Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:47

Dat het niet best is oke maar ik geloof niet dat mevrouw thuis zo dwanmatig bezig is met een proef rijden. En laat nu eerlijk wezen op amateur niveau zie je ook wel eens zo'n gevalletje rijden en op maneges ook.... Ik kan er niet naar kijken maar ja wie kan wel naar een hutskluts manegeruiter kijken die de eerste keren op een paard zit? Dat is dan net zo goed zielig en kan niet.

Ergens moet je het leren....ze zal nu vast wel gaan nadenken. Daarbij kan het beter aanvoelen dan hoe het eruit ziet....nu kan ze zichzelf iig terug zien.

En wat een braaaaaafff paard is het. Reclame voor van S qua africhting. Dit paard wordt echt niet dagelijks door mevrouw gereden dus of hij zo zielig is.....betwijfel ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:56

Toch kan ik me niet voorstellen dat je als jurylid hier geen opmerking over maakt.
En dan heb ik het over vriendelijk adviseren om aan oa een onafhankelijke zit te werken etc.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:57

Ailill schreef:
Zoals een groot ruiter ooit eens zei: "Sommige mensen doen het net verkeerd om, ze lessen een tijdje en kopen dan een paard van een ton. Ik zou ze willen adviseren het andersom te proberen."

Eerst een duur paard kopen en dan lessen nemen?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:58

yvje86 schreef:
Ik kan het gewoon niet afkijken. Beide filmpjes niet.
Als je ziet hoe ze aandrijft, dat heb ik ook gedaan bij een laks paard maar ik had geen sporen en was 11 jaar oud en nauwelijks rijervaring.
Voor iemand met zoveel jaar ervaring en dát niveau zou ik toch heel wat meer verwachten.

Arm dier, Patrick zou toch ook wel moeite er mee hebben als hij dit zou zien.
Samen een team geweest met het paard en dan zien dat iemand er zo op hobbelt alsof het een 1e paardrijles is.
Nee dit kan gewoon echt niet. Ik snap ook niet dat ze de hele proef uit heeft mogen rijden. Haar paard geeft haar zoveel signalen die zij niet door lijkt te hebben.
Ik zeg wel eens lacherig dat ik ga knolhobbelen maar deze mevrouw neemt dat echt letterlijk.

ik denk dat je diederik bedoeld.

die heeft Vorst D opgeleid tot Grand prix paard :) :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:01

Ik heb niet veel verstand van techniek en rijden, maar zelfs ik zie dat het niet lekker gaat. Geen ontspanning en ze zit echt te stuiteren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:03

Ik vnd dit stiekem toch wel weer een bevestiging van het cliché dat met geld alles te koop is in de USA. Zo ook dus een startplek in het Inter 2. Los van het feit dat dit niveau deze amazone een treetje te hoog is, verbaas ik mij ook over het startsysteem in de USA. Ik zou geneigd zijn te stellen om als Amerikaanse hippische bond de toelatingsregels wat meer aan te passen. Misschien ook uit een stukje bescherming naar je sporters toe als hippische bond. Ik denk namelijk dat als deze amazone zo haar weg naar de top kan bereiken, zij niet de enige is die het zo doet. Ja ,je kan zeggen dat de beste vanzelf wel boven komen drijven om jouw land internationaal te vertegenwoordigen, maar ik zou er toch de kriebels van krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:04

Nabster schreef:
Ailill schreef:
Zoals een groot ruiter ooit eens zei: "Sommige mensen doen het net verkeerd om, ze lessen een tijdje en kopen dan een paard van een ton. Ik zou ze willen adviseren het andersom te proberen."

Nee lol, voor een ton aan lessen nemen en dan een paard kopen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:24

Nabster schreef:
Ailill schreef:

Nee, precies andersom: Van het geld voor dat dure paard eerst heel veel lessen nemen en daarna evt. een (duur) paard kopen.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:46

Zonnetje81 schreef:
Dat het niet best is oke maar ik geloof niet dat mevrouw thuis zo dwanmatig bezig is met een proef rijden. En laat nu eerlijk wezen op amateur niveau zie je ook wel eens zo'n gevalletje rijden en op maneges ook.... Ik kan er niet naar kijken maar ja wie kan wel naar een hutskluts manegeruiter kijken die de eerste keren op een paard zit? Dat is dan net zo goed zielig en kan niet.

Ergens moet je het leren....ze zal nu vast wel gaan nadenken. Daarbij kan het beter aanvoelen dan hoe het eruit ziet....nu kan ze zichzelf iig terug zien.

En wat een braaaaaafff paard is het. Reclame voor van S qua africhting. Dit paard wordt echt niet dagelijks door mevrouw gereden dus of hij zo zielig is.....betwijfel ik.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand gezien op een manege of in de basissport die zijn of haar paard de piaffe in probeert te slaan met de zweep(door pure onkunde). De sporen die er letterlijk in gaan met een aanloopje is helaas wel bekend maar zeker niet acceptabel. En ook zo’n onrustige, instabiele hand in combinatie met S&T is ook niet iets wat erg vaak langskomt.

Ik vind het vooral bizar dat het door zoveel mensen goedgepraat wordt en vergeleken met para-ruiters en manegeruiters. Niet alleen hier, maar ook op andere sociale media-platformen. Para-, manege- en amateurruiters hebben over het algemeen nog het beste voor met hun paard.
Naast dat dit gewoon niet kan en in mijn ogen gewoon wreed is, is het ook niet erg goed voor het imago van de paardensport, die al niet geweldig is tegenwoordig.

Ik hoop dat dit ogen gaat openen in Amerika en ze beseffen dat dit een systeem is dat niet oké is. Zowel het klasseringssysteem als de jurering. Hoe zij ooit 60% heeft gereden is voor mij een raadsel. Net als waarom ze haar proef af heeft mogen maken( ze werd uitgesloten of gediskwalificeerd na haar proef?) en de volgende dag wel een score kreeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:52

Eerder heb ik dat ook al gezegd maar in de bassissport (en wij zijn vaak op wedstrijd) kom ik dit soort dingen echt niet tegen. Mijn dochter die binnenkort F1 start zit er ook niet zo op. Netjes handen en benen stil. Het gaat idd fout bij het niet bestaan van een promotiesysteem en onkunde bij juryleden. Trainers en ruiters hebben nu een te grote verantwoordelijkheid. En ik kan me goed voorstellen dat als je je lesklanten wil houden je niet te kritisch zal zijn.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:56

Sjolvir schreef:
Ach, als ik het geld had zou ik ook wel zo'n paard willen hebben, super leermeester. Enigste wat hier niet klopt is dat ze te hoog start, denk dat een paar klasses (lees heleboel) lager beter bij de ruiter zou passen. Maar we hebben het allemaal moeten leren, of het nu op zo'n duur paard is of op het manegepaard van de manege op de hoek, voor het paard is wat hij gekost heeft en hoeveel talent hij heeft lood om oud ijzer.

Ik ben het bijna 100% met je eens, behalve dat het enige dat niet klopt het startniveau is. Ze zou ook niet met stang en trens en sporen en zweep moeten rijden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:59

Lalala12468 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik heb werkelijk nog nooit iemand gezien op een manege of in de basissport die zijn of haar paard de piaffe in probeert te slaan met de zweep(door pure onkunde). De sporen die er letterlijk in gaan met een aanloopje is helaas wel bekend maar zeker niet acceptabel. En ook zo’n onrustige, instabiele hand in combinatie met S&T is ook niet iets wat erg vaak langskomt.

Ik vind het vooral bizar dat het door zoveel mensen goedgepraat wordt en vergeleken met para-ruiters en manegeruiters. Niet alleen hier, maar ook op andere sociale media-platformen. Para-, manege- en amateurruiters hebben over het algemeen nog het beste voor met hun paard.
Naast dat dit gewoon niet kan en in mijn ogen gewoon wreed is, is het ook niet erg goed voor het imago van de paardensport, die al niet geweldig is tegenwoordig.

Ik hoop dat dit ogen gaat openen in Amerika en ze beseffen dat dit een systeem is dat niet oké is. Zowel het klasseringssysteem als de jurering. Hoe zij ooit 60% heeft gereden is voor mij een raadsel. Net als waarom ze haar proef af heeft mogen maken( ze werd uitgesloten of gediskwalificeerd na haar proef?) en de volgende dag wel een score kreeg.

Dan zie jij ooit andere dingen. Flink aan hun kop hangen en met de zweep tikken. Zie sommige mensen een M proef door worstelen. Ze hangt wel aan de teugels maar ik zie geen los vast en zaag beweging om zn kop naar beneden te wrikken. Daarbij zal zij hem zo niet dagelijks rijden en menig onkundige ruiter wel.

Of het nou een piaffe of schouderbinnenwaarts of traver in tikken dat verschil zie ik niet. En afrossen doet ze hem ook niet. Ik ken er van vroeger genoeg die hun paard tot stil stand zagen en rukken uit frustratie of flink schoppen. Waarvan kundige ruiters maar mentaal er niet mee om konden gaan. Die kunnen pas wreed zijn.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:12

Wat een kwelling om hiernaar te kijken!

Iedereen moet leren, dat snap ik. Maar iemand had haar moeten zeggen dat ze dat paard met rust moet laten totdat ze op het niveau van het paard zit. Dit is toch zonde van het dier...

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:16

Dan zien wij inderdaad andere dingen. Op concours zie ik dergelijke praktijken niet langskomen. En als iemand die richting op gaat krijg die persoon ook de punten die erbij horen.

In Nederland mag je vanaf de M geen zweep erbij hebben. Dus een paard krijgt hooguit een paar tikken bij een pasje wijken of een overgang, wat ik ook zeker niet goed ga praten, maar het verschil tussen deze oefeningen en wissels om de pas en piaffe is groot. En dan heb ik het niet alleen over de fysieke aspecten.
Het paard heeft zoveel ‘knopjes’ dat hij geen idee heeft wat hij moet doen bij de hulpen die ze geeft.

En zagen hoeft ze niet door alle druk op de optoming.

Maar inderdaad wel een fijn idee dat ze hem waarschijnlijk toch niet zo vaak rijdt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:18

Het ziet er voor mij uit alsof ze het paard niet uit kan zitten. Wat daar de reden van is, dat weten we niet. Ik ben wel van mening dat het dierwelzijn in het geding is. Een dispensatie voor doorzitten zou al verbetering geven (mocht het een lichamelijk probleem zijn wat de oorzaak is van het niet kunnen zitten). Maar goed, lichtrijden in piaffe is dan ook weer zoiets.. Vond het lastig om licht te rijden bij de oefeningen in de M, laat staan op dit niveau. En de galop is ook lastig.
Zelf ben ik gestopt met het rijden van gewone paarden om deze reden (heupdysplasie). Ik heb nu een IJslander.
Hoop dat ze het zelf ook in gaat zien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:25

Lalala12468 schreef:
Dan zien wij inderdaad andere dingen. Op concours zie ik dergelijke praktijken niet langskomen. En als iemand die richting op gaat krijg die persoon ook de punten die erbij horen.

In Nederland mag je vanaf de M geen zweep erbij hebben. Dus een paard krijgt hooguit een paar tikken bij een pasje wijken of een overgang, wat ik ook zeker niet goed ga praten, maar het verschil tussen deze oefeningen en wissels om de pas en piaffe is groot. En dan heb ik het niet alleen over de fysieke aspecten.
Het paard heeft zoveel ‘knopjes’ dat hij geen idee heeft wat hij moet doen bij de hulpen die ze geeft.

En zagen hoeft ze niet door alle druk op de optoming.

Maar inderdaad wel een fijn idee dat ze hem waarschijnlijk toch niet zo vaak rijdt.

Een paar jaar geleden heb ik iets gezien toen dacht ik echt waarom wordt die er neit af gezet. Dat sloeg echt alles. Maar goed gelukkig zijn dat de uitzonderingen.

Ik denk dat de ergste dingen vaak thuis al gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:55

Zonnetje81 schreef:
Dan zie jij ooit andere dingen. Flink aan hun kop hangen en met de zweep tikken. Zie sommige mensen een M proef door worstelen. Ze hangt wel aan de teugels maar ik zie geen los vast en zaag beweging om zn kop naar beneden te wrikken. Daarbij zal zij hem zo niet dagelijks rijden en menig onkundige ruiter wel.

Of het nou een piaffe of schouderbinnenwaarts of traver in tikken dat verschil zie ik niet. En afrossen doet ze hem ook niet. Ik ken er van vroeger genoeg die hun paard tot stil stand zagen en rukken uit frustratie of flink schoppen. Waarvan kundige ruiters maar mentaal er niet mee om konden gaan. Die kunnen pas wreed zijn.

Ik vraag me altijd af waarom een slechte situatie waarbij je overduidelijk ziet dat het paard pijn en ongemak heeft, toch altijd genuanceerd moet worden door evenzeer slechte of zelfs slechtere situaties aan te halen.
Want het is zo dat je in een schouderoptrekkende maatschappij terecht komt 'ach ja, er gebeurt erger' en men gaat door met het leven en verandering komt er niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:03

Omdat menig ruiter en beginner dan dus nooit aan paardrijden kan beginnen. En ik dit niet de wreedste situatie ever vind. Heeft niks met nuanceren te maken. Dan moeten we gewoon helemaal stoppen met paardijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:03

Omdat de belangen van mensen in deze maatschappij nu eenmaal zwaarder wegen dan die van dieren. Of het nu in de voedingsindustrie is of de sport. Het is belangrijker dat jij en ik leuk de sport kunnen beoefenen dan dat er gekeken wordt of je je paard onbewust bezeert. Ik denk niet dat dat verandert voorlopig.
Ook denk ik niet, maar dat is een aanname hoor, dat deze dame dat dier bewust in de weg zit of zeer doet. Ik denk dat bijna geeneen ruiter dat doet. Meer in de hoop het paard iets aan of af te leren.
Ik begrijp de woede wel van de menigte maar het lijkt me een beetje te veel aan schandpalen en brandstapels. Tuurlijk moet haar duidelijk worden dat het niet goed is zo maar mag je zomaar medemensen op deze manier aan de schandpaal hangen? Ik vind van niet.
Laatst bijgewerkt door piezze op 31-01-18 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:06

Monique schreef:
Het moge duidelijk zijn er hier heel belabberd wordt gereden maar ik vraag mij ook af of dat 'Vorst' bij zijn vorige ruiter Diederik zoveel beter af was.

Daarbij, ga eens naar een wedstrijd in je regio kijken. En kijk eens hoe daar wordt gereden. Daar zijn zat paarden die slechter afzijn dan Vorst.

Helemaal mee eens...
Dit haalt het grote publiek.
Deze vrouw vertegenwoordigd een grote groep.
Het feit dat het een discussie vormd vind ik een positieve ontwikkeling.
Dat laat wel zien hoe wij vandaag de dag naar welzijn kijken
Laatst bijgewerkt door Clasical op 31-01-18 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:09

Goede instructie dat is het enige dat misschien zou kunnen helpen tegen dit soort uitwassen. Daar moet in geinvesteerd worden om de sport diervriendelijker te krijgen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:13

piezze schreef:
Goede instructie dat is het enige dat misschien zou kunnen helpen tegen dit soort uitwassen. Daar moet in geinvesteerd worden om de sport diervriendelijker te krijgen.

En beter en strenger regelement.
Want want is goede instructie?
Daar heeft iedereen een andere opvatting over.
Welzijnsverbetering begint bij wetenschap, dus kennis en onderzoek.
En daar vanuit de wet en regelgeving aanpassen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:16

Ja inderdaad goed onderbouwde instructie en regels, helemaal mee eens!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:16

Of gewoon durven erkennen dat je als ruiter het gewoon niet in je hebt om op dit niveau te acteren. Money cannot buy you talent, only a talented horse.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:18

Ik denk dat je met goeie instructie een aap nog kan leren paardrijden. Je moet er wel in willen investeren.