Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:13

Je kan gewoon lid worden van de KNJV krijg je het blad ook gewoon nog in de brievenbus, ledenvergaderingen zijn niets raars, en kan je ook vooral gezellig bijkletsen.

Dus wordt vooral lekker lid, kan je de boel op stelten gaan zetten. Als ik jou een tip mag geven, zou ik me eens aanmelden bij de faunabeheereenheid van jouw provincie. Daar heb je als grondbezitter een stuk meer aan.

En verder heb ik niet zo'n zin om mezelf verder tegenover jou te verantwoorden. Doe jij jouw zegje hier en dan probeer ik mensen verder op weg te helpen :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:33

Snap het doel van een persoonlijke aanval op Ingeborg niet echt. Vind het eerlijk gezegd ook kinderachtig dat mensen leeftijd en minachtend gedrag erbij moeten halen om hun gelijk of hun mening te verduidelijken.

Jagers zonder wapenvergunning zijn punt 1 geen jagers en zijn zwaar illegaal bezig. Meld je dit bij de politie hebben zij een gigantisch probleem.

Jagers met wapenvergunning hebben een grote angst en dat is hun wapen afgepakt word. Op het moment dat iemand mondeling bedreigd word zijn dat redenen genoeg om iemands wapens direct in beslag te nemen tot er uitslag van het onderzoek is.

Ik heb persoonlijk avonds laat om 22.00 avonds ook 112 gebeld omdat tijdens het hardlopen over een fietspad de hagel om mijn oren vloog. Binnen vijf minuten stond er politie en die hebben de zaak goed uigezocht.

Mocht er geen geval van dreiging zijn maar wel van overlast probeer hier dan bewijsmateriaal van te krijgen en stuur dit op naar bijvoorbeeld de knjv en desnoods naar de politie.

Hoe meer aandacht er aan geschonken word des te beter.

damian23

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:01

Lid worden van een faunabeheereenheid heeft geen enkele zin. Deze worden gedomineerd door de jagers. Dierenwelzijnsorganisaties zouden volgens de nieuwe natuurwet inspraak mogen hebben op het faunabeheersplan maar deze hebben al laten weten hier totaal geen heil in te zien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:10

Overigens heeft de rechter tot twee keer aan toe hier in Noord-holland geoordeeld dat de gegevens van het faunabeheersplan, opgesteld door het door de jagers gedomineerde faunabeheereenheid onjuist zijn. De aantallen klopte niet, er was geen schade aangetoond en er was nietoaangetond dat er minimaal twee verjagende middelen waren ingezet.De ontheffingen om wilde eenden en hazen buiten het jachtseizoen te schieten zijn om die reden vernietigd.
Dus zoveel vertrouwen heb ik niet in in deze organisatie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:51

Varekaj schreef:
Een paar maanden terug waren ze aan het jagen in het bos verderop, in het pikkedonker. Hoe ze dat doen zonder elkaar af te knallen, geen flauw idee.

Dat mag niet. Niet tussen zonsondergang en zonsopgang, dan is het verboden. Dat waren dus geen jagers maar stropers. Die zijn er namelijk óók nog steeds!

Mijn ex heeft zijn jachtdiploma gehaald en dat was een dierenliefhebber en ook een wildliefhebber. Omdat ik op het platteland woon, ben ik omringd met buren die jager zijn. Die links naast ons, die rechts schuin tegenover ons, die daarnaast en die recht tegenover ons. Allemaal jagers. Allemaal mensen die mij nog eens wat geleerd hebben over de natuur en het wild, hoe het leeft, etc.
Momenteel wordt er hier in de buurt bijvoorbeeld nauwelijks geschoten op fazanten. `er zijn er te weinig´, zeggen ze. En dan laten ze ze liever lopen.

Ik weet dat er elk jaar tellingen gehouden worden. En daarop wordt het quotum weer afgestemd. Want uitroeien is het laatste wat ze willen. Ze schieten hier ook niet op alles wat ze tegen komen. Er is genoeg dat ze gewoon laten lopen.

Ik heb wel eens konijn gegeten en fazant. Heerlijk! En het enige vlees dat ik zonder schuldgevoel kan eten. Want zelfs biologisch varkensvlees bezorgt me nog schuldgevoelens als ik denk dat ook deze dieren stress hebben gehad van het in de vrachtwagen gejaagd worden en vervolgens er weer uit, en vervolgens het gedood worden zelf.

Ik denk dus een stuk genuanceerder over de jacht.
Laten degenen die een grote mond open zetten over de jacht maar eens goed nadenken over het leed dat ze zelf in stand houden wanneer ze vlees eten, dat ook nog eens voornamelijk uit de bioindustrie komt. En waar ze dus mede schuldig aan zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:18

Daarom eet ik dan ook helemaal geen vlees en dierlijke producten..
Ik blijf het vreselijk vinden om een dier voor de lol te doden, maakt me niet uit hoe dat dier geleefd heeft. Ik zou het ook vreselijk vinden om een jager als buurman te hebben, hoe vriendelijk diegene ook naar mensen is..
Ik wil hier ook graag wat meer fazanten zien, maar helaas zijn ze tot op het laatste koppeltje uitgemoord..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:14

Laten we nu vooral niet 1 van de weinige wel serieuse jagers hier in dit topic gaan aanvallen 8)7

Ingeborg ik ben blij dat jij en je vader op een nette manier met het jagen omgaan en ik denk dat iedereeen in dit topic graag zou zien dat alle jagers zich zo zouden gedragen.

Ik denk wel dat de meeste zouden willen dat de jagers onder elkaar eens de rotte appels eruit halen maar ik vrees eerlijk gezegd dat er meer rotte als gezonde appels zijn.
De jacht was vroeger iets van de elite, dat zie je ook bijvoorbeeld bij de rij en jachtverenigingen waar je niet zomaar lid van mag worden.
En het wordt tijd dat het geen bobo clubje meer is maar een serieuse flora en fauna beleid groep waar schieten onderschikt is en puur gebruikt wordt om een gebied zo natuurlijk mogelijk te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:14

Een persoonlijke aanval maken jullie er zelf van. Ik had het helemaal niet kleinerend bedoeld toen ik kind zei. Ze is toch een kind van haar vader, dat heeft niks met leeftijd te maken.
En van frustratie heb ik geen last hoor. Ik kan zelf beslissen over mijn grond dus hoef me niet gefrustreerd te voelen. Nu ze bij mij niet meer mogen jagen heb ik nergens meer last van.

( En ze is geen jager. Dus ook geen serieuze jager)

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:26

Anoniem schreef:
Een persoonlijke aanval maken jullie er zelf van. Ik had het helemaal niet kleinerend bedoeld toen ik kind zei. Ze is toch een kind van haar vader, dat heeft niks met leeftijd te maken.
En van frustratie heb ik geen last hoor. Ik kan zelf beslissen over mijn grond dus hoef me niet gefrustreerd te voelen. Nu ze bij mij niet meer mogen jagen heb ik nergens meer last van.

( En ze is geen jager. Dus ook geen serieuze jager)

Ik sta er hetzelfde in als jou Repelsteel,
en jagen is een hobby, dus dat doen ze voor de lol.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:35

En kennelijk zit het je heel erg dwars, want je kan er maar niet over op houden is het niet?

Ik ben serieus bezig in de jachtwereld. En hoe je het wil noemen moet je zelf weten, mar ik zet in me in voor meer transparantie en eerlijkheid. En als je daar niet mee om kan gaan, en me serieus op woorden moet gaan aanvallen, komen we geen stap verder. Dat is geheel jouw probleem.

Wat jij met jouw grond doet is compleet je eigen keuze! En fijn dat je geen last meer hebt.
Maar laat mij in je persoonlijke hetze er buiten vanaf nu. Als je niet eens snapt dat ik niets verdedig alleen informeer, en open uitnodigingen uitzet, vind ik dat getuigen dat jij mijn posts verkeerd interpreteert.

En nu weet ik wel dat je me niet serieus neemt. Bovendien is het niet onze "hobby" zou een mooi feest worden.

Alsnog iedereen bedankt voor de leuke PB's voor mij de bevestiging dat het toch wel degelijk nut heeft openheid van zaken te geven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:52

Als jullie er niet over ophouden dan geef ik daar wel een antwoord op inderdaad.
Ik heb het nergens over een hobby en ik heb ook nergens gezegd dat jij niet hier mag reageren.

Als je je serieus in wilt zetten dan is het handig om ook serieus een positie in de jachtwereld te bekleden. Ik hoop dat je je die snel weet te verschaffen en doorzet waar je hier verkondigd want misschien dat er dan muziek in jouw woorden zit.
Tot nu toe heb ik al.genoeg te maken gehad met mensen uit de jachtwereld die zichzelf een bepaalde positie hebben toegewezen en die alles heel mooi weten te brengen maar onderhand de misstanden ofwel zelf in stand houden dan wel door de vingers zien.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:56

Waarom worden jullie persoonlijk? Dat is toch nergens voor nodig? Persoonlijk vind ik het gebruiken van leeftijd geen sterk argument om een discussie te "winnen". Kom gewoon met goede argumenten.

Ik vind het fijn om van iemand die in het wereldje zit informatie te krijgen. Gevoelsmatig heb ik heel veel moeite om de 'jacht' als hobby te zien. Dieren doden kan in mijn ogen geen hobby zijn. Tevens vind ik het ook ontzettend jammer en zorgwekkend dat er zo veel negatieve verhalen/ervaringen zijn over de jacht. Hier moet echt iets aan worden gedaan. Zo een gebeurtenis als in de openingspost kan gewoonweg niet.

Indien jagen met respect gebeurt (voor de omgeving, de mensen, de natuur en de dieren) en met het juiste doel (de populatie in evenwicht houden) kan ik er wel mee leven dat er wordt gejaagd. Al zou ik het nooit als een "hobby" kunnen zien (ook niet bij anderen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:00

Hoe ziet men het jagen dan wel? Als noodzakelijk kwaad? Werk? Roeping? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:04

Ik heb deze hele discussie gelezen, maar ik wil toch repelsteel verdedigen, want ook ik zie werkelijk waar niets wat niet respectvol tegenover ingeborg is.
Want uiteindelijk ben je toch ook het kind van je vader? (volwassen of niet) die haar eigen vader verdedigt? Het is een vaststaand feit, niets meer en niets minder en heeft niets met leeftijd te maken.

Bovendien, hebben vele hier, andere ervaringen dan jij ingeborg, maar dat wil nog niet zeggen, dat zij jullie (jij en je vader) over diezelfde kam scheren? Dus hoef jij je niet persoonlijk aangesproken te voelen, door alle negatieve verhalen hier.

Want ook jij weet heel goed, dat er veel meer rotte appels tussen zitten, als dat er fris en fruitige rondlopen in het jagerswereldje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:07

Ingeborg is serieus in die zin dat ze met regelmaat meegaat op jacht, als voorjager. Ze is lid bij een vereniging als ik het goed begrijp, haar hond is getraind voor het aanbrengen van wild, ze kent de regels en gedraagt zich daar ook naar. Het is niet iemand die zomaar voor de lol een bruingroene outfit aan trekt en zegt "en nou gaan we es leuk konijnen knallen".

Ik heb ook niet zo'n hoge pet op van de jagers uit de streek, maar da's dan eerder omdat het gewoon onbeleefde pummels zijn. Maar daarvoor hoef je ze niet eens in jagerstenue tegen te komen. Die rijden je met hun dikke auto even goed de sloot in omdat ze denken dat de weg van hen alleen is :+

"het kind van je vader" is onrespectvol in die zin dat Ingeborg gewoon een naam heeft, en daar ook mee aangesproken mag worden. Dat is net alsof je zegt "dat wijf van je" tegen een man. Haar leeftijd heeft er niks mee te maken, en het is een zwak excuus om dan maar te gaan verklaren "je bent een kind omdat ik dubbel zo oud ben". Of mag zij haar dan oma noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:16

Ik had beter kunnen zeggen... Omdat een dochter hier haar vader verdedigd wil het nog niet zeggen dat alle jagers goed zijn.

Pfff wat een ophef over een heel normaal woord dat hier door een aantal mensen compleet uit zijn context wordt getrokken en alleen maar omdat ik mensen van haar leeftijd zie als een kind van haar ouders.
Dat daar zoveel pagina's aandacht aan wordt besteed zeg :')
Ik wou dat er zoveel aandacht uitging naar de misstanden.

Het punt dat ik ermee wilde maken is dat de generaliserende opmerking die ik ervoor kreeg net zoveel hout sneed als mijne. Niets dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-15 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:19

Ik zie dat werkelijk waar niet zo, maar dat zal dan wel streek gebonden zijn. Maar goed waar ik vandaan kom, zeggen wij ook rustig "Bar Wijf", als het een topvrouw betreft...

Ik ben het wel met je eens dat de verdediging van Repelsteel, wat het 2x zo oud zijn betreft, kant nog wal sloeg. Ik had haar dan ook rustig "Ouwe Taart" genoemd. :D

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat Ingeborg het niet allemaal zo persoonlijk moet nemen, want er waren ook anderen die fel tegen jagers zijn, zoals Terpetijn, die dan gelijk volgens sommigen, overtrokken reageert.
Ieder zijn ervaring en die blijken dus duidelijk niet allemaal even prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:23

Het hangt er van af hoe je iets zegt. Op dat punt missen we hier wel elkaars gezichtsuitdrukking en de toon waarop het gezegd wordt natuurlijk. Zoals het er stond kwam het over alsof je zo'n oud zuur mens hebt met een belerend vingertje dat iedereen die jonger is aankijkt als een stukje onopgevoed mens (beetje extreme omschrijving, maar voor de beeldvorming).

Edit: "ge zijt het kind van uw vader/moeder" wordt hier lokaal ook wel gebruikt om negatieve trekjes uit de familie mee aan te duiden, vb. vader zuipt zich elk weekend te pletter en zoon doet dat later ook.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:28

Ik denk ook wel dat (bijna) iedereen weet dat er rotte appels zitten tussen de jagers en dat er iets aan gedaan moet worden. Ook IngebOrg en andere mensen die pro de jacht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:30

Aangezien ikzelf een kind van dezelfde leeftijd heb wordt door mij het woord kind voor mensen van haar leeftijd nog wel eens gebruikt, en dus niet in negatieve zin. Ik kan het me voorstellen dat het wel beledigend is wanneer een mede twintiger tegen haar kind zou zeggen.
Vandaar dat ik vertelde dat ik 2x zo oud ben en zelf een kind van haar leeftijd heb. Niks kleinerends aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:33

Waarmee ik erg zet is dat ik vindt dat het jagen enkel hoort plaats te vinden op een afgezette terrein met meer dan genoeg ruimte er om heen en waarschuwing borden met pas op schiet gevaar. Net als bij leger oefen treinen. Want zijn toch vuur wapens waar die jagers meer rond lopen en ongelukje gebeurt zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:46

Maar jagers gaan toch ook niet rondlopen in een bos waar het druk is met dagjesmensen, wandelaars en dergelijke? En de mensen die net de rustige bossen opzoeken, die weten toch dat je deze tijd van het jaar best een opvallend hesje aan trekt? Of dat je beter weg blijft als je knallen hoort?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:50

Als ik hier kwam om mij of mijn vader te verdedigen wat dus absoluut niet het geval is, neem ik de nare ervaringen hier ook niet serieus.

En die neem ik oprecht wel serieus, al ga ik daar dieper op in doormiddel van een PB. Ik probeer nergens mijn vader of mezelf te verdedigen want dit is niet nodig, aangezien ik weet hoe wij te werk gaan. Ik benadruk alleen dat er ook nette mensen zijn die jagen, en niet de oude garde die op dit moment het grootste probleem vormen. Als in boers gedrag of onbeschoft zijn.

Als het me alleen maar puur om het verdedigen zou gaan, zou ik op geen enkel verhaal hier ingaan. Ik vind het serieus oprecht vervelend dat er zoveel nare ervaringen zijn, die helemaal niet horen notabene.

En ik vat niks persoonlijk op, het zal mij verder worst wezen (en dat bedoel ik serieus) wat jullie verder van mij denken of in dit geval mijn vader die zijn terrein beheerd.

Het enige wat ik hoop te bereiken is dat anti en pro wat dichter bij elkaar komen. En dit werkt niet door vooral niet naar elkaar te luisteren en met oogkleppen op te discussiëren, maar wel open te staan voor de verhalen. In mijn geval zijn dat jullie negatieve ervaringen, en ik probeer zelf uit te leggen dat het ook anders kan. Wellicht en zo sta ik erin, kunnen we elkaar op die manier een dienst bewijzen.

En als mijn woorden voor jouw als mooie muziek klinken Repelsteel, wat ik überhaupt al knap vind aangezien jij daar helemaal niet over kunt oordelen, daar kan ik niets aan doen. Mijn vader heeft op dit moment een goede positie binnen verschillende organisaties, en hier maken wij ook gebruik van. Zodra ik mijn akte heb gehaald wil ik graag kijken of ik meer kan bijdragen. Maar een zwaluw maakt nog geen zomer en het is tijd daar er verjonging in bepaalde organisaties optreed. Ik weet wel dat we al veel voor elkaar hebben gekregen. En of je het gelooft of niet, dat zal mij verder iets wezen. Jammer dat je mij berichten pas serieus gaat nemen als ik wel ergens een hoge positie bekleed mede door jouw nare ervaringen met jagers, die ik ook oprecht jammer vind. Want waarin ik mee bezig ben worden zowel ik als mijn vader intern gewoon erg serieus genomen. Er is onlangs een vergadering geweest met mensen uit een omgeving die meer openheid wilde en informatie. En dat is de eerste stap naar succes. Communicatie. En in mijn ogen maakt het geen drol uit of je daar een officiële positie voor hebt of niet. Als je er maar bij betrokken bent en het intern aan kunt kaarten.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:03

Ik wil er natuurlijk nog wel even aan toevoegen dat dit soort dingen waarin mensen vaak vastgeroest zijn in hun gewoontes, en dan bedoel ik hier voornamelijk het stereotype ik heb veel geld dus ik jaag type. Niet zomaar de wereld uit is, er zal heel veel moeten veranderen. En dat zal tijd kosten, ten opzichte van tien jaar geleden zijn we daar al een eind mee opgeschoten. Alleen dat is nu moeilijker te geloven aangezien nieuws veel sneller verspreid en het het lijkt alsof het allemaal veel negatiever is.

Het aantal jagers stijgt nog steeds met een akte, en er wordt nu geprobeerd een nieuwe "groene brigade" te vormen. Juist die takt die alleen jagers en stropers controleerd. Deze zijn komen te vervallen en heeft de landelijke politie overgenomen. Nou de meeste weten wel wat voor succes dat is. Mensen die totaal geen enkele faunawet kennen moeten dan maar in gaan grijpen. Weten niet eens hoe officiële papieren eruit zien.

Het is een lange weg, en het zal heus niet zomaar opgelost zijn. Natuurlijk zijn ook de onbeschofte luitjes vriendelijk tegen mij, ik "hoor er tenslotte bij" daarom is het ook daardoor makkelijker om dingen te veranderen of mensen erop aan te spreken. Maar ik vind het fijn dat we steeds meer medestanders krijgen vooral in de vorm van jagers. Het is bij een groot deel al duidelijk dat er iets moet veranderen, en nu de probleemgevallen nog meekrijgen of uitsluiten. Nogmaals daar moet nog veel voor gebeuren, en het zou al fijn zijn als we eind volgend jaar eventueel weer een "groene brigade" hebben. Die goed gerichte controles uit kunnen voeren. En erop toe zien dat alles volgens de regels verloopt, en ook meteen komen bij een melding.

Kimren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:04

Over smaak valt niet te twisten maar wat is er zo leuk aan om dieren dood te schieten?? %)