Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:01

:')

Ik kom niet met mijn paard in jouw achtertuin. Jij wel met je ballon ONGEVRAAGD op mijn land. Als dank krijg ik een goedkoop flesje wijn van 2 euro.
Heeft niks met tolerantie te maken, mijn land is van mij en dat gebruik ik zoals ik wil. Ik pak ook niet jouw auto van de oprit, toch? Of tolereer je dat wel?

Wie is hier nou fout?

Stront op straat, in de bos, tja, openbaar terrein... Netjes is het niet nee, ik ruim altijd op.
Maar openbaar terrein, dus 'van iedereen'. Ga daar lekker landen met je hobby.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:06

Ik ken thans ook vaarders die liever op straat landen dan op terein van andere indien mogelijk :j
Paardemest op mijn oprit is dan toch echt op mijn terrein
Paardenmest op voet/fietspaden moet in belgie toch echt opgeruimd worden zoals hondenstront
Dusja, die mest stinkt dan toch echt wel, op het openbare terrein ;) wat dus overlast bezorgt.

Nogmaals, een correcte vaarder doet er alles aan om schade te beperken en vraagt indien mogelijk toestemming...

En ik een vaarder? Nope, totaal niet... hoogtevrees als de pest :)
Maar wel een ex in die wereld

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:08

Toch vind ik stank en mest wel van een iets andere orde dan serieuze fysieke of financiële schade, of zelfs de dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:11

GUSTIxBILL schreef:
Ik ken thans ook vaarders die liever op straat landen dan op terein van andere indien mogelijk :j
Paardemest op mijn oprit is dan toch echt op mijn terrein
Paardenmest op voet/fietspaden moet in belgie toch echt opgeruimd worden zoals hondenstront
Dusja, die mest stinkt dan toch echt wel, op het openbare terrein ;) wat dus overlast bezorgt.

Nogmaals, een correcte vaarder doet er alles aan om schade te beperken en vraagt indien mogelijk toestemming...

En ik een vaarder? Nope, totaal niet... hoogtevrees als de pest :)
Maar wel een ex in die wereld

Ook niet netjes nee! Hoort absoluut niet.

Maar ik zet mijn paard niet ongevraagd in jouw tuin. Jij hoeft geen last van mijn hobby te hebben. Waarom moet ik dan de hobby van een ander wel tolereren op mijn terrein? De poep op je oprit, je eigen terrein, vind je niet fijn, dat tolereer je niet. Waarom dan wel die ballon?
Als ze hier landen krijg ik een flesje wijn of kan ik met 200 man meeloten voor een ballonvaart (wat ik niet eens wil dus niks aan heb).
Waarom denkt men die dingen overal zomaar neer te kunnen kwakken?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:14

balloonrules schreef:
Dat neemt niet weg dat ballonvaarders daar rekening mee moeten houden en moeten zien weg te blijven van paardenweiden.

En laat dit nu juist het probleem zijn. Dat doen ze dus niet. Maar helaas vliegen hier grotendeels cowboys.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:16

Dat is het ook,
maar voor iemand die niets met dieren heeft (zoals mijn ex in het begin) staan die dingen jammer genoeg dus wel gelijk...
Iets wat ik zeker niet goedpraat (ex met reden dus). Maar wel iets wat wij niet kunnen voorstellen...

Iedereen mag recht hebben op zijn hobby.
En kan er in de ballonwereld nog veel verbeteren ? Wees daar maar zeer zeker van :j
Maar dat iedereen, dus ook die het correct doen, moeten afzien voor deze cowboys die echt wel door de mand gaan vallen in de toekomst ?
Nee, daar kan ik het niet mee eens zijn

Myrthe, ik ken een ballonvaarder die juist alles aan deed om in doodlopende straten, veldwegen of bestrate parkings te landen waar mogelijk...
En met hem, elke vaarder die in of met dat team samen werkte.
Die mest tollereerde ik wel, paard kan schrik hebben, is menselijk, kruiwagen erbij en klaar. Maar dit had die ruiter ook kunnen doen. Of op zijn minst achteraf even langskomen en niet met de noorderzon verdwijnen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:17

Niemand zou last van elkaar moeten hoeven hebben.

Feit is dat er echter asociale paardenmensen zijn, en asociale vaarders.

Niet elke vaarder weet dat paarden in paniek kunnen raken wanneer ze te dichtbij komen.

Niet elke paardeneigenaar weet wanneer het land van de buurman met goedkeuring als landingsplek gebruikt wordt.

Goede communicatie en logisch nadenken zouden heel veel op kunnen lossen

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:21

@ GUSTIxBILL - bedankt, zo zie ik het ook.

Als ballonluchtvaarder probeer ik mijn best te doen om uit paarden- en trouwens ook veeweiden te blijven. Als mijn passagiers vragen om lager te vliegen (altijd fotogenieker) doe ik dat alleen als er geen dieren in de buurt zijn. Als ik hen dat uitleg en hen vraag het standpunt van de diereneigenaars in rekening te nemen, is dat ook nooit een probleem.

Al kan ik hier nu ook niet gaan beloven dat het in de toekomst niet eens mis kan gaan. Een ballon is nu eenmaal onbestuurbaar. Ik kan enkel de hoogte kiezen. Na een uur zoek ik een landing. Ik heb gas voor 1,5 uur à 1 uur drie kwartier en op het einde moet die ballon ergens toch tegen de grond. Maar inderdaad, we hebben kaarten en we weten in welke richting we vliegen dus met een beetje goede wil hoeven wij in principe geen dieren te hinderen.

Ik heb nog nooit (of toch zeker niet voor zover ik weet) een wild (laat staan een gewond of dood) paard (een wilde hond is wel al gebeurd, :) )op mijn geweten gehad. Maar ik let erop.

Nu, ik heb bewust een beetje een provocerende toon gebruikt in een forum waar ik eigenlijk niet helemaal thuishoor om gewoon verschillende kanten van de medaille te laten zien.

Er zijn ook ballonfora waar mensen klagen over de inschikkelijkheid van weiliefhebbers en vee-eigenaars maar daar vertel ik dan ook dat nu eenmaal niet iedereen een ballonmens is, net zoals niet iedereen een paardenmens is.

We moeten proberen elkaar te respecteren en het probleem is soms (bij elke sport / hobby / liefhebberij) dat er individuen zijn die dat niet doen en die doen alsof alles rond hen draait. En dat is jammer voor de mensen die wel volgens de regels van het spel (proberen te) spelen ook al gaat er soms eens iets mis. Een goede paardrijder zal ook eens kunnen vallen of een paardenkar kan ook betrokken raken in een ongeval.

Veel succes met de paardenliefhebberij ! Ik ga dit forum niet echt volgen maar ik wens jullie met jullie hobby echt het allerbeste !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:24

Snap dan niet waarom dat niet in de opleiding word meegenomen; ver weg blijven van vee.
Het zou al heel veel schelen als het grondteam eerst eens komt vragen of ze mogen landen. En niet als ze geland zijn met 3 auto's het land doorracen. En gauw de boel inpakken en m peren, dat slaat nergens op.

Ze mogen van mij best landen hoor, maar eerst overleggen, ver weg blijven van m'n beesten én een normale schadevergoeding. Want heb tot nu toe altijd schade gehad van zo'n ding.

@balloonrules, ik ben dan wel heel benieuwd waarom ballonvaarders menen het recht te hebben zomaar overal te landen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:24

Ben benieuwd uit welke regio u komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:26

GUSTIxBILL schreef:
Ondanks zijn verwoording heeft hij ergens wel gelijk.

Een ballonvaarder hoort bij paarden uit de buurt te blijven, echter kan dit in uitzondelijke gevallen niet, of word het verkeerd ingeschat door de vaarder.
Maar een correct bedrijf vraagt toestemming voor het betreden, laat zijn gegevens achter en is menselijk.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ballonvaarder toestemming vroeg om het land te betreden; dat mandje valt uit de lucht en daarna stapt iedereen toch op zijn dooie gemakje uit?
Fouten maken is menselijk en niemand wil dat een ballon inclusief passagiers verongelukt. Het gekke is alleen dat daar geen enkele regelgeving voor is: bijvoorbeeld dat bij een verkeerde inschatting van de ballonvaarder er een extra compensatie plaatsvindt. Nu is het dat die ballon gewoon landt waar en wanneer hij wil, en dat het niet uitmaakt waar het mandje de grond raakt want 'wij hebben het recht om overal te landen als het een noodsituatie is'. Punt.
Als automobilist mag je ook niet straffeloos een fietser aanrijden om te voorkomen dat je over een eend rijdt. Mag natuurlijk wel, maar dat heeft wel gevolgen. Ballondvaarders mogen bij overmacht doen wat ze willen, en dus doen behoorlijk wat ballonvaarders gewoon wat ze willen onder het mom van overmacht. >;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:27

GUSTIxBILL schreef:
Maar dat iedereen, dus ook die het correct doen, moeten afzien voor deze cowboys die echt wel door de mand gaan vallen in de toekomst ?

Dat gaat niet gebeuren. Tenzij ze door hun eigen ballonmandje vallen. De vereniging houdt die cowboys al jaren een handje boven het hoofd. Je kan klagen tot je een ons weegt, maar meer als iemand aanspreken doen ze niet. Terwijl ze veel meer kunnen qua sancties.

En er zijn hier ook bedrijven die het wel netjes doen. Daar ben ik ook eerlijk in. Die passeren je erf op gepaste hoogte en daar hebben de paarden geen last van.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:27

Toen ik nog op pensionstallingen stond was dit 1 van mijn grootste nachtmerries, die lui geven inderdaad geen flikker om waar ze landen en houden nooit met dieren rekening, waanzin.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:29

Myrthe,
In belgie zit dit toch wel degelijk wel in de opleiding (ondertussen krijgen deze totzelfs dezelfde opleiding als een vliegtuigpiloot, dus echt wel een gedegen opleiding)

Normaal horen zij hun gegevens te geven en word de financiële schade vergoed door de verzekering. Deze dient daar namenlijk voor (zeker bij een landing die niet goedgekeurd is door de eigenaar).
Wat die 3 wagens aangaat: ik weet niet beter als 1 volgwagen met aanhanger
En de rest die op eigen houtje volgen die zich zo dichtbij als mogelijk op openbaar terrein zetten

Ik kan ook alleen maar spreken over de ervaringen die ik heb met het team waarin mijn ex zat, en alle vaarders die met dit team samenwerkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:30

balloonrules schreef:
@ GUSTIxBILL - bedankt, zo zie ik het ook.

Als ballonluchtvaarder probeer ik mijn best te doen om uit paarden- en trouwens ook veeweiden te blijven. Als mijn passagiers vragen om lager te vliegen (altijd fotogenieker) doe ik dat alleen als er geen dieren in de buurt zijn. Als ik hen dat uitleg en hen vraag het standpunt van de diereneigenaars in rekening te nemen, is dat ook nooit een probleem.

Al kan ik hier nu ook niet gaan beloven dat het in de toekomst niet eens mis kan gaan. Een ballon is nu eenmaal onbestuurbaar. Ik kan enkel de hoogte kiezen. Na een uur zoek ik een landing. Ik heb gas voor 1,5 uur à 1 uur drie kwartier en op het einde moet die ballon ergens toch tegen de grond. Maar inderdaad, we hebben kaarten en we weten in welke richting we vliegen dus met een beetje goede wil hoeven wij in principe geen dieren te hinderen.

Ik heb nog nooit (of toch zeker niet voor zover ik weet) een wild (laat staan een gewond of dood) paard (een wilde hond is wel al gebeurd, :) )op mijn geweten gehad. Maar ik let erop.

Nu, ik heb bewust een beetje een provocerende toon gebruikt in een forum waar ik eigenlijk niet helemaal thuishoor om gewoon verschillende kanten van de medaille te laten zien.

Er zijn ook ballonfora waar mensen klagen over de inschikkelijkheid van weiliefhebbers en vee-eigenaars maar daar vertel ik dan ook dat nu eenmaal niet iedereen een ballonmens is, net zoals niet iedereen een paardenmens is.

We moeten proberen elkaar te respecteren en het probleem is soms (bij elke sport / hobby / liefhebberij) dat er individuen zijn die dat niet doen en die doen alsof alles rond hen draait. En dat is jammer voor de mensen die wel volgens de regels van het spel (proberen te) spelen ook al gaat er soms eens iets mis. Een goede paardrijder zal ook eens kunnen vallen of een paardenkar kan ook betrokken raken in een ongeval.

Veel succes met de paardenliefhebberij ! Ik ga dit forum niet echt volgen maar ik wens jullie met jullie hobby echt het allerbeste !

Dussssss je maakt speciaal een account aan om in een topic van een jaar geleden, op een forum waar je verder niet wil zijn, te komen provoceren?
Bijzonder.......
Trollen noemen ze dat toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-18 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:30

Ik kan niet één hobby respecteren die word uitgevoerd met zoveel overlast.

En: het is geen incident, jullie overlast. Jullie moeten nou eenmaal landen. Jullie vliegen nou eenmaal rond in een onbestuurbaar gevaarte. Dus doe alsjeblieft niet alsof jullie overlast beperken. Dat doen jullie namelijk niet zolang jullie met jullie ongeleidde projectielen de lucht in blijven gaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:33

Kuggur schreef:
Moet toch een ellende zijn in de buurt van zulke idioten te wonen.
Kostelijk excuus ook "een ballon kan niet echt sturen".
Eigenlijk bizar dat dit niet meer aan banden is gelegd.

Als ons paard niet te sturen is zijn we ook niet welkom op de openbare weg. Een apk afgekeurd voertuig idem sus waarom een onstuurbare ballon dan wel mag is mij een raadsel.

Dan rijst mij de vraag welke malloot er in deze tijd nig met een o stuurbaar object de lucht in wil.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:33

balloonrules schreef:
Als mijn passagiers vragen om lager te vliegen (altijd fotogenieker) doe ik dat alleen als er geen dieren in de buurt zijn. Als ik hen dat uitleg en hen vraag het standpunt van de diereneigenaars in rekening te nemen, is dat ook nooit een probleem !

Ojee, een cowboy. Als je niet bezig bent met opstijgen of landen moet je op minimaal 100 meter hoogte zitten.

Vanaf de lucht zie je vaak het vee niet omdat ze bv achter een haag of bomen staan. Zo heb ik zelf een keer een incident gehad met een cowboy die mooie foto's wilde maken op 40 meter hoogte en mijn paarden niet had gezien om die achter een haag knotwilgen stonden.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:34

@ Myrthe3 : het wegblijven wordt wél meegenomen in de opleiding. Maar dus wel in de mate van het mogelijke.

Dat is zoals niet dronken met de auto rijden. Wordt ook meegenomen in de opleiding. Maar sommige overlaten doen het dan toch...

Landen mag een ballonvaarder overal. Dat is wettelijk bepaald. De wet is de wet. Men kan altijd minister worden om ze te wijzigen :).

Echter, met de auto het land betreden mag alleen na goedkeuring. In mijn geval is dat altijd 1 auto. Nooit 3. Ik zie niet in waarom 3 auto's het land zouden moeten betreden. Als mijn passagiers volgauto's inzetten verbied ik hen het betreden van het land. Op voorhand uiteraard, voordat de ballon omhoog gaat weten ze dat ze mijn volgauto moeten volgen en voordat die het land oprijdt doet die teken dat de andere auto's moeten stoppen. Nog nooit problemen mee gehad.

Op voorhand toelating vragen lukt soms, maar meestal eigenlijk niet. Stel u voor : je vliegt op 500 meter hoogte. Je ziet in de verte land. Je daalt. De windrichting is daar 2 graden verschillend. Dan vlieg je al naar een ander land. Dat gaat gewoon niet om op voorhand toelating te vragen om te landen. Wél om met de auto de grond te betreden. Ook niet altijd. Van wie is dat land nu? Daarbij, als het onontgonnen gebied is zonder afsluiting en uiteraard zonder dieren is het moeilijk om toelating te vragen. Als ik de eigenaar vind (of als hij komt) geef ik sowieso 100 euro schadevergoeding, geen overjarige fles wijn of zoiets. Dat brengt me nu wel op ideeën --> neenee, grapje. Dat is trouwens wettelijk niet verplicht. Ik geef jullie maar de info mee zoals die is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:35

Ik hoop over een paar jaar samen met mijn vriend, de boerderij van zijn ouders over te nemen.

Maar ik zal er echt niet op zitten wachten, dat vreemde mensen op ons land komen. Of dit nu mensen zijn die hun hond uitlaten, of mensen die hun luchtballon er gaan parkeren.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:42

Als ik de reacties zo hier lees is Nederland misschien wel te volgebouwd voor ballonvaarten. Dat is vragen om ongelukken.
Nederland is ook te vol met vee, maar dat is weer een andere discussie :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:49

Citaat:

Appels met peren vergelijken, en wel exact hierom:

Citaat:
Ik kom niet met mijn paard in jouw achtertuin. Jij wel met je ballon ONGEVRAAGD op mijn land. Als dank krijg ik een goedkoop flesje wijn van 2 euro.
Heeft niks met tolerantie te maken, mijn land is van mij en dat gebruik ik zoals ik wil. Ik pak ook niet jouw auto van de oprit, toch? Of tolereer je dat wel?

Wie is hier nou fout?

Ballonvaarders, simpel:
Citaat:
Een ballon is nu eenmaal onbestuurbaar.

Als je het mij vraagt? Verbieden die dingen.
Iedere schade, elk paard dat doorflipt door zo'n ding is en in het draad belandt of zijn ruiter eraf gooit, is er één te veel, omdat de eigenaar/ruiter er helemaal niks tegen kan doen. Op de weg laat je ook geen onbestuurbare voertuigen rondrijden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:55

Als het écht overmacht zou zijn zou denk ik niemand echt bezwaar hebben. Maar het idee dat balonvaarders bij het opstijgen al weten dat de kans levensgroot is dat ze in iemands land gaan landen waar ze geen toestemming voor hebben, en zich toch beroepen op overmacht, dat stuit mensen tegen de borst.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies in de wet staat. Is die toestemming voor het landen op basis van overmacht? Want dat is geen echte toestemming natuurlijk... Of is het niet goed geregeld omdat het niet om openbare weg gaat maar om privéterrein?
Misschien is het inderdaad wel een idee om de minister eens te vragen de wet te herzien of anders handhavend op te treden. Ik heb zo het idee dat omdat het steeds andere 'slachtoffers' en 'daders' betreft, er geen goed beeld is van het probleem in zijn geheel. Daardoor kunnen de individuele gevallen zich steeds beroepen op overmacht.

Is er geen meldpunt ofzo? Dat zou een eerste stap zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:04

@balloonrules: fijn al deze info en je meedenken!

Maar:waarom geen register van gebieden waar je wel en niet gewenst bent? Zat mensen die een landing prachtig vinden namelijk! En waarom geen (elektronische) kaarten mee waarop de eigenaar staat + contactgegevens? Dat is erg gemakkelijk in deze moderne tijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:06

troi schreef:
@balloonrules: fijn al deze info en je meedenken!

Maar:waarom geen register van gebieden waar je wel en niet gewenst bent? Zat mensen die een landing prachtig vinden namelijk! En waarom geen (elektronische) kaarten mee waarop de eigenaar staat + contactgegevens? Dat is erg gemakkelijk in deze moderne tijden.

Dat hebben ze. Ze zouden ons perceel hierin opnemen en evengoed vliegen die cowboys te laag over om leuke foto's te maken. Maar daar hebben ze gewoon lak aan.