Negenjarig meisje overleden na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:04

Ik kan het niet uit mijn hoofd krijgen. Zo verschrikkelijk dit!!
Ik vind t al niks dat onze dochter paard rijdt.... Eng. En nu zou ik haar het liefst eraf halen.
Het zou je toch overkomen. Arme mensen. Zoveel verdriet....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:05

Wat een nachtmerrie!!
Las zojuist dit op MSM:

Het 9-jarige meisje dat dit weekend om het leven kwam tijdens het paardrijden, bleef bij het afstappen met haar voet in de beugel haken. Dat zegt de Manage Beukers in het Noord-Hollandse Oudkarspel waar het ongeluk gebeurde.

„Toen ze er probeerde af te stappen, schrok de pony en ging het galopperen. Ze bleef in de beugel zitten en kwam overal tegen aan”, aldus woordvoerder Cees Pronk van de manege. „Uiteindelijk kwam de pony tot stilstand en hebben we geprobeerd haar te reanimeren.”

Het meisje had een cap op, dat is verplicht bij maneges die een veiligheidscertificaat van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) hebben.

Harnas

Een ander beschermingsmiddel is een bodyprotector. Een soort harnas om het lichaam. Die worden volgens directeur Haike Blaauw van FNRS wel regelmatig gebruikt in bepaalde disciplines, maar zijn niet verplicht. „Dat is iets wat we wel eens bespreken. Als aangetoond wordt dat de veiligheid duidelijk verbeterd wordt, zou het een mogelijkheid zijn om het te verplichten. Maar het staat niet vast dat daarmee de veiligheid in alle gevallen verbeterd wordt.”

Blauw vraagt zich af of het meisje door een bodyprotector gered had kunnen worden. Datzelfde zegt een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. „Het is en blijft een gevaarlijke sport.”

De Arbeidsinspectie onderzoekt het ongeluk. Ook de FNRS gaat onderzoeken wat er gebeurd is.

ELJane

Re: Negenjarig meisje overleden na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:08

Heel erg veel sterkte aan familie en betrokkenen.
Toen ik het op Facebook las draaide mijn maag om, verschrikkelijk!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:39

ja het blijft in je hoofd zitten he...
iedereen heeft het er ook over...
vreselijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:13

PaardjeNH schreef:
Verschrikkelijk zeg lees wel dat haar klasgenootjes een mooie kist hebben gemaakt http://www.rtvnh.nl/nieuws/180653/klasg ... e-krissy-9

Ik heb de manegeeigenaar slechts zelden zo aangeslagen gezien, het feit dat ze de manege gelijk op slot hebben gegooid zegt ook wel iets over hoe erg ze hier zelf van ondersteboven zijn. Ik kan niet namens hun spreken maar ik ben ervan overtuigd dat alle mogelijke maatregelen om zoiets in de toekomst te voorkomen genomen worden..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:34

Emmaa_ schreef:
PaardjeNH schreef:
Verschrikkelijk zeg lees wel dat haar klasgenootjes een mooie kist hebben gemaakt http://www.rtvnh.nl/nieuws/180653/klasg ... e-krissy-9

Ik heb de manegeeigenaar slechts zelden zo aangeslagen gezien, het feit dat ze de manege gelijk op slot hebben gegooid zegt ook wel iets over hoe erg ze hier zelf van ondersteboven zijn. Ik kan niet namens hun spreken maar ik ben ervan overtuigd dat alle mogelijke maatregelen om zoiets in de toekomst te voorkomen genomen worden..

Voor hen moet het ook enorm afschuwelijk zijn!! Dit zullen ook zij hun hele leven met zich mee dragen. Ik vind wel dat ze enorm netjes en respectvol handelen in deze trieste situatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:41

Het is gewoon heel triest dit...maar wat ik niet begrijp, met afstappen heb ik altijd geleerd beide voeten uit de beugels te halen.Ik dacht dat dat gebruikelijk was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:42

geerke schreef:
Het is gewoon heel triest dit...maar wat ik niet begrijp, met afstappen heb ik altijd geleerd beide voeten uit de beugels te halen.Ik dacht dat dat gebruikelijk was?

Ik heb dit uiteindelijk mezelf aangeleerd, op de manege stapte ik ook altijd af met 1 voet nog in de beugel. Heb ook nooit geleerd dat ik allebei uit moest doen..

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:43

geerke schreef:

Manege eigenaar zei in de video waarin hij geïnterviewd werd dat het tijdens het uitstappen is gebeurd, niet tijdens het afstappen.

Wat inmens triest is dit. Het blijft door je hoofd spoken.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:46

rien10 schreef:
Om even te reageren op de term "afstappen", dit is een wat ouderwetse benaming voor uitstappen (cooling down). Afstijgen is van de pony afgaan.

quote van vorige pagina

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:47

Verschrikkelijk.. ik heb het ook eens gehad met een kindje bij me in de les. Viel eraf en bleef met de voet in de beugel haken..
Dan staat je hart wel even stil kan ik je vertellen.. :=
Pony bleef gelukkig keurig stil staan, die was ik zó dankbaar daarna. Hoewel zo'n dier er natuurlijk ook niets aan kan doen..

Verschrikkelijk ongeval, echt.. bah..

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:07

Verschrikkelijk ongeluk. Mijn medeleven aan familie en alle betrokkenen.

Ook ik heb een keer meegemaakt dat mijn dochter (toen ongeveer 7 jaar) na een val met één voet in de beugel is blijven hangen en mee gesleept werd. Gelukkig ging haar voet los na ongeveer 15 meter. Dit was in het bos en de pony liep gelukkig recht door. Ik heb toen ook direct veiligheidsbeugels voor mijn dochters gekocht. Deze hebben ze nog gebruikt tot ze beiden 17 jaar waren. Nu willen ze de veiligheidsbeugels niet meer gebruiken.

Vooral kinderen hebben vaak hun voeten te ver in de beugels, daarom is het vooral voor kinderen verstandig om de veiligheidsbeugels te gebruiken.

Ik schrijf dit niet als verwijt naar de familie of betrokkene van dit meisje, maar als waarschuwing voor ouders die dit lezen. Velen weten niet eens van het bestaan van de veiligheidsbeugels. Daarom vind ik het wel zinvol om het in dit topic te plaatsen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:15

Wat een verschrikkelijk ongeluk, wat zullen de ouders en betrokkenen een pijn hebben. Kan me niet voorstellen dat ze hier ooit overheen komen..

Misschien niet heel gepast, maar heeft iemand enig idee wat er met de pony gebeurt?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:26

Er zijn ook beugelblokjes met korfjes in omloop, met de kleine kinder voetjes nog veiliger dan veiligheidsbeugels.

Heel veel sterkte voor alle nabestaanden en betrokkenen. Als manege is dit ook verschrikkelijk.
Ik begreep trouwens dat het het paard van haar nichtje was, een eigen paard en geen manegepaard. Al weet ik dat niet zeker omdat ik niet weet waar ik het gelezen heb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:37

geerke schreef:

Er wordt aangeleerd;
Eerst rechter voet uit de beugel, over het zadel;
2 benen links van het paard, je met 2 handen/armen opgedrukt boven het zadel houden;
linker voet uit de beugel; naar beneden zakken/afspringen.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:44

Na zo'n bericht denk je toch heel anders over alle keren dat er tegen je verteld wordt dat je je voeten niet verder dan de bal van je voet in de beugel moet stoppen "omdat je anders kan blijven haken".

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:54

Bah het blijft echt in mijn hoofd zitten. Vooral omdat een teamgenootje het heeft meegemaakt zaterdag en ze haar verhaal heeft vertelt gisteren.. |(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:56

Brainless schreef:
geerke schreef:

Er wordt aangeleerd;
2 benen links van het paard, je met 2 handen/armen opgedrukt boven het zadel houden;

Zo heb ik het ook geleerd totdat mijn paard ging lopen en ik mijn evenwicht verloor( ik was een jaar of 12 denk ik)en ook met mijn voet in de beugel bleef hangen. Sindsdien is het 2 voeten uit de beugels en dan eraf zwaaien. Veel veiliger en ook sneller.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:02

Stil, vol medeleven en denkend over de veiligheid van mijn kids. Het spookt maar door mijn hoofd. Ik wens de familie heel veel sterkte.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:11

Die beugels zijn het probleem niet, maar als zeer ervaren manege instructeur zeg ik wel, wat deden ze in die grote buitenbaan in februari, iedereen weet dat manegepaarden met dit zonnige weer zeer fris zijn en blij dat ze buiten mogen. Dat doe je de eerste paar keren altijd met de meest ervaren pubers in je les en niet met 9 jarige meisjes en zeker niet in een baan die zo enorm groot zijn. Daar zou ik eens over nadenken ipv over die veiligheidsbeugels.

Ik wil niemand schuld toe kennen, maar vind dit wel een geval wat zeker bespreekbaar gemaakt moet worden omdat veel maneges te beroerd zijn om ervaren instructeurs in te zetten omdat die duurder zijn en daarom staan er vaak 18 jarige meisjes zonder enig overwicht les te geven die totaal geen gevoel voor veiligheid hebben.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:13

R12312 schreef:
Die beugels zijn het probleem niet, maar als zeer ervaren manege instructeur zeg ik wel, wat deden ze in die grote buitenbaan in februari, iedereen weet dat manegepaarden met dit zonnige weer zeer fris zijn en blij dat ze buiten mogen. Dat doe je de eerste paar keren altijd met de meest ervaren pubers in je les en niet met 9 jarige meisjes en zeker niet in een baan die zo enorm groot zijn. Daar zou ik eens over nadenken ipv over die veiligheidsbeugels.

Ik wil niemand schuld toe kennen, maar vind dit wel een geval wat zeker bespreekbaar gemaakt moet worden omdat veel maneges te beroerd zijn om ervaren instructeurs in te zetten omdat die duurder zijn en daarom staan er vaak 18 jarige meisjes zonder enig overwicht les te geven die totaal geen gevoel voor veiligheid hebben.

Het was geen manegepaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:18

Brainless schreef:
geerke schreef:

Er wordt aangeleerd;

Ik zie deze manier ook bij ons op de manege gebeuren, ik vergeet het steeds te vragen aan de instructie, maar waarom leren ze je tegenwoordig zo af te stijgen?

Ik heb geleerd, nadrukkelijk geleerd zelfs, eerst beide voeten uit de beugel. Mocht het paard dan schrikken als je aan de zijkant hangt (bijvoorbeeld van je been naar de andere kant zwiepen) of mocht er wat gebeuren dan kan je in elk geval niet met je voet in de beugel blijven steken/ er doorheen schieten.

Vreselijk ongeluk wat mij alleen maar bevestigd dat ik mijn dochtertje en vriend op de juiste manier leer afstijgen. Eerst beide voeten uit de beugel, dan er af..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-16 01:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:19

Het was een eigen pony, van de nicht van het slachtoffer. Meisje mocht uitstappen. Werd vastgehouden.
Ga verder niet alle details hier in het openbaar neer zetten, vind ik niet respectvol naar de nabestaande etc.

Bij deze manege is de veiligheid trouwens enorm goed hoor.. Juist heel goed. Instructeurs zijn ook top en goed opgeleid. Maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje.. Pff, zo vreselijk. Blijf er maar aan denken! De overlijdings-advertentie liet weer de rillingen over mijn rug gaan! Bah.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:22

Celine_Famke schreef:
Het was een eigen pony, van de nicht van het slachtoffer. Meisje mocht uitstappen. Werd vastgehouden.
Ga verder niet alle details hier in het openbaar neer zetten, vind ik niet respectvol naar de nabestaande etc.

Bij deze manege is de veiligheid trouwens enorm goed hoor.. Juist heel goed. Instructeurs zijn ook top en goed opgeleid. Maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje.. Pff, zo vreselijk. Blijf er maar aan denken! De overlijdings-advertentie liet weer de rillingen over mijn rug gaan! Bah.

Gelukkig maar, een goede instructeur laat namelijk nooit een 9 jarig meisje in zo bak uitstappen, dat is duidelijk een particuliere zonder kennis actie. Jammer dat het deze gevolgen heeft.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:26

Gelukkig maar, een goede instructeur laat namelijk nooit een 9 jarig meisje in zo bak uitstappen, dat is duidelijk een particuliere zonder kennis actie. Jammer dat het deze gevolgen heeft.[/quote]

Nou nou zo kan ie wel weer