Mazida schreef:Het stomste ter wereld als paardenliefhebbers op de PvdD stemmen

. Deze partij wil uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier en zal zich als de veehouderij is uitgeroeid onder meer toeleggen op het verbieden van paardrijden. Daar kun je nu om lachen, maar het is echt zo. Zij zijn tegen alles waarvoor een dier wordt gebruikt en zien een dier het liefste alleen in de natuur.
Can I get an amen?
Daar hoef je geen paardenliefhebber voor te zijn, ik als moderne varkenshoudster maak me enorme zorgen over de PvdD en al haar aanhangers. Het framen van hun interpretatie is vaak enorm opdringerig en per definitie al afkeurend. Hun wil is wet. Je kunt niet mét ze praten, enkel tegen ze, en dat hebben ze graag want door verhitte discussies die vervolgens ontstaan omdat de gemoederen hoog op lopen, zetten hun anderen neer als een dreigement. Helaas vergeten ze in de spiegel te kijken en beseffen ze daardoor niet dat hún zelf een bedreiging zijn...
Jammer, want an sich hebben ze met enige regelmaat goede standpunten en ik kan ook goed met ze meedenken in sommige moties, maar ben het merendeel niet met ze eens, ook vanwege hun nogal agressieve opstelling naar hun tegenstanders. Ik vind dat we samen krachten moeten bundelen en moeten kijken naar een gulden middenweg, dat we allemaal ergens tevreden mee kunnen zijn. Maar dat hoeft niet te koste te gaan van alles!
Ze mogen ons egoïstisch noemen omdat wij landbouwhuisdieren houden en vervolgens laten slachten voor de humane consumptie, of maar één paard in de weide houden, maar wat pas echt egoïstisch is, is dat zij op basis van hun voorgenomen idealen anderen afrekenen.
Dat geld ook zo voor de paarden: wil iemand één paard, prima! Wil iemand er meer, ook prima!
Misschien zorgt iemand die één paard in de wei heeft staan wel veel beter voor zijn/haar dier dan iemand die er meerdere heeft, wat tevens kan zorgen voor stress in een kudde en ongelukken of wanneer er verplicht meerdere in een weide moeten staan, de kosten zo hoog op lopen dat de eigenaar moet overwegen wat er gedaan moet worden, ten koste van je dierenwelzijn en gezondheid. Wat is dan diervriendelijker?!
Laat ik wel duidelijk zijn, dan welke misstanden er ook zijn bij dieren, dit ten allen tijde wel aangepakt mag worden, of dat nu in de veehouderij is of kleine huisdieren of de paarden...
Ik vind het vooral ook erg storend dat de PvdD altijd maar kijkt vanuit het perspectief dat een dier gelijkwaardig - of voor hun zelfs meer - is aan de mens.
Als het twee gelijken waren, dan hadden wij ook wel dier geheten, of een dier een mens. Er is nu eenmaal een verschil, klaar. Wel moet er met de juiste verantwoording met je dier(en) worden omgegaan, maar ook dat: wat voor de één goed is, is voor de ander verre van perfect. En zolang we allemaal verschillend zijn, blijven we dat ook houden en kunnen we blijven discussiëren...
Moeten we ook allemaal verplicht gaan samenwonen als mens omdat dat nu eenmaal uit bepaalde onderzoeken is gebleken dat samenwonen ten goede komt voor ons welzijn? Uit ervaring weet ik dat het soms beter is als sommige mensen gewoon alleen zijn, niet omdat ze zielig zijn, maar wel omdat ze minder verplichtingen willen hebben, dat zelf graag zo hebben en zo gelukkiger zijn...