als er geen adequate huisvesting en voldoende eten en drinken is???

sanne83 schreef:
Hoe kan het dat er geen intrinsieke motivatie is vanuit de paardenliefhebber om het leed in de paardensport te verminderen? Het is toch eigenlijk te gênant voor woorden dat we daar buitenstaanders voor nodig hebben?

Is ook wel een heel negatief beeld. Er worden alleen al hier op bokt lange discussies gevoerd over welzijn. Dat is niet omdat het mensen niet interesseert. Als er geen interesse is, is er ook geen topic.

LadyMadonna

Loretta schreef:

Niet de topsport hoor, echt niet.... (en dan doel ik op paarden waar geld mee verdient moet worden).
Ik weet dat ik generaliseer en dat ik niet alle stallen ken, maar de stallen die ik wel ken.... sommige komen een paar uurtjes op de wei (alleen, hooguit met twee in geval van merrie/ruin), maar de meeste komen in de molen, worden aan de hand gestapt, of in een postzegel paddock een frisse neus halen....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:46

Denk dat veel mensen een voorbeeld kunnen nemen aan Marc Houtzager. Keurig zijn rondje foutloos rijden, in het interview na afloop het enkel een idiote actie noemen en verder gewoon ingaan op de wedstrijd :j

Overigens vond ik het pakken van de activisten wel een hoog "Bassie en Adriaan-gehalte" hebben.
De activisten werken ook nog aardig mee, door gewoon mee te lopen etc. Hun doel is natuurlijk uiteindelijk de publiciteit halen en dat is ruimschoots gehaald.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:50

Loretta schreef:
Helaas was er iemand die nog even naar beneden kwam om een klein trapje na te geven. Nu hebben ze weer wat ze graag willen. Want nu kunnen ze weer in hun slachtofferrol gaan kruipen.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/185383/V ... ardensport

niet om de trap goed te praten ( al begrijp ik heel goed de emotie + de krachtterm die er achteraan komt), maar volgens mij raakt die dr niet eens, omdat die man die dr begeleid daarvoor net te veel in de weg loopt. Je ziet ook alleen de begeleider reageren (omkijken), omdat die waarschijnlijk net door het been van die man werd geraakt. Zij reageert totaal niet, dus volgens mij heeft die voet dr net niet geraakt.