Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:36

bruintje123 schreef:
Als hommeltjes en bijtjes dood gaan wens ik je veel succes met leven.

Als jou oma zo graag zingt, jij graag kunst kijkt zal niemand je dat verbieden.
Maar dan zamel je toch zelf geld bij elkaar.
Wat is het probleem om voor geen eerste levens behoefte als kunst dat te doen?

Zamel jij dan zelf het geld voor die natuur in!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:39

Dat zou ik zonder klagen doen.
Maar een eerste levensbenoefte blijft wel wat anders.
Al betaal ik ook voor onderdak, zorg eten en water.
Dat zou van mij ook goedkoper mogen en bijvoorbeeld televies en gsm's duurder.

8nnemiek

Re: Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:45

Dat is toch hoe onze hele samenleving werkt? :')
Iedereen legt geld in een potje, en daarvan gaat een deel naar de zaken die jij belangrijk vindt en een deel naar zaken die anderen belangrijk vinden.
En Nederlanders zijn nu eenmaal kunstliefhebbers. We hebben grote meesterschilders gekend, en onze kunstzinnige landschappen trekken enorm veel toeristen waar we ook weer heel veel inkomsten uit halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:48

Klopt zo werkt het.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je het automatisch met elk potje eens bent? :)

13 miljoen voor de afsluitdijk die zijn bezoekers toch wel trekt om wat het is, is voor mij gelijk aan 13 miljoen in de zee gooien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:10

Prima bruintje123...
Mooi dat we niet allemaal hetzelfde willen. Ik betaal iedere maand een substantieel bedrag aan belasting en ik vind het prima dat dat ook wordt uitgegeven aan dit soort mooie dingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:01

Dat bedrag betaal ik ook en ik zie momenteel wel belangrijkets potjes.

Ik denk ook dat als mensen aan konden geven hoeveel er van hun belasting er naar een bepaald potje zou gaan kunst heel wat minder zou krijgen als het beeld hier op bokt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:14

Het potje voor kunst en cultuur is minder dan 1% van alle uitgaven van de overheid. Ik vind dat best meevallen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:19

Als je dan ziet dat er 13 miljoen hier voor is is het blijkbaar toch te veel. :D

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:52

bruintje123 schreef:
Klopt zo werkt het.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je het automatisch met elk potje eens bent? :)

13 miljoen voor de afsluitdijk die zijn bezoekers toch wel trekt om wat het is, is voor mij gelijk aan 13 miljoen in de zee gooien.

Maar jij wil weer iets wat een ander totaal onbelangrijk vind.
En zo is er altijd wat.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:07

musiqolog schreef:
Als mensen in het jaar 2416 een (virtueel) geschiedenisboek openslaan over Nederland, komt daar wat jou betreft in te staan: "In de jaren 2010 stierf de kunst uit Nederland, omdat de rechtspopulistische regering de subsidies stopzette. Hiermee kwam een einde aan een periode van tientallen jaren waarin het land voorop liep in de internationale cultuurwereld." Toeristen die naar Nederland komen, moeten teleurgesteld gaan constateren dat er vanaf 2016 niets boeiends meer te zien is.

Als archeologen over 1000 jaar onze steden opgraven, zal dat geen enkele sensatie opleveren: er is niets van waarde te zien, uitsluitend huizen en kantoren.

Als je dat echt geloofd heb je maar weinig van (kunst)geschiedenis meegekregen.. We graven botten op, om te kijken welke ziektes mensen hadden, hoe goed ze leefden, of ze kinderen gehad hebben, waar ze aan dood gegaan zijn. We hebben muzea vol potscherven en gereedschap omdat we het interresant vinden om te weten hoe ze dat toen deden. Wat voor hun toen normaal was, is nu voor ons van waarde. Zo ook andersom. Dus wat jij nu van waarde schat, is voor de mensen 1000 jaar van nu misschien helemaal niet relevant, maar je oude tefalpan, dat dan weer wel bijvoorbeeld. Over 1000 jaar graven onze nakomelingen zakken siliconen op uit onze graven en denken dat dat voor ons enorme waarde had, of een symbool voor 'goede reis' was, omdat we het met zoveel mensen samen begraven hebben. :+

Bovendien is de kunst van de grote meesters die we hebben kunnen redden en restaureren niet gemaakt door bijvoorbeeld een van Gogh of een Rembrandt met een subsidie van de overheid. Die moesten af en toe een rijke stinkerd schilderen, of ze er nou zin hadden of niet, om een boterham te kunnen betalen. En toch is die kunst nu belangrijk, en duur, en bewaard gebleven. Terwijl de kunstenaars het toen misschien niet eens op de markt verkocht konden krijgen.

Kunst is belangrijk ja, kunst is voor veel mensen ook heel persoonlijk en het ligt aan persoonlijke smaak of we iets mooi vinden of niet.

Maar hoe je het ook wendt of keert, als ik morgen een topic open dat mijn paard ziek is en ik de dierenarts niet kan betalen, of mijn kat verhongerd omdat ik geen geld heb voor eten, en ik als reden geef dat ik al mijn geld uitgegeven heb aan een schilderij, ben jij het hoogst waarschijnlijk niet met die keus eens.
En zolang er nog mensen honger hebben, gezinnen hun huis uit gegooid worden omdat ze onder de armoedsgrens leven, en we ouderen in hun eigen ontlasting laten liggen onder het motto 'we moeten bezuinigen' is dat voor mij precies hetzelfde.
Als je geen geld hebt voor de basisbehoefte, is er dus geen geld voor extra's.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:21

Drifter.
Wat heb je dat mooi en duidelijk uitgelegd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:41

Dus omdat de overheid zijn zaken niet op orde heeft moeten er maar zaken als kunst geschrapt worden, waardoor een groot aantal mensen hun baan verliezen of veel minder inkomen hebben? Vervolgens is de overheid een hoop kwijt om deze mensen ww/bijstand/vergoedingen uit te betalen en verliest ook nog eens een hoop inkomsten van toerisme enz. Terwijl er vervolgens geld aan de meest stomme en onzinnige zaken wordt uitgegeven? Ze geven bijna 5 miljard uit aan de slechte JSF vliegtuigen die het een na het andere probleem vertonen 8)7

'Mensen die honger hebben' en 'onder de armoedegrens leven' dat valt heel erg mee. De mensen die ik ken, die het niet breed hebben, zijn echt niet mager! En onze armoedegrens ligt heel wat hoger dan de basisbehoeften.
Er is genoeg te verbeteren, maar dat heeft weinig te maken met budgetten maar meer met goede beslissingen nemen door de gemeentes en overheid. Er staan overal meer dan genoeg gebouwen leeg waar gezinnen kunnen leven..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:47

Waar geen geld voor is die te verbouwen.
Had best een oplossing geweest voor deze 13 miljoen. :)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:22

8nnemiek schreef:
Dus omdat de overheid zijn zaken niet op orde heeft moeten er maar zaken als kunst geschrapt worden, waardoor een groot aantal mensen hun baan verliezen of veel minder inkomen hebben? Vervolgens is de overheid een hoop kwijt om deze mensen ww/bijstand/vergoedingen uit te betalen en verliest ook nog eens een hoop inkomsten van toerisme enz. Terwijl er vervolgens geld aan de meest stomme en onzinnige zaken wordt uitgegeven? Ze geven bijna 5 miljard uit aan de slechte JSF vliegtuigen die het een na het andere probleem vertonen 8)7

'Mensen die honger hebben' en 'onder de armoedegrens leven' dat valt heel erg mee. De mensen die ik ken, die het niet breed hebben, zijn echt niet mager! En onze armoedegrens ligt heel wat hoger dan de basisbehoeften.
Er is genoeg te verbeteren, maar dat heeft weinig te maken met budgetten maar meer met goede beslissingen nemen door de gemeentes en overheid. Er staan overal meer dan genoeg gebouwen leeg waar gezinnen kunnen leven..

Ik zeg toch niet dat het geschrapt moet worden? Net zoals ik niet zeg dat ze alle kunstwerken maar verkocht moeten worden. Ik gaf juist aan dat kunst belangrijk is, maar als je geen geld hebt voor basisbehoeften, doe je geen nieuwe aankopen.
Musea, restaurering, beveiliging hiervan, alle banen worden gewoon behouden, alleen een kunstenaar zoals deze, krijgt dan geen 13 miljoen want die is er ff niet. Jammer, maar het ziet er zo niet uit alsof ie dan morgen een bijstandsuitkering aan moet vragen.

Dat jij het met de armoede mee vindt vallen vind ik niet zo relevant eigenlijk. Want wat jij niet ziet bestaat wel degelijk, moet het eruitzien als een Afrikaans kindje van de reclame voor jij het serieuze honger vindt? Of is het genoeg dat er hele gezinnen in dakloze opvang zitten, en andere gezinnen nog net hun huur kunnen betalen maar verder geen cent te makken hebben?
Voor mij is dat namelijk een 'Elk geval is er een teveel' scenario, en geen 'Ach t valt allemaal best mee zo met maar een miljoen mensen onder de armoedegrens, want onze armoedsgrens ligt hoger dan die van andere landen.' Het aantal blijft namelijk stijgen, en dat is toch zeker een slecht teken.
Dan kun je je als land geen extra aankopen veroorloven, da's jammer maar helaas.

En ja, het hele JSF is een ander verhaal, maar ook een goede als het gaat om verspilling van geld en slechte beslissingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:33

bruintje123 schreef:

Dat is nou precies het verschil tussen een derde wereldland, een 'bananenrepubliek' en een 'beschaafd' land als Nederland.
Persoonlijk geef ik er de voorkeur níet in een derdewereldland te hoeven leven, waar eerste levensbehoeftes niet gedekt zijn en ook niet in een bananenrepubliek te hoeven leven, waar kunst niet mag.
Doe mij dan maar die éne procent voor de kunst, in een land waar dat kan en mag.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:50

Ibbel schreef:
bruintje123 schreef:

Dat is nou precies het verschil tussen een derde wereldland, een 'bananenrepubliek' en een 'beschaafd' land als Nederland.
Persoonlijk geef ik er de voorkeur níet in een derdewereldland te hoeven leven, waar eerste levensbehoeftes niet gedekt zijn en ook niet in een bananenrepubliek te hoeven leven, waar kunst niet mag.
Doe mij dan maar die éne procent voor de kunst, in een land waar dat kan en mag.

Juist! En er is nog iets. Juist mensen die zwaar in de problemen zitten - vluchtelingen, derdewereldbewoners - doen niets liever dan cultuur maken. Een Afrikaan moet vaak (vaak, want niet het hele continent is even arm, mocht iemand me daarop willen pakken) al bijna de hele dag werken om aan genoeg voedsel te komen, en mag vrezen dat het volgend jaar niet genoeg meer is vanwege El Niño. Maar juist daar gaat de hele gemeenschap een paar minuten van de dag zingen en dansen, om het leven leuker te maken, om het leven de moeite waard te maken. In dat dorp zullen ze nooit zeggen: "Ga maar alleen dansen, wij verspillen onze kostbare tijd niet aan iets anders dan eten halen."

Juist in een welvarend land als Nederland gaat het anders. Hier hebben we bakken vol met geld, maar 1% naar de kunst? Ho, da's te veel, dat moeten we aan nuttige dingen besteden. En straks is alles door de ene of andere populistische regering wegbezuinigd. Hoor je de mensen weer: "nou, het is toch wel saai hè? Dat doen ze in het buitenland toch beter." Ja, klagen kunnen we...

De kunst is in Nederland tot bloei gekomen als nooit tevoren in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Mensen hadden er behoefte aan na vijf jaar ellende. En wat meer is: onder het naziregime was alle moderne kunst verboden. De nazi's hadden erg weinig verbeeldingskracht: de zin van vooruitstrevende kunst zagen ze totaal niet in. Ze waren er zelfs bang voor, omdat kunst je aan het denken kan zetten. Een houding die de meest kortzichtige mensen uit dit topic ook niet helemaal vreemd lijkt te zijn. Na de Tweede Wereldoorlog is daar gelukkig radicaal mee gebroken en kwam er ruim baan voor wat een cultuur nodig heeft: een kunstzinnige avant-garde die niet afhankelijk is van de willekeur van rijke patsers of plat populisme.

Blijkbaar moeten we het eerst heel erg slecht hebben voordat we de zin van kunst kunnen inzien...
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 06-05-16 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:55

Ibbel schreef:

Los van het feit dat die twee - derdewereldland en bananenrepubliek - goed samengaan, is het natuurlijk niet zo dat kunst niet mag in bananenrepublieken. Sterker nog, als er ergens landen zijn waar de overheid enorm betrokken is bij de kunstsector, dan is het wel in zulke landen. Nergens zoveel schilderijen, posters, foto's, standbeelden en andere afbeeldingen van leiders als in een beetje geslaagde bananenrepubliek. Nergens zoveel bombastische marsorkesten als in een bananenrepubliek. Nergens zo'n grote door de overheid gesubsidieerde filmindustrie als in een bananenrepubliek.

Kunst mag in dergelijke landen niet eens, kunst móet!

Ok, je hebt er alleen niet echt een vrije kunstsector. Dat dan weer niet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:56

oomens schreef:
Ibbel schreef:

Los van het feit dat die twee - derdewereldland en bananenrepubliek - goed samengaan, is het natuurlijk niet zo dat kunst niet mag in bananenrepublieken. Sterker nog, als er ergens landen zijn waar de overheid enorm betrokken is bij de kunstsector, dan is het wel in zulke landen. Nergens zoveel schilderijen, posters, foto's, standbeelden en andere afbeeldingen van leiders als in een beetje geslaagde bananenrepubliek. Nergens zoveel bombastische marsorkesten als in een bananenrepubliek. Nergens zo'n grote door de overheid gesubsidieerde filmindustrie als in een bananenrepubliek.

Kunst mag in dergelijke landen niet eens, kunst móet!

Dat is geen kunst, dat is kitsch.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:12

musiqolog schreef:

En dat is een waardeoordeel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:15

Ibbel schreef:
bruintje123 schreef:

Yessss

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:21

oomens schreef:
musiqolog schreef:

En dat is een waardeoordeel.

Och in dit topic worden zoveel waardeoordelen gegeven voor iets wat er nog niet eens is, mss heeft zelf de kunstenaar nog niet in zijn hoofd wat het gaat worden.

Maar waarom zou er wel een programma al 20 jaar of misschien langer Tussen kunst en kitsch zijn. En je mag het niet zo noemen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:09

Ach ja, wat een optimisme over wat je met dat geld zou kunnen doen.

600 miljoen is ongeveer 0,3% van de rijksbegroting, ongeveer 35 euro per jaar per inwoner van NL.
Daar zit óók de muziekles op de basisschool bij in, en de bibliotheek...

Als je dat dan vergelijkt met de uitgaven voor de gezondheidszorg (74 miljard) of sociale zekerheid (78 miljard), waar gáát het dan over? Als je dat optelt kom ik op een bedrag van ergens rond de 9000 euro per inwoner voor die beide posten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:09

Kendra schreef:
Ach ja, wat een optimisme over wat je met dat geld zou kunnen doen.

600 miljoen is ongeveer 0,3% van de rijksbegroting, ongeveer 35 euro per jaar per inwoner van NL.
Daar zit óók de muziekles op de basisschool bij in, en de bibliotheek...

Als je dat dan vergelijkt met de uitgaven voor de gezondheidszorg (74 miljard) of sociale zekerheid (78 miljard), waar gáát het dan over? Als je dat optelt kom ik op een bedrag van ergens rond de 9000 euro per inwoner voor die beide posten.

Ja ik dacht ook een gevulde koek voor iedere bejaarde.
Maar ik wist het niet zeker.

Hap-slik weg is je 13 miljoen.

Dan liever een mooi kunstwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:47

Moet je eens kijken hoeveel asielzoekers je met dat geld op kunt vangen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:33

Zo volgens mij wordt het tijd om de discussie te stoppen.