Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:48

josien_m_ schreef:
minikatje schreef:
Maar waarom alleen deze 2 redden? :)

Je kunt de vraag ook omdraaien, waarom niet?
Kun je levens tegen elkaar afwegen?

Als je alleen deze 2 red omdat ze nieuwswaarde hebben of een apart kleurtje dan kun je net zo goed bij de deur van het slachthuis gaan staan en er daar 2 vandaan trekken :)

Het is nu puur voor eigen winst terwijl deze 2 een heerlijk leventje hebben gehad. Moet je daar dan perse zoiets naars van maken?
Stop je tijd en geld dan in iets waarin je de situatie verbetert voor dieren die het echt nodig hebben :)

Karl66

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:25

Er is natuurlijk een hele goede reden om juist en alleen deze twee te redden. Dat geeft namelijk zo'n geweldige feel good ervaring, die het goed doet op Facebook en twitter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:31

Deze twee moeten gered worden voor de sociale status heb ik het idee, dat doet goed voor de redder. Dat er wekelijks/maandelijks meerdere paarden van daar naar de slacht gaan, daar doet niemand moeilijk over.
Ik blijf erbij: dit is een hypocriete discussie.

Karl, ik zie nu pas je reactie, je gaf dit al aan. :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:33

Knuffeldierenpolitiek :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:46

minikatje schreef:
En waar had je de roofdieren willen houden?
Het zou mooi zijn als alle natuurgebieden verbonden waren zodat de dieren kunnen rondtrekken. Maar 2 wolfjes houden in een natuurgebiedje zo groot als een postzegel is geen optie :)

Het verbinden van de OVP met de veluwe en de veluwe met Duitsland is een plan dat onderzocht wordt. Hoe het met eventuele roofdieren zit weet ik niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:48

Ik denk dat diegene die ze willen redden denken dat het alleen om deze twee gaat. Dat dacht ik eerst ook. Hoe het in de media naar buiten gebracht is lijkt het om slecht 2 paarden te gaan die louter om hun kleur naar de slager gaan.
Dat geeft voor het publiek een gevoel van onrechtvaardigheid. Denk ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:49

Ga dan liever actie voeren voor vele eendagskuikens die door de scredder worden gejaagd en veel meer van dat soort wreedheden in de bio-industrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:55

josien_m_ schreef:
minikatje schreef:
Maar waarom alleen deze 2 redden? :)

Je kunt de vraag ook omdraaien, waarom niet?
Kun je levens tegen elkaar afwegen?

Als je het zo wil spelen is het juist de vraag waarom deze twee wel en de rest niet.. ;)

Het is en blijft imo ontzettend hypocriet om hier een boel heisa om te maken, terwijl er bijna dagelijks paarden (en andere dieren) geslacht worden. Soms vanwege een veel schreinende reden, soms om geen enkele reden. Maar dat hoor je niet in het nieuws dus is er geen reden om je daar druk om te maken. Struisvogelpolitiek.
Nikass schreef:
Het verbinden van de OVP met de veluwe en de veluwe met Duitsland is een plan dat onderzocht wordt. Hoe het met eventuele roofdieren zit weet ik niet.

Erg intressant om te horen, want ben toch erg benieuwd hoe ze dit voor elkaar willen krijgen :=

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:04

Nikass schreef:
minikatje schreef:
Het zou mooi zijn als alle natuurgebieden verbonden waren zodat de dieren kunnen rondtrekken. Maar 2 wolfjes houden in een natuurgebiedje zo groot als een postzegel is geen optie :)

Dat onderzoeken ze al jaren net zoals ze de "trekbrug"niet hebben afgemaakt wegens geldgebrek :)
Ik ben hier een nogsteeds een beetje sceptisch over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:20

Nikass schreef:
minikatje schreef:

Staat mij ook iets van bij, maar dan dat dat al voor niet mogelijk gehouden wordt. O.a door veel bebouwing, en er ligt ook nog eens een meer tussen. Over de kosten hebben we het dan nog niet eens, want ook die zijn veel hoger dan er budget is. Pak er maar eens een kaart bij en zoek hoe je een verbinding kan maken (ook nog eens zonder scherpe hoeken) van paar 100 meter - 1 km breed (voedsel en beschutting onderweg) van OVP naar Veluwe, en van Veluwe naar Duitsland loop je in elk geval vast op de Ijssel en daar leg je niet zo makkelijk een wildbrug over heen ivm scheepvaart.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:40

Sammie schreef:
Het is en blijft imo ontzettend hypocriet om hier een boel heisa om te maken, terwijl er bijna dagelijks paarden (en andere dieren) geslacht worden. Soms vanwege een veel schreinende reden, soms om geen enkele reden. Maar dat hoor je niet in het nieuws dus is er geen reden om je daar druk om te maken. Struisvogelpolitiek.

Je bent niet de eerste die hier mee komt, maar ik ga er nu toch even op reageren, want wat is dit toch voor grote onzin! Hoe weet jij nou waar een ander zich druk om maakt?? Om dat jij dat niet weet of hoort is het dus niet zo?
Het is nooit raar of hypocriet om je het lot van een levend wezen aan te trekken en je daar hard voor te maken, ookal neem je daarbij niet direct het leed van de hele wereld op je schouders.
Wat een kul redenering zeg. Nooit gehoord van inzamelingsacties voor een ziek kindje dat dan in Amerika behandeld kan worden? Denk je dan dat er geen andere zieke kinderen zijn? Dus maar geen hulp bieden want oh wat hypocriet dat je niet iedereen kan helpen? Pfff

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:28

Doe een blok om en probeer het dan nog maar eens :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:32

minikatje schreef:
Knuffeldierenpolitiek :')

Exactly :+

Echt ik word altijd zo moe van dit soort discussies.
De 'redden-wat-er-te-redden-valt* mensen in het nieuws laten het nu overkomen alsof deze 2 dieren naar de slacht gaan alleen omdat ze een 'verkeerd' kleurtje hebben.

Nee, deze dieren worden geslacht om de populatie wat uit te dunnen.
En ik snap heel goed dat ze juist deze 2 dieren gekozen hebben om de wildkleur binnen de kudde zuiver te houden.
Deze konikpaarden staan bekend om hun wildkleur en dit is dan ook hun natuurlijke kleur.
Straks heb je vlaktes vollopen met voskleurige of bonte paarden wat m.i. het raskenmerk als 'wild paard' toch best wel verpest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:50

Sammie schreef:
Doe een blok om en probeer het dan nog maar eens :)

Een echt intelligente, en vooral ook inhoudelijke, bijdrage aan de discussie :roll:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:01

Nou, beter dan die van jou. :) Je gaat me daar een partij tekeer en qua inhoud (wat niet erg vriendelijk overkomt) snap ik in ieder geval erg weinig van. Krijg het idee dat je het verkeerd begrijpt of je legt het zelf verkeerd uit, maar met de manier waarop jij tekeer gaat heb ik weinig zin om daar inhoudelijk op in te gaan :) Vandaar de suggestie doe een blokje om en probeer het nogmaals. Maar dan wel graag in wat nettere bewoordingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:31

Jammer dat jij het niet snapt, maar mijn post is iig wel inhoudelijk. En ik ga niet "tekeer", ik erger me alleen aan de manier waarop jij mensen veroordeeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:38

Prima, wat jij wil. :)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 04:44

Misschien heel simpel Nikass, maar wel hoe ik het zie...

Omdat mensen mensen zijn en dieren zijn dieren. Wij hebben de natuur al zo veranderd dat wij de roofdieren van de paarden zijn in dit verhaal.
Als een leeuw ergens in Afrika een hert dood als voedsel, zeg je dan ook "aah wat zielig"?
Komt eigenlijk op hetzelfde neer... Is de voedselketen. Daar staan wij toch echt bovenaan (uitgezonderd vegetariërs :+ )

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:23

Dieren in onze samen-leving
(met dank aan José De Giorgio van learning animals)
Aandacht voor, en informeren over de intrinsieke waarde van dieren is fundamenteel voor inzicht in het samenleven van mens en dier en het begrijpen van de betekenis van de intrinsieke waarde in de praktijk, om zodoende te kunnen zorgen voor een groeiend welzijn van mens en dier.

Dat dat nog een hele ontwikkeling is blijkt uit vele voorbeelden uit het dagelijks leven waarin er nog sprake is van een cultuur en taalgebruik met een antropocentrische houding en waar we vaak niet bij stilstaan, Denk maar aan woorden zoals 'africhten', uitdrukkingen als 'dan had hij maar geen paard moeten worden', of hond op zoek nieuw 'baasje''. Maar ook het objectiseren van dieren is nog heel gebruikelijk. Initiatieven voor dierenwelzijn bevestigen zo vaak onbedoeld nog juist die afstand, die een beter begrip en aandacht voor de beleving van het dier nog tegenhoudt. Kijk naar de bewoording van een initiatief om les te geven over welzijn van 'voedselproducerende dieren' . Dat geeft een vreemde gedachtengang weer. Dieren doen niet hun best om consumptieproducten voor de mens te worden of te leveren.

Het dier met een eigen belevingswereld. Ruimte geven aan een hond om ergens aan te snuffelen, ruimte geven aan een andere manier van denken, en een paard niet als rijdier te zien, of ruimte om te begrijpen dat een kat eigen ervaringen beleeft waar je als mens aandacht aan kunt besteden.

Het gaat ook om meer dan alleen inzicht. Het gaat om weer leren hoe bijzonder het kan zijn om aandacht te geven aan een ander,een kat, hond, paard, papegaai, schaap, mens. Zonder dat je daar een bevestiging voor terugkrijgt, omdat het beter begrijpen van de belevingen van een ander, van emotie, intelligentie, motivatie en expressie ook inzicht meebrengt dat al die elementen essentieel zijn voor het dier zelf. Tijd dus om daar weer ruimte voor te maken, voor meer inzicht, meer welzijn, voor aandacht, meer genieten van momenten, die overal aanwezig zijn. Tijd voor groei.

WE ARE ALL LEARNING ANIMALS

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:37

Desondanks behoort het paard, net als koeien, varkens, kippen en konijnen tot de voedselketen en is er niets mis mee dat een eigenaar besluit deze te laten slachten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:22

"behoort" is een menselijke, ethische opvatting waarnaast ook andere opvattingen bestaan (Peter Singer e.a.)
Daar kun je dus anders tegenaan kijken en dieren zien als wezens die hun eigen leven leiden en niets te maken hebben met het gegeven dat mensen hebben bedacht om ze te gaan fokken zodat ze ze kunnen opeten. Die industrie heeft niets met voedselketen te maken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:29

Dat er een voedselpiramide bestaat is geen ethische opvatting, dat is een gegeven van de natuur. Je kan ook moeilijk ontkennen dat wij als mensen behoorlijk hebben ingegrepen in die piramide en dat wij de grote roofdieren geen ruimte gunnen. Dat betekent ook dat wij bereid moeten zijn hun taak over te nemen en dat alle dieren maar laten leven een vorm van onzin ethiek is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:30

Het is weldegelijk een feit en die industrie heeft zeker met de voedselketen te maken. Dat jij liever bomen knuffelt betekent niet dat de eigenaar ze niet naar de slacht mag brengen omdat er gewoonweg vraag is naar paardenvlees.
Maak je liever druk om dieren die daadwerkelijk schrijnend zijn ipv dieren die straks als een daadwerkelijk eerlijk biologisch stuk vlees op je bord of in de voerbak ligt.
Het wordt tijd dat de oogkleppen af gaan en mensen gaan kijken wat er daadwerkelijk gebeurd in het leven.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:37

Misschien is je eigen onderschrift een hele goede! Zou één waarheid bestaan?

Grappig dat je denkt dat ik me verder nergens druk om maak!
Ik respecteer gewoon je mening hoor, ik wil alleen in de discussie een mening toevoegen. Je kunt met me van mening verschillen zonder me te diskwalificeren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:42

Het is de waarheid dat paarden tot de voedselketen behoren en dat er vraag is naar paardenvlees. Of is het varkensvlees dat als paardenvlees verkocht wordt?

Ik zeg overigens niet dat je je nergens druk om maakt. Ik diskwalificeer je ook niet en daarbij is het nog altijd "mij" even tussen neus en lippen door.