Geen volledig dressuurteam in Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:05

Elvirawortel schreef:
Hier haal ik toch uit dat wedstrijden rijden een excuus is om het klassieke maar te laten zitten

Want klassiek is de enige juiste weg?

Hoe weet je dat het niveau lager ligt als ze het nooit tegen elkaar opnemen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-07-19 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:05

Nee serieus Elvira, graag een onderbouwde uitleg waarom 'het GP niveau' lager is dan 'de klassieke dressuur'.

Anoniem

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:07

Omdat het in de GP nog wel mogelijk is om een op de voorhand lopend paard te rijden, wordt bij de oefeningen boven de aarde een beetje moeilijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:11

Die trukjes zijn de oefeningen waarop je je baseert dat klassieke dressuur beter is?

Maar alsnog een vraag: spaanse rijschool. Goede vertoning van klassieke rijkunst?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-07-19 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:12

Als je het hebt over de zgn hogeschoolsprongen, dat is ten eerste maar een klein en zeer specifiek onderdeel van de klassieke dressuur, en de meerwaarde ervan voor de gymnastisering van het paard kun je betwisten. We voeren bovendien geen oorlog meer te paard. Dus vooral leuk voor de ruiter om zich mee te profileren.

'Vroegah' vond ik dat ook het hoogst haalbare, die Spaanse rijschool. Maar geef mij maar liever een paard dat in opperste balans, en met lichtheid, Schwung en flow een simpele oefening laat zien dan de circuskunsten van de zgn hogeschoolsprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:16

Voeg er maar een paar toe aan de GP ben benieuwd hoe de top er dan uitziet

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:19

Ayasha schreef:
Elvirawortel schreef:
Hier haal ik toch uit dat wedstrijden rijden een excuus is om het klassieke maar te laten zitten

Want klassiek is de enige juiste weg?

Hoe weet je dat het niveau lager ligt als ze het nooit tegen elkaar opnemen?

Dit vraag ik me ook echt af dus...

Hoe Elvira het ook uit mijn bericht haalt... Duidelijk gebrek aan ervaring...

Elvira, ga eens die proef rijden die ik eerder noemde... Dan begrijp je het een stuk beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:20

Elvirawortel schreef:

Waarom? Welk doel hebben ze? Welk voordeel hebben ze voor het lijf van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:37

Omdat een levade op de voorhand niet bestaat

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:39

Elvirawortel schreef:

Misschien ff een cursus lineair scoren volgen voordat je verzuipt in het idee van op de voorhand gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:42

Elvirawortel schreef:

In elk Pennyponyboek kun je lezen hoe een levade wordt aangeleerd en laten we dan maar niet hebben over de andere sprongen boven de aarde als je het bekijkt vanuit het oogpunt van vrendelijk en geduldig enzo. Want juist bij dit werk komt de stok tevoorschijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:47

Elvira, jij geeft eerlijk gezegd blijk van een nogal beperkte visie op rijkunst en goed paardrijden. Dat is voor jou blijkbaar: hoe ingewikkelder het kunstje, hoe beter. Laat liever eens een 'klassieke' en een 'moderne' (sport) combinatie ruiter-paard een simpel proefje rijden, en bekijk dan wie het best voldoet aan de punten van het Skala (ook klassiek, toch?). Lijkt mij veel verhelderender.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:20

Elvirawortel schreef:
Een paard opwaarts fokken zodat hij volledig uit balans loopt maar het er wel gedragen uitziet.

Afbeelding

Ik zie het niet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:48

Elvirawortel schreef:

Gut dan werd de mijne in den beginne zwaar onder gewaardeerd op achterhand gebruik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:48

Elvirawortel schreef:
Nee dat zeg jij. Op wedstrijd heb je factoren waardoor het allemaal moeilijker is, dat snap ik, maar is geen reden om te rijden zoals veel topruiters rijden

WEet je wat het is, als je denkt dat je hem thuis goed getraind hebt, komt er op wedstrijd altijd wel iets naar boven wat toch niet zo goed getraind was als dat je zelf dacht. Door de omstandigheden, de spanning, andere omgeving enz enz.

Maar die wedstrijdruiters laten zich tenminste toetsen door anderen of ze goed bezig zijn...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:53

Benzz schreef:
Elvirawortel schreef:
Nee dat zeg jij. Op wedstrijd heb je factoren waardoor het allemaal moeilijker is, dat snap ik, maar is geen reden om te rijden zoals veel topruiters rijden

WEet je wat het is, als je denkt dat je hem thuis goed getraind hebt, komt er op wedstrijd altijd wel iets naar boven wat toch niet zo goed getraind was als dat je zelf dacht. Door de omstandigheden, de spanning, andere omgeving enz enz.

Maar die wedstrijdruiters laten zich tenminste toetsen door anderen of ze goed bezig zijnz...........

Ja ik ook, daar neem ik les voor ;)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:54

Ayasha schreef:
Elvirawortel schreef:

Gut dan werd de mijne in den beginne zwaar onder gewaardeerd op achterhand gebruik.

Niet verwarren met de pesade of een courbette, ken uw sprongen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:57

Elvira, het is bij jou wel een beetje: Ik heb de klok horen luiden maar ik weet niet waar de klepel hangt. Ipv alles te geloven wat er door anti dressuurmensen op het internet geschreven wordt, zou je misschien eens wat vaker zelf moeten gaan kijken. En dan niet met de bril: Ik zeik alles, maar met inlevingsvermogen dat het hele grapje paardrijden verschrikkelijk moeilijk is. Ook aan de top.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:03

Elvira, als je het over beoordelen/toetsen hebt, les is toch echt wat anders dan een wedstrijd rijden. Bovendien zijn er enorme verschillen in doel, visie en kwaliteit tussen verschillende instructeurs. Dus het feit dat je les krijgt, zegt op zich weinig over je niveau. Tijdens een wedstrijd word je beoordeeld door een jury op basis van het beeld dat jij op dat moment samen met je paard kunt laten zien. Dat wordt bepaald door je rijtechnisch niveau, maar ook door je vermogen dat niveau op dat moment, in de wedstrijdsetting, volgens het gevraagde programma, te laten zien - no excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:10

Benzz schreef:
Elvira, het is bij jou wel een beetje: Ik heb de klok horen luiden maar ik weet niet waar de klepel hangt. Ipv alles te geloven wat er door anti dressuurmensen op het internet geschreven wordt, zou je misschien eens wat vaker zelf moeten gaan kijken. En dan niet met de bril: Ik zeik alles, maar met inlevingsvermogen dat het hele grapje paardrijden verschrikkelijk moeilijk is. Ook aan de top.

zWeet je, ik ben opgegroeid in de Anti dressuur wereld. Heb altijd geloofd wat ze zeiden, tot dat ik 12 was en ook graag dressuur wilde rijden. Want al die dramatische verhalen die ik altijd te horen kreeg, dat zal toch wel wat meevallen? Ik ben op verschillende dressuurstallen gaan rijden en heb van verschillende mensen op hoog niveau les gehad. En ja, ook mee op wedstrijden. Maar Verdiepte me in het wezen paard, en kwam er achter dat de stal waar ik vroeger reed redelijk vaak gelijk had

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:14

Elvirawortel schreef:

Goed plan!
Laten we er dan een allround proef van maken. GP proef, met verplichte levade en courbette én verplicht een 1.50 dubbelsprong en oxer.
:Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:15

Askja schreef:
Elvira, als je het over beoordelen/toetsen hebt, les is toch echt wat anders dan een wedstrijd rijden. Bovendien zijn er enorme verschillen in doel, visie en kwaliteit tussen verschillende instructeurs. Dus het feit dat je les krijgt, zegt op zich weinig over je niveau. Tijdens een wedstrijd word je beoordeeld door een jury op basis van het beeld dat jij op dat moment samen met je paard kunt laten zien. Dat wordt bepaald door je rijtechnisch niveau, maar ook door je vermogen dat niveau op dat moment, in de wedstrijdsetting, volgens het gevraagde programma, te laten zien - no excusesZzz.

Weet niet of je op de hoogte bent van het niveau van de jury opleiding?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:20

Ik sla de duscussie met Elvira maar even over :D .

Ik zie de toekomst niet zo somber in.
De jeugd heeft de toekomst en Nederland heeft zeer goed gepresteerd vorige week in Italië.

Je kan als klein land niet altijd aan de top staan. Sinds Anky met Bonfire hebben we grote successen gehad internationaal en nu is het wat minder succesvol.
We hebben talentvolle jonge paarden, dus ik zie de toekomst niet zo somber in. En als je 2e of 3e bent of 10e internationaal, dan hoor je nog steeds tot de wereldtop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:24

Pipodipo schreef:
Ayasha schreef:

Niet verwarren met de pesade of een courbette, ken uw sprongen.

Geloof me, hij had er aardig wat onder de knie. := Hij was vrij expressief in het uiten van zijn nervositeit. := Is gelukkig helemaal goed gekomen. :D Alleen prijsuitreikingen die lang duren werken hem nog genoeg op de zenuwen dat hij zijn pesade nog boven haalt maar de rest laat hij nu. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:27

Electra63 schreef:
Ik sla de duscussie met Elvira maar even over :D .

Ik zie de toekomst niet zo somber in.
De jeugd heeft de toekomst en Nederland heeft zeer goed gepresteerd vorige week in Italië.

Je kan als klein land niet altijd aan de top staan. Sinds Anky met Bonfire hebben we grote successen gehad internationaal en nu is het wat minder succesvol.
We hebben talentvolle jonge paarden, dus ik zie de toekomst niet zo somber in. En als je 2e of 3e bent of 10e internationaal, dan hoor je nog steeds tot de wereldtop.

Dat ze vaak goede paarden verkopen en verkocht hebben zal de huidige toestand ook in de hand gewerkt hebben. Maar joh. Jullie hebben iig al een team om over te discussiëren. Bij de Belgen is dat er niet. _O-