Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wendy schreef:Is dat zo? Ik heb toevallig vanmiddag even snel zitten zoeken, maar ik kan totaal geen omzetcijfers vinden van producenten van homeopathische middelen
Citaat:Mijn indruk is eigenlijk dat er in de homeopathie minstens zoveel omgaat als in het reguliere.
Shadow0 schreef:Wendy schreef:Is dat zo? Ik heb toevallig vanmiddag even snel zitten zoeken, maar ik kan totaal geen omzetcijfers vinden van producenten van homeopathische middelen
Dat valt toch wel mee? Even googlen en ik kom bv op een omzetcijfer van 35 miljoen voor Biohorma (bedrijf achter Dr. Vogel) in Nederland en Belgie.
Dat lijkt veel - ook daar speelt commercie mee, maar
1. dat gaat dus voor het overgrote deel niet om middelen die worden voorgeschreven maar gewoon vrij verkrijgbare middelen die helemaal niets te maken hebben met artsen
2. het zijn niet uitsluitend homeopatische middelen maar ook veel fytotherapeutische.
(En, puur voor het perspectief, een grote farmaceut GlaxoSmithKline heeft de afgelopen jaren alleen al elk jaar boetebedragen moeten betalen die 10 tot 100x zo hoog zijn, wegens fraude, omkoping, vervuilende medicijnen. https://nl.wikipedia.org/wiki/GlaxoSmithKline
GSK heeft een wereldwijde omzet van 31 miljard.)
Citaat:Mijn indruk is eigenlijk dat er in de homeopathie minstens zoveel omgaat als in het reguliere.
jato schreef:Over dat Pek-rapport van Safina, daar heb ik al op gereageerd.
Ik zet dit er tegenover.
Dit rapport:
SCIENTIFIC FRAMEWORK OF HOMEOPATHY
Evidence Based Homeopathy 2013
Revised edition after 67th LMHI Congress, September 2012 (Nara, Japan)
Daarin vind je een verslag over dit onderwerp
In:
Chapter IV
meta analyses - systematic reviews
Halverwege ongeveer zie je dit hoofdstukje:
New method for future systematic reviews of homeopathic publication (2012)
Daarin gaat het over dit Zwitserse onderzoek.
Het is al een tijdje geleden dat ik dat heb doorgelezen, net als het boek zelf.
Het kost me nu ook teveel tijd om dat weer helemaal uit te pluizen.
Maar wie dat wel wil doen, hierbij de link:
http://homeopathyeurope.org/wp-content/ ... y-2013.pdf
pien_2010 schreef:Het gaat om onderstaand stukje Safina waarin staat (even snel vertaald uit de losse pols) dat er nogal wat wetenschappelijke studies zijn waarin bewezen is dat het positieve effectvan de homeopathie groter is dan enkel het placebo effect. NOgal wat gecontroleerde studies zouden aantonen dat er nogal een duidelijk en aantoonbaar verschil is tussen homeopathie en placebo en dat rechtvaardigt verder onderzoek.
Zie hier de Engelse tekst Hoofdstuk IV:
The conclusion of most comprehensive systematic
reviews has been that homeopathy has a positive and
specific effect greater than placebo alone. Several randomized
and controlled studies (RCT) showed a statistical
significance difference between homeopathy and
placebo. More research is justified.
Wendy schreef:En die boetebedragen doen terzake, want?
Citaat:Van de sector: weinig. Ik baseer het puur om wat ik om me heen zie: een paar korrels voor dit, een paar druppels voor dat... veel gebruik van homeopathische middelen (vaak zelfzorg).
safina schreef:Ja, dat is de conclusie die de reviewers van dat artikel veel te voorbarig en optimistisch vonden, toch?
safina schreef:Begrijp bij god niet waar je heen wilt of wat je me duidelijk wilt maken met die link. Misschien dat je dat even kort hier kunt samenvatten? Dat maakt de discussie wel zo volgbaar.
safina schreef:Of dat zo is dat weet ik niet want ik heb niet al die artikelen gelezen hier geplaatst. Dat heb ik wel ergens langs zien komen, wat jij zegt, maar of dat dus op dit artikel sloeg weet ik niet.Ja, dat is de conclusie die de reviewers van dat artikel veel te voorbarig en optimistisch vonden, toch?
jato schreef:Ik doe even uit mijn hoofd, en wat ik net snel even gelezen heb bij de anti's:
Commissie accepteerde de conclusie niet.
Reden:
NIET dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd.
Maar:
1. Omdat de onderzoekers volgens hen vooringenomen zijn.
2. Omdat homeopathie sowieso niet plausibel is, gewoon niet kan vanwege de verdunningen.
Dit is heel bekend hoor, dit zijn altijd de "argumenten".
Het rare is wel
1. Waarom ze dan deze onderzoekers het onderzoek hebben laten uitvoeren.
2. Ze hebben van tevoren waarschijnlijk gedacht dat het onderzoek heel slecht zou uitpakken.
Want: Van tevoren is gezegd dat de uitkomsten van dit onderzoek zou worden besloten of homeopathie erkenning zou krijgen.
Daar hielden ze zich dus niet aan toen het positief uitviel.
jato schreef:En verder wil ik dit onderwerp met jou graag afsluiten. Dat wordt een welles-nietes spelletje, en ik zal jou lekker even ergens op pakken (paarden). Ik vind dat niet vruchtbaar.
Tot nu toe verliep deze discussie constructief, en dat wil ik graag zo houden.
Jij jouw mening, ik de mijne.
Citaat:Alle onderzoeksgegevens zijn openbaar, iedereen kan ze inzien. Ik heb het boek er nog even bijgepakt. De auteurs/onderzoekers verantwoorden zich voor iedere stap die ze hebben gedaan. Waarom het ene onderzoek wel en het andere niet. Waarom het ene onderzoek meer gewicht zou moeten krijgen dan het andere, enz
Ook discussie, over type onderzoek, zoals RCT enz.
Zeer transparant, kan Big Pharma nog een puntje aan zuigen.
iedereen kan het lezen en zich er een oordeel over vormen.
Dat moeten belangstellenden dan maar doen.
safina schreef:Omdat je eergisteren een account hebt aangemaakt en daarmee uitsluitend in dit nieuwstopic reageert, was ik uiteraard erg nieuwsgierig wat je motieven zijn om hier te komen discussiëren.
pien_2010 schreef:Dit is een vraag die totaal niet relevant is voor dit topic. Het gebeurt namelijk heel erg vaak dat mensen al jaren meelezen op Bokt zonder een account aan te maken en opeens geprikkeld zijn om wel mee te gaan discussiëren als het onderwerp ze aan het hart ligt of als ze er veel van af weten zoals Jato hier heeft laten zien. Alle speculaties daaromtrent voegt niets toe. Niemand hoeft zich op Bokt te verantwoorden waarom iemand aanwezig is of waarop op welk moment etc.
Citaat:om wetenschappelijke onderbouwingen c.q. rapporten te kunnen lezen waaruit bewezen acht de enorme schade die homeopathie aanbrengt bij patiënten
jato schreef:Mensen die homeopathie gebruiken hoeven zich niet te verantwoorden. Het is eerder andersom. Antibiotica had beperkt moeten blijven voor die gevallen waar echt geen andere oplossing is. Nu is er een ramp ontstaan. Die had voorkomen kunnen worden.
Homeopaten wereldwijd hebben regelmatig aangekaart: wij kunnen een grote bijdrage leveren om dit probleem op te lossen. Alleen in de dierhouderij wordt er tegenwoordig wel naar geluisterd (economisch belang), maar in de humane geneeskunde wordt het genegeerd, wordt nog steeds antibiotica voorgeschreven waar homeopathie ook prima zou helpen.
BMHP schreef:Ik heb de zaak van Silvia Millicam genoemd, iets wat later (juridisch) vooral Jomanda is aangerekend.
zaken zoals medicijnvergiftiging zijn gelukkig (mij) niet bekend.
Verder denk ik dat je rapporten kan vinden waarin geldstromen en aantallen patienten/beoefenaars kan vinden, maar of dat schade is?
Dan komen we toch weer heel dicht bij de titel van dit Topic de petitie.
Ik vind bevoegdheden belangrijk evenals duidelijkheid naast kunde en eerlijkheid.