Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:39

denisesilver schreef:
Is de hele bedoeling van de sport niet om natuurlijke bewegingen, die bijvoorbeeld op de wei ook worden getoond, te trainen om deze ook onder de man uit te voeren? De beweging moet natuurlijk en ongeforceerd blijven.

Ja, volgens mij wel. Althans, dat is wat mij (van de oudere generatie) altijd geleerd is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:34

Maar als Totilas echt zo 100% in orde was toen hij in Duitsland arriveerde als de meesten hier willen geloven, waarom was hij dan zo snel geblesseerd bij Rath? Waarom bleef hij toen ineens stijf en onregelmatig? Terwijl Totilas juist een periode zonder wedstrijden had gehad toen en het hem aan niets ontbrak qua huisvesting, artsen, etcetera?
Is dat dan domme pech of was zijn beste tijd geweest en is hij er toch niet zo zonder kleerscheuren afgekomen als de meesten denken? Of heimwee, wie weet ( :+ grapje)

Dit zal altijd een discussiepunt blijven wat onderhevig is aan emotie, antropomorfisme, smaak, eigen ervaring, en media. We zijn net mensen :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:39

Dacht dat Gal voornamelijk basiswerk deed tijdens trainingen met Totilas en dat Rath veel meer de verzamelde oefeningen tijdens trainingen vroeg. Dan was de belasting bij Rath groter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:41

Of msschien is paardensport meer een teamsport dan veel mensen denken :D

Je leert in de penny al dat niet iedereen een zwarte hengst kan rijden

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:43

janouk schreef:

Conclusie: Rath had een bruine of witte hengst meten kopen :7

janouk

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:43

Was vast een stuk goekoper geweest

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:45

De manier van beslaan werd behoorlijk veranderd in Duitsland, zo zijn er wel meer dingen qua management en training die toch anders zijn geweest en niet ieder paard kan daar goed tegen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:49

janouk schreef:
Was vast een stuk goekoper geweest

Mevrouw Linsenhoff wilde de zwarte hengst voor zichzelf. Anders had Totilas heus weer bij Gal gestaan.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:58

janouk schreef:

Ik vind dit eigenlijk een hele denigrerende opmerking, ben jij wel op de hoogte wat de prestatie's zijn van de familie Linsenhoff/Rath?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:02

cobiie schreef:
De manier van beslaan werd behoorlijk veranderd in Duitsland, zo zijn er wel meer dingen qua management en training die toch anders zijn geweest en niet ieder paard kan daar goed tegen.

Er was vanalles, kleine dingetjes. Het beslag, Zal mss even een rol hebben gespeeld maar niet definitief.
Ik denk dat het echt de belasting is geweest van de dekdienst. Rath heeft gewoon geen 'eerlijke' kans gehad met dat paard. Die moest gewoon zn geld verdienen met dekken. Een paar dekongelukjes en dan is zo'n paard al snel over de top en krijg je hem niet meer op dat niveau als waar Gal m reed.
Eigenlijk was t nooit een gelijke kans. Vandaar dat (denk ik) Werth er ook voor heeft bedankt hem te rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:07

Malle1970 schreef:
janouk schreef:

Ik vind dit eigenlijk een hele denigrerende opmerking, ben jij wel op de hoogte wat de prestatie's zijn van de familie Linsenhoff/Rath?

Iets met sarcasme !

Mijn opmerking is alles behalve denigrerend.
Ik vind juist dat veel mensen onderschatten dat op internationaal presteren in de paardensport een teamsport is, waarin paard, ruiter, groom, hoefsmid, veearts, trainer etc een team vormen om het paard en de ruiter in de ring te laten presteren.

Als je en teamlid wijzigt, heeft dat gevolgen voor de prestat ie van een team.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:09

Babootje schreef:
[

Er was vanalles, kleine dingetjes. Het beslag, Zal mss even een rol hebben gespeeld maar niet definitief.
Ik denk dat het echt de belasting is geweest van de dekdienst. Rath heeft gewoon geen 'eerlijke' kans gehad met dat paard. Die moest gewoon zn geld verdienen met dekken. Een paar dekongelukjes en dan is zo'n paard al snel over de top en krijg je hem niet meer op dat niveau als waar Gal m reed.
Eigenlijk was t nooit een gelijke kans. Vandaar dat (denk ik) Werth er ook voor heeft bedankt hem te rijden.

Hij dekte bij Gal al..................veel

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:21

Malle1970 schreef:
Babootje schreef:
[

Hij dekte bij Gal al..................veel

Ook dat.

En Isabel heeft bedankt omdat zij enkel paarden voor mevrouw Winter-Schultze wil rijden. Niet omdat ze bang zou zijn om gezichtsverlies te lijden oid.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:28

Malle1970 schreef:
Suzanne F. schreef:
Vroeger had je het rondje voor de fokkers. Nu lijkt het wel een hele avondshow voor de fokkers.

Alleen zonder fokkers :D

Fokkers waren gewoon aanwezig? Opa van een vriendin van mij heeft Glam gefokt en deze mensen waren gewoon aanwezig. :?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:04

Babootje schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik kijk voor het gemak naar de paarden zonder ruiters en hun inwerking (dus ook de krappe nekjes even buiten beschouwing), maar als ik dan puur naar de biomechanica van de beweging kijk dan zie ik zoveel red flags dat ik niet zie hoe deze dieren gezond oud gaan worden. En dan heb ik het niet eens over de extreme draf, maar alleen al de stukjes dat ze je even ziet stappen aan de lange teugel - mijn hemel, hoe schoft en SI-gewricht elkaar met elke stap ik tegengestelde richting uit elkaar getrokken worden vind ik bizar. Dat de kont zover zakt achter de ruiter als het achterbeen naar voren gaat, dat is puur Duitse herder en is nooit normaal geweest in sportpaarden. De ruggengraat van het paard is er evolutionair nooit gemaakt op een andere bewegingspositie dan ongeveer horizontaal. Die enorme uitslag van omhoog naar omlaag van het bekken bij elke stappas is killing voor tussenwervelschijven. Daarop fokken en het vervolgens nog verder vergroten tijdens training is een hyper-hyperflexibel turnstertje elke dag een uur lang nog dieper dubbelvouwen en de banden nog verder oprekken omdat dat zo goed zal zijn op de de korte termijn voor hun carriere. Maar op de lange termijn zo slecht voor het lichaam.
In de filmpjes is biomechanisch ook duidelijk waar die hyperactieve bekkens en ruggengraatjes vandaan komen: de obsessie van fokkers/ruiters voor paarden die steeds verder met hun achterhoeven over de afdruk van de voorhoeven heen kunnen reiken. Waarom moet de achterhoef in vredesnaam meer dan 3 hoeflengtes (dus 2 ertussen) over de afdruk van de voorhoef heen kunnen stappen? Okee, we hebben nu paarden die dat kunnen, mede door de ultralange benen en de korte ruggen, terwijl 30 jaar geleden het dressuurpaard volgens het boekje in een lang rechthoekmodel stond en het springpaard juist in het vierkantsmodel of misschien zelfs het staande rechthoeksmodel. Maar het is niet alleen de beenlengte die dat mogelijk maakt. Wat je nu ook bij de dressuurtoppers ziet gebeuren is dat als die in draf/passage of soms zelfs stap een achterbeen naar voren brengen, ze dat doen door een bochel in hun lendenen te maken. Ze gebruiken hun lendenen als SI-gewricht omdat het SI-gewricht hier niet voor gemaakt is, die heeft die achterbeen-ultra-naar-voren-zwaai-ruimte namelijk helemaal niet.

Veel ruiters/trainers zien die hyperactief rondbuigende lendenwervels en daardoor nog verder naar voren grijpende achterbenen als iets positiefs, maar hier is dit stukje ruggengraat helemaal niet voor bedoeld. Wel wat bewegingsvrijheid natuurlijk, maar het kantelen van het bekken en dus naar voren halen van het achterbeen hoort in het SI-gewricht te gebeuren en niet al in de lendenwervels.
Toevallig was mijn paard een hypermobiel kneusje die van nature al precies diezelfde opgebolde maar overflexibele lendenwervels had en dat ook gebruikte als SI-gewricht. Zijn directe familieleden hadden dat ook allemaal. Niemand is ouder dan 15 geworden aan ruggerelateerd kreupelheids/pijnleed. Nu hadden zij de pech dat ze zo geboren waren en dus 24/7 zo moesten lopen, maar zelfs 1 uur per dag onder een ruiter zo te moeten lopen is al zo vreselijk funest. Het ziet er geweldig uit - iedereen die mijn paard zag lopen was helemaal in love met hoever hij ook overstapte met zijn achterhoeven - maar het was puur gif voor zijn ruggengraat.

Over de draf schreef iemand hierboven al ergens dat het absurd is om te denken dat achterhoeven net zo hoog moeten komen in passage en uitgestrekte draf als de achterhoeven, want dat kan helemaal niet, dat is fysiek onmogelijk! En dat is inderdaad hoe mensen nu al beginnen te denken; die zien dekhengsten draven met hun knieen in hun neus en redeneren terecht; hoezo moet de achterhoef net zo hoog komen, iedereen ziet toch dat dat niet mogelijk is???
Maar de oude stelregel 'voorhoef even hoog als achterhoef' gold voor alle paarden die normaal gebouwd waren. Alle paarden dus; van Shetlander tot Engels volbloed; train je ze correct, dan is dat het ideaal. Kan je paard nog hoger met de voorhoeven? Niet doen, leuk dat het kan maar dat is niet in dienst van het behoud van je paard. Wie dat wel nastreefde was een circusdresseur.

De galop is ook zoiets: elke fotograaf plaatst tegenwoordig netjes foto's van hengsten op het 'steigermoment' uit de galop als ze netjes met twee achterbenen op de grond staan (wat dus geen galop is, galop kent geen fase met 2 voorbenen in de lucht en 2 achterbenen op de grond), en dan is het hoe hoger hoe beter, maar niemand durft de plaatjes van een halve seconde later te plaatsen; dan is namelijk de fase waarin het paard met 2 voorbenen op de grond staat en 2 in de lucht (wat trouwens wel natuurlijk is), en dan zie je ineens dat het paard in die galop net zo steil omlaag 'bokt' als dat hij omhoog 'steigert'. Als je dat ziet dan kun je niet anders dan concluderen dat die paarden die met elke sprong zo lichtvoetig de hemel in steigeren ook met diezelfde pas met dezelfde vaart en vooral richting de grond in duiken. Precies wat een hobbelpaard doet. Een normale galop heeft wel wat rugbeweging, maar de rug zelf blijft in feite vrij verticaal, wat de voorbenen beschermt want de krachten die in de achterhand op worden gewekt worden door de horizontalige wervelkolom naar voren getorpedeerd. kiept die ruggengraat op dat moment schuin omlaag de voorbenen in, dan wordt die voorwaartse kracht ineens een neerwaartse kracht. De voorbenen worden natuurkundig bekeken dus vele malen zwaarder belast dan in een normale galop met horizontalige rug. Bij dat soort hobbelpaard-steiger-bok galoppades is het voor de voorhand alsof elke galopsprong een landing na een hindernis is.

Maar goed, misschien is de volgende stap wel dat er superpaarden ontwikkeld gaan worden die hun lichaam én zo bizar kunnen misbruiken, én teflon pezen en gewrichten hebben die dat alles probleemloos aankunnen.
En dan kinbeschermertjes om tijdens het rijden omdat paarden anders steeds hun kin aantikken in de draf. Dus gelukkig heeft deze fok- en trainingsrichting niet alleen maar nadelen: ik ben voorstander van deze trend, want ik ga nu een patent aanvragen op dressuurkinbeschermers. Kassa! :))

Ik lees geen enkele onderbouwing voor deze theorie dat paarden die groter bergop bewegen en galopperen groter risico zouden lopen omdat ze dan ook met meer kracht neerkomen. Werkelijk.... waar haal je dat in vredesnaam vandaan?
Als dat zo schadelijk zou zijn dan zou er toch ook geen enkel springpaard meer rondlopen. Die landen nog wel van 140 of hoger met flinke vaart op de voorbenen. Echt sorry hoor. Leuk bedacht maar grote onzin.
Het hele verhaal overigens. Ja de paarden waar we het over hebben zijn lenige dieren en geen boerenkarrenpaarden. Dat maakt ze ook geschikt voor het werk dat ze doen.

En sorry Xyzutu2. Ik heb het verhaal van jouw paard destijds gevolgd, maar die was gewoon niet gezond. Respect dat je er nog mee aan de slag bent gegaan, maar dat heeft niks met lenigheid te maken.

En wat heeft het paard van Xyzutu2 hier mee te maken, over zure reacties gesproken.....

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:07

Ik vind het toch jammer in dit topic dat iedereen die zijn vraagtekens heeft bij bepaalde ontwikkelingen in de sport de mond gesnoerd wordt. Er mag niks over de toto's enz gezegd worden....
Jammer ik denk dat het heel goed is om te blijven nadenken over bepaalde zaken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:09

Deze zag ik op YouTube.
Volgens mij loopt hij in stap echt niet zuiver

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 02:05

In draf ook niet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 04:27

Amaryllis schreef:
Maar als Totilas echt zo 100% in orde was toen hij in Duitsland arriveerde als de meesten hier willen geloven, waarom was hij dan zo snel geblesseerd bij Rath? Waarom bleef hij toen ineens stijf en onregelmatig? Terwijl Totilas juist een periode zonder wedstrijden had gehad toen en het hem aan niets ontbrak qua huisvesting, artsen, etcetera?
Is dat dan domme pech of was zijn beste tijd geweest en is hij er toch niet zo zonder kleerscheuren afgekomen als de meesten denken? Of heimwee, wie weet ( :+ grapje)

Dit zal altijd een discussiepunt blijven wat onderhevig is aan emotie, antropomorfisme, smaak, eigen ervaring, en media. We zijn net mensen :D

Ze hebben hem in Duitsland op compleet andere (en veel zwaardere)ijzers gezet (sowieso ook totaal anders bekapt) en daar is het in het begin al direct verkeerd gegaan.
Daardoor is zijn hele bewegingsmechanisme veranderd. Dit is ook te zien in de documentaire die Annette van Trigt heeft gemaakt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 07:45

Rivendell schreef:
[ Video ]

Deze zag ik op YouTube.
Volgens mij loopt hij in stap echt niet zuiver

Dit is Total Hope, niet Total US of Toto Jr...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:48

lovelucydan schreef:
En wat heeft het paard van Xyzutu2 hier mee te maken, over zure reacties gesproken.....

Die haalt ze zelf aan als vergelijkingsmateriaal foute ruggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:41

rien10 schreef:
denisesilver schreef:
Is de hele bedoeling van de sport niet om natuurlijke bewegingen, die bijvoorbeeld op de wei ook worden getoond, te trainen om deze ook onder de man uit te voeren? De beweging moet natuurlijk en ongeforceerd blijven.

Ja, volgens mij wel. Althans, dat is wat mij (van de oudere generatie) altijd geleerd is.

Ja! maar dit was een hengsten "show", ik raad een ieder aan die hier een "mening" heeft wat deze dan ook is om daar eens irl heen te gaan en te ervaren wat voor een ambiance het is voor paard en ruiter. En probeer daar maar eens "ontspannen" te blijven als paard. Overigens wbt Total US...die beweegt ook gewoon natuurlijk, alleen zijn zijn natuurlijke bewegingen wel extreem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:47

Amaryllis schreef:

Ik heb wel vaker paarden gezien die fantastisch presteerden bij een bepaalde trainer en bij andere in eens stijver/ onregelmatiger werden etc. Sommige mensen zijn heel goed in management en paarden goed/heel houden, soms ook als er wellicht al wel een zwakke plek aanwezig is.

Ik kan me de eerste filmpjes nog herinneren van hem met de stalamazone van Schockemohle en later Rath en toen was hij gewoon nog "goed" voor zover te zien. Rath is bij Sjef gaan lessen omdat het rijden van Totilas niet ging op de klassieke duitse dressuur manier. De paar keren dat hij startte daarna was hij al niet helemaal goed meer. Maar het is ook algemeen bekend dat paarden met grotere bewegingen sneller geblesseerd raken. Wat ik nu begreep, word hij gewoon nog gereden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:12

Elisa2 schreef:
rien10 schreef:

Ja! maar dit was een hengsten "show", ik raad een ieder aan die hier een "mening" heeft wat deze dan ook is om daar eens irl heen te gaan en te ervaren wat voor een ambiance het is voor paard en ruiter. En probeer daar maar eens "ontspannen" te blijven als paard. Overigens wbt Total US...die beweegt ook gewoon natuurlijk, alleen zijn zijn natuurlijke bewegingen wel extreem.

Misschien is de juiste conclusie dan dat paarden niet geschikt zijn om in zo'n ambiance te lopen.

Die bewegingen van Total zijn er natuurlijk ook gewoon ingefokt, hoe natuurlijk je dat kunt noemen is maar de vraag. Ik vind de misvormde hoofden van show Arabieren en de bijna rechte achterbenen van show quarters ook niet natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:33

Dat is weer een andere discussie..het gaat hem in ieder geval makkelijk af.

En natuurlijk zijn paarden niet geschikt om in zo'n ambiance te lopen, die lopen ook veel liever in het bos. Maar zolang er geld mee gemoeid is en paarden "gebruikt" worden voor de sport dan ontkom je hier niet aan. Ik vond de meeste paarden desondanks zeer braaf.