Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowboy55 schreef:Klopt en daarom moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen en het voor onze dieren ook leuk maken. Zodat het rijden voor hen leuker wordt bijvoorbeeld (of het bij ons zijn) en daardoor dus ook voor ons.Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet.
Citaat:Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet
ClauH schreef:Citaat:Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet
Niet helemaal waar. Ik moet toch echt werken wil ik een dak boven mijn hoofd hebben. En niet iedereen kan het zich veroorloven leuk werk te hebben.
Of het rijpaard echt carrière wil maken als topsport paard is wel de vraag natuurlijk!
Eerlijk gezegd vind ik zelf dat de sport flink moet veranderen, ik kan er persoonlijk niet (meer) van genieten. Of dat komt door veranderingen in de sport of voortschrijdend inzicht van mezelf laat ik in het midden.
Maar bij de ingang vragen beantwoorden en informatie verstrekken lijkt mij ook een betere keuze.
elnienjo schreef:sanne83 schreef:Mooi geschreven pien_2010!
Los van de reactie op deze actie op het EK zelf, zie je ook dit soort reactie als mensen in discussie gaan over dierenwelzijn. Ik denk dat de felheid van de reactie ook vaak komt doordat veel mensen aan de ene kant heel veel plezier beleven aan de sport, maar diep van binnen ook wel weten dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in de paardensport. Als je daar op gewezen wordt, is dat enorm oncomfortabel voor jezelf.
Voor de mens is het leven toch ook geen rozengeur en maneschijn? Waarom moet voor dieren het leven comfortabeler worden gemaakt dan het voor de mens is? De meeste rijpaarden hebben maar 1-2 uur werkverplichting op een dag tegen de mens 8 bijv.
elnienjo schreef:Dit dus! We zijn als mens al zo geindoctrineerd met al die verplichtingen dat veel mensen dat gewoon lijken te vergeten.
ClauH schreef:Niet helemaal waar. Ik moet toch echt werken wil ik een dak boven mijn hoofd hebben. En niet iedereen kan het zich veroorloven leuk werk te hebben.
Of het rijpaard echt carrière wil maken als topsport paard is wel de vraag natuurlijk!
Eerlijk gezegd vind ik zelf dat de sport flink moet veranderen, ik kan er persoonlijk niet (meer) van genieten. Of dat komt door veranderingen in de sport of voortschrijdend inzicht van mezelf laat ik in het midden.
Maar bij de ingang vragen beantwoorden en informatie verstrekken lijkt mij ook een betere keuze.
Avalanche81 schreef:Ach, hou toch op..... Word je als mens ook op een ruimte van 2 x 2 gehouden, met je natje en je droogje, maar zonder vrijheid, en ben je eigendom van je baas? Mag die je slaan als je niet doet wat hij/zij wil? Of de sporen even flink in je ribben zetten?
Indoctrinatie........ hou toch op, zeg.
Avalanche81 schreef:[
Hoe in hemelsnaam is dit een valide vergelijking?
Serieus, hoe werkt dit?
Ach, hou toch op..... Word je als mens ook op een ruimte van 2 x 2 gehouden, met je natje en je droogje, maar zonder vrijheid, en ben je eigendom van je baas? Mag die je slaan als je niet doet wat hij/zij wil? Of de sporen even flink in je ribben zetten?
Loretta schreef:De paardensport moet inderdaad moderniseren om haar eigen voortbestaan te garanderen en om dierenrechtenactivisten de wind uit de zeilen te halen. Helaas is binnen de paardenwereld ook bijna niemand het met elkaar eens.
Jolien87 schreef:Ik vind het toch wel machtig prachtig dat hij zijn rondje 'fluitend' afmaakt. Een grotere "f*ck you" kan hij niet maken naar deze dames.
elnienjo schreef:Avalanche81 schreef:[
Hoe in hemelsnaam is dit een valide vergelijking?
Serieus, hoe werkt dit?
Ach, hou toch op..... Word je als mens ook op een ruimte van 2 x 2 gehouden, met je natje en je droogje, maar zonder vrijheid, en ben je eigendom van je baas? Mag die je slaan als je niet doet wat hij/zij wil? Of de sporen even flink in je ribben zetten?
Er zijn anders genoeg mensen die veroordeeld zijn tot wonen op 'n flatje zonder fatsoenlijke buitenruimte. En mensen die in fabrieken of kassen moeten werken. Niet ieder mens heeft het geluk en de capaciteiten om zichzelf voldoende leefruimte en een aangenaam werkklimaat te verschaffen.
En hoe dan ook ben je eerst verplicht die hele ellendige schooltijd uit te zitten voor pakweg 12 jaar lang.
Loretta schreef:meer en meer paarden staan anders 24/7 buiten. Meer en meer paardeneigenaren zoeken naar een stal waar zaken als weidegang voorop staan.
sanne83 schreef:Loretta schreef:De paardensport moet inderdaad moderniseren om haar eigen voortbestaan te garanderen en om dierenrechtenactivisten de wind uit de zeilen te halen. Helaas is binnen de paardenwereld ook bijna niemand het met elkaar eens.
Ik ben het wel met je eens, maar ik word hier ook best treurig van. Hoe kan het dat paardenliefhebbers alleen om deze redenen iets willen veranderen? Hoe kan het dat er geen intrinsieke motivatie is vanuit de paardenliefhebber om het leed in de paardensport te verminderen? Het is toch eigenlijk te gênant voor woorden dat we daar buitenstaanders voor nodig hebben?
elnienjo schreef:Loretta schreef:
Die keuze heeft een mens niet. Leerplicht bijvoorbeeld.
Dit dus! We zijn als mens al zo geindoctrineerd met al die verplichtingen dat veel mensen dat gewoon lijken te vergeten.
Loretta schreef:sanne83 schreef:
Ik ben het wel met je eens, maar ik word hier ook best treurig van. Hoe kan het dat paardenliefhebbers alleen om deze redenen iets willen veranderen? Hoe kan het dat er geen intrinsieke motivatie is vanuit de paardenliefhebber om het leed in de paardensport te verminderen? Het is toch eigenlijk te gênant voor woorden dat we daar buitenstaanders voor nodig hebben?
Persoonlijk ben ik van mening dat ik in de eerste plaats voor mijn eigen dieren het beste voor moet hebben. Daarin staat weidegang bovenaan op mijn agenda. Ik vind niet dat ik anderen de maat moet nemen om de manier hoe hun hun paarden houden. Dit komt mede door het feit dat ik mij bewust ben dat het voor deze radicale dierenrechtenactivisten nooit voldoende is. Uiteindelijk zijn ze het ook niet eens met 24/7 weidegang of hit actief stallen. Uiteindelijk kunnen naturals die het nu met deze mensen eens zijn ook bezoek verwachten.
Loretta schreef:ClauH schreef:Niet helemaal waar. Ik moet toch echt werken wil ik een dak boven mijn hoofd hebben. En niet iedereen kan het zich veroorloven leuk werk te hebben.
De paardensport moet inderdaad moderniseren om haar eigen voortbestaan te garanderen en om dierenrechtenactivisten de wind uit de zeilen te halen. Helaas is binnen de paardenwereld ook bijna niemand het met elkaar eens.
elnienjo schreef:Voor de mens is het leven toch ook geen rozengeur en maneschijn? Waarom moet voor dieren het leven comfortabeler worden gemaakt dan het voor de mens is? De meeste rijpaarden hebben maar 1-2 uur werkverplichting op een dag tegen de mens 8 bijv.
elnienjo schreef:Er zijn anders genoeg mensen die veroordeeld zijn tot wonen op 'n flatje zonder fatsoenlijke buitenruimte. En mensen die in fabrieken of kassen moeten werken. Niet ieder mens heeft het geluk en de capaciteiten om zichzelf voldoende leefruimte en een aangenaam werkklimaat te verschaffen.
En hoe dan ook ben je eerst verplicht die hele ellendige schooltijd uit te zitten voor pakweg 12 jaar lang.
sanne83 schreef:Hoe kan het dat er geen intrinsieke motivatie is vanuit de paardenliefhebber om het leed in de paardensport te verminderen? Het is toch eigenlijk te gênant voor woorden dat we daar buitenstaanders voor nodig hebben?
Loretta schreef:meer en meer paarden staan anders 24/7 buiten. Meer en meer paardeneigenaren zoeken naar een stal waar zaken als weidegang voorop staan.
Loretta schreef:Helaas was er iemand die nog even naar beneden kwam om een klein trapje na te geven. Nu hebben ze weer wat ze graag willen. Want nu kunnen ze weer in hun slachtofferrol gaan kruipen.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/185383/V ... ardensport