Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:45

Even voor de duidelijkheid, dit was de kaak van Parzival:

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:45

xyzutu2 schreef:
Cowgirl schreef:
verschil tussen Tom en parcival:

Tom kan het zelf bepalen die heeft een mond waar woorden uitkomen.
Parcival kan alleen hinneken.

+ Parcival kan ook zijn tong over het bit gooien, iets waar hij in zijn carriere onder deze amazone intensief gebruik van heeft gemaakt. :j

Niet overdrijven..... Ze heeft niet voor niets een jaar of 10 meegedraaid aan de top (nationaal en internationaal) .
En hoeveel keer is zij uitgebeld op tong over het bit?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:50

xyzutu2 schreef:
Cowgirl schreef:
verschil tussen Tom en parcival:

Tom kan het zelf bepalen die heeft een mond waar woorden uitkomen.
Parcival kan alleen hinneken.

+ Parcival kan ook zijn tong over het bit gooien, iets waar hij in zijn carriere onder deze amazone intensief gebruik van heeft gemaakt. :j

Ja? Wanneer dan? Ik ken alleen een keer dat hij op zijn tong had gebeten. Heeft hij zo vaak zijn tong er overheen gegooid ja?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:50

R12312 schreef:
Adelinde zelf:
Citaat:
My story....
Lots has happened...
The first days in Rio went according to plan: a relaxed flight, stabling good, training good. Parzival feels happy and fit.
Until yesterday morning... I planned to train early on Tuesday morning, so I was at the stable at 6am. Saying good morning to Parzival, I saw the right side of his head was swollen, he had been kicking the walls. I took his temperature:he had a fever of over 40 degrees Celcius, but he still didn't look sick. He was eating and drinking and while walking I had a hard time keeping up with him, as always...
Jan Greve came right away and after double checking with the vets here they concluded he was bitten by an insect or spider or some sort of animal which produces toxics.
To get the toxics out of his system we gave him fluids. From 6.30 to 15.45hrs we kept him on this. It helps the kidneys to clean up the toxics out of the body. The vets at the clinic took swaps from the nose and checked the blood. The temperature dropped gradually and by 15.30 it was 38.4... We then took x-rays from the jaw and echoed the area. Just making sure..All ok.
At the end of the day the fever was down and I handwalked Parzival a bit. He looked a lot better and the swelling of his head was at least 1/3 the size of this morning...
Then difficult descisions came... We requested the FEI if we could swap starting places within the team, so Parzi could get a day to recover. Competing on thursday in stead of wednesday. But the FEI declined.
At that point I didn't want to compete anymore... Parzival's health is more important than anything else in this world!
I slept at the stables, checking up on Parzi every hour... I was not going to leave him alone! Of course I didn't get any sleep...
Main thing, this morning temperature had dropped to 37.5! And the swelling again had come down a bit..
New difficult descisions to make..
I had decided yesterday I was not going to compete, but now the temperature was back to normal, he looked fit, was eating and drinking good, I also didn't want to let the team down... In the back of my mind knowing we had no reserve combination here..... What to do?
Between 7am and 8am we were allowed to ride in the arena.
I discussed with Jan Greve and Johan Rockx and decided we were going to walk and trot under saddle for 10 min and see how he was...
And so we did... We went to the arena, rode a few laps and he looked happy and fit. Coming back to the stables the temperature was still down...
Again difficult descisions... What to do? He is fit now, but you know what happened yesterday... Nobody to fill in my place if I would withdraw, letting the team down.
Questions questions... What is wise? I discussed with several vets and the team coach.. The FEI vets came and checked up on him around 10am. All gave green light to compete.. We decided I would give it a try. The fever was down, which means the toxics are out of his system. There is still a bit of swelling in the jaw, but we cooled it all the time and the swelling gets less...
I agreed to give it a try. Knowing the story, I took it easy in the warm up and didn't want to ride full. He was ok, although he didn't feel very powerful. Normal of course after a day like yesterday. I walked a lot to save the energy.. When I entered I already felt he was giving his utmost and being the fighter he is, he never gives up... But in order to protect him, I gave up...My buddy, my friend, the horse that has given everything for me his whole life does not deserve this.... So I saluted and left the arena.....

Klinkt als een egoïstisch, trekkende en schoppende vrouw die je niet als ruiter of eigenaar van je paard wilt hebben :D ;)

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:51

Het tong over het bit probleem is inderdaad wel een bekend punt bij deze combinatie... Dat weet Adelinde zelf ook.

Electra: sarcastisch, toch? :')
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 10-08-16 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:51

Dat is toch een beste zwelling. Arm paard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:54

Electra63 schreef:
Ik denk dat de medische begeleiding van de olympische paarden prima weet wat de risico's waren en of t in theorie verstandig was om te starten. Hoe dat in de praktijk dan is, merk je tijdens de wedstrijd en kan je altijd afgroeten ;)

Inderdaad!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:55

Heleennn schreef:
Het tong over het bit probleem is inderdaad wel een bekend punt bij deze combinatie... Dat weet Adelinde zelf ook.

Electra: sarcastisch, toch? :')

:D :D
Als ik zo de commentaren op Adelinde lees ..... dan zou dat bijna je conclusie kunnen zijn.

Maar als je het artikel leest, dan blijkt daaruit dat zij echt het beste met hem voor heeft, maar dat het moeilijk is om een juiste beslissing te nemen en ik begrijp dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:58

R12312 schreef:
Adelinde zelf:
Citaat:
My story....
Lots has happened...
The first days in Rio went according to plan: a relaxed flight, stabling good, training good. Parzival feels happy and fit.
Until yesterday morning... I planned to train early on Tuesday morning, so I was at the stable at 6am. Saying good morning to Parzival, I saw the right side of his head was swollen, he had been kicking the walls. I took his temperature:he had a fever of over 40 degrees Celcius, but he still didn't look sick. He was eating and drinking and while walking I had a hard time keeping up with him, as always...
Jan Greve came right away and after double checking with the vets here they concluded he was bitten by an insect or spider or some sort of animal which produces toxics.
To get the toxics out of his system we gave him fluids. From 6.30 to 15.45hrs we kept him on this. It helps the kidneys to clean up the toxics out of the body. The vets at the clinic took swaps from the nose and checked the blood. The temperature dropped gradually and by 15.30 it was 38.4... We then took x-rays from the jaw and echoed the area. Just making sure..All ok.
At the end of the day the fever was down and I handwalked Parzival a bit. He looked a lot better and the swelling of his head was at least 1/3 the size of this morning...
Then difficult descisions came... We requested the FEI if we could swap starting places within the team, so Parzi could get a day to recover. Competing on thursday in stead of wednesday. But the FEI declined.
At that point I didn't want to compete anymore... Parzival's health is more important than anything else in this world!
I slept at the stables, checking up on Parzi every hour... I was not going to leave him alone! Of course I didn't get any sleep...
Main thing, this morning temperature had dropped to 37.5! And the swelling again had come down a bit..
New difficult descisions to make..
I had decided yesterday I was not going to compete, but now the temperature was back to normal, he looked fit, was eating and drinking good, I also didn't want to let the team down... In the back of my mind knowing we had no reserve combination here..... What to do?
Between 7am and 8am we were allowed to ride in the arena.
I discussed with Jan Greve and Johan Rockx and decided we were going to walk and trot under saddle for 10 min and see how he was...
And so we did... We went to the arena, rode a few laps and he looked happy and fit. Coming back to the stables the temperature was still down...
Again difficult descisions... What to do? He is fit now, but you know what happened yesterday... Nobody to fill in my place if I would withdraw, letting the team down.
Questions questions... What is wise? I discussed with several vets and the team coach.. The FEI vets came and checked up on him around 10am. All gave green light to compete.. We decided I would give it a try. The fever was down, which means the toxics are out of his system. There is still a bit of swelling in the jaw, but we cooled it all the time and the swelling gets less...
I agreed to give it a try. Knowing the story, I took it easy in the warm up and didn't want to ride full. He was ok, although he didn't feel very powerful. Normal of course after a day like yesterday. I walked a lot to save the energy.. When I entered I already felt he was giving his utmost and being the fighter he is, he never gives up... But in order to protect him, I gave up...My buddy, my friend, the horse that has given everything for me his whole life does not deserve this.... So I saluted and left the arena.....

Dit is hoe ik Adelinde altijd al heb ingeschat... Diep respect voor haar keuze. _O_

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:58

Tussen de regels door laat Adelinde toch duidelijk haar mening weten over het niet mee zijn gegaan van de reserve. Twee keer zelfs.
Precies hoe ik me Adelinde herinner. Duidelijk je gedachten uiten, maar niemand persoonlijk aanvallen. Respect houden voor een ander ook al heeft deze het niet voor jou.

Tendance

Re: Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:00

Ik heb haar een korte periode, buiten de paardensport mee mogen maken.
Niets dan goeds over haar.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:04

Zowel Adelinde als Edward hebben met deze verklaringen duidelijk aangegeven hoe ze denken over het feit dat er geen reserve mee is. Adelinde ging zelf wel als reserve mee met Parzival.

Ik heb onwijs respect voor haar, zeer professioneel, geen naar diva gedrag, gewoon een leuk en fijn mens die van haar paarden houdt. En voor degene die commentaar op haar rijden hebben, je kunt die fjord van je niet vergelijken met Parzival.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:10

Pfoeh die zwelling! Wie zei ook weer dat het gewoon een uitvlucht was? Als ze idd maar zo licht in gereden heeft is het beter te begrijpen dat ze binnen gegaan is en dan is de beslissing van opgave gewoon tijdig genomen.
Zeker als ie zo vinnig was aan de hand enz..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:13

heel knap van mensen, die hier gelijk over oordelen, maar de amazone niet eens in real life blijken te kennen.
_O- _O- _O- _O- ~~}> ~~}>

hoop voor adelinde, dat parzival goed opknapt :j :j :j :j

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:21

Feit is wel dat Parcival al tijdens de vet check zijn tong uit zijn mond liet hangen....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:22

Ketaki schreef:
heel knap van mensen, die hier gelijk over oordelen, maar de amazone niet eens in real life blijken te kennen.

Inderdaad!
Gelukkig ken ik haar wel.
Alhoewel..... kennen is een groot woord, maar ik vind het een onwijs topmens!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:25

hedwig111 schreef:
Feit is wel dat Parcival al tijdens de vet check zijn tong uit zijn mond liet hangen....

Feit is ook, dat het tijdens de vet check geen zak uitmaakt :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:26

hedwig111 schreef:

Ook dit kan een momentopname zijn. We waren er niet bij.
Ze checken de tong ook. Wie weet reageert hij daar wel op en klooit even met zijn tong.
Of is frissigheid dat hij daardoor naar buiten komt.
Dat deed Zirocco laatst ook en toen waren het volgens iedereen hengstenstreken.
We weten het niet zeker, want we waren er niet bij.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 11-08-16 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:26

De vet check vond wel plaats voor de spinnenbeet....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:28

hedwig111 schreef:
De vet check vond wel plaats voor de spinnenbeet....

Na ze hebben allemaal vandaag nog een laatste check gehad.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:29

Wat heeft een Fjord nou weer te maken met Parzival?
Mij hoor je niet zeggen dat ze niet gek is op haar paard, en niet voorzichtig.
Maar je ziet dus dat hij in de ring niet fit bleek, wat ook niet gek is na zoiets.
Ik blijf erbij dat hier best regels voor mogen komen, gewoon om te voorkomen dat de wedstrijd belangrijker is dan het welzijn van het paard.
Nu was het Adelinde die handelde naar eer en geweten, maar er zijn landen waar dat niet zo is gok ik zo.
Denkende aan de endurance waarbij veel te veel risico wordt genomen door sommige landen, met gebroken paardenbenen tot gevolg.

Hier heb ik trouwens ook zo'n doodloper, al zet ik hem met koorts voor de wagen dan gaat hij nog steeds met 300% voor je, dat weet ik zeker.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:31

Er zijn echt wel al heel veel regels waaraan je moet voldoen. Waarom zou er anders een vet check zijn.....
Je zult nooit als volledig gedekt krijgen. Plus de ene 40 graden is de andere niet.
Mijn zoontje heeft na een enting 40 graden koorts, maar de volgende dag is hij topfit.
1 lijn trekken is gewoon niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 11-08-16 00:38, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:34

En hoe kan een paard dan binnen 24 uur door die check komen?
Is dat iets met mond heel, geen sporenplekken o.i.d., hart beluisteren, paard is rad, oogt fit en je mag starten?
Ik blijf het vreemd vinden..
Een paard laat niet zomaar zien dat ie niet ok is, dat zit niet in het instinct, dan eten ze je namelijk op in het wild.
Zolang er nog koliekers zijn die met een geknapte darm nog vrolijk overeind staan zonder zware pijnstillers kun je niet zeggen dat dat instinct eruit is gefokt.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-08-16 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:35

moonfish13 schreef:
Wat heeft een Fjord nou weer te maken met Parzival?
Mij hoor je niet zeggen dat ze niet gek is op haar paard, en niet voorzichtig.
Maar je ziet dus dat hij in de ring niet fit bleek, wat ook niet gek is na zoiets.
Ik blijf erbij dat hier best regels voor mogen komen, gewoon om te voorkomen dat de wedstrijd belangrijker is dan het welzijn van het paard.
Nu was het Adelinde die handelde naar eer en geweten, maar er zijn landen waar dat niet zo is gok ik zo.
Denkende aan de endurance waarbij veel te veel risico wordt genomen door sommige landen, met gebroken paardenbenen tot gevolg.

Hier heb ik trouwens ook zo'n doodloper, al zet ik hem met koorts voor de wagen dan gaat hij nog steeds met 300% voor je, dat weet ik zeker.
Jij staat niet op de lijst voor rio, maar ondanks haar verhaal ga je wel lekker lopen azijn pissen. Gewoon omdat het mag, je bent hollander dus je moet lekker zeiken al kun je een kwart van wat zij kan......

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:37

Tendance schreef:
Ketaki schreef:

Inderdaad!
Gelukkig ken ik haar wel.
Alhoewel..... kennen is een groot woord, maar ik vind het een onwijs topmens!

Hoe veel keer heb je dat al in het topic benoemd? :')