LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:51

dees_daan schreef:
Die melding is van een tijdje geleden, hij liep toen bij Appelscha. Zag dat ze in het Dwingelderveld ontlasting gevonden hebben dat van een wolf zou zijn maar zo ziet de ontlasting van mijn herder die vlees eet er ook uit dus ben benieuwd of dat nog onderzocht gaat worden.

Dat klopt dat het een tijdje geleden is maar bevestigd voor mij dat ik in ieder geval geen "spoken" heb gezien en dat wat het ook mag zijn eerder is waar genomen ;-).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:06

oomens schreef:
dees_daan schreef:
Risico's hier zijn vooral een hond die in paniek weg rent omdat ie stroom gehad heeft en schapen in een woonwijk omdat ze een stukje gevonden hebben waar ze langs kunnen.

Risico's hier bestaan ook uit schapen die ondanks het raster in paniek raken van (onafgerichte!) honden zo dichtbij en die tegelijkertijd dankzij het raster geen kant op kunnen. Zelfs zonder dat er happen uit de schapen genomen worden, kan flinke paniek zo een aantal ongeboren lammeren kosten.

In een losloopgebied lopen allerlei soorten honden en die zijn uiteraard niet allemaal "afgericht".
De combinatie van schapen en honden is dan zeker een risico, maar niet een die je de niets vermoedende hondeneigenaar kan verwijten.

Paardenfann4

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:55

Die wolf bij Appelscha daar is ook een filmpje van. Die ziet er wel echt heel erg uit als een wolf en niet als een hond, veel groter. Dus grote kans dat die wel wat verder trekt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:20

Nikass schreef:
De combinatie van schapen en honden is dan zeker een risico, maar niet een die je de niets vermoedende hondeneigenaar kan verwijten.

Als het mis gaat is dat wel degelijk de (nietsvermoedende?!) hondeneigenaar te verwijten, wie anders?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:52

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:20

Kuggur schreef:
Nikass schreef:

Als het mis gaat is dat wel degelijk de (nietsvermoedende?!) hondeneigenaar te verwijten, wie anders?

Het blijft moeilijk om te lezen :roll:
Als ik met mijn hond in een losloopgebied ga lopen verwacht ik daar niet direct een kudde schapen als dat nergens staat aangekondigd.
Nietsvermoedend dus.

Het RISICO dat daardoor ontstaat is de hondeneigenaar niet te verwijten.
("Vindt je niet dat de hondeneigenaar een groot risico neemt?" Nee dus, want die weet van niks)

Als er daadwerkelijk "iets mis gaat" zal het afhankelijk zijn van de situatie wie waarvoor verantwoordelijk is. Daar kun je nu dus enkel over speculeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:34

Als je een beetje capabele hondeneigenaar bent zouden die schapen sowieso geen "risico" te hoeven lopen.
Hoe je je er ook uit probeert te redeneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:01

Kuggur schreef:
Als je een beetje capabele hondeneigenaar bent zouden die schapen sowieso geen "risico" te hoeven lopen.

Helaas is niet iedereen capabel, en als eigenaar van de schapen weet je dat ook.. Dus je zou ook kunnen zeggen als je een capabele schapeneigenaar bent laat je ze niet in een gebied staan waar sowieso veel honden los lopen.
Het werkt beide kanten op en iedereen hoort gewoon rekening met elkaars dieren te houden en verantwoording voor het eigen dier te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:31

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:44

Er is er nu een twee dorpen verderop (Marum) actief geweest, dus ik ga vandaag maar eens even aan het werk aan het wolfdicht maken van de geitenstal. :D Ben benieuwd of ik hem ga zien.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:50

Bij mij is Marum ook letterlijk om de hoek. Ik ben nu eigenlijk wel redelijk blij dat ik praktisch tegen Drachten aan woon met de pony's. Al is het jammer van al die schapen die gepakt worden bij gebrek aan wat anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:17

Kuggur schreef:

Nou nee, ik denk dat er los van de eigenaar altijd een zeker risico zou kunnen zijn als je honden en schapen combineert. Voor dat risico is de honden eigenaar niet verantwoordelijk.

Los daarvan Kuggur, omdat ik een andere mening heb dan jij, wil dat niet zeggen dat "ik me er uit probeer te redeneren"
De manier waarop je communiceert is erg onvolwassen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:26

Jij beweert dat als je met loslopende honden een kudde schapen tegenkomt die dan "risico" lopen, en dat is de verantwoordelijkheid van de schapeneigenaar want dan had hij zijn schapen maar niet in een gebied moeten weiden waar je honden los mogen.
Dat zegt me 2 dingen;
1. Je hebt je honden in die omstandigheden niet onder controle.
2. Als er daardoor iets misgaat is, vind je dat je daar niet verantwoordelijk voor bent. Ik vermoed dat niet alleen ik, maar ook de wetgever het daar niet mee eens is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:34

Dat beweer ik totaal niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:39

Hier praat je over het ontstane risico, en waarom je daar niet voor verantwoordelijk meent te zijn t;
Nikass schreef:
Als ik met mijn hond in een losloopgebied ga lopen verwacht ik daar niet direct een kudde schapen als dat nergens staat aangekondigd.
Nietsvermoedend dus.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:41

Fennadev schreef:
Bij mij is Marum ook letterlijk om de hoek. Ik ben nu eigenlijk wel redelijk blij dat ik praktisch tegen Drachten aan woon met de pony's. Al is het jammer van al die schapen die gepakt worden bij gebrek aan wat anders.

Volgens de wolvenkenners op de Kuddewaakhonden facebookgroep waar ik lid ben zouden gezonde paarden weinig tot geen risico lopen.
Er zijn veel makkelijkere prooien en een eenzame wolf weet dat hij niet tegen een paard op kan zonder zelf gevaar te lopen.
Mocht je wel bang zijn, er is ondertussen een groep die tegen kostprijs helpt met het wolfdicht afrasteren van terrein. Volgens mij iets van 6 euro de meter, inclusief plaatsen. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:49

julius_juut schreef:
Volgens de wolvenkenners op de Kuddewaakhonden facebookgroep waar ik lid ben zouden gezonde paarden weinig tot geen risico lopen.
Er zijn veel makkelijkere prooien en een eenzame wolf weet dat hij niet tegen een paard op kan zonder zelf gevaar te lopen.
Mocht je wel bang zijn, er is ondertussen een groep die tegen kostprijs helpt met het wolfdicht afrasteren van terrein. Volgens mij iets van 6 euro de meter, inclusief plaatsen. :)

Leuk voor postzegeltjes grond, maar als het om kilometers omheining of een héleboel postzegeltjes gaat vraag ik me af of deze vrijwilligers ( neem ik aan?) nog steeds bereid zijn daar gratis voor te werken. En óók 6 euro/m loopt op een beetje stuk land snel op.
Leuk initiatief, maar ik moet nog zien of het in de praktijk werkt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:52

6,- euro de meter is zeker excl. het materiaal voor de omheining? vind ik dan best duur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:54

Kost me maar een ton om de boel te omheinen...koopje :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:59

Ja, doen ze ook. Hier zijn de hectares die boeren hebben natuurlijk niet wat je in IJsland hebt, maar het zijn idealisten die graag andere oplossingen dan afschieten zien en daar met een groep vrijwilligers voor wil werken. :)
6 Euro de meter loopt idd snel op, maar telkens paniek in de kudde en dode dieren loopt ook op, in zowel kosten door dode dieren en abortussen, als stress en verdriet voor de houder.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:02

Ik zal wel weer een idealist zijn, maar ik zie de oplossing zo: wég met de vele omheiningen! Herders en boeren die weer samenwerken; hun kuddes bij elkaar gooien en om beurten samen met honden de rondtrekkende kuddes bewaken. <3

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:07

julius_juut schreef:
Ja, doen ze ook. Hier zijn de hectares die boeren hebben natuurlijk niet wat je in IJsland hebt, maar het zijn idealisten die graag andere oplossingen dan afschieten zien en daar met een groep vrijwilligers voor wil werken. :)
6 Euro de meter loopt idd snel op, maar telkens paniek in de kudde en dode dieren loopt ook op, in zowel kosten door dode dieren en abortussen, als stress en verdriet voor de houder.

Als je omheinen of dode schapen als enige 2 mogelijkheden ziet, ja.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:35

Kuggur schreef:
julius_juut schreef:

Als je omheinen of dode schapen als enige 2 mogelijkheden ziet, ja.

Idd ja! Bij ons in de buurt (grunniger platteland) is optie 3 het gesprek van de dag bij de boeren. Probleem zal snel opgelost zijn hier gok ik. En nee ik zou ze niet helpen maar ik ben er ook niet rouwig om..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:24

Kuggur schreef:
Hier praat je over het ontstane risico, en waarom je daar niet voor verantwoordelijk meent te zijn t;
Nikass schreef:
Nietsvermoedend dus.

Ja Kuggur, maar jij maakt er iets heel anders van want je trekt wat te makkelijk je conclusies.

Als iemand in een losloopgebied wandelt en opeens geconfronteerd wordt met een kudde schapen, wat niet verwacht is, dan heeft iemand dus niet de mogelijkheid gehad om zijn hond op tijd aan te lijnen of ergens anders te gaan lopen.
Het gaat hierbij niet over mijn honden, en of die al dan niet onder controle staan, het gaat erom dat mensen met een onverwachte situatie worden geconfronteerd die ze misschien liever niet hadden opgezocht. Om wat voor reden dan ook. Dat brengt een onnodig risico met zich mee. Waarom zou je die situatie willen creëren?
Daarbij blijft ook een hond die perfect onder controle staat nog altijd een levend individu, en zou hij dus toch een keer anders kunnen reageren dan verwacht.

En dan is niet verantwoordelijk zijn voor het risico nog iets anders dan verantwoordelijk zijn voor bepaald gedrag van je hond "mocht er iets misgaan", maar dat is dus wel afhankelijk van wat er misgaat en wat de situatie verder is. Dus ook dat is niet zwart/wit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:31

Hm, je wilt dus in principe dat een losloopgebied exclusief voor mensen met loslopende honden is, en dat anderen die van het gebied gebruik maken ( schapenhouders, recreanten , ruiters ec) dat dan doen op eigen risico wat betreft schade die die loslopende honden eventueel aanrichten?
En hoe werkt dat eigenlijk, " opeens geconfronteerd worden met een kudde schapen"? Komen die zomaar ineens uit de lucht vallen?