Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:39

Maar 1 foto van 5 paarden geeft toch geen beeld van hoe ernstig de situatie nou feitelijk is? En wat is de bron van de foto?

Ik vind het sowieso opvallend: zoveel commotie en zo weinig beeldmateriaal. Als de situatie heel erg schrijnend is en er lopen allemaal gratenpakhuizen, dan zou je verwachten dat degenen die hun punt willen maken nu heel veel actueel beeldmateriaal schieten en dat plaatsen op social media. Ik heb gezocht, maar ik zie niks. Hoe zit dat?

Ik sluit niets uit hoor. Maar ik geloof ook niet klakkeloos wat anderen roepen.

Jorex

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:41

Ik zou 4 van de 5 paarden op die foto schieten tbh.
Volgens mij is alleen rechtsvoor in een redelijk conditie, zelfs bij de achtersten zie je heupbotten.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:43

Ach, die arme schrale dieren en dat met die kou :(
Als particulier je zo je dieren ondervoedt staat massaal de dieren politie op de stoep, en deze dieren mogen blijkbaar wel zo uitgemergeld worden. Schiet ze af of geef ze te vreten!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:51

safina schreef:
Maar 1 foto van 5 paarden geeft toch geen beeld van hoe ernstig de situatie nou feitelijk is? En wat is de bron van de foto?

Ik vind het sowieso opvallend: zoveel commotie en zo weinig beeldmateriaal. Als de situatie heel erg schrijnend is en er lopen allemaal gratenpakhuizen, dan zou je verwachten dat degenen die hun punt willen maken nu heel veel actueel beeldmateriaal schieten en dat plaatsen op social media. Ik heb gezocht, maar ik zie niks. Hoe zit dat?

Ik sluit niets uit hoor. Maar ik geloof ook niet klakkeloos wat anderen roepen.

Als er in een groep van 5 paarden er zeker 2 (achterste 2 is lastiger in te schatten) duidelijk te mager zijn (ruggegraat ligt er op en is scherp, dus enkel bot en vel op de bovenlijn waar de winterreserves opgeslagen worden), dan is dat minimaal 40% van zo'n groep, en dat is qua percentage ernstig hoog voor dieren die niet dusdanig oud zouden moeten zijn om daardoor schraal de laatste 2 wintermaanden in te gaan. Die kuddes zijn over het algemeen familiegroepjes en dus verschillende leeftijden. Zoveel met fors ondergewicht is niet normaal, normaal is 10-20% inleveren over een winter, en dat is er grotendeels/geheel aangegeten in de zomer er voor. Gezond gewicht C-pony zal ong. 300kg zijn, + 20% = 360kg, die zouden dus niet van een 4+ naar een net 2- bcs (1-5 schaal) mogen gaan. Beide zijn uitersten die niet binnen de gezonde zomer/winter gewichtsschomelingen vallen. In de zomer bewegen ze te weinig (geen reden toe, want geen roofdieren/onrust) en worden dus te dik en in de winter te mager omdat er te weinig massa aan eetbaar spul is om buik te vullen. De vetreserve is om het tekort aan voedingswaarde te compenseren, niet om als enige energiebron te dienen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:55

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:57

Isabonny schreef:
@ Mizora: deze foto idd. Ik vind ze ook niet in goede conditie uitzien. Ben benieuwd of dit ook de foto is die Kabayo heeft gezien.

Nee dit was dus niet de foto want op die foto zien ze er inderdaad niet goed uit . En ik had het over goede conditie. Niet schrale drachtige paarden. Die twee dingen kan ik wel uit elkaar houden :')

veneri

er is 1 oplossing: alles uitvangen en/of afschieten en stoppen met die onzin en massale dierenverwaarlozing. stelletje idioten bij SBB!

knollentuin

Afbeelding
4maart komt er een demonstratie, vanaf 12u

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:58

Wanneer je ergenst een hek om plaatst ben je naar mijn mening verantwoordelijk voor alles daarbinnen.
Onzin om dan te zeggen dat de natuur zijn gang maar moet gaan, met een hek is er nl. van natuur geen sprake meer.
Als je dit als particulier op deze schaal zou doen dan kom je daar niet mee weg.
Maar daar staat tegenover dat veel (sport)paarden die nooit het daglicht zien ook geen leven hebben.. en wie gaat die afschieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:45

Mizora schreef:
Mnon1994 @ [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Dit is de bron, foto's van een bokker die het wel mee vond vallen.

Ah, bedankt. Magere paarden ja, maar ik heb niet de illusie dat we daarmee een adequaat beeld hebben van de situatie. Heeft nou iedereen z'n mening gevormd over de huidige situatie op basis van deze ene foto? Das toch gek?

Het blijft toch intrigerend, zoveel commotie, maar geen dierenliefhebber te vinden die actueel schrijnend beeldmateriaal online zet. Hoe zit dat toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:47

Nee, op het feit dat er al 800 dieren geschoten danwel overleden zijn vanwege hun uiterst slechte conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:54

Mizora schreef:
Nee, op het feit dat er al 800 dieren geschoten danwel overleden zijn vanwege hun uiterst slechte conditie.

Hoeveel zijn er op natuurlijke wijze overleden dan? En waaruit is op te maken dat dit kwam door te weinig voeding?

En dat er 800 geschoten worden: kan je daar eigenlijk wel iets uit concluderen over de mate van doorvoeding van de dieren die niet geschoten zijn?

Het schieten op zich, daar kan je over discussiëren. Daar ben je voor of daar ben je tegen. Maar het gaat hier over te weinig voeding en de noodzaak tot bijvoeren. Dat de dieren die er nu lopen massaal ondervoed zijn. En dan denk ik: oké, kom maar door met je beelden. Want als het echt zo erg is, wil ik dat wel eens zien.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:06

Weet iemand eigenlijk hoe de hoeven van deze paarden eruit zien?
Er lijkt mij nagenoeg niet voldoende natuurlijke slijtage plaats te vinden op deze sompige bodems..
Heb zelf de paarden nog nooit in het echt gezien

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:07

Van dit jaar zijn er nog geen cijfers bekend aan oorzaken, van vorig jaar (een zeer zachte winter) wel. Er zijn toen gedurende de hele winter minder dieren overleden dan gedurende december en januari dit jaar:
Oorzaken van sterfte bij runderen, paarden en edelherten in de periode 1 december 2016 tot en met 30
april 2017 in absolute aantallen.
----------------------Edelhert Konikpaard Heckrund
slechte conditie ----681 ---------72 --------3
ataxie ---------------44
blessure poot -------8 ------------2
probleem geboorte ---------------1
uitgebroken ---------2
totaal ---------------735 ---------75 --------3

Percentage afschot was dat jaar zeer hoog (99%), voornamelijk vanwege de zeer zachte winter.

Afbeelding

Bron: 2016-2017-jaarrapportage-monitoring-Oostvaardersplassen.pdf van de site van staatsbosbeheer.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 26-02-18 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:08

Als het allemaal wel meeviel hoefden ze niet met ladingen kadavers af en aan te rijden.

Snap niet dat mensen nog steeds denken dat het wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:11

simongek schreef:
Als het allemaal wel meeviel hoefden ze niet met ladingen kadavers af en aan te rijden.

Snap niet dat mensen nog steeds denken dat het wel meevalt.

Ik denk niet dat het wel meevalt. Maar ik denk ook niet dat het heel erg is. Ik heb gewoon geen idee. Ik wil altijd eerst goede info voor ik me een mening vorm.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:14

Afbeelding

Sterfte in de winter 2015/2016. Oftewel: nog geen 5% ging dood door andere problemen dan ondervoeding (waarbij vast in de modder een flink deel op zich neemt. Iets dat typisch komt door verzwakking). En het afschot vanwege conditie was 90%, 10% ging dood van de honger voordat ze ze hadden kunnen schieten.

https://www.staatsbosbeheer.nl/-/media/ ... 6F60D5D72C

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:15

Ik ben er vandaag geweest, ook om te voeren, en ben net thuis, na een lange dag. Helaas konden we niet bij de herten en koeien komen, alleen bij de konikpaarden. De rest is afgesloten en onbereikbaar.. Ik wilde het met eigen ogen zien, of het echt zo erg was, dus we hebben anderhalfuur gereden heen.

Het is echt helaas zo erg.

Het is echt in en in triest. Ik ben nu bezig met de foto's. Ik kan straks vast wel wat posten. Wel gewoon huis tuin en keuken camera.

Het is een dorre vlakte. Geen sprietje groen en er staan een goed aantal vermagerde paarden tussen die het niet gaan redden. Arme beestjes zitten aan takken te eten omdat er niks anders is en komen zelfs dichtbij je, want misschien heb je eten mee.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:32

Ik vind “conditie” zo algemeen.
Een paard gaat ook niet van de een op de andere dag dood door ondervoeding.
Het begint toch al met verslechterde conditie.
Dus als hij word neergeschoten omdat het proces eigenlijk al op gang is dan is dat prima omdat verder lijden word bespaard?
Of begrijp ik het verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:38

Mizora schreef:
Van dit jaar zijn er nog geen cijfers bekend aan oorzaken, van vorig jaar (een zeer zachte winter) wel. Er zijn toen gedurende de hele winter minder dieren overleden dan gedurende december en januari dit jaar:
Oorzaken van sterfte bij runderen, paarden en edelherten in de periode 1 december 2016 tot en met 30
april 2017 in absolute aantallen.
----------------------Edelhert Konikpaard Heckrund
slechte conditie ----681 ---------72 --------3
ataxie ---------------44
blessure poot -------8 ------------2
probleem geboorte ---------------1
uitgebroken ---------2
totaal ---------------735 ---------75 --------3

Percentage afschot was dat jaar zeer hoog (99%), voornamelijk vanwege de zeer zachte winter.

[ [url=m/e0XSTg.png]Afbeelding[/url] ]

Bron: 2016-2017-jaarrapportage-monitoring-Oostvaardersplassen.pdf van de site van staatsbosbeheer.

Als ik het dus goed begrijp, is dit jaar 99% van die 800 afgeschoten. Dat betekent dus dat er een stuk of 8 dieren een natuurlijke dood zijn gestorven. En zijn die 8 dan gestorven aan ondervoeding of aan andere oorzaken? Met andere woorden: Hebben die uitgehongerd liggen creperen, of zijn ze gewoon door ziekte, ongeval of lichamelijk gebrek bezweken, zoals wel vaker gebeurt in de natuur?

In ieder geval: dat "duizenden dieren sterven er de hongerdood" wat ik op social media las klopt dus al niet. Het kunnen er maximaal 8 zijn. Maar ook 0. Weer een goede reden om niet meteen alles te geloven dat ik op Facebook lees. :D

En wat vertellen deze cijfers uiteindelijk over de voedingstoestand van de dieren die er nu nog lopen op dit moment? Want dat verband zie ik nog niet. En ik blijf zo ontzettend benieuwd naar hoe het op dit moment is. Dus kom maar door met de foto's, Eline!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:40

Triest voorbeeld van menselijk falen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:43

Laatst bijgewerkt door MarjanB op 26-02-18 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:44

waarom moet dan 99% worden afgeschoten?
De hele intentie is toch een natuurlijke situatie?
Er moet dus 99% worden gedood om 1% “natuurlijk” te kunnen laten leven?
Waanzin

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:47

MarjanB schreef:

Interessant artikel:
Naar schatting leven er op dit moment rond de 4500 grote grazers in de Oostvaardersplassen. Uitgaande van een graasdruk van 0,4 grootvee-eenheid per hectare zou er in de toekomst ruimte zijn voor in totaal ongeveer 1300 dieren.

Oftewel: het aantal dieren dat goed onderhouden kan worden is zo'n 20-25% van wat er tijdens de herfsttelling dit jaar geteld zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:50

Citaat:
Het is een dorre vlakte. Geen sprietje groen en er staan een goed aantal vermagerde paarden tussen die het niet gaan redden. Arme beestjes zitten aan takken te eten omdat er niks anders is en komen zelfs dichtbij je, want misschien heb je eten mee.

...veel mensen overvoeren hun paarden.
Veel mensen weten niet, dat paarden GRAAG hout eten (ook overvoerde kwpn'ers) en dat dat goed is voor hun tanden.
Die Serengeti van ons ziet er erg dor uit, maar schijn bedriegt: het is uiterst vruchtbare zeeklei die honderden dieren voedt.
..en Koniks zijn paarden en dus nieuwsgierig.

Heel erg veel zieligs lees ik hier niet. De dieren 'die het niet gaan redden' worden bij gebrek aan roofdieren afgeschoten. (Niet iets waar ik vrolijk van word maar het hoort er wel bij.)