Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
safina schreef:Maar 1 foto van 5 paarden geeft toch geen beeld van hoe ernstig de situatie nou feitelijk is? En wat is de bron van de foto?
Ik vind het sowieso opvallend: zoveel commotie en zo weinig beeldmateriaal. Als de situatie heel erg schrijnend is en er lopen allemaal gratenpakhuizen, dan zou je verwachten dat degenen die hun punt willen maken nu heel veel actueel beeldmateriaal schieten en dat plaatsen op social media. Ik heb gezocht, maar ik zie niks. Hoe zit dat?
Ik sluit niets uit hoor. Maar ik geloof ook niet klakkeloos wat anderen roepen.
Isabonny schreef:@ Mizora: deze foto idd. Ik vind ze ook niet in goede conditie uitzien. Ben benieuwd of dit ook de foto is die Kabayo heeft gezien.
Mizora schreef:Mnon1994 @ [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af
Dit is de bron, foto's van een bokker die het wel mee vond vallen.
Mizora schreef:Nee, op het feit dat er al 800 dieren geschoten danwel overleden zijn vanwege hun uiterst slechte conditie.
simongek schreef:Als het allemaal wel meeviel hoefden ze niet met ladingen kadavers af en aan te rijden.
Snap niet dat mensen nog steeds denken dat het wel meevalt.
Mizora schreef:Van dit jaar zijn er nog geen cijfers bekend aan oorzaken, van vorig jaar (een zeer zachte winter) wel. Er zijn toen gedurende de hele winter minder dieren overleden dan gedurende december en januari dit jaar:
Oorzaken van sterfte bij runderen, paarden en edelherten in de periode 1 december 2016 tot en met 30
april 2017 in absolute aantallen.
----------------------Edelhert Konikpaard Heckrund
slechte conditie ----681 ---------72 --------3
ataxie ---------------44
blessure poot -------8 ------------2
probleem geboorte ---------------1
uitgebroken ---------2
totaal ---------------735 ---------75 --------3
Percentage afschot was dat jaar zeer hoog (99%), voornamelijk vanwege de zeer zachte winter.
[ [url=m/e0XSTg.png]Afbeelding[/url] ]
Bron: 2016-2017-jaarrapportage-monitoring-Oostvaardersplassen.pdf van de site van staatsbosbeheer.
MarjanB schreef:
Citaat:Het is een dorre vlakte. Geen sprietje groen en er staan een goed aantal vermagerde paarden tussen die het niet gaan redden. Arme beestjes zitten aan takken te eten omdat er niks anders is en komen zelfs dichtbij je, want misschien heb je eten mee.