Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:12

[

Tessebes schreef:
Ik zie vanuit de UU en de sectorraad ook geen extra vaccinatie aanbevolen worden.

Klopt. Zie ik ook niet. Ik heb het mijn DA gevraagd. Die zegt beter wel enten als de enting meer dan 6 maanden geleden is gegeven. Tegelijkertijd is er ook niet bekend, welk type influenza nu precies circuleert.
Mogelijk de reden waarom UU en Sectorraad nu geen extra entadvies geven bovenop de adviezen die er al zijn (voor 2 x per jaar vaccineren).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:37

Hier meerdere praktijken die adviseren als het langer dan 5/6 maanden geleden is opnieuw te vaccineren.

Edit; paardenkliniek venlo zegt op hun Facebook pagina dat zij daadwerkelijk meerdere influenza gevallen hebben gehad.

Nancy01

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:33

Maar dan toch weer DE vraag, op welke stallen heerst het.
Waar om geen openheid vanuit die stallen?
Denk dat het wel belangrijk is voor iedereen om te weten waar het heerst en je zelf voorzorgsmaatregelen kan nemen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:48

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit, waar het gisteren niet was kan het morgen wel zijn.
Iedereen moet gewoon voorzichtig zijn. Braaf enten. Nieuwe paarden eerst apart zetten, op wedstrijd/keuringen/enz. zoveel mogelijk uit de buurt blijven van andere paarden. Als een paard verkouden is temperaturen en goed in de gaten houden....Dat is wel ongeveer volgens mij.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:10

Babootje schreef:
[

Tessebes schreef:
Ik zie vanuit de UU en de sectorraad ook geen extra vaccinatie aanbevolen worden.

Klopt. Zie ik ook niet. Ik heb het mijn DA gevraagd. Die zegt beter wel enten als de enting meer dan 6 maanden geleden is gegeven. Tegelijkertijd is er ook niet bekend, welk type influenza nu precies circuleert.
Mogelijk de reden waarom UU en Sectorraad nu geen extra entadvies geven bovenop de adviezen die er al zijn (voor 2 x per jaar vaccineren).

Dat zie ik ook niet geadviseerd worden eigenlijk.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:15

Ik vind het erg lastig..
Heb van het weekend wedstrijd, maar wel 2 drachtige merries op stal. Dit zullen de laatste wedstrijden zijn voor lange tijd ivm dracht van de merrie. Zou mooi zijn om dus nog even een keer te kunnen starten voor de eventuele punten, maar goed ik wil natuurlijk ook geen zieke paarden.
Ik moet weer enten, dus zal morgen bellen voor een afspraak en gelijk wat advies. Ik zit in het westen van noord Brabant.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:20

Op fb las ik dat het net over de grens bij Roermond 'heerst', Duitsland dus.
Mogelijk dat ze daarom zuidoost Nederland dan ook maar aanhouden; dat zit beetje tegen die grens aan :)

Hier, oost Brabant, was vandaag de arresleetocht wel met minder deelnemers, omdat sommigen toch geen risico wilden nemen om met paarden bij elkaar te komen, maar bij geen van de wel aanwezige deelnemers was iets bekend over waar nu exact influenza heerst.
Ja 'ergens in zuidoost Nederland' en ja daar zitten wij ook zo ongeveer :+
Niettemin, voorzichtigheid geboden denk ik dan toch.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:48

Mijn paard is ook ziek, nu sinds 3 dagen waarvan 2 dagen 40 graden koorts ;( Gisteren was zn temp prima: 37.3. Verder doet hij slechts een beetje hoesten, Bijna geen snot. Dankzij de metacam knapt hij gelukkig tot nu toe goed op. Vanmiddag had hij 40.4 en toen de metacam aansloeg na een paar uur 38.3. Als zijn temp daalt begint hij gelukkig meteen weer met eten. Net kreeg ik een appje van stalgenoten die zo lief waren om even langs te lopen dat het nog steeds goed ging en zijn temp 37.8 was. Ik durf met een gerust hart naar bed te gaan zo dus! Oh ja, de veearts zei dat het wel even kon duren dit.

Rosalie, heel veel sterkte voor jou! Mijn paard staat bij jou in de omgeving...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:49

Oef... wat naar, heel veel sterkte!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:36

Gelukkig dat de temperatuur weer goed is!
Hopelijk is je paard weer snel de oude!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:47

Dank jullie wel!

jumala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:55

Ik ben ook erg nieuwschierig.omdat ik weg had willen gaan met de trailer.naar zee.maar dat raad stal af.geen ide ook hoelang we niet weg mogen en geen ide waar het heerst

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:59

Vind t ook allemaal maar onduidelijk, wij hebben als stal wel nu even regel van andere kleding voor verschillende stallen maar liever er helemaal niet komen, en zo min mogelijk van t erf af.

Paardlief is toevallig afgelopen vrijdag geënt maar dat is puur toeval aangezien t gewoon jaarlijks net voor kerst gedaan is al 11 jaar lang, maar komt nu wel mooi uit

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 03:40

Nou 2 concretere plaatsen:

T gooi en weesp

Zit ik daar met mijn pony maar 20 mn vandaan.

Om knhs te rijden is 1 x jaarlijks enten toch verplicht? Ik heb nergens gelezen of gehoord dat dat 2 keer is maar correct me if Im wrong

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:14

XRuby_SymmyX schreef:

T gooi en weesp

Om knhs te rijden is 1 x jaarlijks enten toch verplicht? Ik heb nergens gelezen of gehoord dat dat 2 keer is maar correct me if Im wrong

Klopt maar dat beweerd ook niemand? Maar influenza vaccinatie werkt maar een halfjaar, bij de fei moet het ook elk half jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:26

Maartje1990 schreef:
XRuby_SymmyX schreef:

T gooi en weesp

Klopt maar dat beweerd ook niemand? Maar influenza vaccinatie werkt maar een halfjaar, bij de fei moet het ook elk half jaar.

Daarom het is zo onduidelijk, ik had er ook nooit van gehoord ben geen wedstrijdruiter. Is gewoon raar dat het geen heel jaar dekt dat is nu misschien wel een probleempje aangezien de meesten denk ik maar 1x per jaar enten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:44

Ja maar daarom wordt door dierenartspraktijken (althans bij mij in de omgeving: noord Limburg) aangeraden dat als het langer dan 5/6 maanden geleden is opnieuw te vaccineren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:09

Ik doe niets, paard wordt gewoon netjes 1 keer per jaar ingeent en ik laat mezelf ook niet enten tegen griep.
Als ze vaker willen inenten mogen ze eerst de paspoorten wel aanpassen. Ik ben nu toe aan de pagina 'anders dan influenza' en het 'anders dan' moet dus doorgestreept worden.En mijn paard is nog maar 15, elk jaar correct geent. Kennelijk gaan ze er echt van uit dat een paard maar 8 jaar oud wordt. Nieuw paspoort aanvragen hoeft niet volgens mijn veearts, hij mag dat anders dan wegstrepen zegt ie en dan is het prima.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:31

germie schreef:
Ik doe niets, paard wordt gewoon netjes 1 keer per jaar ingeent en ik laat mezelf ook niet enten tegen griep.
Als ze vaker willen inenten mogen ze eerst de paspoorten wel aanpassen. Ik ben nu toe aan de pagina 'anders dan influenza' en het 'anders dan' moet dus doorgestreept worden.En mijn paard is nog maar 15, elk jaar correct geent. Kennelijk gaan ze er echt van uit dat een paard maar 8 jaar oud wordt. Nieuw paspoort aanvragen hoeft niet volgens mijn veearts, hij mag dat anders dan wegstrepen zegt ie en dan is het prima.

Dat is alleen prima als je niet op wedstrijden gaat. Ga je wel op wedstrijd dan moet t wel aangepast worden. Je kan dan waar t paspoort is uitgeschreven gewone nieuwe pagina`s aanvragen

Mijn haf was de enting pagina ook vol. Heb toen m’n paspoort naar t stamboek gestuurd. 30€ betaald voor nieuwe pagina`s. En heb nu hele stapel erbij. Als hij deze vol krijgt wordt hij wel heel oud.. (hij is nu 20)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:39

Maartje1990 schreef:
XRuby_SymmyX schreef:

T gooi en weesp

De vaccinatie werkt langer dan een half jaar, de hoeveelheid antilichamen neemt alleen af. Het is per geval verschillend hoelang er nog voldoende antilichamen zijn om direct goed op een virus te reageren. Daarbij muteert het griepvirus continu, dus optimaal beschermt is het dier nooit.

Zijn de gevallen in Weesp en 't Gooi officieel aangetoond?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:50

Als ik rond me heen hoor zijn er genoeg die 1x per jaar enten meer dan voldoende vinden. Eerder enten ik om de 9 mnd op advies van de kliniek. Vele om mij heen vonden dat al onzin en geldklopperij. En verschuilen zich achter het advies van KNHS, die zeggen 1x per jaar.
En dat was iets waar mijn da ook tegen aan liep. En nee geen gewone da, wel iemand van een paardenkliniek. Veel paarden eigenaren wuifde zijn advies weg om eerder te enten (minimaal om de 9 mnd, maar liever 2x er jaar).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:18

Zijn er ook niet gewoon standaard elk jaar meerdere paarden in Nederland met influenza? Zeker in de winter met weerswisselingen (en n lagere weerstand)? Alleen wordt er dan gewoon minder aandacht aan besteed. Als t inderdaad zon dreiging is snap ik niet dat er niet concreet stallen/plaatsen worden aangegeven en dat t 100% zeker is na onderzoek. Er wordt nu maar wat geroepen en een boel paniek veroorzaakt terwijl er zoveel onduidelijkheid is.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:33

Ik heb alle reacties gelezen dus letterlijk elke pagina ben ik afgegaan want ja ik zit ook met vraagtekens waar er een lijst is met de stallen waar het heerst. Ik sta op een vrij grote manege/pensionstal in flevoland.

T gooi en weesp is net genoemd vanuit baasjes die zeggen dat hun paarden dat hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:34

Calanddra schreef:
Zijn er ook niet gewoon standaard elk jaar meerdere paarden in Nederland met influenza? Zeker in de winter met weerswisselingen (en n lagere weerstand)? Alleen wordt er dan gewoon minder aandacht aan besteed. Als t inderdaad zon dreiging is snap ik niet dat er niet concreet stallen/plaatsen worden aangegeven en dat t 100% zeker is na onderzoek. Er wordt nu maar wat geroepen en een boel paniek veroorzaakt terwijl er zoveel onduidelijkheid is.

Er zal nu meer aan de hand zijn dan 'standaard elk jaar paar paarden met influenza' ? Hoe weet jij dat er nu alleen meer aandacht aan besteed wordt maar dat er niks anders dan normaal aan de hand is? Is dat jouw gevoel of is dat op concrete cijfers of informatie gebaseerd? Ik vind het nogal gevaarlijk om te stellen dat er maar wat geroepen wordt!?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:35

Calanddra, er zullen er gerust ieder jaar wel wat gevallen zijn. Maar wat ik van mijn da begreep, waren het er nu in ieder geval heel veel meer. En kwamen steeds nieuwe meldingen bij. Maar in vergelijk met België en Frankrijk waren de meldingen hier altijd een stuk lager. Dit omdat er hier in NL toch meer en beter geënt wordt.
Dat niet iedere stal het vermeld, is mede doordat er geen meldplicht is. Hoeveel stallen houden het liever stil als ze bv Rhino of droes op stal hebben? Zijn er ook genoeg