musiqolog schreef:Als mensen in het jaar 2416 een (virtueel) geschiedenisboek openslaan over Nederland, komt daar wat jou betreft in te staan: "In de jaren 2010 stierf de kunst uit Nederland, omdat de rechtspopulistische regering de subsidies stopzette. Hiermee kwam een einde aan een periode van tientallen jaren waarin het land voorop liep in de internationale cultuurwereld." Toeristen die naar Nederland komen, moeten teleurgesteld gaan constateren dat er vanaf 2016 niets boeiends meer te zien is.
Als archeologen over 1000 jaar onze steden opgraven, zal dat geen enkele sensatie opleveren: er is niets van waarde te zien, uitsluitend huizen en kantoren.
Als je dat echt geloofd heb je maar weinig van (kunst)geschiedenis meegekregen.. We graven botten op, om te kijken welke ziektes mensen hadden, hoe goed ze leefden, of ze kinderen gehad hebben, waar ze aan dood gegaan zijn. We hebben muzea vol potscherven en gereedschap omdat we het interresant vinden om te weten hoe ze dat toen deden. Wat voor hun toen normaal was, is nu voor ons van waarde. Zo ook andersom. Dus wat jij nu van waarde schat, is voor de mensen 1000 jaar van nu misschien helemaal niet relevant, maar je oude tefalpan, dat dan weer wel bijvoorbeeld. Over 1000 jaar graven onze nakomelingen zakken siliconen op uit onze graven en denken dat dat voor ons enorme waarde had, of een symbool voor 'goede reis' was, omdat we het met zoveel mensen samen begraven hebben.
Bovendien is de kunst van de grote meesters die we hebben kunnen redden en restaureren niet gemaakt door bijvoorbeeld een van Gogh of een Rembrandt met een subsidie van de overheid. Die moesten af en toe een rijke stinkerd schilderen, of ze er nou zin hadden of niet, om een boterham te kunnen betalen. En toch is die kunst nu belangrijk, en duur, en bewaard gebleven. Terwijl de kunstenaars het toen misschien niet eens op de markt verkocht konden krijgen.
Kunst is belangrijk ja, kunst is voor veel mensen ook heel persoonlijk en het ligt aan persoonlijke smaak of we iets mooi vinden of niet.
Maar hoe je het ook wendt of keert, als ik morgen een topic open dat mijn paard ziek is en ik de dierenarts niet kan betalen, of mijn kat verhongerd omdat ik geen geld heb voor eten, en ik als reden geef dat ik al mijn geld uitgegeven heb aan een schilderij, ben jij het hoogst waarschijnlijk niet met die keus eens.
En zolang er nog mensen honger hebben, gezinnen hun huis uit gegooid worden omdat ze onder de armoedsgrens leven, en we ouderen in hun eigen ontlasting laten liggen onder het motto 'we moeten bezuinigen' is dat voor mij precies hetzelfde.
Als je geen geld hebt voor de basisbehoefte, is er dus geen geld voor extra's.