Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:52

gohya schreef:
Het gaat over "dé Paardenbeul " en die bestaat niet volgens Greve.
Maar volgens die andere artsen bestaat "dé Paardenbeul" wel.
Simpel.

Quote van het bericht op de site van de Watermolen:

"De dierenartsen op De Watermolen zijn van mening dat er wel degelijk paardenbeulen rondlopen."

Meerdere dus, niet eentje.

testebeest

Re: Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:57

Walgelijk heb de foto"s bekeken. Ik kan er echt met mijn pet niet bij waarom iemand dit doet of uberhaubt kan doen :'(

Inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:13

Hoe komt het toch dat er bijna alleen maar aannames te lezen zijn hier ? Nergens lees je wat er daadwerkelijk is gebeurd, wat de precieze toedracht is geweest. Paarden zijn onderling echt niet de meest vriendelijke dieren. Meerdere honden slaan niet aan, camera's geven geen beeld, eventueel gebruikte materialen worden niet gevonden, sporen worden niet vermeld, en uitkomsten van recherche onderzoek lees je hier niet. Merries staan niet alleen in een stal maar met andere etc.etc. Ondertussen zaait men met zijn allen wel een hoop onrust waardoor een hoop paardenliefhebbers slecht slapen en constant op hun hoede zijn. Door deze onrust is rationeel denken ver te zoeken helaas en wordt er niet meer objectief gekeken naar de berichtgeving.
Er zullen best mensen zijn die zo ziek zijn dat ze dieren mishandelen en verminken, maar voor mij geldt dat ik pas geloof dat er mensen bij betrokken zijn als er overduidelijk bewijs is.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:14

Ik heb voor Greve gewerkt en ik kan me voorstellen dat hij wat tegengeluid wil geven aan de massahysterie in de media, wat ik ook wel kan begrijpen.

Dat er geen beul bestaat ben ik het echter niet met hem eens. Over de merrie van DVB durf ik me niet uit te laten, maar ik heb twee merries van dichtbij gezien. Daar is heel grondig onderzocht hoe de verwondingen zijn ontstaan en er kon maar een conclusie worden getrokken. Daarbij werd overigens nog benadrukt dat er gevallen zijn waar getwijfeld wordt over de toedracht, en ook gevallen waar duidelijk was dat het dier zichzelf had verwond, maar dat werd in deze twee gevallen uitgesloten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:19

Suusje1986 schreef:
gohya schreef:
Het gaat over "dé Paardenbeul " en die bestaat niet volgens Greve.
Maar volgens die andere artsen bestaat "dé Paardenbeul" wel.
Simpel.

Quote van het bericht op de site van de Watermolen:

"De dierenartsen op De Watermolen zijn van mening dat er wel degelijk paardenbeulen rondlopen."

Meerdere dus, niet eentje.

Moet je wel even t hele stukje van de Watermolen plaatsen he en niet alleen dat ene zinnetje.
Hoe dan ook, zal niet de eerste keer zijn dat Greve een boute opmerking plaats en zal wrs ook niet de laatste zijn. Op zich boeit dat ook weinig, alleen kan me goed voorstellen dat het bij eigenaren wiens paard wel degelijk mishandeld is, in t verkeerde keelgat schiet. Dus in dat opzicht geen handige uitspraak die wrs daarom door zijn collegae afgezwakt is met de mededeling dat er wel een beul bestaat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:25

Inloopstal schreef:
Er zullen best mensen zijn die zo ziek zijn dat ze dieren mishandelen en verminken, maar voor mij geldt dat ik pas geloof dat er mensen bij betrokken zijn als er overduidelijk bewijs is.

Bewijs is er wel degelijk. Zoals al eerder aangegeven, afgesneden oren, uitgestoken ogen, andere verwijderde delen, een nog aanwezige stok (tak) in de vulva. Zeer schokkende foto die me nog steeds op t netvlies gebrand staat. allemaal letsel wat echt niet door een soortgenoot of ongeval teweeg gebracht is.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:39

Ik ken deze dierenarts verder niet, maar het lijkt me heel onverstandig om dat soort generaliserende uitspraken te doen als DA. Feitelijk zegt hij dat er geen dierenbeul is, en de merries het elkaar aan doen. Vervolgens proberen zijn collegas het te nuanceren, vermoedelijk omdat zij die uitspraken net zo onverstandig vonden. En terecht dat ze het nuanceren. Ze hadden beter de betreffende DA kunnen vragen z'n uitspraken te verduidelijken want nu is er nog steeds onzekerheid wat hij nou echt vindt.

Waarom is het onverstandig? Omdat de politie mogelijk gaat denken dat als zelfs dierenartsen denken dat merries het zichzelf aan doen, ze kennelijk ook geen onderzoek hoeven te doen. Die agenten weten er vast ook niet het fijne van, maar ja, die dierenarts zal het toch wel weten. Dat lijkt me het laatste wat je wilt bereiken.

Nu denk ik zelf dat merries inderdaad vaak zichzelf of elkaar verwonden, maar er zijn ook gevallen geweest waar dat erg onwaarschijnlijk is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:41

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:46

aslo schreef:
Foto van een veulen, let op schokkend. Deze verminking is toegeschreven aan een paardenbeul.

http://www.knack.be/medias/838/429167.jpg

Dit is duidelijk mensenhand. En gezien het helemaal niet strookt met de kenmerken van de paardenbeul ( merries, geslachtsdelen) is er nog altijd een vermoeden van afrekening binnen het milieu.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:48

aslo schreef:
Foto van een veulen, let op schokkend. Deze verminking is toegeschreven aan een paardenbeul.

http://www.knack.be/medias/838/429167.jpg

Ik zou ook geen manier kunnen bedenken hoe zoiets anders zou hebben moeten gebeuren!
Onder een scherpe tak doorgelopen en dan maar doorduwen ofzo.
Nu kunnen paarden in paniek wel erg rare dingen doen, kijk maar eens naar paarden die op hol slaan en door omheiningen heen lopen.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:54

Om nu te beweren dat de "paardenbeul" niet bestaat, vind ik ook een beetje kort door de bocht. Maar ik denk wel dat er veel gevallen onterecht worden verklaard door menselijk toedoen. Mijn pony is vorig jaar ook flink toegetakeld van achter, staat altijd buiten en een merrie... maar mensen die haar een beetje kennen, weten ook wel dat er geen mens aan kan komen (zelfs de da niet na dubbele sedatie en drie man om haar te bedwingen), ook al twijfelde ik ook voor een seconde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:00

Wat is er eigenlijk met het paard van DVB gebeurd?
Is het aangeboden voor Forensisch onderzoek?

Sinds een paar jaar is daar nl een speciaal team voor.
http://fdoz.nl/

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:17

Jannepauli schreef:
Als de stelling van Greve juist is, moet hij me eens uitleggen waarom het dan alleen merries zijn die dit overkomt.

Hengsten vechten aan de voorkant, merries aan de achterkant, draaien altijd elkaar de kont toe.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:18

gohya schreef:
En waarom zijn er merrie's sinds enkele jaren gewond aan hun vulva? Toeval?
Ook zijn er merrie's gesneden die alleen op stal stonden,waar geen enkel ander paard bij stond.
Ik geloof heus wel dat er gevallen bij zitten die door zelf verwonding zijn gekomen,maar de beul bestaat zeker wel.

Gebeurde 20 jaar geleden al, maar toen werd het gehecht ipv op social media geplaatst. Zoiets kwam niet in de krant. Zoals nu iedereen in de hele wereld een bewering op social media kan plaatsen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:20

R12312 schreef:
Gebeurde 20 jaar geleden al, maar toen werd het gehecht ipv op social media geplaatst. Zoiets kwam niet in de krant. Zoals nu iedereen in de hele wereld een bewering op social media kan plaatsen.

Bokt is inmiddels 15 jaar oud... Ik denk dat de golf van nieuwsberichten toch echt iets is van de laatste 2/3 jaar... Dát is op z'n minst typisch te noemen...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:35

Niet al te slimme opmerking van de betreffende dierenartsen. 8)7
Ik ben van mening dat merries dit elkaar echt niet aan doen. Zeker in het land als ze ruimte genoeg hebben om weg te te komen, raken ze elkaar met konten toedraaien nauwelijks, laat staan dat ze elkaar verwonden. Een beetje eigenaar of paardenhouder gaat geen merries bij elkaar zetten die elkaar het licht uit de ogen slaan.
Met een beetje gemak wordt zo'n merrie gesedeerd en laat ze zich prima opensnijden. Maar goed, ik ben natuurlijk maar een leek. ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:38

De beul van Twente was actief van 2000 tot 2004. Daarna was t een tijd rustig. Meen dat in 2012 weer meldingen kwamen. In 2013 zo een 40 meldingen in Limburg. Er is toen ook een beloning uitgeloofd van 10.000 euro. Sindsdien steeds weer nieuwe meldingen verspreidt over Nederland.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:40

Ontzettend dom (media-dom) en ook tactloos van Greve om zo'n generaliserende mening in het openbaar de spuien.
Een klap in het gezicht van diegenen die wel degelijk AANTOONBAAR (verwondingen, aangetroffen wildvreemde voorwerpen ter plekke, van buiten geforceerde stallen etc.) een onverlaat op bezoek hebben gehad met als gevolg een zwaar verwond of overleden paard.

Beetje mediatraining voor Greve zou niet weg zijn. Mening of niet, dit kun je met goed fatsoen niet maken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-02-16 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:42

Coloured schreef:
Niet al te slimme opmerking van de betreffende dierenartsen. 8)7
Ik ben van mening dat merries dit elkaar echt niet aan doen. Zeker in het land als ze ruimte genoeg hebben om weg te te komen, raken ze elkaar met konten toedraaien nauwelijks, laat staan dat ze elkaar verwonden. Een beetje eigenaar of paardenhouder gaat geen merries bij elkaar zetten die elkaar het licht uit de ogen slaan.
Met een beetje gemak wordt zo'n merrie gesedeerd en laat ze zich prima opensnijden. Maar goed, ik ben natuurlijk maar een leek. ;)

Dat dacht ik ook altijd. Totdat ik een merrie een andere merrie zag aanvallen. Flinke klappen! Terwijl ze al een behoorlijke tijd in die kudde stonden en enorm de ruimte hadden. Waardoor het misging...dat ene grassprietje dat ze beide graag wilden misschien???
Ene merrie had zulke klappen gehad dat haar vulva flink kapot was. GGeen mooi gezicht!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:48

terpentijn schreef:
Ontzettend dom (media-dom) en ook tactloos van Greve om zo'n generaliserende mening in het openbaar de spuien. ..

Wat dacht je van de media die er een tactloos en generaliserend artikel van maken?

Woorden als 'er is een kans dat...' of 'onwaarschijnlijk' worden dan net ff weggelaten....

Je weet natuurlijk pas zeker dat er sprake is van mishandeling als je een heterdaadje hebt. Bovendien kan ik me goed voorstellen dat een x percentage van de gevallen inderdaad akelige ongelukken zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:49

Prutsmuts: Ik denk dat het heus wel eens gebeurd dat merries elkaar verwonden. Zeker als ze bijvoorbeeld ijzers onder hebben. Maar daarnaast denk ik dat het merendeel van de verwondingen wel door mensenhand is toegebracht.

En wat terpentijn zegt: het zou je paard maar zijn waarbij aangetoond is dat er door een beul mishandeld is. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij er ook voorwerpen in de vagina zijn gestoken. Dat doen paarden toch echt niet bij elkaar. Of misschien zat er tijdens het trappen een boom tussen? Sorry hoor, kon het even niet laten.
Hoe miskend voel je je dan!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:52

Rocamor schreef:
aslo schreef:
Eh daar staat nog steeds dat Greve wel denkt dat de beul niet bestaat, alleen zijn collegae denken dat we t genuanceerder op moeten vatten omdat zij wel denken dat de beul bestaat. Althans dat begrijp ik er uit.

Wat ik eruit begrijp is dat de dierenartsen van de watermolen denken dat er wel een beul bestaat, maar dat niet alle verwondingen enkel en alleen door een beul veroorzaakt zijn. En dat een heleboel mensen dat nu wel denken. Verwonding --> beul.

Precies zo lees ik dat ook. En hij zegt nu eenmaal wat hij denkt :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:11

Coloured schreef:
Hoe miskend voel je je dan!

Is het niet het hele probleem in deze discussie?
Ik voel mij niet gekend
Ik heb het zelf nooit meegemaakt dus is het niet waar
Enz enz.

Daarom zijn discussies moeilijk omdat velen hun emotie niet aan de kant kunnen zetten en gewoon niet rationeel kunnen nadenken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:16

Wilawander schreef:
Precies zo lees ik dat ook. En hij zegt nu eenmaal wat hij denkt :j

En dan loop je de kans om op de vingers getikt te worden :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:37

Een zo bekende DA als Greve is toch wel "ëen beetje dom" op op deze manier zijn mening aan/via de media te ventileren, of het nou van nature een tactloze vent is of niet, hetgeen kan en mag, hij zou moeten weten, met zijn bekende status, dat dit soort dingen ën plein publique" een absoluut eigen leven gaat leiden. Als de media zijn uitspraken uit verband heeft getrokken, zou ik als ik hem was rectificatie van die betreffende media eisen of een nadere toelichting op zijn ongenuanceerde mening plaatsen.
Ik kan ook van alles iets van vinden, het is nog wat anders of je dat dan ook in het openbaar zégt. En ik ben ook zeer zeker voor openbaarheid van meningsuiting.

Maar sommige gedachten en meningen zijn gewoon niet zo handig naar de media toe.
Als dat mijn DA was, zou ik daar toch niet zo blij mee zijn.

Want dit geeft veel negatieve publiciteit, en gevoelens, zónder dat het ook maar iets oplost.

Dat "nou eenmaal zeggen wat je denkt" heeft al meerdere mensen en zaken schade berokkend. Dat is geen vrijbrief om maar over mensen en feiten heen te walsen omdat het je eigen mening betreft. Dat is nogal egotistical. Dan kun je wel al het denkbare of ondenkbare roepen dat in je hoofd opkomt.

Dat is op z'n zachtst gezegd niet zo slim.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-02-16 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt