Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:40

Ik snap vooral niet hoe een dierenarts kan zeggen dat er helemaal niks aan de hand is.. Als dat beestje binnen een jaar een paar honderd kilo afvalt dan snapt iedereen toch dat er iets heel erg mis is? Eerst wordt het vet opgegeten, dan de spieren, en dat stopt niet zomaar..
Ik zie een bodempje muesli in het filmpje.. maar dat paard heeft gewoon meerdere volle emmers goede slobber nodig op een dag..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:55

Pony zal best héél goed verzorgd worden,daar twijfel ik geen seconde aan,maar ze krijgt gewoon niet het juiste voer en de juiste hoeveelheid.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:01

8nnemiek schreef:
Ik zie een bodempje muesli in het filmpje.. maar dat paard heeft gewoon meerdere volle emmers goede slobber nodig op een dag..

Maar dat is niet wat ze hebben laten zien. Misschien zat de emmer eerst wel vol, maar is de emmer pas gefilmd toen er nog maar een bodempje inzat :) En wie weet krijgt het beestje wel slobber maar ook dat hebben ze niet laten zien.

Ik heb een uitgesproken mening over dit verhaal, maar het heeft geen zin om dat te delen. Iedereen doet wat hij/zij denkt dat goed is voor zijn/haar dier. Al wens ik sommige mensen wel wat meer wijsheid toe....

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:04

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:14

Judass schreef:
Maar wat als dat niet genoeg is? Kennelijk krijgt dit paard veel liefde en goede zorg. Toch ziet ie er zo uit, vel over been. Wanneer is het dan een keer genoeg? Hier had naar mijn mening al veel eerder de stekker uit getrokken moeten worden..
Maar nee, als ie maar ouder wordt, daar lijkt het om te gaan. Maar de manier waarop..

Helemaal mee eens!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:21

hebben alle mensen die ervan uitgaan dat er dus het verkeerde voer of dus niet genoeg gevoerd wordt inmiddels contact met de man opgenomen?

want zoals hij zelf meerdere malen aangeeft.. vraag het dan gewoon.

krijg hier echt het gevoel dat mensen het veel leuker vinden om te speculeren en vooroordelen te hebben omdat dit een wat oudere man betreft (de pony is overigens van zijn dochter), dan werkelijk iets voor de pony te gaan doen..

nu hebben jullie de kans om een pony te 'redden' met andere methoden en voer.. maar dan blijft men nog steeds liever veroordelen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-08-15 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:22

anneliesdj schreef:
Oef zeg, het is dat ze nog zo helder uit de ogen kijkt maar anders zou ik echt bang zijn dat ze ter plekke om zou vallen.
Maar ik zie op het filmpje muesli en ze lijkt ermee te knoeien, als ik deze mensen een tip mag geven; voer haar eens 3x daags geweekte bietenpulp met een halve schep maismeel. Daar móét ze dikker van worden. En als haar tanden recent niet bekeken zijn zou ik dat eerst doen, bij een paard op deze leeftijd moet dat minimaal eens per jaar.

In theorie is het allemaal makkelijk. Zelfde advies gegeven voor een 12 jarige Friese merrie die om onverklaarbare redenen ineens dun werd. Meerdere onderzoeken wezen geen oorzaak aan.
En van bovenstaand advies kwam ze niet aan.

Als theorie en praktijk nu één op een gelijk waren... maar daarin moet ik jullie toch echt teleur stellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:14

elenaMM77 schreef:
hebben alle mensen die ervan uitgaan dat er dus het verkeerde voer of dus niet genoeg gevoerd wordt inmiddels contact met de man opgenomen?

want zoals hij zelf meerdere malen aangeeft.. vraag het dan gewoon.

Ik zou best een mail willen sturen, maar ik zie helaas nergens contactgegevens of een mailadres voorbij komen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:17

Hij staat gewoon in het telefoonboek en op telefoonboek.nl: J. Faber, Grijpskerk. Adres klopt ook nog met het artikel. Dus wat let je?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:22

Janine1990 schreef:
anneliesdj schreef:
Oef zeg, het is dat ze nog zo helder uit de ogen kijkt maar anders zou ik echt bang zijn dat ze ter plekke om zou vallen.
Maar ik zie op het filmpje muesli en ze lijkt ermee te knoeien, als ik deze mensen een tip mag geven; voer haar eens 3x daags geweekte bietenpulp met een halve schep maismeel. Daar móét ze dikker van worden. En als haar tanden recent niet bekeken zijn zou ik dat eerst doen, bij een paard op deze leeftijd moet dat minimaal eens per jaar.

In theorie is het allemaal makkelijk. Zelfde advies gegeven voor een 12 jarige Friese merrie die om onverklaarbare redenen ineens dun werd. Meerdere onderzoeken wezen geen oorzaak aan.
En van bovenstaand advies kwam ze niet aan.

Als theorie en praktijk nu één op een gelijk waren... maar daarin moet ik jullie toch echt teleur stellen.

Uiteraard, ik ben me daar terdege van bewust dat theorie en praktijk niet overeen komen.
En nee dit zal niet voor elk paard werken, soms is meer nodig.
En soms is de oplossing eigenlijk heel simpel en zit je moeilijk te doen om niets.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:52

Ja, jij niet? Artikel RTV Noord, laatste regel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:41

Oh jee nu gaat die beste man 100+ voedingsadviezen via Bokt krijgen... :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:52

Ik ben heel benieuwd hoeveel van die stuurlui hier het lef hebben om die man echt te bellen :') Ik gok weinig....

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:53

Beetje het probleem van deze tijd, men mag niet gewoon oud worden, maar moet mooi oud worden... dus rimpelloos,vief en zeker niet te mager! Voor alle voedingsexperts alhier: doen jullie ook zo als jullie in een bejaarden/verplegingshuis komen? Gaan jullie dan ook zo betweterig doen naar de dienstdoende arts? "Goh, meneer de dokter, dat oude mannetje daar in die hoek, die is echt veuls te mager hoor! Mijn opa is ook oud, maar die is toch echt niet zo mager hoor!"
Oud worden betekent helaas ook dat het lichaam op raakt en ja daar hoort mager worden ook vaak bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:54

Allemachtig dames! worden jullie dan straks ook boos als de beste man niet gelijk doet wat jullie "adviseren"?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:03

Nee, ik bel niet. En nee, ik zou niet boos worden als hij niet doet wat ik adviseer. Hij vraagt namelijk niet om advies en advies geven, zelfs gevraagd, betekent ook niet dat het aangenomen moet worden. Ik denk dat de kans groot is dat de voeding beter kan, dat uit ik hier. Ik probeer dat ook zo te doen dat andere mensen, met magere oude paarden, daar misschien nog tips uit op kunnen doen.
Ik denk dat een hoop mensen in bejaardetehuizen ook onnodig mager zijn, dat daar ook mensen zijn die nog door moeten maar dat eigenlijk niet meer willen. Voor dieren kunnen wij daar een beslissing in nemen, bij mensen ligt dat veel lastiger, door anderen niet te doen (gelukkig) maar ook voor een eigen besluit is dat uiterst lastig (helaas).

Wat bij ouder worden hoort, is dat het spijsverteringsstelsel anders gaat werken. Dat de behoefte van eiwitten omhoog gaat, dat het algemeen calorieverbruik naar beneden gaat, dat het lastiger is om spieren te behouden. Maar bij dier en mens is het vaak toch een geval van niet passende voeding. Dan kunnen ze wel braaf de benodigde hoeveelheid kcal krijgen, maar als het niet passend is, geeft dat toch niet het gewenste effect.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:55

Bij mensen is er veel meer kennis wat betreft voeding. Voor mensen heb je van die nutridrink drankjes.
En ook bij (zieke) mensen zie je bij een graatmager persoon altijd een dikke buik als ze voldoende hebben gegeten. Bij paarden hoor je dat ook te zien.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:09

Janine1990 schreef:
Als het in jullie optiek dan toch een oud boertje is, waarom zetten jullie (ongetwijfeld goed bedoelde) adviezen dan nog op Bokt? Hij leest het toch niet :')

Iedereen wilt hier laten zien dat zij de échte paardenvoedingsgoeroes zijn :j

Boer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:31

Graag wil ik even reageren op de reacties en vragen. Ik ken Lady heel goed.
De tandarts komt 3 keer per jaar!!! Geen haken op de kiezen!!
Krijgt medicijnen voor cushing!!!
Krijgt een kilo bietenpulp per dag
Krijgt 4 kilo slobber pavo 18+ is speciaal geschikt voor paarden met cushing!!!!
In de zomer een vliegendeken, en in de winter een lekker warme stal en een deken!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:36

Boer123 schreef:
Krijgt 4 kilo slobber pavo 18+ is speciaal geschikt voor paarden met cushing!!!!
In de zomer een vliegendeken, en in de winter een lekker warme stal en een deken!!

*\o/*
Jij bent de eigenaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:50

Boer123 schreef:

Goedzo! *\o/*

Belachelijke reacties allemaal hier. Omdat de pony vel over been is moet ze maar afgemaakt worden? Ze ziet er eng uit dus hup maar een spuit er in?
Hmm, ik vind friezen ook niet mooi. En bonte paarden ook niet. Ook allemaal maar afmaken dan, want ieuw, lelijk hoor...
En laten we gelijk alle oude magere mensen dan ook afmaken, want ja daar mankeert ook wat mee, ze zijn niet voor niets zo mager. Ruimt zo lekker op!!

Kortzichtig gedrag hier, bah.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:54

Nou dat vind ik anders ook behoorlijk kortzichtig en belachelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:08

anneliesdj schreef:
Nou dat vind ik anders ook behoorlijk kortzichtig en belachelijk :')

Precies dit ja, net zo kortzichtig als dat jullie vinden dat die pony afgemaakt moet worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:10

Heeft iemand dat gezegd dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:12

anneliesdj schreef:
Heeft iemand dat gezegd dan?

Uhh, ja? Meerdere personen. Misschien niet letterlijk, maar wel dingen in de trand van.