Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 02:17

Careri18 schreef:
Lante schreef:
Kon hij geen nieuw onderwerp bedenken? Vond deel 1 ook al niet bijzonder sterk inhoudelijk.

Dit is verschrikkelijk, hij maakt een gesprek met vd Schaft openbaar wat off the record was. Waarin vd Schaft hem uitlegt wat hij met harmonie bedoelt en daar wat voorbeelden in geeft, waarop Rosie Werner heeft gebeld om te vertellen dat vd Schaft Gal niet harmonisch vond rijden.

Is even in het kort.

Dit vind ik schandalig. Een regelrechte vertrouwensbreuk. Deze man is dus niet te vertrouwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:03

Ik kan het artikel niet lezen, maar de inleiding belooft weinig goeds...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:41

Zitten om abonnees verlegen zeker?

Of DW ziet zijn eigen kennis als heilige graal en is zwaar gedesillusioneerd. Zeg; het pennymeisje die geen Anky werd en daarom afgeeft op al het ijzerwerk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:58

Careri18 schreef:
Lante schreef:
Kon hij geen nieuw onderwerp bedenken? Vond deel 1 ook al niet bijzonder sterk inhoudelijk.

Dit is verschrikkelijk, hij maakt een gesprek met vd Schaft openbaar wat off the record was. Waarin vd Schaft hem uitlegt wat hij met harmonie bedoelt en daar wat voorbeelden in geeft, waarop Rosie Werner heeft gebeld om te vertellen dat vd Schaft Gal niet harmonisch vond rijden.

Is even in het kort.

Oh, dat is wel heel erg laag van DW. Schandalig om de woorden van VdSchaft zo te verdraaien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:07

DW is toch alleen maar sensatiebelust..gaat allemaal om de verkoopcijfers. Met een flinke zak zout nemen die man.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:57

Careri18 schreef:
Lante schreef:

Is even in het kort.

Oh dat is vals!Rosie weet ook duidelijk niet wat harmonie is.

Ben het wel met Rien eens wat betreft harmonie en Gal :j

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:34

Dat die man altijd alleen maar loopt te galbakken is al wel bekend, maar dit is wel heel laag. Heeft niks met journalistiek van doen. Misschien wordt het tijd dat hij ook eens wat anders gaat doen. Komen er misschien goede inhoudelijke stukken op internet en media.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:43

Hij is redacteur toch? Juist dan zou je weten dat opereren buiten de journalistieke code gewoon fout is. De manier van handelen verdient iig geen schoonheidsprijs als het zo gegaan is zoals hier gezegd wordt.

Verder, wanneer Rien zegt dat Edward zijn rijden niet harmonisch is, dan spreekt hij geen onwaarheden of zo en ik denk dat veel mensen dat wel snappen en/of ook inzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:19

_San87_ schreef:
Hij is redacteur toch? Juist dan zou je weten dat opereren buiten de journalistieke code gewoon fout is. De manier van handelen verdient iig geen schoonheidsprijs als het zo gegaan is zoals hier gezegd wordt.

Verder, wanneer Rien zegt dat Edward zijn rijden niet harmonisch is, dan spreekt hij geen onwaarheden of zo en ik denk dat veel mensen dat wel snappen en/of ook inzien.

het olynpisch jurylid Leif Törnblad is er ook voor afgeschoten, waarom kunnen we in nederland niet

gewoon de opmerkingen positief ombuigen/benaderen en eens kijken of er misschien wel een kern van waarheid in zit??

zo'n schouderklopje aan het begin en in de proef van Charlotte levert meer op denk ik, in de basis paard mooi op lengte, voorwaarts, alles in harmonie, zonder prik en prak werk, paard vind het leuk

https://www.youtube.com/watch?v=dfVJpi6i1Zc

ja en natuurlijk zwartkijkers: er zitten puntjes in voor verbetering (paard is daar 9 of 10)

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:30

Voor 1992 reden we (Nederland) voor spek en bonen mee op kampioenschappen.
Daarna hebben we met de Anky/Sjef methode successen kunnen boeken omdat juryleden dit gingen waarderen en zelfs als de norm zagen. Met Gal en Totilas als absoluut hoogtepunt.

Daarna is er vanuit (vooral) Duitsland een campagne gestart om de manier van rijden in Nederland te omschrijven als dier onvriendelijk. (Of dit al dan niet terecht is durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik te weinig kennis en durf in alle resultaten uit onderzoeken niet te geloven). Met als resultaat dat juryleden dit voorbeengezwaai minder zijn gaan waarderen. Landen als Duitsland, Engeland, Denemarken en VS hebben qua waarderingen de aansluiting weer gevonden. En ons zelfs voorbij gegaan.

Als we dan weer successen willen vieren. Moeten we dan de lijn van de andere landen volgen.
Of moeten we juist op zoek naar vernieuwing. Of blijven we bij het oude in de hoop dat juryleden het weer gaan waarderen.(of het verleden vergeten)

Als ik heel objectief kijkt naar de waardering van de Nederlanders op de laatste kampioenschappen denk ik het rood wit blauw er voor zorgt dat er eerder naar beneden wordt afgerond i.p.v. naar boven.

Omdat bij het oude blijven er voor zorgt dat je niet vooruit komt. Moeten de Nederlandse top-tuiters verder durven kijken dan hun eigen vertrouwde omgeving. Aan hen de vraag of ze dat ongeacht de consequenties (€) willen, kunnen en/of durven.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:45

Het is ook schandalig genoeg dat er medailles gereden konden worden zoals Anky, Gal, ed deden.
Verdrietig genoeg.
Paarden totaal uit balans, totaal niet tactmatig, niet van achteruit over de rug, Hoofd achter de loodlijn met veel druk.
Geen wonder dat paarden in de mond bloedde wat dan met een smoes werd afgedaan.
Voor mij was dat juist de tijd om het warme hart wat ik voorheen van de dressuur had de rug toe te keren.
Ik mag echt hopen dat dat verrotte trek tijdperk voorbij is en dat niemand dat ooit nog na wil gaan streven.
Dan maar geen medailles meer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:36

enjoymyhorse schreef:
Paarden totaal uit balans, totaal niet tactmatig, niet van achteruit over de rug, Hoofd achter de loodlijn met veel druk.

Vergis je niet dat het merendeel van de hobbyruiters dit dus niet zien. Die weten niet dat wanneer een paard met een holle rug loopt, dat de achterbenen met de voorbenen mee horen te doen, dat een passage en piaffe vloeiend moet zijn i.p.v. gehakkel, die zien niet dat door dat spektakel het paard gewoon onregelmatig loopt. Die zien spectakel en dat is mooi. Die denken dat het zo hoort. En er is nu al zoveel onderzoek gedaan dat we wel wat dit soort rijden biomechanisch met het paard doet.

En daar moeten we verandering in aan brengen. Ik ga uit principe niet meer naar evenementen waar dit soort rijden wordt beloond. Wij zijn tenslotte de klant.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:54

MCE schreef:
_San87_ schreef:

het olynpisch jurylid Leif Törnblad is er ook voor afgeschoten, waarom kunnen we in nederland niet

gewoon de opmerkingen positief ombuigen/benaderen en eens kijken of er misschien wel een kern van waarheid in zit??

zo'n schouderklopje aan het begin en in de proef van Charlotte levert meer op denk ik, in de basis paard mooi op lengte, voorwaarts, alles in harmonie, zonder prik en prak werk, paard vind het leuk

https://www.youtube.com/watch?v=dfVJpi6i1Zc

ja en natuurlijk zwartkijkers: er zitten puntjes in voor verbetering (paard is daar 9 of 10)

Je hoeft geen zwartkijker te zijn om te zien dat er iets meer dan een ''paar minpuntjes'' voor verbetering vatbaar zijn.
De harmonie is toch niet steeds wat het lijkt, maar gezien de leeftijd alle tijd om nog te verbeteren.
En ja, het oogt blij en opgewekt, hoop ook nog als de Grand prix in zicht komt, want dan wordt het echt werken geblazen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:16

Mischien eerst eens een theorie examen biomechanica alvorens er gestart mag worden met het praktijkgedeelte.
En deze belangrijke theorie onderdeel maken van de lessen op maneges, verenigingen en dergelijke.

De namen van alle hulpteugels en accesoires zijn bij de meeste al vroeg bekend maar bijna niemand heeft ook maar iets kennis van de anatomie/fysica

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:26

+:)+
Inderdaad. Meer kennis van biomechanica is hard nodig als fundament voor een daadwerkelijke verandering richting harmonieus en paardvriendelijk paardrijden.
Vooral bij het (internationale) jurykader.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:08

Anky en Bonfire waren juist het toppunt van harmonie op een gegeven moment imo..daarna ging het mis met de rollkurpraktijken.

Edward heeft heel veel gevoel qua rijderij en hoewel ik niet van de stijl houd (op druk rijden) vind ik hem juist wel in harmonie met zijn paarden en weet hij zo te rijden dat hij niet over de grens vh paard gaat in de meeste gevallen.

Ik vind juist HP zoals ie laatst rondreedt met Dreamboy echt een verschrikking..die mist totaal het gevoel in het rijden en dat is ook duidelijk te zien, harmonie zie ik er ook niet aan af.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:35

Gal heeft ook alleen maar "harmonie" als het paard tegen zijn manier van rijden kan.
De eerste OS van Anky vond ik ook prachtig. Daarna ben ik afgehaakt, toen kwam Sjeff te veel op de voorgrond.

Ik denk dat er bij jury cursussen vooral eerst eens goed aan het lesmateriaal gesleuteld moet worden.
Geen goede houding van het paard dan ook geen voldoendes.
Ik durf te wedden dat instructie snel veranderd en de ruiters ook snel weten hoe het hoort.
Nu winnen de koptrekkers met voorbeen zwaaien, dus dat word nagestreefd.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:02

In het “rode boekje” werd destijds al omschreven hoe het hoort te zijn met duidelijke plaatjes.
Dat boekje mag wat mij betreft weer terug, toegevoegd aan het proevenboekje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:17

Heb laatst het begin van het proevenboekje (het stuk voor de proeven) weer eens bekeken. Staan geen gekke dingen in hoor. De theorie is denk ik het probleem niet.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:53

Tsja, ik heb wel eens foto's https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1842272&p=92812331&hilit=jake#p92812331geplaatst waarvan gezegd werd dat mijn paard teveel op zn "Amerikaans" gereden werd, met de neus er teveel uit... moest allemaal ronder en meer druk. Als ik hier in de USA achter de loodlijn rijd word het enorm streng afgestraft! Wat ik in NL in de ring zie komt totaal niet overeen met de plaatjes in dat boekje van hierboven...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:09

Libera schreef:
Tsja, ik heb wel eens foto's https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1842272&p=92812331&hilit=jake#p92812331geplaatst waarvan gezegd werd dat mijn paard teveel op zn "Amerikaans" gereden werd, met de neus er teveel uit... moest allemaal ronder en meer druk. Als ik hier in de USA achter de loodlijn rijd word het enorm streng afgestraft! Wat ik in NL in de ring zie komt totaal niet overeen met de plaatjes in dat boekje van hierboven...

Wat dat boekje betreft, vraag ik me af of we die jaren 70/80 theorie nog moeten gebruiken bij de hedendaagse paarden? De fokkerij is *understatement* nogal veranderd...

Hoe dan ook, theorie en rijderij zijn intussen wel té ver uit elkaar komen te liggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:31

...zo was het in 1978 al in Deurne aan de hippische beroepsopleiding.

Mooie theorieën in het theorielokaal - in de bak moest je vooral hard zijn voor je paard.
En over die tweespalt werd niet gepraat.

Mij valt vooral op: de neus er mooi 'uit' in de uitgestrekte draf en galop.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:31

Janine1990 schreef:
Libera schreef:

Wat dat boekje betreft, vraag ik me af of we die jaren 70/80 theorie nog moeten gebruiken bij de hedendaagse paarden? De fokkerij is *understatement* nogal veranderd...

Hoe dan ook, theorie en rijderij zijn intussen wel té ver uit elkaar komen te liggen.

Kun jij mij uitleggen waarom de hedendaagse paarden niet aan het frame van de plaatsjes zouden kunnen voldoen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:46

Clasical schreef:
Kun jij mij uitleggen waarom de hedendaagse paarden niet aan het frame van de plaatsjes zouden kunnen voldoen?

Ik denk eerder andersom... Dat de plaatjes niet meer aan het hedendaagse paard voldoen.

Paarden vandaag de dag hebben veel meer natuurlijke souplesse. Ik vind het moeilijk te geloven dat skelet en spieren, nog steeds in dat oude stramien vallen. En dat met die natuurlijke souplesse, het paard in het beeld dat is geschetst niet correct van achter naar voor kan bewegen, omdat de aanspanning niet haalbaar is door de natuurlijke souplesse van het paard.

Wat mij betreft zou dit silhouette dichter bij het huidige paard passen (qua uitgangspunt)
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:51

Janine1990 schreef:
Libera schreef:

De perceptie van een talentvol paard is veranderd, dat klopt.
Ik vraag me af of die moderne perceptie wel strookt met de richtlijnen.
Met je de theorie aanpassen of de perceptie (die subjectief is)?