Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Pipodipo schreef:In de wedstrijden zijn alle maatregelen wel in orde, maar zoals eerder al opgemerkt ligt het probleem meer bij de mensen thuis en hoe ze daar trainen en met hun paarden omgaan. Wat we als mediagebruikende mensen eens zouden kunnen afleren is om allerlei foto's en fimpjes die ongustig zijn genomen serieus te nemen en te geloven dat dit de gebruikelijke manier is. Veel te vaak worden momenten misbruikt om een ruiter in diskrediet te brengen. Goed voorbeeld blijft Anky die Salinero op de rem moest zetten omdat hij onder haar uit rende, dat was een behoorlijk verstandige ingreep. Het leverde lelijke foto's op, maar waarom moeten die zo tegen haar gebruikt worden??
Askja schreef:Van Anky en Salinero zijn wel meer foto's verschenen dan die ene momentopname. De discussie ging destijds vooral over haar trainingsmethode (ldr). Dat is ook alweer een tijd terug, dus om op basis daarvan nu te zeggen dat iemand niet met zijn tijd mee gaat, vind ik wat overtrokken. Destijds was social media nog niet wat het nu is.
Naar mijn mening is de paardensport in het algemeen en de dressuursport in het bijzonder (als fundament van de andere takken van paardensport) aan een grondige revisie toe. Niet alleen met de mond als pr verhaaltje belijden dat de happy athlete centraal moet staan, maar daar eens echt naar handelen en het roer omgooien. Niet uit angst voor lelijke foto's en verhalen op social media, maar omdat men zelf het belang ervan inziet. Vanuit liefde en respect voor het paard.
Maar social media is ook compleet doorgeschoten, en ik vind het een kwalijke en gevaarlijke ontwikkeling dat iedere willekeurige nitwit achter een pc of telefoonschermpje ongeremd een hetze kan beginnen. Stellen dat social media nou eenmaal zo werkt, vind ik veel te makkelijk. Er is daar dringend een vorm van regulering nodig.
Lara_Silver schreef:Ze moet vooral doorgaan met rollkur. En de algemene paardensport zowel op basis als top niveau moet vooral doorgaan met een doorgewinterd onbegrip naar paarden toe 'hij heeft te luisteren' en iedere fout bij hun rijdier te zoeken met alle correcties en onterechte frustraties de erbij horen. Als ruiters niet langzaam gaan leren zich goed te gedragen tegen hun paard en ze gaan zien als partners ipv dingen die maar moeten functioneren kan er inderdaad een einde aan komen ja.
Askja schreef:Van Anky en Salinero zijn wel meer foto's verschenen dan die ene momentopname. De discussie ging destijds vooral over haar trainingsmethode (ldr). Dat is ook alweer een tijd terug, dus om op basis daarvan nu te zeggen dat iemand niet met zijn tijd mee gaat, vind ik wat overtrokken. Destijds was social media nog niet wat het nu is.
Naar mijn mening is de paardensport in het algemeen en de dressuursport in het bijzonder (als fundament van de andere takken van paardensport) aan een grondige revisie toe. Niet alleen met de mond als pr verhaaltje belijden dat de happy athlete centraal moet staan, maar daar eens echt naar handelen en het roer omgooien. Niet uit angst voor lelijke foto's en verhalen op social media, maar omdat men zelf het belang ervan inziet. Vanuit liefde en respect voor het paard.
Maar social media is ook compleet doorgeschoten, en ik vind het een kwalijke en gevaarlijke ontwikkeling dat iedere willekeurige nitwit achter een pc of telefoonschermpje ongeremd een hetze kan beginnen. Stellen dat social media nou eenmaal zo werkt, vind ik veel te makkelijk. Er is daar dringend een vorm van regulering nodig.
DromenLies schreef:Lekker paradoxaal. Eerst Bokt verwijten dat niemand meer een foto durft te plaatsen vanwege het commentaar en vervolgens een andere Bokker die hier reageert in de hoek zetten vanwege wat jij meent te zien op haar rijfoto's. Zo lust ik er ook nog wel een paar.Echt he... en eerlijk gezegd dat gebeurt ook heel veel hier op bokt. Gevolg is dat niemand meer een foto durft te plaatsen en de discussie gesmoord wordt. Het ironische is dan ook nog dat mensen die topics openen met rijfoto's waar je spontaan rugpijn van krijgt (zie een van de reacties van de errste pagina van dit topic
DromenLies schreef:Lara_Silver schreef:Ze moet vooral doorgaan met rollkur. En de algemene paardensport zowel op basis als top niveau moet vooral doorgaan met een doorgewinterd onbegrip naar paarden toe 'hij heeft te luisteren' en iedere fout bij hun rijdier te zoeken met alle correcties en onterechte frustraties de erbij horen. Als ruiters niet langzaam gaan leren zich goed te gedragen tegen hun paard en ze gaan zien als partners ipv dingen die maar moeten functioneren kan er inderdaad een einde aan komen ja.
Dit is onzin, dit geldt zeker niet voor het gros van de ruiters en zeker niet op topsportniveau. Pure speculatie.
Lara_Silver schreef:Niks geen speculatie. Ik zie het zowel in de topsport, maar nog veel meer in de basissport, mensen die komplete rotzakken zijn naar hun paarden. Die hun onmacht met geweld uitleven. En dan niet één keer en er ontzettend spijt van hebben. Nee keer op keer. En dat zijn niet een paar rotte appels hoor, nee de halve boom is rot.
DromenLies schreef:Sorry, maar je kan toch zeker niet bepalen wat iemand voelt, zelfs zonder ze gesproken te hebben of überhaupt maar oordelen daarover. Dit soort uitspraken (dat men het niet goed voorheeft met zijn paard) is een van de oorzaken dat we deze discussie hebben over de toekomst van onze mooie sport, de negativiteit en de ongeremde uitgesprokenheid zonder enige empathie. Als de mindset naar elkaar een totaal andere zou zijn (supportive ipv elkaar uitmaken voor paardenbeul) dan kwamen we pas ergens.
DromenLies schreef:Lara_Silver schreef:Niks geen speculatie. Ik zie het zowel in de topsport, maar nog veel meer in de basissport, mensen die komplete rotzakken zijn naar hun paarden. Die hun onmacht met geweld uitleven. En dan niet één keer en er ontzettend spijt van hebben. Nee keer op keer. En dat zijn niet een paar rotte appels hoor, nee de halve boom is rot.
Knap dat jij gedachten kunt lezen #doeenslief #stopdetoetsenbordcowboy
DromenLies schreef:Sorry, maar je kan toch zeker niet bepalen wat iemand voelt, zelfs zonder ze gesproken te hebben of überhaupt maar oordelen daarover. Dit soort uitspraken (dat men het niet goed voorheeft met zijn paard) is een van de oorzaken dat we deze discussie hebben over de toekomst van onze mooie sport, de negativiteit en de ongeremde uitgesprokenheid zonder enige empathie. Als de mindset naar elkaar een totaal andere zou zijn (supportive ipv elkaar uitmaken voor paardenbeul) dan kwamen we pas ergens.
Lara_Silver schreef:Laten we het zo zeggen dat de huis-tuin-en keuken jury niet zondags uit zijn heel vroeg uit zijn bed kruipt om ook een grote bek terug te krijgen bij het correct uitbellen van iemand. Wie weet is het ergens anders niet zo maar hier nemen ze zich in de basis klassen heel erg over-serieus, van sporen in de B dressuur naar pelham in de B springen.