Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:08

Sclimpre schreef:
Anno 2019 staat het de mensen vrij ergens anders te solliciteren als hun job hen niet bevalt. Of zich om te scholen als de hele sector hen niet ligt. Of zich te vestigen als zelfstandige en hun eigen beslissingen te nemen.
Mensen zijn vrij, maar paarden moeten zich maar schikken waar ze terecht komen.
Toch wel een essentieel verschil.

En mens denkt, een paard is een dier wat niet denkt, niet in de toekomst denkt, niet in het verleden denkt. Het leeft in het hier en nu en is een gewoonte dier en reageert puur op instinct.

Volgens mij vergeten velen dat in hun reactie en vermenselijken ze het paard enorm.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 27-06-19 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:09

Cayenne schreef:
Iemand had het er in dit topic over dat je je paard ook in pension kunt zetten, maar dat zie ik er nergens bij staan? Volgens mij hebben ze daar toch ook geen plek voor?

Heb in een ouder topic op bokt gelezen dat ze alleen aan pensionstalling doen voor manegeklanten die een paard van de Hollansche Manege overkopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:10

elnienjo schreef:
Sclimpre schreef:
Anno 2019 staat het de mensen vrij ergens anders te solliciteren als hun job hen niet bevalt. Of zich om te scholen als de hele sector hen niet ligt. Of zich te vestigen als zelfstandige en hun eigen beslissingen te nemen.

Niet ieder mens heeft de capaciteiten om te studeren of heeft niet de creativiteit om wat leuks te kunnen doen. Bij paarden zal het ook van hun talent afhangen waar ze terecht komen. Als ze niet talentvol genoeg zijn voor (top)sport bestaat de kans dat ze in een manege rondjes mogen draaien.

Maar elke mens heeft wel de mogelijkheid om te solliciteren. Ook een niet-geschoolde, niet-creatieveling kan best een leuke job bemachtigen. Zelfs wanneer het werk inhoudelijk niet interessant is, maar de sfeer in het bedrijf is goed en er zijn sympatieke collega's kan die hele gewone job echt tof zijn.
Ieder mens heeft de keuze te blijven zitten en te klagen of het initiatief te nemen om er iets aan te doen.
Paarden hebben die keuze niet, dat is het verschil.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:10

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:
Als mens kan je kiezen om met heel weinig te leven, als je dat er voor over hebt om niet meer of weinig te werken. Sinds wanneer zijn paarden verplicht om te werken voor hun inwoning? Slaat toch nergens op die dieren worden gekocht en dan is het de verantwoordelijkheid van de baas om daar voor te zorgen

Maar een paard wordt natuurlijk gekocht om te voorzien in de behoefte van de eigenaar, dus het zal zeker moeten werken voor z'n kost en inwoning dmv buitenritten of het presteren op wedstrijden. Er zijn maar weinig mensen die een paard alleen maar als veredelde grasmaaier kopen. Daar zijn ze veel te duur voor.

Maar wat het paard daar zelf van vindt en of die dood ongelukkig is doet er niet meer toe. Dat je ze hun natuurlijke behoeftes afneemt om geld voor jezelf te verdienen.

Dan snap je toch wel dat dieren activisten vraagtekens zetten bij deze sector.

Schuur_

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:14

elnienjo, als jij als mens niet wilt werken kan dat best. Het is toch te gek dat jij arbeiders vergelijkt met slaven? Zat mensen die het heerlijk vinden om in de fabriek of de kassen te werken en er niet aan denken om aan een bureau te moeten zitten.

En als mens heb je altijd een keuze, als je besluit dat je compleet off grid wilt gaan en nergens afhankelijkv an zijn kan dat best.

De manier van paarden houden in deze manege is gewoon schandalig. Een verborgen parel met een hele zwarte rand. Ik heb ook de website eens nagelezen en er wordt zo enorm gehamerd op schoonheid, klantenervaringen, leuke dingen voor de klanten, relatie tussen klant en paard en misschien 1 zinnetje dat ze ook zorgen voor het welzijn van het paard. Terwijl dat voor mij de focus zou moeten zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:19

Amber_anne schreef:
Maar wat het paard daar zelf van vindt en of die dood ongelukkig is doet er niet meer toe. Dat je ze hun natuurlijke behoeftes afneemt om geld voor jezelf te verdienen.

Ach kom nou toch! Het merendeel van de paarden heeft er lol in te werken met z'n eigenaar. Lekker boscrossen of een gaaf parcours springen. Zelfs rodeo paarden hebben de oortjes erop terwijl ze er op los bokken om hun berijder eraf te krijgen.

Paarden in de natuur hebben 't een stuk zwaarder, die moeten het tegen de elementen opnemen, hebben niet alle dagen te eten als het een strenge winter is. Merries moeten jaarlijks werpen, hengsten moeten vechten voor hun plek in de kudde.

Als rijpaard hebben ze elke dag hun natje en hun droogje, mogen een uurtje of paar uur werken voor de baas en hebben 'n comfortabele ruim opgestrooide stal en een weide ter beschikking. En dat kan deze manege eigenaar ook voor z'n paarden bereiken door uit die hell hole weg te gaan en ergens op het platteland te gaan zitten met z'n toko.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:21

Benzz schreef:
Sclimpre schreef:

En mens denkt, een paard is een dier wat niet denkt, niet in de toekomst denkt, niet in het verleden denkt. Het leeft in het hier en nu en is een gewoonte dier en reageert puur op instinct.

Volgens mij vergeten velen dat in hun reactie en vermenselijken ze het paard enorm.

En? Moeten we daarom paarden niet goed behandelen?
De tijd dat je elke discussie kon doodslaan met de term 'vermenselijken' is voorbij. Er komt meer en wetenschappelijk bewijs dat dieren heel wat complexer in mekaar zitten dan we lang gedacht hebben (of hebben willen denken).
Als je de moeite neemt om paarden te observeren zie je duidelijk het verschil tussen wat en hen wel en niet bevalt. Aan een paard wat geen enkel keuze krijgt zie je natuurlijk niet veel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:31

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:

Ach kom nou toch! Het merendeel van de paarden heeft er lol in te werken met z'n eigenaar. Lekker boscrossen of een gaaf parcours springen. Zelfs rodeo paarden hebben de oortjes erop terwijl ze er op los bokken om hun berijder eraf te krijgen.

Paarden in de natuur hebben 't een stuk zwaarder, die moeten het tegen de elementen opnemen, hebben niet alle dagen te eten als het een strenge winter is. Merries moeten jaarlijks werpen, hengsten moeten vechten voor hun plek in de kudde.

Als rijpaard hebben ze elke dag hun natje en hun droogje, mogen een uurtje of paar uur werken voor de baas en hebben 'n comfortabele ruim opgestrooide stal en een weide ter beschikking. En dat kan deze manege eigenaar ook voor z'n paarden bereiken door uit die hell hole weg te gaan en ergens op het platteland te gaan zitten met z'n toko.

Natuurlijk zijn er paarden die het leuk vinden en daar heb ik het ook helemaal niet over.

Maar deze paarden op deze manege vinden het niet leuk en dat is aan alles te zien. En net als heel veel andere paarden op een boel andere maneges die ook niet goed gehouden worden. En het excuus dat ze maar rondjes moeten lopen in de bak om hun inwoning te betalen is toch verschrikkelijk.
Ik snap gewoon niet hoe deze eigenaren dit aan zichzelf kunnen verantwoorden.

Dus ja dat is waar de kritische vragen van dieren recht organisaties vandaan komen. Omdat paardrijdend Nederland geen problemen ziet in deze situaties dus mensen buiten deze sector gaan er nu iets van zeggen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:50

elnienjo schreef:
DiantaM schreef:
Natuurlijk is de Hollandsche Manege niet de enige manege waar paarden niet op de juiste wijze gehouden worden. Persoonlijk ben ik van mening dat maneges niet meer van deze tijd zijn. Ik vind het gewoon zielig dat paarden 3-5 uur per dag verplicht rondjes moeten lopen en geen paard kunnen zijn.

En natuurlijk zijn er maneges die wel er voor zorgen dat de paarden elke dag zich als paard kunnen gedragen. Maar dat zijn er weinig hier in de randstad.

In dat opzicht kun je ook school en werk ter discussie stellen want daar zijn mensen vanaf hun 5e levensjaar tot hun bijna 70e toe veroordeeld. En voor meer uren per dag dan manegepaarden!

Dat mag je ook ter discussie stellen.... dat systeem werkt namelijk helemaal niet.
Althans: niet voor mensen.... wel voor degenen die veel geld verdienen aan de hypotheekschulden die mensen maken waardoor ze moeten werken en weer belastinggeld opbrengen en eindeloos rondlopen als een hamster in een rad omdat ze perse iets moeten hebben en er vervolgens nooit echt eigenaar van zijn en altijd voor moeten werken...

Maar laten we die discussie elders voeren!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:51

Wat ik grappig vind om te zien als ik berichten lees, is dat we eigenlijk allemaal in hetzelfde kamp zitten.. (De manege is ver buiten zijn houdbaarheidsdatum op gebied van paardenhouden/welzijn) Maar dat er meerdere gesprekken door elkaar lopen die elkaar soms proberen uit te sluiten, maar dat de link daartussen eigenlijk niet op die manier gebruikt kan worden.

Schuur_

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:58

Nee hoor, er zijn ook bokkers in dit topic die het wel best vinden want ergens anders is het hetzelfde, of die vinden dat deze toestanden moeten blijven voortduren voor de arme stadskindjes.

De hele locatie is ongeschikt om permanent paarden te houden. Het is een prachtig pand maar het zou mijn inziens beter zijn om deze enkel te gebruiken voor lessen/workshops/... en dagelijks een vrachtwagen paarden naartoe brengen voor enkele uren die buiten de stad staan gestald

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:06

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:
Als mens kan je kiezen om met heel weinig te leven, als je dat er voor over hebt om niet meer of weinig te werken. Sinds wanneer zijn paarden verplicht om te werken voor hun inwoning? Slaat toch nergens op die dieren worden gekocht en dan is het de verantwoordelijkheid van de baas om daar voor te zorgen

Maar een paard wordt natuurlijk gekocht om te voorzien in de behoefte van de eigenaar, dus het zal zeker moeten werken voor z'n kost en inwoning dmv buitenritten of het presteren op wedstrijden. Er zijn maar weinig mensen die een paard alleen maar als veredelde grasmaaier kopen. Daar zijn ze veel te duur voor.

Ik denk dat we moeten concluderen dat dit jouw mening is.... zeker geen feit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:11

Ninx schreef:

Waarom heb jij hem/haar dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:26

Loretta schreef:
Onali schreef:
Wow wat een reacties, dus dat handjevol mensen zijn belangrijker dan het welzijn van die 'paar' paarden die midden in een centrum staan zonder daglicht, zonder vrije beweging, want ze hebben een beroep?!!

Puur en alleen zodat er wat kinderen op fietsafstand er wonen.

Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor de activisten met bokkers die dit goed praten.

Oh paarden van de politie hebben ook een beroep en die worden bij lange na niet zo beroerd gehouden.

Nogmaals ik heb al meerdere malen in de discussie aangegeven dat ik voor weidegang ben. Het liefst 24/7 buiten. Zeker geen paarden die altijd binnen staan. Het probleem met deze activisten is helaas dat hun daar ook niet mee akkoord zijn. Als het aan hun ligt mag je dieren straks alleen nog maar bewonderen via de televisie en in de toekomst in virtual reality.

Deze mensen blijven niet in de stad hangen. Als hun daar hun zin eenmaal hebben trekken ze door naar het platteland. En komen ze ook uit bij de stallen waar de paarden 24/7 in een kudde in het weiland staan.
Overdrijf niet zo verschrikkelijk steeds. Als 'deze mensen' vinden dat we helemaal geen paarden zouden mogen houden is dat hun goed recht. Gelukkig mag je NL van alles vinden. Misschien komt het in de toekomst wel zover, misschien niet. Maar voorlopig is een stand nog niet eens verboden, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Dus hou alsjeblieft op met paniekzaaien alsof het bodysnatchers zijn die eraan komen ofzo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:29

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:

Vandaar al die topics op bokt over "probleem"gedrag van paarden en pony's :)*

Sorry, maar als je dit echt denkt, heb je je kop in het zand.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:31

Ninx schreef:

Wat doe jij met je pony/paard dan? Alleen knuffelen en van 'n afstandje toekijken hoe ie gras staat te eten?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:32

Als je zo bang bent voor de dierenactivisten, doe er dan iets aan. Denken dat hier posten dat ze gevaarlijk zijn en dat er voor gaat zorgen dat je angst geen waarheid wordt is wel heel naiëf.

Hetzelfde als dat je denkt doordat mensen het met hun eens zijn over deze manege dat dan er direct toe leidt dat je straks geen paarden meer mag houden. Beetje Geert Wilders geroeptoeter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:34

Air schreef:

Gebrekkige kwaliteiten van de ruiter, bange ruiter, geen match tussen paard en ruiter, misschien wil de ruiter een andere discipline beoefenen dan die waar het paard zelf het meeste lol in heeft?
Je merkt als ruiter doorgaans echt wel waar je paard zelf plezier in heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:41

elnienjo schreef:
Air schreef:

Gebrekkige kwaliteiten van de ruiter, bange ruiter, geen match tussen paard en ruiter, misschien wil de ruiter een andere discipline beoefenen dan die waar het paard zelf het meeste lol in heeft?
Je merkt als ruiter doorgaans echt wel waar je paard zelf plezier in heeft.

Sure. Ik geloof dat jij in een hele andere realiteit zit, was de realiteit maar zo mooi, dat men zou luisteren naar wat hun paard aangeeft. Maar met een beetje open ogen rondkijken laat mij heel wat anders zien, en worden de dingen die het paard aangeeft het liefst onderdrukt. Dat gaat van ophokken tot het gebruik van hulpteugels, zweep erover en gezaag.

Jij mag mij vertellen waar jij zoveel ziet dat er echt geluisterd wordt en het allerbeste voor het paard wordt gezocht, en dan neem ik aan dat je met voorbeelden in overvloede komt gezien je mening.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:42

Onali schreef:
Loretta echt je maakt je onnodig bang en daarvoor moeten de paarden maar blijven lijden want anders mag de rest van het land straks geen huisdieren hebben.

Laat dat toch los. Zulk soort idioterieën gaat echt niet gebeuren en als dat gebeurd dan moet je daar een generatie of 2 overheen tillen.
Dus heb jij daar geen last van.

We zijn te groot in de sport met paarden en we hebben een koningshuis die gek zijn met paarden en honden.
Echt niet dat huisdieren in deze generatie verboden gaan worden.

Stel je dus niet aan en praat niet goed wat er op die maneges gebeuren.

Deze vrees is zeker niet onterecht als je naar de ontwikkelingen omtrent het dierenactivisme kijkt. De laatste jaren proberen ze alles wat met dieren te maken heeft onderuit te halen. Het is vanuit hun standpunt meer dan logisch dat ze niet bij een hit actief stal gaan beginnen. Dat de paardensector groot is dat maakt het gelukkig wel wat moeilijker coor deze lui om de boel onderuit te halen. Dat het koningshuis gek op paarden is dat zegt totaaal niet aangezien het koningshuis daar helemaal niets over te zeggen heeft.

De kans dat de gekte over 2 generaties helemaal doorslaat is indeedaad aanwezig. Maar gezien de lessen uit het verleden is de kans ook enorm aanwezig dat men over 2 generaties weer met beide benen op de grond komt te staan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:43

Air schreef:

Probleemgedrag zie je inderdaad de laatste 10 jaar veel meer voorkomen. Maar dat heeft meer te maken dat het boerenverstand niet meer gebruikt wordt, velen vaak bang zijn, onzeker zijn en hun paard meer als kind zien dan als een paard.

En niet te vergeten: Te weinig met ze werken zodat die paarden hun energie kwijt kunnen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:47

Canon schreef:
Wat ik grappig vind om te zien als ik berichten lees, is dat we eigenlijk allemaal in hetzelfde kamp zitten.. (De manege is ver buiten zijn houdbaarheidsdatum op gebied van paardenhouden/welzijn) Maar dat er meerdere gesprekken door elkaar lopen die elkaar soms proberen uit te sluiten, maar dat de link daartussen eigenlijk niet op die manier gebruikt kan worden.

Dat is ook zo uiteindelijk willen we ook het beste voor de paarden. Ik had dan ook veel liever gezien dat dit vanuit de sector zelf was gekomen. Mijn probleem is dan ook vooral dat dit vanuit een groepering komt die hele bizarre denkbeelden heeft over de omgang met dieren.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:48

Slaat echt kant nog wal. Mensen en dieren zijn niet te vergelijken.
School wordt op jonge leeftijd aangepast aan het kind zijn behoeftes. Ook weten kinderen waarvoor ze naar school gaan en is het voor veel kinderen juist sociaal contact. Als je ouder bent en werkt krijg je een beloning ervoor. Vind je het werk niet leuk dan kan je altijd kiezen om niet te werken.

In dat opzicht kan je manege paarden meer met menselijke slaven vergelijken. Ze moeten werken en hebben geen keus, ze snappen niet waarom en vervolgens krijgen ze ook geen beloning.[/quote]

Vanaf dag 1 dat ik naar de kleuterschool ging tot het moment dat ik mijn eind diploma behaalde, kan ik mij niet herinneren dat er 1 moment is geweest dat ik dacht : YES IK MAG WEER NAAR SCHOOL.
Ooit aan gedacht dat er zo iets bestaat als leerplicht ?????
Het liefst was ik ook hele dagen met de paarden bezig ,maar ergens zal er toch geld binnen moeten komen.
En aangezien ik met de paarden niks verdien , ben ik veroordeeld dan toch maar tot mijn 65e te blijven werken om zo mijn paarden hobby te kunnen bekostigen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:51

Tegen dat paardrijden/dieren houden ooit verboden wordt, ben je al lang dood Loretta dus maak je niet zo druk.

Ik dacht eigenlijk dat er meer dierenliefhebbers op bokt zouden zitten := wie zo een manege kan goedpraten, heeft toch niet het beste voor met paarden?

Toevoeging:
De sector die zichzelf reguleert, is een utopie. De wetgever moet zelf tussenkomen, anders gaat er nooit iets wezenlijks veranderen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:53

Schemerdier schreef:
Tegen dat paardrijden/dieren houden ooit verboden wordt, ben je al lang dood Loretta dus maak je niet zo druk.

Ik dacht eigenlijk dat er meer dierenliefhebbers op bokt zouden zitten := wie zo een manege kan goedpraten, heeft toch niet het beste voor met paarden?

Omdat er mensen zijn die heel goed zien dat dit filmpje bewerkt is. Dus ik weet niet wat ik moet geloven over die manege. Ik ben er nooit geweest, heb er nooit verhalen over gehoord. Alleen nu dit filmpje en ik weet dat Dier en Recht de boel nogal opblaast zoals ze altijd doen.