Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:06

elenamm77, ik vergelijk het niet met wennekes. Ik vroeg of mensen dat kennen. 38ha op een paar honderda paarden is echt niet zoveel. Als 2ha al tew einig is voor 4, wat hier gezegd werd, is 38 te weinig voor honderden. En daar komen ze niet allemaal op de wei.

Het was vroeger anders, maar dat was inderdaad ook regio gebonden.

Als een bedrijf slecht gaat, komt dat niet door de klanten, maar door de ondernemer.

Dit is geen plek voor een standaard pension of trainingsstal.

Ik heb hele hoge welzijnsverwachtingen, maar kom ze nog amper tegen. Maar alleen weidegang is te beperkt. Paddock paradise stallen schieten als paddestoelen uit de grond en dat is niet voor niks. Daar zullen andere mensen voor kiezen, dan wedstrijd ruiters.

Er komen nog steeds nieuwe luxe stallen als fabrieken bij. Mooi dat er wat stukjes wei en paddocks zijn, een molen, luxe stallen, solarium etc. Maar dat is slechts luxe. Veelal zijn de opstallen daar groter dan de buitenruimte. Spik splinternieuw en echt vaak meer dan 7 ton. imo zonde............

Welzijn vindt je nog amper op de gemiddelde stal die 30+ paarden op 2/4ha wil houden en dat zijn echt standaard stallen die je overal tegenkomt.

Paarden staan alleen, dus kleinere weides. Is alleen staan altijd welzijn? Nee, maar dat zijn de wensen en daar wordt gehoor aan gegeven. Geef je paarden veel ruimte, kunnen ze beter samen. Maar die ruimte heeft amper iemand.
Met eigen paarden is dat anders en beter op te bouwen.

Of dit ooit weer wat wordt, zal van de ondernemer afhangen. Het kan ook bootjes verhuur worden en b&b, vergaderruimtes, coach weekenden etc etc etc en dat iemand alleen 2 paardjes van zichzelf huisvest. Dat is dus afwachten.

Maar wat op funda wordt aangeboden met paarden mogelijkheden erbij is niet altijd veel beter. Soms luxer en ''af'', maar echt niet altijd meer ruimte. Zeker niet als je het aantal stallen erbij bekijkt. Er staat momenteel iets te koop in die prijsklasse met werk op 7000m2

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:09

@superpony: het beeld wat je schetst van zowel particulieren als pensionstallen herken ik dus totaal niet, zowel niet van Twente als niet in de Achterhoek :n
De meeste particulieren hebben hier grond zat. De meeste pensionstallen hebben 's winters weidegang of goede paddocks waar de paarden de hele dag in staan. Zo ongeveer iedereen heeft hier een rijbak met verlichting.
Weideonderhoud is alleen vaak een ondergeschoven kindje (zowel particulieren als bedrijven hebben meestal geen idee hoe dat moet) en zeker in combinatie met veel paarden die ze laten staan totdat het gras te kort afgegeten is, raakt het gras op.
De reden waarom paardenbedrijven zo lastig een hypotheek krijgen is trouwens ook niet vreemd, het is simpelweg erg lastig om het uberhaupt kostendekkend te krijgen, tenzij je iets heel bijzonders doet of kunt.
Maar in de meeste gevallen is een 'paardenbedrijf' niet meer dan een veredelde hobby, die als je mazzel hebt geen verlies draait. Natuurlijk krijg je geen hypotheek op zoiets. Voor je inkomsten kun je namelijk beter een reguliere baan zoeken, dat verdient vele malen beter.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:53

superpony,

200 paarden (als ze een paar honderd hebben staan, ik heb geen idee hoeveel er staan), op 50 hectare (grofweg), is minder erg dan 4 paarden op 2 hectare, hoewel ze evenveel per paard hebben.. en ze bieden prive, voor mensen die dat persee wensen, of in groepsverband? aan de foto's te zien zijn de weides ruim en liggen er goed bii.

met meer hectare in totaal, kun je veel beter weidebeleid toepassen en delen rust geven, dan als je bijna niet kunt rouleren bij gebrek aan oppervlakte.

ik ken vrijwel geen stallen die zo weinig land hebben dat ze slechts 2 hectare hebben inclusief daar waar de opstallen staan met zeer grote facaliteiten, waar ze dus zeer weinig ruimte buiten hebben en dan ook nog de paarden alleen zetten.

bootjes verhuur, daar is het water te klein voor.. Een B&B, dan zul je de boel plat moeten gooien en helemaal weer verbouwen, want het grootste deel van de opstal is bedoeld voor paarden op dit moment..

wat ik hier probeer te zeggen is dat het het pand en opstal geen goed heeft gedaan door het land eraf te halen, omdat de mogelijkheden veel beperkter zijn.. degene die het koopt moet zeer grote investeringen gaan doen die zich moeilijk snel terug laten verdienen.. daar tegenover staan er veel meer panden te koop die veel beter voldoen aan de mogelijkheden om een paardenbedrijf te beginnen die minder kosten als de vraagprijs hier + alle investeringen die je zult moeten doen om het weer goed te krijgen plus het feit dat bij de meer ready to go objecten veelal meer land zit, met iets minder grote faciliteiten die dus meer in de huidige welzijnswensen liggen.. Idem met mensen die een B&B willen beginnen.. zijn panden in dezelfde prijsklasse die veel minder aanpassingen nodig hebben met geschiktere grond/tuin..

welk pand spreek je over op funda superpony, want wat ik heb bekeken, liggen de panden op funda veel meer in verhouding aantal paarden v.s. oppervlakte.. dan dit.. want dit bied faciliteiten voor 30 (dus duur om op te knappen c.q. plat te gooien) v.s. hectare voor heel grofweg 8-10 en dan hebben ze al zeer matige ruimte.. je hebt dus een overbodige nutteloze capaciteit van 20 waar je in deze staat niets mee kunt verdienen of aanvangen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:49

Als voorbeeld had ik deze een tijd geleden al te koop zien staan. Ik schrok daar best van en het verkoopt dus ook niet.
http://www.fundalandelijk.nl/agrarische ... chrijving/
Verder wat stallen met minder dan 2 ha en iets van 17 stallen rond deze prijs waar het er ook op lijkt dat er nog iets moet gebeuren.
Wij hebben zelf een ondernemersplan gemaakt een aantal jaren terug. Als je zoiets voorstelt aan een beetje goede boekhouder, weet je wat wel of niet rendabel is.

Wat ik door de jaren heen zie, is dat veel stallen land hebben ingeleverd en hier en daar wat stukjes bij huren voor de zomer.
Daarnaast zijn er erg veel stallen met nevenactiviteiten. Zaaltjes en of kantine worden verhuurt als praktijk/vergaderruimte.
Er worden erg veel activiteiten georganiseerd voor bijv lesklanten. Op elke hype wordt wel ingesprongen.
Of het direct rendabel is, dat niet, maar elk klein beetje helpt.

Er zijn stallen die nu hun kantine als restaurant/feestruimte exploiteren. Diverse cursussen voor kinderen en verkleed feestjes etc.

Veel mensen huren een stal of een deel van een stal. Dat is ook vaak een hoge kostenpost. En investeren is vaak moeilijk. Investeren is duur, de eigenaar beperkt je in mogelijkheden en je kan het geinvesteerde vaak niet meenemen.

Als vb een goedlopende pension/trainingsstal waar ook paarden verkocht werden en les gegeven werd. Dit werd overgenomen. Toen werd het alleen maar pensionstal met af en toe een enkel lesje of paardje verhuren. Dit bracht niet genoeg op en hield snel weer op.
Degene die het daarvoor staande hield, had verdiensten uit het vele lesgeven, de handel en training.

Als je iets als particulier kan kopen en eventueel daar nog iets mee wil doen, is dat leuk en vooral doen. Als bedrijf moet je heel sterk zijn in je ondernemers kwaliteiten

Hier is trouwens vlakbij een forellen visvijver en die is denk ik niet veel groter. Maar je moet wel een max stellen aan aantal bootjes. Er is ook een kanoplas die kleiner is en zomers kinderen gebruik van maken. Het zal niet de enige omzet zijn, maar je kan er wel iets mee.

Het is voor opfok bijv helaas te weinig grond, maar een Lelymare bijv heeft een mooie plas voor de paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:53

Superpony - al je mooie plannen ten spijt, het is evident dat jij die omgeving daar in het geheel niet kent.
Kinderfeestjes en feestruimte verhuur... daar kan je in die hoek echt niet van leven hoor. Of je moet er nog een tonnetje (of twee := ) extra tegenaan willen gooien in de verbouwing zodat je iets te bieden kunt hebben dat in de verre wijde omtrek niet te vinden is. Maar waarom zou je met zo'n plan in vredesnaam buitenaf in Zeijen gaan zitten?

Je bent overigens erg positief over het project Roswold. Het lijkt wel of ben je betrokken bij de verkopende partij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:03

Dees, je leest echt niet goed.

Wij hebben wel degelijk in die omgeving gewoond en het was verdomde moeilijk om een goede stal te vinden.

Ik zeg niet dat je van zoiets alleen kan leven!!

En nee, ik heb met niemand wat te maken. Ik reageer alleen op reacties.

Ja, ik kom op heel veel stallen en bij mensen thuis, dus zie heel veel. Als behoorlijk wat jaren. Ik kom uit het westen, maar kom de laatste 8 jaar vooral in het Noorden, Midden/oosten en Zuiden. Ik reageerde in eerste instantie op reacties zoals; op 2ha kun je alleen wat shetlanders zetten, waar vele stallen daar tot 20-30 paarden houden.

Wat er verder met Rosworld gebeurt zal me een zorg zijn. We hebben er wel naar gekeken en kennen het van ruim 20jr geleden, toen we net western reden en daar een paardje hebben bekeken onder andere.

Het is ook niemands probleem verder, maar dat hier mensen er niks in zien of iets mee willen, is totaal niet belangrijk. Het gaat om degene die er wel wat mee wil en kan.

Persoonlijk hoop ik niet dat het plat gaat en er een fabrieksstal komt met grote hal en weinig buiten bijvoorbeeld, maar dat is mijn mening.

De reden dat wij geen verdere interesse hadden is dat wij teveel moeten verbouwen en ondernemen om het voor prive doeleinden te gebruiken. Dus daarbij is ook direct onze interesse gestopt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:08

De stalhouder die meent dat 20-30 paarden op 2ha te houden zijn, moet zich kapot schamen.
Laat niemand denken dat dit maar moet kunnen en dat het normaal is. Het is armoede en ongezond.

Overigens, die 2ha, daar staan de woning, stallen en binnenhal ook op, he? En ging die plas water er ook niet van af? Dus in Roswold hebben we het gewoon over nog veel minder grasland.

Ik hoop persoonlijk voor de omgeving dat ze het juist wel plat gooien en er gewoon een paar nette woningen op laten zetten. Voor iedereen het beste.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:34

superpony schreef:
Als voorbeeld had ik deze een tijd geleden al te koop zien staan. Ik schrok daar best van en het verkoopt dus ook niet.
http://www.fundalandelijk.nl/agrarische ... chrijving/
Verder wat stallen met minder dan 2 ha en iets van 17 stallen rond deze prijs waar het er ook op lijkt dat er nog iets moet gebeuren.
Wij hebben zelf een ondernemersplan gemaakt een aantal jaren terug. Als je zoiets voorstelt aan een beetje goede boekhouder, weet je wat wel of niet rendabel is.

Wat ik door de jaren heen zie, is dat veel stallen land hebben ingeleverd en hier en daar wat stukjes bij huren voor de zomer.
Daarnaast zijn er erg veel stallen met nevenactiviteiten. Zaaltjes en of kantine worden verhuurt als praktijk/vergaderruimte.
Er worden erg veel activiteiten georganiseerd voor bijv lesklanten. Op elke hype wordt wel ingesprongen.
Of het direct rendabel is, dat niet, maar elk klein beetje helpt.

Er zijn stallen die nu hun kantine als restaurant/feestruimte exploiteren. Diverse cursussen voor kinderen en verkleed feestjes etc.

Veel mensen huren een stal of een deel van een stal. Dat is ook vaak een hoge kostenpost. En investeren is vaak moeilijk. Investeren is duur, de eigenaar beperkt je in mogelijkheden en je kan het geinvesteerde vaak niet meenemen.

Als vb een goedlopende pension/trainingsstal waar ook paarden verkocht werden en les gegeven werd. Dit werd overgenomen. Toen werd het alleen maar pensionstal met af en toe een enkel lesje of paardje verhuren. Dit bracht niet genoeg op en hield snel weer op.
Degene die het daarvoor staande hield, had verdiensten uit het vele lesgeven, de handel en training.

Als je iets als particulier kan kopen en eventueel daar nog iets mee wil doen, is dat leuk en vooral doen. Als bedrijf moet je heel sterk zijn in je ondernemers kwaliteiten

Hier is trouwens vlakbij een forellen visvijver en die is denk ik niet veel groter. Maar je moet wel een max stellen aan aantal bootjes. Er is ook een kanoplas die kleiner is en zomers kinderen gebruik van maken. Het zal niet de enige omzet zijn, maar je kan er wel iets mee.

Het is voor opfok bijv helaas te weinig grond, maar een Lelymare bijv heeft een mooie plas voor de paarden.

het voorbeeld dat je noemt is ook een bestaand, dus uit de oude tijd manegebedrijf..
grote verschil tussen de twee is, dat het land van Rosworld eraf gehaald is en niet meer bij te kopen..
en bij die op funda zou je er nog 6.5 hectare bij kunnen kopen om te laten grazen.. daar zou je dus voor de 20 bestaande boxen met een ruime 7 hectare nog redelijk uit de voeten kunnen.

als het gaat om kleinschalige paardenhouderij/pensionstal/trainingslocatie (10-15) (want dat is het beiden nu qua oppervlakte), dan zou je nog voor die van funda kunnen gaan als je land bij wilt kopen.. Maar Rosworld in mijn ogen niet meer. Juist omdat, zoals mensen al zeggen, er meer dan genoeg objecten in die omgeving zijn waar men wel land + faciliteiten heeft, waardoor je dus uit de markt komt te staan. En als je er iets anders van wilt maken dan een paardenobject, zul je fiks moeten investeren.. als je dan kijkt op funda aldeniet agrarisch wat je voor 6-7 ton kunt kopen, dan valt rosworld ook al snel af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:13

Het is misschien ook weinig, maar het komt echt veel voor. Inmiddels kan ik het ook wel iets inschatten als ik ergens ben, hoeveel land er is.

Buiten de hoeveelheid, is het gebruik van de wei een nog groter drama. Er lopen teveel paarden op, dus ze hebben vaak kort plezier van het gras. De kwaliteit van het gras in Nederland is vaak een drama.

Paddocks zijn op de meeste stallen echt heel klein. Of ze hebben enkele grote, maar kun je alleen je paard even loslaten.

Dit is niet alleen bij oud spul zo. Wapenveld was slechts een voorbeeld, waar ik zelf van schrok, toen ik die een tijd geleden tegen kwam. Je KAN er iets bij kopen, maar blijkbaar maakt dit het nog niet aantrekkelijker, want het staat al even te koop. En dat kost ook geld. Zoals we allemaal al schrijven, is het als bedrijf heel moeilijk om een hypotheek te krijgen. Het kan soms wel, maar dan moet je al langere tijd draaien en positief uitkomen, sparen etc. Het verschil tussen 2 en 6 ton is al mega voor de bank. Niet altijd heel gunstig, want iets huren, kost vaak nog meer en geeft beperkingen.

Ook al ga ik nu toch even uit de regio, maar wij hebben bijvoorbeeld in Almere gewoond. Ik denk dat de oudste manege in Haven nu 35jr bestaat. Dat noem ik dan nog even een jong bedrijf in een jonge stad. Inmiddels zijn er 3 maneges. Deze 3 maneges hebben echt veel paarden en veel te weinig land. Haven heeft echt weinig wei, maar heeft een aantal jaren terug, wel stallen bijgebouwd. Dus nog meer paarden op weinig wei.
Almere is een jonge stad en daar waren genoeg mogelijkheden om maneges zo te plaatsen dat er wel veel weidegang omheen kan liggen.

Veel mensen uit Almere staan in Zeewolde, waar boeren de koeien binnen hebben en ruim weidegang aanbieden voor paarden. Niet allemaal, maar enkele wel. Sommige helaas alleen in de zomer en dan weer amper paddocks voor de winter.

Op stallen waar paddocks per paard of koppel aanwezig zijn voor een halve of hele dag zijn ze echt mega klein. Niet alleen in Almere. Hier ook. Paarden kunnen amper een sprintje trekken. In het Noorden eigenlijk ook. Ergens gestaan zonder paddocks, maar ook een stal met veel paarden en slechts iets van 6 paddocks.

Nu was ik bij een nieuwe stal, dat gebouwd is door investeerders. Mega hal en veel stallen, maar ook weer amper weides en zit ook niet standaard bij de stalling in. Dit is in een landelijk, niet te duur gebied. Als dat de toekomst is, hou ik mn hart vast.

Waar ik bij mensen thuis kom of op oudere stallen, zie ik juist vaak dat paarden op minder grond, wel veel meer buiten komen. Mensen delen efficient in en zorgen met goede gedraineerde paddocks dat ze ook het hele jaar rond naar buiten kunnen. Vaak wordt daar wel wat wei voor opgeofferd. Persoonlijk zou ik dat ook straks doen. Maar dat zal ook aan de ondergrond liggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:53

dat sommigen dat doen, wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarmee aan de welzijnswensen van hun toekomstige klanten voldoen.. zoals ik begrijp in de omgeving van Rosworld is er ruimte en grasland bij particulieren, waardoor veel paarden gewoon aan huis staan (en wellicht ook hier en daar een extra huurder opnemen). het is daardoor minder nuttig om een bedrijf te willen gaan doorstarten die dan juist minder grond heeft dan voorheen en daardoor ontzettend afsteekt tegen de omgeving (die al geen of weinig stalling nodig hebben begrijp ik daar?).

Ik kom onder de rook van Amsterdam vandaan, uit de polderklei getrokken.. ben daar opgegroeid tussen de paardjes ongeveer. Mijn ervaring daar was 'vroeger' juist dat de particulieren die paarden hielden (buitenbakje, sommigen een klein binnenbakje) juist heel veel ruimte per paard hadden.. swinters stonden ze ook gewoon op het land, ongeacht waterplassen, sneeuw of ijs.. de paarden hadden gewoon zoveel ruimte dat het gras nooit op was... wij hebben vroeger vaak genoeg op het weiland kunnen schaatsen, standaard lag er een grote plas swinters van zo'n 5-7 cm diep, en zo'n 20 bij tien meter (en bij de randen knalde je erdoor, want daar was het alleen bevroren dauw met lucht eronder hehe). paarden stonden nog gewoon in de wei te grazen terwijl wij onze kunsten vertoonden en daarna onze zoveelste tand door de lip gingen verzorgen binnen.

overigens heb ik in het noorden ook andere ervaringen, zowel met verzorgpaarden als zelfs met kleinschalige maneges..

kijk jij niet teveel op en rond de directe omgeving van grote steden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:35

superpony schreef:
Nu was ik bij een nieuwe stal, dat gebouwd is door investeerders. Mega hal en veel stallen, maar ook weer amper weides en zit ook niet standaard bij de stalling in. Dit is in een landelijk, niet te duur gebied. Als dat de toekomst is, hou ik mn hart vast.

Armoede. De ander voorbeelden over Almere ook. Pure armoede. Je stalt ze zo uit concessie en gebrek aan alternatief, niet omdat je het zelf graag zo wilt. Als je een beter alternatief had, was je daar wel naartoe gegaan.

En dat is exact waarom Roswold in onterfde versie niet gaat werken. In de nabije omgeving is teveel beschikbaar wat het gewoon domweg beter voor elkaar heeft.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:29

Zonde om de stallen zo te zien verpauperen. Net als toen met de Vluchtheuvel gebeurd is.

Zomaar een gedachtegang: zou het niet geschikt zijn als hondenkennel/pension/uitlaatservice? Ik roep maar mijn hersenspinsel. Oude stallen aanpassen tot grote kennels, weides buiten omheinen, zelfs binnen mogelijkheid (wellicht goede optie voor windhondeigenaren), trainingen in binnenbak, agility, grote kantine opknappen, wellicht ook lezingen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:45

elenamm77, Ik gaf Almere even als voorbeeld. Maar als jonge menden dit als voorbeeld hebben en daar leren, denk ik niet dat ze direct andere welzijns wensen hebben.

Mijn ouders komen ook uit Amsterdam en reden ook. Toen ik klein was, had mijn pony dus ook eerst geen wei. Onze wereld was misschien vrij klein op dat gebied. Als we ergens op wedstrijd waren, waar paarden op de wei stonden, zei idereen; ja, hier zijn allemaal boeren en dat was echt heel ver van ons bed. Ben er niet trots op, maar als kind leer je wat je ziet en aangeboden krijgt.

Het is geen armoede zoals Dees zegt. Je kind op een manege laten staan met haar pony, doe je zodat ze begeleiding krijgt en les etc.
Later gingen we in pension met weidegang etc.

Wij hebben dus in het Noorden gewoon en wonen nu absoluut niet stedelijk. Mijn ervaring is juist, dat waar veel mensen paarden aan huis hebben, het echt moeilijk is om een goede pensionstal te vinden. Wij dachten dat we in het Noorden wel even een stal zouden vinden, maar dat viel vies tegen. En wij waren echt niet de enige zonder ruimte aan huis.
Wel waren er mensen verderop, die op amper 1500m2 een e-pony in de tuin hielden met shet.
Ik begrijp goed dat pensionstallen het moeilijk hebben daar. Je moet mensen van veraf trekken om vol te komen en daarvoor gunstig liggen, gunstig geprijsd zijn etc etc.

Dees, even voor de goeie orde, ik heb NOOIT op een manege in Almere gestaan. Ik gaf dit als voorbeeld, omdat dit relatief jonge bedrijven zijn. Almere was ooit een blanco vel en er waren zat mogelijkheden om maneges te realiseren met veel weide er omheen.
Het is geen armoede, want mensen betalen zich scheel en geloven ook echt dat ze het goed doen.

Zelfs hier op de veluwe is het best moeilijk om GOEDE stalling te vinden. Wij staan nu fijn, maar doen erg veel zelf om alles naar eigen wens te krijgen.
Toch hoor ik hier gewoon mensen die het prima vinden dat hun paard in de winter binnen staat. En nog veel meer gebrekkige kennis, maar goed, dat is een heel ander verhaal.

Ik heb nog nooit een verzorg pony gehad. Een eigen pony was eerst heel ver van mn bed. Maar vanaf dat moment, was alles heel precies en best prestige gericht. Ik wist niet beter.
Pas later toen de wereld groter werd, hoorde ik meiden die op shetlanders waren begonnen en verzorgpony's hadden etc. reden met kaplaarzen etc etc. Dat alles mochten wij niet eens. Dus ik kwam uit een vrij strakke paardenwereld.
In het begin met pension zoeken of paarden bekijken, schrok ik soms ook wel.

De mensen die van maneges/stallen komen zonder of met weinig weidegang, krijgen echt andere informatie mee.
Zo waren wij volgens bepaalde mensen slecht voor onze pony's omdat we ze in de regen buiten lieten staan. Of dat we ze nu pas in het donker naar binnen halen. En ik hoor nog meer onzin. Maar die mensen hebben het zo geleerd. En als je niet verder ontwikkelt, is dat het.

Waar wij heen gaan, staat hier helemaal buiten en wij hebben nogal speciale wensen. Maar als je rondkijkt op funda, zie je genoeg wat vergelijkbaar is met Rosworld. Teveel stallen op te weinig grond. Heel veel achterstallig onderhoud etc.

Je moet niet vergeten dat veel westerlingen naar buiten trekken om paarden aan huis te houden of stallen te beginnen. De meesten zullen goed marktonderzoek doen en berekenen wat dit alles gaat kosten.
Maar voor een westerling zijn de prijzen van het Noorden, Oosten en zuiden echt veel lager dan ze gewend zijn. Verkoop je in Amsterdam een leuke woning bijvoorbeeld, zit je al op vergelijkbare prijzen.
En wat vinden mensen belangrijk? Hier stond een paar jaar geleden een hele luxe villa te koop met iets van 10 stallen en buitenbak boven 1 mln.
Of iets ouds kopen met een binnenhal, die je elders niet snel mag bouwen en dan flink verbouwen.

Feit blijft, dat je niet kan oordelen voor iemand anders waarom iemand iets wel of niet koopt.

Ik kom echt op veel plekken en zie heel veel verschillen. Ben soms stomverbaasd tot blij verrast. Dat hangt nooit van de luxe of ruimte af, maar altijd met de instelling van de mensen.

Sting, ben bang dat dat leuk is voor erbij als je het prive kan kopen, maar honden ook niet genoeg opbrengen.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:46

Sting schreef:
Zonde om de stallen zo te zien verpauperen. Net als toen met de Vluchtheuvel gebeurd is.

Zomaar een gedachtegang: zou het niet geschikt zijn als hondenkennel/pension/uitlaatservice? Ik roep maar mijn hersenspinsel. Oude stallen aanpassen tot grote kennels, weides buiten omheinen, zelfs binnen mogelijkheid (wellicht goede optie voor windhondeigenaren), trainingen in binnenbak, agility, grote kantine opknappen, wellicht ook lezingen....

Dat zit in het dorp ernaast en die heeft het volgens mij ook niet druk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:15

Sting, zoiets zou in de buurt van de randstad wel goede kans van slagen hebben..

Ik heb er wel eens over nagedacht hoor.
Een boerderij of oude wat vervallen manege, niet met stallen inrichten maar met 'hondenboxen'.. buiten een slot en binnen een slot.. waardoor mensen dus gewoon een 'box' kunnen huren op basis van pension op maandbasis. Smorgens je hond zelf 'inchecken' van buitenaf in z'n eigen 'box'. En pension zou dan inhouden dat ik land zou inrichten als speelweides voor honden, prive indien nodig of in groepsverband voor de honden die in groepen kunnen spelen.. van binnenuit, waar dan dus geen klant hoeft te komen buiten directe openingstijden zou ik dan kunnen voeren, watergeven en schoonmaken..

nooit doorgezet, maar wel op die manier overwogen.. met hondenpension zit je anders immers altijd met openingstijden van brengen en halen, altijd maar afwachten of en hoeveel klanten je hebt.. dit is dan meer eigenlijk een dagopvang voor honden..

maar dat werkt vooral in gebieden waar men geen eigen 'buiten' heeft voor een dier, of geen opties om het dier zelf naar binnen en buiten te laten gaan.. met name dus het randstekelijke gebied.. veel klanten in een kleine straal, dus pension voor veel mensen dicht genoeg bij.

denk niet dat een omgeving als Rosworld echt genoeg klandizie zal hebben om doorlopend voldoende honden/katten in pension te hebben om de vaste lasten van zo'n groot complex te betalen.. verhuur binnenbak voor trainen van groepen is mooi, maar die groepen trainen enkele keren per week hooguit, ook niet afdoende om er alle lopende lasten van te betalen.

Had Rosworld in deze toestand bijvoorbeeld ergens in de directe omgeving van een van de grote steden gelegen, met makkelijke toegang vanaf de snelweg (waardoor je voor de spits je hond daar vast heen kan brengen en tegen de spitsrichting in dan rustig naar je werk kunt) dan zou het een ideaal object zijn voor een dierendagverblijf. 100 euro per maand voor 1 hond in een 'box' x 40-50 honden, is haalbaar dan (gedeelde boxen dan bijvoorbeeld 80 euro p.h.p.m voor twee, 70 p.h.p.m voor drie etc).. is goedkoper dan hondenuitlaatservice dagelijks inhuren voor mensen en de honden zitten dan niet het grootste deel van de dag alleen thuis

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:48

Volgens mij zit Eelde, zeker in de zomer, nog steeds vol. Maar misschien heb ik het mis. Ik roep ook maar een ideetje ;).
@elena: plan klinkt goed! Zou inderdaad best mogelijk zijn allemaal, zoals je het nu schetst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:05

superpony schreef:
[naam verwijderd], even voor de goeie orde, ik heb NOOIT op een manege in Almere gestaan. Ik gaf dit als voorbeeld, omdat dit relatief jonge bedrijven zijn. Almere was ooit een blanco vel en er waren zat mogelijkheden om maneges te realiseren met veel weide er omheen.
Het is geen armoede, want mensen betalen zich scheel en geloven ook echt dat ze het goed doen.

Er is ook zoiets als armoede van inzicht.
Het heeft geen zin je scheel te betalen voor iets dat echt niet in orde is. En ja, er zijn zat onnozelaars die geen bal begrijpen van de essentie van paarden. Die denken dat een paddock van 3x3 meter hetzelfde is als vrije uitloop want "het is toch buiten...?". Dat vind ik armoede.
Heeft niets met euro's te maken maar alles met gedachtegoed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:17

Sting schreef:
Volgens mij zit Eelde, zeker in de zomer, nog steeds vol. Maar misschien heb ik het mis. Ik roep ook maar een ideetje ;).
@elena: plan klinkt goed! Zou inderdaad best mogelijk zijn allemaal, zoals je het nu schetst.

Klopt. Loeidruk in de zomer :j .

Eelde is trouwens precies zo, voor dagopvang kun je je honden brengen wanneer je wil (in overleg). De mijne zitten er soms al om half 7 's ochtends. Dan zet ik ze zelf in de kennel. Ideaal.

Wat Rosworld betreft... echt veel te duur voor wat het nog is. Ik ben het wel met Dees eens dat platgooien haast nog de beste optie is.

En als je goedkoop een lopende manege wilt kopen, dan moet je even in Bedum kijken. Ook hier wel asbest e.d., maar de manege is in ieder geval niet failliet en heeft een klantenbestand.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:08

lol assie, en ik maar denken dat ik een uniek idee had (15 jaar terug al ongeveer),
kon toen nooit iets vergelijkbaars vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:44

Dees, dat begrijp ik, maar de mensen die het zo hebben geleerd en niet verder ontwikkelen, denken echt dat ze het goed doen.
Ik stond even terug ergens te praten. Daar mogen de paarden in de paddock los als je erbij bent. Iemand laat paard los, die compleet uit zijn plaat gaat met dekens en al. Na 10 min vond de eigenaresse het wel genoeg en zet hem zo weer op stal.
Voor mij niet te begrijpen, maar zij vinden het een luxe dat hun paard even los kan.

Maar zelfs als er ruimte is. Er staan iets van 2 paarden per ha wei. 1 paard wilde even rennen en gek doen. Die werd eruit gehaald en op stal gezet.

Er zijn stallen die zichzelf promoten met paddock van 4x4 en dat de paarden daar een dagdeel op mogen. Ik weet een stal die daarmee vol staat. En de mensen die er staan hebben dit als norm.

Wat ik vaak merk is dat die mensen elkaar erg steunen en dat je er niet doorheen komt dat het anders kan en moet. Dat is met heel veel dingen zo. Paarden dik inpakken, maar ondertussen te weinig ruwvoer geven. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Wij hebben in elke woonplaats erg veel moeite gehad om goede stalling te vinden die aan onze eisen voldoet. Juist waar mensen hun paard vaker aan huis hebben, wordt er niet geinvesteerd in goede pensionstalling. Waar dus ook nog steeds nog meer mensen zijn, die hun paard niet aan huis kunnen houden, maar verder verspreid wonen. Bereikbaarheid is daar belangrijk.

Wij wonen nu 5jr op de veluwe en dachten echt dat hier de paarden goed plaatsen geen probleem zou zijn. Hier heeft lang niet iedereen zijn paard aan huis. Toen ik zocht, hoorde ik veel mensen die ook zoeken. Maar mensen willen hier allemaal dichtbij huis staan. Wat te begrijpen is, dat willen wij ook wel.
Maar als stedeling, ben je gewend om wat meer te reizen om je paard goed te stallen denk ik haast.

Hier zijn relatief weinig stallen. Iets vlakbij een andere stal beginnen hoeft niet slecht te zijn. Mensen hebben graag keus. Elke stal is anders en als je leegloopt door een nieuwe stal, moet je misschien naar je eigen beleid gaan kijken. Geldt voor meer bedrijven. Ik werkte bij mijn moeder in een drukke hoofdstraat in Amsterdam. Er zaten meerdere vergelijkbare zaken binnen een straal van 200m en dat was prima. Mensen konden prijzen vergelijken, keuzes maken etc.

Wij rijden maar 15km naar een ander dorp, om het bijna helemaal naar eigen wens te hebben. Daar doen wij wel veel zelf voor, maar we zouden het niet anders willen of kunnen. Heel veel mensen willen alleen maar rijden, gezelligheid, maar verder geen rekening houden met hun paard.

Zelfs met de honden plannen, denk ik dat het beste bedrijf de meeste klanten trekt. Maar dat zal ook heel persoonlijk zijn. Je hebt altijd mensen die hun hond graag iets verder weg brengen, als ze het daar beter vinden.

Anneleen03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:30

Ik heb 5 jaar lang les gehad bij Rosworld. ik heb het er vanaf het begin erg naar mn zin gehad maar op het laatste moment waren de paarden en ponys er mager geworden en zagen we het allemaal aankomen dat de manege failliet zou gaan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:52

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:00

Dat is een bericht van januari....

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:16

Dat klopt :j

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:57

Staat inmiddels nog steeds leeg en is niet verkocht!