Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) zal er echt wel minimaal een kilo of 7 af moeten. oji schreef:Grappig Sjolvir, als ik jouw lengtes en vooral de 1.40 pony lees, zou ik daar inderdaad een voorstelling van hebben dat dat er echt niet uit moet zien. Voor het mooie ben je wel wat te lang, maar heb zeker niet het idee dat je je pony hindert.
n.
).
Sjolvir schreef:Dat is natuurlijk ook het lastige van richtlijnen, het zijn richtlijnen en hier en daar zal je naar beide kanten afwijkingen hebben in kan wel of kan niet.
En noop helaas voor de mooi ben ik te groot (kan niet zeggen dat paard te klein is, die voldoet keurig aan het fjord zijn![]()
).
Ik geef toe het is niet eenvoudig om met zulke lange benen op en kleintje te rijden, maak je het jezelf echt niet makkelijker mee
xxCYNNxx schreef:zwaar in de minderheid wil niet gelijk zeggen natuurlijk dat je weinig lange mensen ziet...maar 1.73 met 12 jaar is nu niet bepaald de meerderheid.
En nee, kinderen worden prima gevoed hier, daarom zijn de meeste 15 jarigen op een mooi gewicht. Dat je 65 kilo bij 1.73 ziet als ondervoed bevestigd alleen mijn opmerking dat we teveel gewend zijn geraakt aan overgewicht. Want dat is namelijk een prima gewicht bij die lengte en zeker geen ondergewicht.
Sterker nog; volgens de bmi berekening zit ik daar niet eens op en ik weeg minder bij dezelfde lengte (ok 1 cm kleiner dan).
Citaat:De KNHS gaat hier helemaal niks mee doen, maar wil alleen ervaringsverhalen dus er komt straks een stuk met wat interviews en tips om aan je fitheid te werken, that's it. Anders kunnen ze de springsport gelijk opdoeken namelijk :
Abacab schreef:dynara schreef:vind wel grappig dat meteen gedacht word dat een koudbloed meer kan hebben, omdat ze stevig gebouwd zijn
vaak hebben deze paarden een wekere rug en zijn bedoeld om dingen te trekken ipv dingen te kunnen dragen. Zeker fijn dat er over na word gedacht, ik ben zelf ook een stevigere ruiter en ben me er ook bewust van![]()
Maar wat ik in de jaren ook heb ervaren is dat een lichte ruiter ook schade kan aanrichten bij een paardenrug.
Daar heb je zeker een punt. Ik heb het niet zelf bedacht maar weet een amazone die zeker meer dan 120 kilo weegt en een Shire heeft. Volgens haar zijn die kilo's geen enkel probleem voor koudbloeden en dat heeft ze ook hier op het forum zo laten weten. Dus vandaar dat ik dat zo heb overgenomen
Tink89 schreef:Ach, die hele bmi-berekening slaat ook nergens op. Als je het voedingscentrum volgt, heb je op je 12e bij een bmi van 21,7 (dat is 1.73 en 65 kilo) overgewicht en op je 13e ben je ineens keurig op gewicht en heb je nog 3 bmi-punten 'over' voor je onder de categorie overgewicht valt.
daffodil schreef:Ik weet als geen ander hoe het beeld zoveel anders kan zijn dan de werkelijkheid......ik was (en ben) veel zwaarder dan dat je zou denken maar heb een groot sterk paard wat dat prima kan hebben, nu en ook toen ik zwaarder was. Zo op het blote oog iemand laten schatten wat ie weegt en of dat teveel is, is geen doen. Want er komt nog veel meer bij kijken, net als de foto die hier gepost werd. IEmand die heel lang is, en toch slank kan nog steeds "te zwaar" zijn in de ogen van de mensen die simpelweg naar nummertjes kijken. En dat heeft geen zin.
De KNHS gaat hier helemaal niks mee doen, maar wil alleen ervaringsverhalen dus er komt straks een stuk met wat interviews en tips om aan je fitheid te werken, that's it. Anders kunnen ze de springsport gelijk opdoeken namelijk
pillow schreef:Citaat:De KNHS gaat hier helemaal niks mee doen, maar wil alleen ervaringsverhalen dus er komt straks een stuk met wat interviews en tips om aan je fitheid te werken, that's it. Anders kunnen ze de springsport gelijk opdoeken namelijk :
Ik ben wel benieuwd hoeveel Jeroen Dubbeldam weegt.
spatter schreef:Ik vind dat hele gewicht gezeur echt voor het grootste gedeelte flauwekul.
Ik woon nu in Belgie en de vrouwen hier zijn in de regel erg smal in de heupen en schouders, zo zag ik er uit voor mijn pubertijd.
Daarna ging ik de breedte in.
Mijn schouders zijn bijna 2 x zo breed en mijn heupen ook, verder heb ik knoken die op alle fronten veel grover zijn .
Mijn moeder was het ranke type, fijne handjes en polsjes van niks.
Ik lijk dus op mijn vader, grof gebouwd.
Mijn moeder en ik zijn even groot maar als je onze botten zou op meten weeg ik al bijna 2 x zoveel.
Ik ga nu sinds een half jaar naar de sportschool, probeer zoveel mogelijk te fietsen(inplaats van met de auto) en gezond en minder te eten.
Ik weeg nu meer als daar voor![]()
Mijn man is helemaal 1 en al spier(hoefsmid) en echt niet dik kwa vet, die zou al bijna niet meer te paard mogen terwijl een in elkaar gezakt mager heintje die stuiterent in het zadel zit, wel zou mogen.
Ik heb gelukkig een stevig paard, juist niet te groot (1.56) en train hem zo dat hij mijn gewicht kan dragen.
En natuurlijk moet de combinatie wel kloppen maar ik hecht meer belang bij een goed zittende ruiter, met passend zadel als dat kloppende gewicht.
Oh en muildieren zijn sterker, mogen 30 % van hun lichaamsgewicht dragen.
Ik ben voor, iedere zwaardere ruiter op een muildier![]()
![]()
(Niet dat het niet goed is, want je ziet echt wel combi's voorbij komen die niet kunnen...) maar het hangt van zo veel meer af dan alleen gewicht in mijn ogen. Janine1990 schreef:bigone schreef:Tja, paard wat echt goed getraind is kan meer dragen dan een "hobbelknol" die één keer in de twee weken door het bos loopt. Ik vind eigenlijk dat de KNHS veel beter mensen aan kan spreken op het correct rijden. De happy athlete werd met veel bombarie gepromoot maar helaas heeft het weinig zoden aan de dijk gezet als ik op wedstrijden om me heen kijk. Dus nu maar het gewicht als speerpunt nemen?? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit iets uit zal maken.
Ik vind het wel een goed begin eigenlijk. Ruiters leren naar zichzelf te kijken.
Hopelijk voeren ze dat door in hun rijden...
Ben alleen wel benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor mij... Mijn Fries van 1.68m, zal die wel zwaar genoeg zijn voor mijn lichaam van 1.86m? 70 kilo is voor mij niet reëel...
Tink89 schreef:Ik kan niet inschatten hoe lang ze zijn, maar ik denk dat ze allemaal (ervan uitgaande dat ze allemaal even zwaar moeten zijn, zegmaar) 80 kilo wegen.
spatter schreef:Ik ga nu sinds een half jaar naar de sportschool, probeer zoveel mogelijk te fietsen(inplaats van met de auto) en gezond en minder te eten.
Ik weeg nu meer als daar voor![]()
Mijn man is helemaal 1 en al spier(hoefsmid) en echt niet dik kwa vet, die zou al bijna niet meer te paard mogen terwijl een in elkaar gezakt mager heintje die stuiterent in het zadel zit, wel zou mogen.
Veulen84 schreef:Tink89 schreef:Ik kan niet inschatten hoe lang ze zijn, maar ik denk dat ze allemaal (ervan uitgaande dat ze allemaal even zwaar moeten zijn, zegmaar) 80 kilo wegen.
Ze wegen allemaal 70 kg.
Gewicht zegt niet zo veel als je niet mee telt hoe iemand rijd. Overigens kende ik ook een dierenarts die riep dat zwaartepunt van ruiters veel belangrijker was. Iemand met een lang of zwaar bovenlijf was een zwaardere belasting dan iemand met lange benen... Vond hij uit ervaring.
Janine1990 schreef:Veulen84 schreef:Gewicht zegt niet zo veel als je niet mee telt hoe iemand rijd. Overigens kende ik ook een dierenarts die riep dat zwaartepunt van ruiters veel belangrijker was. Iemand met een lang of zwaar bovenlijf was een zwaardere belasting dan iemand met lange benen... Vond hij uit ervaring.
Op de originele foto staat toch ook hun lengte? Ik meen me te herinneren dat ik de langste nogal licht vond bij haar lengte, wat niet toont op de foto.
Maar iemand met lange benen, die de benen niet kwijt kan lijkt me een gelijke of misschien wel grotere belasting eigenlijk. Als ik kan naar hoe mijn evenwicht verstoord wordt door mijn benen af en toe.... En ben echt geen manegeruiter... Je uitrusting kan je daarin natuurlijk maken of breken en je hebt zelf daarin ook weer een mate van training die meespeelt.