Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
yvje86 schreef:Ik kan het gewoon niet afkijken. Beide filmpjes niet.
Als je ziet hoe ze aandrijft, dat heb ik ook gedaan bij een laks paard maar ik had geen sporen en was 11 jaar oud en nauwelijks rijervaring.
Voor iemand met zoveel jaar ervaring en dát niveau zou ik toch heel wat meer verwachten.
Arm dier, Patrick zou toch ook wel moeite er mee hebben als hij dit zou zien.
Samen een team geweest met het paard en dan zien dat iemand er zo op hobbelt alsof het een 1e paardrijles is.
Nee dit kan gewoon echt niet. Ik snap ook niet dat ze de hele proef uit heeft mogen rijden. Haar paard geeft haar zoveel signalen die zij niet door lijkt te hebben.
Ik zeg wel eens lacherig dat ik ga knolhobbelen maar deze mevrouw neemt dat echt letterlijk.
Nabster schreef:Ailill schreef:Zoals een groot ruiter ooit eens zei: "Sommige mensen doen het net verkeerd om, ze lessen een tijdje en kopen dan een paard van een ton. Ik zou ze willen adviseren het andersom te proberen."
Eerst een duur paard kopen en dan lessen nemen?
Nabster schreef:Nee, precies andersom: Van het geld voor dat dure paard eerst heel veel lessen nemen en daarna evt. een (duur) paard kopen.Ailill schreef:Zoals een groot ruiter ooit eens zei: "Sommige mensen doen het net verkeerd om, ze lessen een tijdje en kopen dan een paard van een ton. Ik zou ze willen adviseren het andersom te proberen."
Eerst een duur paard kopen en dan lessen nemen?
Zonnetje81 schreef:Dat het niet best is oke maar ik geloof niet dat mevrouw thuis zo dwanmatig bezig is met een proef rijden. En laat nu eerlijk wezen op amateur niveau zie je ook wel eens zo'n gevalletje rijden en op maneges ook.... Ik kan er niet naar kijken maar ja wie kan wel naar een hutskluts manegeruiter kijken die de eerste keren op een paard zit? Dat is dan net zo goed zielig en kan niet.
Ergens moet je het leren....ze zal nu vast wel gaan nadenken. Daarbij kan het beter aanvoelen dan hoe het eruit ziet....nu kan ze zichzelf iig terug zien.
En wat een braaaaaafff paard is het. Reclame voor van S qua africhting. Dit paard wordt echt niet dagelijks door mevrouw gereden dus of hij zo zielig is.....betwijfel ik.
Sjolvir schreef:Ach, als ik het geld had zou ik ook wel zo'n paard willen hebben, super leermeester. Enigste wat hier niet klopt is dat ze te hoog start, denk dat een paar klasses (lees heleboel) lager beter bij de ruiter zou passen. Maar we hebben het allemaal moeten leren, of het nu op zo'n duur paard is of op het manegepaard van de manege op de hoek, voor het paard is wat hij gekost heeft en hoeveel talent hij heeft lood om oud ijzer.
Lalala12468 schreef:Zonnetje81 schreef:Dat het niet best is oke maar ik geloof niet dat mevrouw thuis zo dwanmatig bezig is met een proef rijden. En laat nu eerlijk wezen op amateur niveau zie je ook wel eens zo'n gevalletje rijden en op maneges ook.... Ik kan er niet naar kijken maar ja wie kan wel naar een hutskluts manegeruiter kijken die de eerste keren op een paard zit? Dat is dan net zo goed zielig en kan niet.
Ergens moet je het leren....ze zal nu vast wel gaan nadenken. Daarbij kan het beter aanvoelen dan hoe het eruit ziet....nu kan ze zichzelf iig terug zien.
En wat een braaaaaafff paard is het. Reclame voor van S qua africhting. Dit paard wordt echt niet dagelijks door mevrouw gereden dus of hij zo zielig is.....betwijfel ik.
Ik heb werkelijk nog nooit iemand gezien op een manege of in de basissport die zijn of haar paard de piaffe in probeert te slaan met de zweep(door pure onkunde). De sporen die er letterlijk in gaan met een aanloopje is helaas wel bekend maar zeker niet acceptabel. En ook zo’n onrustige, instabiele hand in combinatie met S&T is ook niet iets wat erg vaak langskomt.
Ik vind het vooral bizar dat het door zoveel mensen goedgepraat wordt en vergeleken met para-ruiters en manegeruiters. Niet alleen hier, maar ook op andere sociale media-platformen. Para-, manege- en amateurruiters hebben over het algemeen nog het beste voor met hun paard.
Naast dat dit gewoon niet kan en in mijn ogen gewoon wreed is, is het ook niet erg goed voor het imago van de paardensport, die al niet geweldig is tegenwoordig.
Ik hoop dat dit ogen gaat openen in Amerika en ze beseffen dat dit een systeem is dat niet oké is. Zowel het klasseringssysteem als de jurering. Hoe zij ooit 60% heeft gereden is voor mij een raadsel. Net als waarom ze haar proef af heeft mogen maken( ze werd uitgesloten of gediskwalificeerd na haar proef?) en de volgende dag wel een score kreeg.
Lalala12468 schreef:Dan zien wij inderdaad andere dingen. Op concours zie ik dergelijke praktijken niet langskomen. En als iemand die richting op gaat krijg die persoon ook de punten die erbij horen.
In Nederland mag je vanaf de M geen zweep erbij hebben. Dus een paard krijgt hooguit een paar tikken bij een pasje wijken of een overgang, wat ik ook zeker niet goed ga praten, maar het verschil tussen deze oefeningen en wissels om de pas en piaffe is groot. En dan heb ik het niet alleen over de fysieke aspecten.
Het paard heeft zoveel ‘knopjes’ dat hij geen idee heeft wat hij moet doen bij de hulpen die ze geeft.
En zagen hoeft ze niet door alle druk op de optoming.
Maar inderdaad wel een fijn idee dat ze hem waarschijnlijk toch niet zo vaak rijdt.
Zonnetje81 schreef:Dan zie jij ooit andere dingen. Flink aan hun kop hangen en met de zweep tikken. Zie sommige mensen een M proef door worstelen. Ze hangt wel aan de teugels maar ik zie geen los vast en zaag beweging om zn kop naar beneden te wrikken. Daarbij zal zij hem zo niet dagelijks rijden en menig onkundige ruiter wel.
Of het nou een piaffe of schouderbinnenwaarts of traver in tikken dat verschil zie ik niet. En afrossen doet ze hem ook niet. Ik ken er van vroeger genoeg die hun paard tot stil stand zagen en rukken uit frustratie of flink schoppen. Waarvan kundige ruiters maar mentaal er niet mee om konden gaan. Die kunnen pas wreed zijn.
Monique schreef:Het moge duidelijk zijn er hier heel belabberd wordt gereden maar ik vraag mij ook af of dat 'Vorst' bij zijn vorige ruiter Diederik zoveel beter af was.
Daarbij, ga eens naar een wedstrijd in je regio kijken. En kijk eens hoe daar wordt gereden. Daar zijn zat paarden die slechter afzijn dan Vorst.
piezze schreef:Goede instructie dat is het enige dat misschien zou kunnen helpen tegen dit soort uitwassen. Daar moet in geinvesteerd worden om de sport diervriendelijker te krijgen.