Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:31

senna21 schreef:
Het verschil is dat de natuurlijke habitat voor een wolf zeer beperkt aanwezig is in Nederland. Het is een dichtbevolkt land met vooral cultuurland. Vee en huisdieren zijn gemakkelijk voor handen. Schaapjes, veulens jagen in een omheining is minder vermoeiend dan 'echte jacht'.
Straks moet alle vee worden opgeborgen omdat de wolf vrij baan heeft.
Dit hoeft niet, althans voor mij niet. Maar het vee vrij baan en de wolven opbergen hoeft voor mij dan ook weer niet.

Blijft een lastige kwestie. Ik denk ook niet dat er snel een passende oplossing komt, dat heeft tijd nodig. Bewustwording, is wat mij betreft, stap 1.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:33

Anoniem schreef:
Ik denk dat, als je bijv. een poll zou maken, er in verhouding maar heel weinig mensen zijn die willen dat de wolf doodgemaakt wordt. :o
Wel vind ik dat de communicatie omtrent de wolven die hier de grens oversteken veel duidelijker moet zijn.
Dan kunnen ongelukken voorkomen worden door de paarden tijdelijk binnen te houden of een betere omheining te maken.
Nu wist 'niemand' iets tot het te laat was, zoals bij de schapen.
Helemaal mee eens. Hier ligt, denk ik, een stuk verantwoordelijkheid bij Staatsbosbeheer, of wie er dan ook maar verantwoordelijk is voor de (grens)gebieden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:42

Ailill schreef:
Mareintje schreef:
In de vorige eeuw zijn er 5 kinderen gedood in Polen, 4 in Spanje en 36 in Rusland. In India zijn er in de afgelopen 20 jaar zelfs 273 kinderen gedood door wolven. Dat zijn wel veel Roodkapjes hoor...

Zie onderzoek: http://www.nina.no/archive/nina/PppBase ... ng/731.pdf
A review of wolfs attacks on humans
Weet je waarom? Omdat er, sowieso in Polen en Rusland, meer dan genoeg ruimte is voor beide diersoorten. Ze hebben elk hun eigen terrein. Echter kan het dan gebeuren dat een van de twee op andermans terrein komt, dan kan dit het gevolg zijn. Wat afschuwelijk is, begrijp me niet verkeerd.

Echter zal dit hier niet zo'n vaart lopen. Er moeten immers overal hekken/andere omheiningen komen, de wolven moeten dood/worden uitgezet. Omdat de mens hier van mening is al de grond te mogen bezitten, er is dus geen sprake van terrein delen/afstaan aan andere diersoorten.

Plus dat er een verschil zit tussen een roedel wolven in de wildernis en een eenzame wolf, om over het verschil in lichaamsgrootte (de wolven in west Europa zijn stukken kleiner dan die in Rusland en oost Europa) nog maar niet te spreken.
Zo'n vaart zal het echt niet lopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:10

Ailill schreef:
Anoniem schreef:
Ik denk dat, als je bijv. een poll zou maken, er in verhouding maar heel weinig mensen zijn die willen dat de wolf doodgemaakt wordt. :o
Wel vind ik dat de communicatie omtrent de wolven die hier de grens oversteken veel duidelijker moet zijn.
Dan kunnen ongelukken voorkomen worden door de paarden tijdelijk binnen te houden of een betere omheining te maken.
Nu wist 'niemand' iets tot het te laat was, zoals bij de schapen.
Helemaal mee eens. Hier ligt, denk ik, een stuk verantwoordelijkheid bij Staatsbosbeheer, of wie er dan ook maar verantwoordelijk is voor de (grens)gebieden.

Ze weten natuurlijk niet altijd precies waar ze zich bevinden. Het blijven wilde dieren. Maar echt bevestigde gevallen staan op de wolvenkaart: https://www.wolveninnederland.nl/waar-k ... anchor-map