Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:08

Ik geloof het ook wel eigenlijk. We zijn niet perfect, helaas.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:34

Tjeempig wat erg en ik sta echt verbaasd dat er nog mensen zijn hier die het half om half goedpraten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:35

Het is maar net wat je wilt lezen natuurlijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:36

Toch bijzonder dat ze zegt hem gelijk gecontroleerd te hebben op verwondingen. Dat doe ik toch echt op een andere manier.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:14

Zeg dat... effe omkijken, o hij loopt nog... en vervolgens ram sporen erin en ruk bek opentrekken, wel degelijk tot 3x toe, terwijl het paard verder niets fouts meer doet... (als zo'n struikel al "fout" genoemd mag worden, want zoiets kan gewoon gebeuren) zéér educatief, hoor.
En men gelooft dat dit een eenmalige toevallig gefilmde fly-of-the-handle actieserie van deze amazone is?
Ik geloof dat beslist niet, wát voor argument men ook hanteert (wedstrijdstress, geschrokken, etc.).
Op een dergelijk "niveau" heb je niet alleen je paard, maar voornamelijk ook je zelf onder controle. Blijkbaar dus niet, en daar mag best wat over gezegd worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:23

Als een ruiter op dar niveau geen andere manier kent om hem wakker te maken is het triestig gesteld met de basis rijkunsten en hoort ze daar feitelijk niet thuis. Dat ze schrok kan ik inkomen maar als dat de enige of eerste oplossing is die ze kan bedenken.... Dat ze dan asjeblieft aan haar basis gaat werken. Dan is er ergens een stap over geslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:57

Jemig, alsof wij nooit eens te hard hebben ingegrepen.... Is dat een excuus? Nee, had niet moeten gebeuren. En daar biedt ze haar excuses voor aan.....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:06

Als mijn paard zoiets doet stop ik en zeg ik: ''Ahh.. gaat het schatje?'' om dan vervolgens goed op te letten of hij goed loopt en zich normaal gedraagt.. Maar ik zal wel een sentimentele muts zijn :roll:

Erg triest dit, maar om eerlijk te zijn..? Op concoursterreinen en bij maneges zie je dit soort dingen toch ook best regelmatig hoor.. Gewoon sneu.. wanneer mensen hun trots en hun ambities voor het paard zetten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:13

Het gaat meer om het niveau waarop men - en plein publique - dit uitvoert, alsof het de meest normale zaak en heel gewone gang van zaken is. Of men was zo van het padje dat men zich daar niet van bewust was.
In welk geval dan ook... dit is NOT DONE, slechte reclame voor de paardensport, en zéker een slecht voorbeeld voor alle amateur/recreatie paardenliefhebbers. Zo van: O zó kom je dus aan de top, want di-en-die doet dat ook, dus het zal er wel bij horen.
Waardeloos. Op geen enkele wijze goed te praten, ook al proberen ze het nu met excuses.

Maar je zult altijd van die start-struck mensen hebben die het idee hebben dat zulk wangedrag er bij hoort als je op een hoog niveau wil rijden. Die praten dat goed, verzachten dat, en zeggen zelfs "dat ze wel zal weten wat ze doet".
Nou..als dát heet weten wat je doet, weet ik genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:20

Niemand praat het goed, het is een stomme, heel slordige reactie, maar wat kan ze nu nog meer doen dan haar excuses aanbieden? En een beetje weldenkend mens weet heus wel dat dit niet de normale gang van zaken is in de (top)sport.... Ken het beste mens trouwens niet eens.....

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:17

Martine_R schreef:
Als mijn paard zoiets doet stop ik en zeg ik: ''Ahh.. gaat het schatje?'' om dan vervolgens goed op te letten of hij goed loopt en zich normaal gedraagt.. Maar ik zal wel een sentimentele muts zijn :roll:

:D Nee hoor, dat heet empathie. Dat zou aan de basis moeten liggen als je met dieren wil bezig zijn, maar in paardensport is het dikwijls ver te zoeken.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:19

Picasso schreef:
Niemand praat het goed, het is een stomme, heel slordige reactie, maar wat kan ze nu nog meer doen dan haar excuses aanbieden? En een beetje weldenkend mens weet heus wel dat dit niet de normale gang van zaken is in de (top)sport.... Ken het beste mens trouwens niet eens.....

Nouja dat vraag ik me dus af, of dat echt zo is in de topsport.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:52

Picasso schreef:

Ja, daar ben ik het mee eens. Ik kan me voorstellen dat ze hier behoorlijk van baalt, hoor...( want ik kan niet geloven dat iemand die voortdurend zijn paard zo bejegend, erg ver zal komen in de sport )
Heel triest voor dit paard, dat hij het moest ontgelden, maar het is toch goed dat het zo'n discussie teweegbrengt.
Al is het maar om eens echt kritisch naar jezelf te kijken, en je af te vragen of je altijd eerlijk bent naar het paard..
Als ik eerlijk ben, heeft een paard waar ik op reed in een overvolle les, het ook een keer te verduren gehad, ( zeker niet zo erg als hetgeen waar we het over hebben, maar toch had ik gehoopt nooit een paard de dupe te laten zijn van mijn frustraties over dingen waar hij niks aan kon doen.)
En ik baal daar nog steeds van. En ik ben maar een basisruitertje. En ik ben geen bekende sporter die in de volle schijnwerpers staat met een voorbeeldfunctie.
Dus het lijkt mij dat die excuses in het openbaar echt wel gemeend zijn, en dat zij haar straf al dubbel en dwars op haar bordje heeft gekregen, doordat ze voorlopig hier nog wel aan herinnert zal worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:07

Ik vraag me af hoeveel bokkers weten en vooral willen weten wat er in de topsport (helemaal achter de schermen) gebeurd.. Wat denken jullie dat er gebeurd als een paard weigert? Dat ze dan een klopje krijgen en het overnieuw proberen of dat er zweepslagen volgen? Ik kan je vertellen dat het eerste zelden gebeurd. En dat jullie zo over het in die mond rukken vallen, terwijl jullie ze aanmoedigen als ze in een barrage snoeihard over die hindernissen geragd worden met extreem ruk en trekwerk om maar zoveel mogelijk af te snijden en de snelste te zijn. Kijk voor de grap eens naar zo'n derby net als bij indoor Brabant. Hoeveel paarden worden daar correct en eerlijk gestuurd? Dat is een minuut lang trekken en schoppen. Uitzonderingen daar gelaten. Zelfde als iedereen oooh en aaah roept op de hengstenkeuring bij die jonge beesten. Net 3/4 jaar oud en opgericht en al voorbeen zwaaiend binnen komen. Denk je dat dat komt door nette training..

Ik heb veel en veel gezien in de topsport. En geef nu zelf veel les aan kinderen en probeer ze te leren om respect te hebben voor dieren. Helaas denken ze zodra ze tien zijn al anky te kunnen evenaren. En denken dat heel hard aan de mond de truc is. En eerlijk is eerlijk, de topsport bewijst niet dat dat niet de manier is. Strak gereden gestreste paarden is wat je meer en meer gaat zien.
Wat penelope hier doet is niet goed te praten. Maar zij is helaas 1 van de vriendelijkere en betere ruiters. En uit frustratie geeft ze n gemene reactie. Maar als je hier al heel kwaad om word raad ik je aan om achter de schermen weg te blijven. De paardensport is echt hard hoor. Jammer maar waar..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:22

_Zsazsa_ schreef:
Ik vraag me af hoeveel bokkers weten en vooral willen weten wat er in de topsport (helemaal achter de schermen) gebeurd.. Wat denken jullie dat er gebeurd als een paard weigert? Dat ze dan een klopje krijgen en het overnieuw proberen of dat er zweepslagen volgen? Ik kan je vertellen dat het eerste zelden gebeurd. En dat jullie zo over het in die mond rukken vallen, terwijl jullie ze aanmoedigen als ze in een barrage snoeihard over die hindernissen geragd worden met extreem ruk en trekwerk om maar zoveel mogelijk af te snijden en de snelste te zijn. Kijk voor de grap eens naar zo'n derby net als bij indoor Brabant. Hoeveel paarden worden daar correct en eerlijk gestuurd? Dat is een minuut lang trekken en schoppen. Uitzonderingen daar gelaten. Zelfde als iedereen oooh en aaah roept op de hengstenkeuring bij die jonge beesten. Net 3/4 jaar oud en opgericht en al voorbeen zwaaiend binnen komen. Denk je dat dat komt door nette training..

Ik heb veel en veel gezien in de topsport. En geef nu zelf veel les aan kinderen en probeer ze te leren om respect te hebben voor dieren. Helaas denken ze zodra ze tien zijn al anky te kunnen evenaren. En denken dat heel hard aan de mond de truc is. En eerlijk is eerlijk, de topsport bewijst niet dat dat niet de manier is. Strak gereden gestreste paarden is wat je meer en meer gaat zien.
Wat penelope hier doet is niet goed te praten. Maar zij is helaas 1 van de vriendelijkere en betere ruiters. En uit frustratie geeft ze n gemene reactie. Maar als je hier al heel kwaad om word raad ik je aan om achter de schermen weg te blijven. De paardensport is echt hard hoor. Jammer maar waar..

:oo
Wow... Hier ben ik stil van...
Het enige hoopgevende vind ik wel dat er mensen zoals jij zijn, die doen wat ze kunnen om de kinderen van nu respect te leren hebben voor dieren...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 01:18

Ik vraag me eigenlijk af of dit soort dingen normaal gesproken niet juist vaker voorkomen in de basissport dan in de topsport.
Kijk maar eens bij een gemiddelde springles of op een trainingsstal of handelstal. Daar komt het afreageren op je paard of gewoon uit ongeduld je frustraties op je paard uitleven omdat hij 'gewoon moet luisteren want het is toch zo'n dominant paard' ook regelmatig voor.

Dat dit groot nieuws is is omdat er een filmpje van online is gezet en het een topruiter betreft; het is geen uitschieter imo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:43

Tuurlijk komt dat vaker voor in de basissport.. en daar gebeuren nog veel meer onhandige dingen, ook in de recreatiesport.. uit onwetendheid of vanuit andere redenen..
maar juist als je een hoge boom bent, kun je een ander beeld afgeven, dus van deze ruiter is het gewoon jammer dat ze zo gefilmd wordt... want dan krijg je de reacties van mensen die dat als referentie kunnen gebruiken... en/of het inderdaad gewoon open en bloot eens zijn met zulke manieren van doen.

Je zou gewoon verwachten dat op hoger niveau mensen (vooral tegenwoordig) dit soort uitspattingen niet hebben. De recreant en de basissporter kan nog wegkomen met 'geen goede instructie' of iets dergelijks.. En vooral met het social media gebeuren van tegenwoordig is het echt oppassen wat je doet... voor je het weet heb je een wilde menigte achter je aan.. dus dan is het eigenlijk extra onhandig.

Maar nogmaals, wat wel en wat niet kan is gewoon heel moeilijk te meten. Als ik mensen zie emmeren met snoepjes en klopjes en dingen word ik ook niet goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:11

_Zsazsa_ schreef:

Zou inderdaad niet moeten mogen (is dat NL???) ze zijn een voorbeeld voor de jeugd en de wannabe's.... Maar ik denk dat er in de basissport net zoveel ellende is als in de top... Ook de instructie faalt vaak aan alle kanten.... Topsport zou inderdaad een fijne voorbeeldfunctie moeten hebben, instructeurs, juryleden en stewards zouden goed/beter opgeleid moeten zijn... Betekent nog steeds niet men soms uit frustratie (en dat praat ik echt niet goed, maar overkomt velen van ons weleens) iets ontzettend stoms doet. Moet daar iets van gezegd worden? Jazeker! Maar laten we niet net doen alsof we roomser zijn dan de paus.....

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:28

Juist op hoog niveau word een paard ook iets wat geld op moet leveren en top moet presteren. Dus brood op de plank. Denk zeker dat dat een zekere druk en frustratie op een ruiter legt. Voor de gemiddelde amateur is paardrijden hobby en heb je je eigen paard waarbij je je eigen plan maakt. Daar ligt dus veel minder druk.
Dat er ongelofelijk slecht gereden word door sommige in de amateursport is zeker waar! Met name vanuit onkunde. Ruiters die prestaties van hun paard verwachten maar niet weten hoe ze het er fatsoenlijk uit moeten rijden. Niemand moet zich heilig voor doen. Ik zie dagelijks heel veel mensen rijden, en in dat uur worden vaker dan eens oneerlijke reacties op het paard afgevuurd. En altijd als antwoord als ik vraag waarom ze iets doen: Ja maar hij..

Beest krijgt altijd de schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:34

_Zsazsa_ schreef:
Juist op hoog niveau word een paard ook iets wat geld op moet leveren en top moet presteren. Dus brood op de plank. Denk zeker dat dat een zekere druk en frustratie op een ruiter legt. Voor de gemiddelde amateur is paardrijden hobby en heb je je eigen paard waarbij je je eigen plan maakt. Daar ligt dus veel minder druk.
Dat er ongelofelijk slecht gereden word door sommige in de amateursport is zeker waar! Met name vanuit onkunde. Ruiters die prestaties van hun paard verwachten maar niet weten hoe ze het er fatsoenlijk uit moeten rijden. Niemand moet zich heilig voor doen. Ik zie dagelijks heel veel mensen rijden, en in dat uur worden vaker dan eens oneerlijke reacties op het paard afgevuurd. En altijd als antwoord als ik vraag waarom ze iets doen: Ja maar hij..

Beest krijgt altijd de schuld.

Inderdaad: wij zijn het gewoon eens....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:00

Is dat ook niet hoe de gemiddelde manege instructie les geeft? Vooral bij kinderen?
"rij een beetje door, hij neemt je in de maling, pak m aan' etc, vooral bij de ponies?
Dus dan is het extra jammer dat een publiek figuur zo'n foutje maakt wat dan ook nog gefilmd wordt en uiteraard op alle social media geplaatst wordt (want heksenjacht huppekee)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:09

Nou het lastige is dat manege pony's door de jaren heen ook trucjes verzinnen. Pony's zijn slim, kijk naar niet voorop willen lopen, niet achter een andere pony uit willen, hoofd naar beneden trekken en de andere kant op gaan. Ik zie het dagelijks in mijn lessen. En die pony's mankeren niks en komen elke ochtend in de wei. Maar daar begin je wel met leren als je niet consequent bent dan doet de pony niet wat je wil. Probleem is dat kinderen dan niet consequent zijn en dus boos gefrustreerd en/of gaan huilen. Daar moet je als instructeur al op in kunnen springen. Uitleggen waarom een pony dat doet en hoe ze dat op kunnen lossen. Jammer genoeg lossen veel instructeurs dat op met n zweepje. Daar gaat het al fout vaak. Niks mis met een zweepje, maar je laat ze wel rijtechnische moeilijk heden op lossen met geweld..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:50

Zsazsa, maar dan is de fout al eerder gemaakt. Als er netjes met die pony's wordt omgegaan, hoeven ze geen trucjes te verzinnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:07

Phoe wat een hoop moraal ridders.
Nee dit is niet netjes en wenselijk. Ja het gebeurt in alle lagen van de paardenhouderij. Ja, dat wil je zo veel mogelijk terug dringen en uitbannen.
nee, dit wil je niet als uithangbord voor je sport.

De amazone is een mens, maakt een fout, zegt sorry en weer door.......

Paarden zijn nou ook weer niet zulke tere zieltjes dat ze hier eeuwige schade van oplopen. De meeste denken auw, gaan weer verder met hun leven en vergeten het hele incident weer.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:33

Eens met pol013.
Ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat dit niet netjes is. Het is ook gewoon niet netjes. Maar om de amazone nu wedstrijdverbod te geven of dat er zo veel mensen direct zeggen dat ze niet kan rijden en geen goede paardenvrouw is... Ik moet zeggen dat ik medelijden met haar heb.
Er gebeuren zoveel ergere dingen in de wereld (ook met paarden). Persoonlijk vind ik het erger dat een trainer op een paard van 16 maanden rijdt met volle verstand en voor langere tijd dan dat 1 amazone 2 keer even snapped.

Ik vind het juist goed dat ze het paard direct straft (te zwaar wellicht) ipv wacht tot ze de baan uit is en het paard vervolgens alleen in de stal een schop verkoopt. Ik snap dat mensen hiervan schrikken en vinden dat het in de topsport niet thuis hoort. Of dat in de topsport men beter moet weten. Dus dat de amazone er een beetje "haat" voor krijgt, is prima. Maar ik vind dat er wel best veel direct geoordeeld wordt. We hebben wel makkelijk praten zo. Menig bokker kent de druk van de topsport niet.

En al was het zo dat dit paard super lief is, deze bestraffing helemaal niet nodig heeft, normaliter nooit struikelt, dan nog kan het zijn dat de Penelope even mens was ipv topsporter en haar "cool" even kwijt raakte. Kan gebeuren. Soms heb ik ook een klote dag en doet paardlief net even iets verkeerds en reageer ik ook iets te streng. Penelope is zich bewust van wat ze heeft gedaan, heeft haar verontschuldiging aangeboden. Waarschijnlijk is het paard het allang vergeten. Laten wij dat ook doen en zowel ruiter als paard rustig verder laten gaan in hun carriere.

Overigens.. in mijn opinie had dit menig ander bokker / paardenmens ook kunnen gebeuren. Ga eens na bij jezelf hoe anderen een flinke correctie van jou zouden kunnen zien als het gefilmd is? Anekdote van mijzelf: Een paard dat ik reed was een periode erg hyper. Hij had veel stil gestaan ivm een blessure en was veel kijkeriger dan normaal. Naast een pad dat hij al 1000 keer had gereden lag een mandje. Een heel klein mandje. Niet eens op het pad. Hij wilde er echt niet langs. Hij stond te shaken, snuiven en ging alleen maar achteruit. Ik heb het bemoedigend geprobeerd, heb hem een tik gegeven. Achteruit erlangs. Niks werkte. Hij ging er alleen maar verder vandaan. Gelukkig kwam een stalgenootje vanaf de andere kant en gezien mijn paard graag bij de ander was, liep hij snel langs het mandje om naar zijn vriendje te gaan. Op de terug weg wederom langs het mandje gegaan. Stapje voor stapje dichterbij, hij heeft het mandje bestudeerd, besnuffeld, tegenaan geschopt met een hoef. Oftewel: mandje was niet meer gevaarlijk.
De volgende dag reed ik samen met een ander stalgenootje wederom langs het mandje en het paard ging weer vol in de ankers (ik reed voorop). Ik had totaal geen zin in weer dit gedoe en vond dat ik de dag ervoor geduldig genoeg was geweest dus gaf echt een harde tik met de zweep. Geen reactie (echt 0.0). Nog een harde tik met de zweep. En vervolgens liep hij er super braaf langs.
Stalgenootje was verbaasd en snapte niet dat ik mijn paard zo afroste. Voor haar leek het uit het niets te vallen. Ik weet zeker dat als dit gefilmd was en miljoenen mensen het zouden zien, ik ook werd uitgemaakt voor dierenmishandelaar. Maar er zat meer achter. Ik wist wat nodig was (misschien hadden 2 zachtere tikken ook genoeg geweest) en paard heeft nooit meer moeilijk gedaan bij het mandje.
Misschien had 1 van jullie dit op kunnen lossen met klopjes en aaien of zijn jullie zo kundig met been (zonder spoor) geven op het juiste moment dat het paard uberhaupt niet stil ging staan. Nou, ik niet.