Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Grasje88 schreef:Ik denk persoonlijk dat topsport nooit zonder 'afzien' beoefend kan worden, in geen enkele sport, dan zou je topsport met dieren moeten afschaffen, maar zelfs dan zal het 'privé' ook gebeuren dat er dergelijke prestaties van een paard gevraagd worden, al dan niet met protest van het paard.
A3a1 schreef:Wat ik niet zo goed snap hier, is het, laat ze eerst ergens anders kijken.
Naar de twh, naar de dit of naar de dat.
Mag er maar 1 rechtzaak ter wereld worden aangespannen ofzo?
biancaaaa schreef:Dat een paard in de (top) sport een middel is, is absoluut waar. Maar ik vraag me af of dat vandaag de dag niet het bestaansrecht van het dier is. Als paarden (top) sport verboden zou worden, hoeveel paarden draaien er dan de worst in? Een paard kiest sowieso niet voor sporten of rijden. En wat valt dan onder paarden (top)sport? Het Grand Prix paard, of ook het ZZ Licht paard? Het paard met een onvoordelige bouw die met hangen en wurgen er een Z1 proef uitperst? De flegmatieke maar brave manege pony die dagelijks 3 lessen loopt? Of de recreatiepony die eens per week een buitenrit van 3 uur maakt en verder in over conditie op de wei staat?
Paardrijden en paarden houden is altijd in het belang van de ruiter of eigenaar, daar heeft geen paard om gevraagd. Is het sportpaard meer een middel voor een doel dan een recreatiepaard / is het recreatiepaard gelukkiger? Ervaart een paard überhaupt geluk? Of is een paard juist in “gevangenschap” gelukkig omdat het zich nooit zorgen hoeft te maken over voldoende eten, vijanden, overleven enz… Ik heb het antwoord niet… Ik vind het werken/houden/sporten met dieren is altijd een lastige ethische kwestie. Maar ik denk dat het paard zich ten opzichte van een veel andere dieren (vlees industrie) gelukkig mag prijzen want ik weet niet wat het alternatief is voor het paard. Wat niet wegneemt dat het goed is om na te denken over welzijn en het verbeteren daarvan en daarbij zeker naar de toppers mag worden gekeken. Maar zolang wij de bovenstaande vragen niet met feiten kunnen beantwoorden vind ik het afbranden van een ander erg jammer.
Lusitana schreef:Een sportpaard wordt veel meer gemaakt dan gefokt. Wat je er in kunt fokken zijn bepaalde eigenschappen die gunstig zijn, maar zo vers van de wei zal het toch niet presteren, dit is een gevolg van opleiding en training.
Electra63 schreef:connie64 schreef:jur vrielings net gediskwalificeerd,hij sloeg zn paard omdat deze wederom staakte om te springen..
zelfs paarden gooien nu dus handdoek in de ring hahaha
Wow........... het is toch niet te geloven, wat voor leugens toch via het internet worden verspreid.
Als het niet zo triest zou zijn voor de betrokkenen, zou het lachwekkend zijn.
liljebo schreef:Lusitana schreef:Een sportpaard wordt veel meer gemaakt dan gefokt. Wat je er in kunt fokken zijn bepaalde eigenschappen die gunstig zijn, maar zo vers van de wei zal het toch niet presteren, dit is een gevolg van opleiding en training.
Is dat zo? Ik heb zelf het idee/gevoel/begrepen dat sportpaarden toch gefokt worden op oa temperament. Ik geloof niet dat het product van een simpel boerenpaard met flegmatiek karakter erg geschikt is voor de OS ongeacht training. (maar wel voor een groot deel van de recreatieve ruiters) Maar misschien heb ik het verkeerd
Als ik het verkeerd heb, wat is dan de reden dat er een gebrek is aan betrouwbare goedzakken, waar zo enorm veel recreanten naar op zoek zijn? Ik weet dat hier in zweden iig wordt beweerd dat dergelijke paarden hun gewicht in goud waard zijn vanwege de betrouwbaarheid en omdat er moeilijk aan te komen is
Ik weet dat bv dravers hier op enorme schaal worden gefokt, slechts een minimaal deel geschikt is voor de sport en de overigen naar de slacht gaan of als recreatiepaard worden verkocht, maar waarbij veelal problemen ontstaan omdat in de zoektocht naar de fok van goede dravers niet zelden hengsten worden gebruikt die enorm presteren, maar een zeer moeilijk karakter hebben. Karakters die overgeerfd worden. Misschien ligt dat met andere sporten anders. Dat weet ik niet. Maar dan kom ik weer terug bij die eerdere vraag.. waarom is het zo moeilijk om rustige betrouwbare paarden te vinden, geschikt voor de keuken en tuin ruiter, die echt alleen maar wil ontspannen en genieten? Want dat is het.
liljebo schreef:Lusitana schreef:Een sportpaard wordt veel meer gemaakt dan gefokt. Wat je er in kunt fokken zijn bepaalde eigenschappen die gunstig zijn, maar zo vers van de wei zal het toch niet presteren, dit is een gevolg van opleiding en training.
Is dat zo? Ik heb zelf het idee/gevoel/begrepen dat sportpaarden toch gefokt worden op oa temperament. Ik geloof niet dat het product van een simpel boerenpaard met flegmatiek karakter erg geschikt is voor de OS ongeacht training. (maar wel voor een groot deel van de recreatieve ruiters) Maar misschien heb ik het verkeerd
Als ik het verkeerd heb, wat is dan de reden dat er een gebrek is aan betrouwbare goedzakken, waar zo enorm veel recreanten naar op zoek zijn? Ik weet dat hier in zweden iig wordt beweerd dat dergelijke paarden hun gewicht in goud waard zijn vanwege de betrouwbaarheid en omdat er moeilijk aan te komen is
Ik weet dat bv dravers hier op enorme schaal worden gefokt, slechts een minimaal deel geschikt is voor de sport en de overigen naar de slacht gaan of als recreatiepaard worden verkocht, maar waarbij veelal problemen ontstaan omdat in de zoektocht naar de fok van goede dravers niet zelden hengsten worden gebruikt die enorm presteren, maar een zeer moeilijk karakter hebben. Karakters die overgeerfd worden. Misschien ligt dat met andere sporten anders. Dat weet ik niet. Maar dan kom ik weer terug bij die eerdere vraag.. waarom is het zo moeilijk om rustige betrouwbare paarden te vinden, geschikt voor de keuken en tuin ruiter, die echt alleen maar wil ontspannen en genieten? Want dat is het.
damian23 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=eEytZ9WGvWI
Dit is dansen!! Let vooral op de oortjes en het hoofd/halsgebruik.
damian23 schreef:Een paard kan prima in de topsport meedraaien zonder al die hulpmiddelen. Vroeger bestond inspuiten niet eens. Alleen is er een omslag geweest dat men graag voorbeenmaaiers zag. Hoe meer spektakel aan de voorkant, hoe mooier we het vonden.
Hier heeft de fokkerij op ingespeeld en werden er paarden gefokt dit niet meer in balans liepen maar wel met een super flexibel voorbeen. Zet daar een ruiter op dit het paard ook nog eens niet in balans rijdt en je moet op zoek naar allerlei lapmiddelen om die paarden op de been te houden omdat ze hun lichaam verkeerd gebruiken. Alleen verwacht dan wel minder spektakel in de ring, maar dressuur zoals het van oorsprong bedoeld is. Harmonieus dansen met paarden. En dat zie je tegenwoordig helaas bijna (ze zijn er zeker nog wel) meer in de ring.
pien_2010 schreef:damian23 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=eEytZ9WGvWI
Dit is dansen!! Let vooral op de oortjes en het hoofd/halsgebruik.
Prachtig. Wat kan dressuur toch mooi zijnDank je wel voor het plaatsen!
Sterkte voor Adelinde. Altijd vervelend dit soort toestanden.
LarissaKas schreef:te strakke neusriem kan niet waar zijn.
de neusriemen van ieder paard en de sporen enzo worden altijd gecontroleerd.
niet door hunzelf, maar door iemand van de organisatie.
en ik vind dat ze erg ver zoeken...
FEI schreef:Neither a cavesson nose band nor a curb chain may ever be as tightly fixed so as to harm the Horse.
bron: FEI
liljebo schreef:Natasja, ik denk dat de meeste ruiters liever een 'cool' paard hebben. Ik weet dat hier in zweden de vraag naar dergelijke paarden het aanbod behoorlijk overstijgt