Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
superpony schreef:Als voorbeeld had ik deze een tijd geleden al te koop zien staan. Ik schrok daar best van en het verkoopt dus ook niet.
http://www.fundalandelijk.nl/agrarische ... chrijving/
Verder wat stallen met minder dan 2 ha en iets van 17 stallen rond deze prijs waar het er ook op lijkt dat er nog iets moet gebeuren.
Wij hebben zelf een ondernemersplan gemaakt een aantal jaren terug. Als je zoiets voorstelt aan een beetje goede boekhouder, weet je wat wel of niet rendabel is.
Wat ik door de jaren heen zie, is dat veel stallen land hebben ingeleverd en hier en daar wat stukjes bij huren voor de zomer.
Daarnaast zijn er erg veel stallen met nevenactiviteiten. Zaaltjes en of kantine worden verhuurt als praktijk/vergaderruimte.
Er worden erg veel activiteiten georganiseerd voor bijv lesklanten. Op elke hype wordt wel ingesprongen.
Of het direct rendabel is, dat niet, maar elk klein beetje helpt.
Er zijn stallen die nu hun kantine als restaurant/feestruimte exploiteren. Diverse cursussen voor kinderen en verkleed feestjes etc.
Veel mensen huren een stal of een deel van een stal. Dat is ook vaak een hoge kostenpost. En investeren is vaak moeilijk. Investeren is duur, de eigenaar beperkt je in mogelijkheden en je kan het geinvesteerde vaak niet meenemen.
Als vb een goedlopende pension/trainingsstal waar ook paarden verkocht werden en les gegeven werd. Dit werd overgenomen. Toen werd het alleen maar pensionstal met af en toe een enkel lesje of paardje verhuren. Dit bracht niet genoeg op en hield snel weer op.
Degene die het daarvoor staande hield, had verdiensten uit het vele lesgeven, de handel en training.
Als je iets als particulier kan kopen en eventueel daar nog iets mee wil doen, is dat leuk en vooral doen. Als bedrijf moet je heel sterk zijn in je ondernemers kwaliteiten
Hier is trouwens vlakbij een forellen visvijver en die is denk ik niet veel groter. Maar je moet wel een max stellen aan aantal bootjes. Er is ook een kanoplas die kleiner is en zomers kinderen gebruik van maken. Het zal niet de enige omzet zijn, maar je kan er wel iets mee.
Het is voor opfok bijv helaas te weinig grond, maar een Lelymare bijv heeft een mooie plas voor de paarden.
superpony schreef:Nu was ik bij een nieuwe stal, dat gebouwd is door investeerders. Mega hal en veel stallen, maar ook weer amper weides en zit ook niet standaard bij de stalling in. Dit is in een landelijk, niet te duur gebied. Als dat de toekomst is, hou ik mn hart vast.
Sting schreef:Zonde om de stallen zo te zien verpauperen. Net als toen met de Vluchtheuvel gebeurd is.
Zomaar een gedachtegang: zou het niet geschikt zijn als hondenkennel/pension/uitlaatservice? Ik roep maar mijn hersenspinsel. Oude stallen aanpassen tot grote kennels, weides buiten omheinen, zelfs binnen mogelijkheid (wellicht goede optie voor windhondeigenaren), trainingen in binnenbak, agility, grote kantine opknappen, wellicht ook lezingen....
superpony schreef:[naam verwijderd], even voor de goeie orde, ik heb NOOIT op een manege in Almere gestaan. Ik gaf dit als voorbeeld, omdat dit relatief jonge bedrijven zijn. Almere was ooit een blanco vel en er waren zat mogelijkheden om maneges te realiseren met veel weide er omheen.
Het is geen armoede, want mensen betalen zich scheel en geloven ook echt dat ze het goed doen.
Sting schreef:Volgens mij zit Eelde, zeker in de zomer, nog steeds vol. Maar misschien heb ik het mis. Ik roep ook maar een ideetje.
@elena: plan klinkt goed! Zou inderdaad best mogelijk zijn allemaal, zoals je het nu schetst.