Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:44

De groom gaf het apparaat aan de ruiter, zo lees ik het. Alsnog lastig als een paard aan het steigeren is, maar plausibel.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:46

mylittlejoy schreef:
De groom gaf het apparaat aan de ruiter, zo lees ik het. Alsnog lastig als een paard aan het steigeren is, maar plausibel.

Dat kan ook inderdaad :j Maar hoe dan ook plausibel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:46

Tillie20 schreef:
Even de definitie van slavernij:
'Slavernij is een toestand waarin een mens eigendom is van een ander of als zodanig wordt behandeld.'

Vervang mens door dier, en je hebt je conclusie. Dieren worden niet alleen als eigendom behandeld, ze zíjn een eigendom.

Dieren zijn dan ook geen mensen. Geen hond wordt blij van alleen maar vrije keuze, hun sociale systeem is daar niet op gebouwd. Een hond wil juist dat er een "baas" is, die zit niet te wachten op een democratie, wel op een leider die rekening houdt met hem.

Bij paarden geld er ook geen democratie, ook die worden doodongelukkig daarvan meestal. Die willen graag duidelijkheid en leiderschap, waarbij je leiderschap niet moet verwarren met een bullebak zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:49

Bowen schreef:
Tillie20 schreef:
Even de definitie van slavernij:
'Slavernij is een toestand waarin een mens eigendom is van een ander of als zodanig wordt behandeld.'

Vervang mens door dier, en je hebt je conclusie. Dieren worden niet alleen als eigendom behandeld, ze zíjn een eigendom.

Dieren zijn dan ook geen mensen. Geen hond wordt blij van alleen maar vrije keuze, hun sociale systeem is daar niet op gebouwd. Een hond wil juist dat er een "baas" is, die zit niet te wachten op een democratie, wel op een leider die rekening houdt met hem.

Bij paarden geld er ook geen democratie, ook die worden doodongelukkig daarvan meestal. Die willen graag duidelijkheid en leiderschap, waarbij je leiderschap niet moet verwarren met een bullebak zijn.

Maar betekend dat dan dat wij als mens dan als baas moeten optreden? Ik geloof dat deze dieren dat prima zelf konden oplossen voordat wij ons ermee kwamen bemoeien. Dieren zijn geen mensen nee, maar mensen zijn net zo goed dieren. Dus wat wil je precies bereiken met die uitspraak? (:

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:51

Tillie20 schreef:
Bowen schreef:

Maar betekend dat dan dat wij als mens dan als baas moeten optreden? Ik geloof dat deze dieren dat prima zelf konden oplossen voordat wij ons ermee kwamen bemoeien. Dieren zijn geen mensen nee, maar mensen zijn net zo goed dieren. Dus wat wil je precies bereiken met die uitspraak? (:

Waarom niet? Het levert een mooie samenwerking op en een heerlijke connectie tussen mens en dier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:54

geerke schreef:
Daks schreef:
Ach peta gaat zich er nu ook mee bemoeien
http://www.horses.nl/ondernemen/juridis ... te-klagen/

nou klaag dan een groot percentage van alle ruiters maar aan....er zitten er zat op een kreupel paard :+

En ik durf de straat niet meer over als mijn paard ineens nerveus word van de Alpaca's op de hoek...gelijk PETA aan je broek }:0

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:55

Of die zo heerlijk is is vaak te betwijfelen. Bovendien noem je net de dieren waar wij nog redelijk humaan mee omgaan. Er zijn gevallen die hier opgenoemd worden waarbij ik het geweldig vind dat mensen zo naar hun dier luisteren. En mochten deze dieren dus hypothetisch in het 'wild' leven dan hebben ze dus een vrije keuze om met ons als mens om te gaan. Mochten ze het werk dus zo fijn vinden en die band die erbij komt kijken, dan zullen ze dus vrijwillig bij je blijven. Imo zal daar dus niks in veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:05

Tillie20 schreef:
mylittlejoy schreef:

Dat kan ook inderdaad :j Maar hoe dan ook plausibel.

Ik zie dat h et er krom staat, maar klopt, de groom gaf het apparaat aan de ruiter.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:15

Heb niet alles gelezen - maar toch een paar dingen waar ik op zou willen reageren. Ik denk dat het fijn is om met z'n allen te beseffen dat we paarden houden voor onze eigen lol. Paardvriendelijk wil zeggen dat we er niet op moeten willen rijden en er eigenlijk niks mee moeten doen.

Rollkur / LDR is niets meer dan spieren stretchen. Zelf wel eens gesport? Wanneer je intensief sport, komen hier bij de warming up en/of cooling down ook vaak stretch oefeningen bij kijken. Die maken de spieren sterker en flexibeler. Hoe dan ook gaat je stress en je "pijn" hierdoor omhoog - je vraag je spieren iets wat ze niet kunnen. En inderdaad, een paard kan hier niet voor kiezen. Maar op het moment dat z'n baas ervoor kiest om (top) sport te beoefenen, vind ik het verplicht aan het paard ervoor te zorgen dat de spieren correct ontwikkeld worden. Overigens niet om LDR te verdedigen, maar wel te verklaren is dat het nogal wiedes is dat uit de onderzoeken komt dat tijdens het leveren van lichamelijke prestatie stress omhoog gaat.

Vrije keuze? Een paard is een gewoontedier, welke went aan een bepaalde routine of omstandigheden. Vandaar dat ze ook van slag raken op het moment dat die omstandigheden veranderen. Ze hebben imho veel meer baat bij duidelijkheid. Heel natuurlijk, kijk maar is in een kudde paarden. Die zijn nog veel onaardiger tegen elkaar en trappen gerust een ander paard in elkaar om duidelijk te maken welke plek het andere paard heeft in de kudde.

Eeuwig zonde, deze discussie weer. Conclusies trekken uit speculatie en alles beter weten. Overal zijn inderdaad rotte appels, alleen is het in de dressuur veel zichtbaarder omdat hier nou eenmaal veel meer aandacht an wordt besteed en veel meer publiek bij komt kijken, en dit een moeilijke discipline is op hoog niveau die veel training vergt. Ik denk dat het welzijn wel beter kan, maar ik denk dat hiervoor een belangrijke rol ligt bij de FEI en de jurering. Op het moment dat paarden vol spanning met veel expressie blijven scoren, blijft dit het fokdoel en hetgeen wat we te zien krijgen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:17

Tillie20 schreef:
Of die zo heerlijk is is vaak te betwijfelen. Bovendien noem je net de dieren waar wij nog redelijk humaan mee omgaan. Er zijn gevallen die hier opgenoemd worden waarbij ik het geweldig vind dat mensen zo naar hun dier luisteren. En mochten deze dieren dus hypothetisch in het 'wild' leven dan hebben ze dus een vrije keuze om met ons als mens om te gaan. Mochten ze het werk dus zo fijn vinden en die band die erbij komt kijken, dan zullen ze dus vrijwillig bij je blijven. Imo zal daar dus niks in veranderen.

Die kan heerlijk zijn. En ik denk toch wel dat verreweg de meeste mensen met paarden daar wel naar streven, het ook heel aardig lukt. Dat ondanks de misstanden die er echt ook wel zijn.

En welk het wild, waar hebben we dat hier? Die van mij staan 24/7 in een kudde, hebben gewoon lekker de ruimte, maar zijn wel veilig in deze verder drukke mensenwereld.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:20

tmr001 schreef:
Heb niet alles gelezen - maar toch een paar dingen waar ik op zou willen reageren. Ik denk dat het fijn is om met z'n allen te beseffen dat we paarden houden voor onze eigen lol. Paardvriendelijk wil zeggen dat we er niet op moeten willen rijden en er eigenlijk niks mee moeten doen.

Rollkur / LDR is niets meer dan spieren stretchen. Zelf wel eens gesport? Wanneer je intensief sport, komen hier bij de warming up en/of cooling down ook vaak stretch oefeningen bij kijken. Die maken de spieren sterker en flexibeler. Hoe dan ook gaat je stress en je "pijn" hierdoor omhoog - je vraag je spieren iets wat ze niet kunnen. En inderdaad, een paard kan hier niet voor kiezen. Maar op het moment dat z'n baas ervoor kiest om (top) sport te beoefenen, vind ik het verplicht aan het paard ervoor te zorgen dat de spieren correct ontwikkeld worden. Overigens niet om LDR te verdedigen, maar wel te verklaren is dat het nogal wiedes is dat uit de onderzoeken komt dat tijdens het leveren van lichamelijke prestatie stress omhoog gaat.

Vrije keuze? Een paard is een gewoontedier, welke went aan een bepaalde routine of omstandigheden. Vandaar dat ze ook van slag raken op het moment dat die omstandigheden veranderen. Ze hebben imho veel meer baat bij duidelijkheid. Heel natuurlijk, kijk maar is in een kudde paarden. Die zijn nog veel onaardiger tegen elkaar en trappen gerust een ander paard in elkaar om duidelijk te maken welke plek het andere paard heeft in de kudde.

Eeuwig zonde, deze discussie weer. Conclusies trekken uit speculatie en alles beter weten. Overal zijn inderdaad rotte appels, alleen is het in de dressuur veel zichtbaarder omdat hier nou eenmaal veel meer aandacht an wordt besteed en veel meer publiek bij komt kijken, en dit een moeilijke discipline is op hoog niveau die veel training vergt. Ik denk dat het welzijn wel beter kan, maar ik denk dat hiervoor een belangrijke rol ligt bij de FEI en de jurering. Op het moment dat paarden vol spanning met veel expressie blijven scoren, blijft dit het fokdoel en hetgeen wat we te zien krijgen.

Dat laatste ben ik het mee eens, maar als ik kijk naar hoe dit in de hondenshow wereld gaat, gaat er dus niks veranderen. Er bestaat een soort 'mode' in de ring, wat op een gegeven moment als normaal en gewenst gezien gaat worden, terwijl dit oorspronkelijk helemaal niet zo was. Maar zo lang juryleden en publiek hier gewoon in meegaan, blijft het zo. Er moet dan echt een externe partij bij komen die er verandering in gaat brengen, zoals bijv. een overheid. Maar zelfs dan gaan dingen vaak nog gewoon zo door zoals de juryleden en het publiek al deden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:23

tmr001 schreef:

Je geeft eerst aan dat paardrijden niet paardvriendelijk is. Het paard heeft er last van(want anders was het wel paardvriendelijk).

Daarna zeg je dat dat niet uitmaakt zolang dit maar zo vaak gebeurd dat het paard eraan gewend is. Daarbij is mijn note dat we allemaal gewoontedieren zijn.

Dus aan jou nu de vraag: stel dat een paard routinematig mishandeld wordt, maar het paard heeft wel duidelijkheid. Dus bijvoorbeeld: iedere dag naar het eten wordt hij mishandeld(ik zeg maar iets). Dan is dat goed? Want het paard raakt eraan gewend?

Ik snap dat het een kromme vergelijking is, maar dat je ergens aan gewend raakt maakt het niet goed. Dat is wat ik ermee wil zeggen.

Met het laatste ben ik het inderdaad wel eens :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:24

rollkur??...spieren strechen,o.k....maar dan niet met twee kilo ijzer in zijn mond,waardoor hij naar beneden gedwongen word.Maar simpel met een nekriem,dan zeg ik niets.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:29

Bowen schreef:
Tillie20 schreef:

Die kan heerlijk zijn. En ik denk toch wel dat verreweg de meeste mensen met paarden daar wel naar streven, het ook heel aardig lukt. Dat ondanks de misstanden die er echt ook wel zijn.

En welk het wild, waar hebben we dat hier? Die van mij staan 24/7 in een kudde, hebben gewoon lekker de ruimte, maar zijn wel veilig in deze verder drukke mensenwereld.

Ik zeg ook niet dat zo'n band niet fijn kan zijn! Ik heb echt een super bang met mijn katten, maar de vraag is of ze niet gelukkiger zouden zijn als ze zelf vrij konden rondlopen. Ik merk het aan een van mijn katten: hij is heel toegankelijk en zou buiten zo met iedereen mee lopen en zo onder een auto lopen. Doe hem niet naar buiten zou je dan zeggen, maar deze kat wordt gek binnen. Als het balkon open staat zit hij uren met zijn gezicht in de wind en met zijn oogjes te knijpen dat hij het zo fijn vind. Als we samen naar buiten gaan is hij continu aan het genieten van zijn vrijheid, maar uiteindelijk moeten we weer naar binnen. De band die ik met hem heb is echt onbetaalbaar, en ik ben ervan overtuigd dat hij dat ook wederzijds zo ervaart.

Hij zou nooit ergens naar buiten kunnen gaan omdat hij gestolen zou worden(het is een opvallende raskat) of onder een auto zou belanden. Bij mij binnen zitten en onnatuurlijk gedrag vertonen is op dit moment voor hem dus de beste optie. Dat betekend niet dat er in een andere soort maatschappij(waar ik het steeds over heb) geen betere optie voor hem zou zijn.

Je geeft zelf inderdaad aan dat het al niet echt vergelijkbaar is met het wild, en toch kunnen dieren daar wel degelijk iets aan missen. Dat het nu de beste optie is betekend niet dat we niet kunnen streven naar een nog betere optie. Waarbij dieren óók een échte vrije keuze hebben.

En houdt rekening met het feit dat wij waarschijnlijk heel begripvolle eigenaren zijn. Ik zie mensen aan hun hond trekken, paarden slaan. Allemaal uit frustratie. Ze begrijpen elkaar niet. Er zijn wel degelijk heel veel mensen die geen goede verstandhouding hebben met hun dier, helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:25

Tillie20 schreef:
Even om een idee te geven wat normaal wordt gevonden om met dieren die voor voedsel worden gebruikt te doen:

https://www.facebook.com/mercyforanimal ... nref=story

Dit gebeurd dus zonder uitzondering(al geloof ik dat juist de staarten van koeien niet meer afgeknipt worden in Nederland).

Wat een bullshit. Staarten van koeien worden nergens afgeknipt!! Alleen de pluim (de haren) worden geschoren meestal.
En de rest zijn veelal beelden uit oostbloklanden. Hier in Nederland zul je dat niet tegen komen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:27

amoj schreef:
Tillie20 schreef:
Even om een idee te geven wat normaal wordt gevonden om met dieren die voor voedsel worden gebruikt te doen:

Dit gebeurd dus zonder uitzondering(al geloof ik dat juist de staarten van koeien niet meer afgeknipt worden in Nederland).

Wat een bullshit. Staarten van koeien worden nergens afgeknipt!! Alleen de pluim (de haren) worden geschoren meestal.
En de rest zijn veelal beelden uit oostbloklanden. Hier in Nederland zul je dat niet tegen komen.

Dit gebeurd standaard in Amerika en je herhaalt alleen wat ik zelf al toegeef. Bovendien moet je beseffen dat enorm veel bewerkt voedsel dierlijke ingrediënten bevat, ik denk toch wel 9/10. En door wat voor 'n bedrijven worden die gemaakt? Juist veelal Amerikaanse bedrijven.

Indirect komt dat leed toch weer bij ons terecht. Bovendien doet dat niks af aan de rest van de dingen die dus WEL standaard in NL gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:31

amoj schreef:
Tillie20 schreef:

Dit gebeurd standaard in Amerika en je herhaalt alleen wat ik zelf al toegeef. Bovendien moet je beseffen dat enorm veel bewerkt voedsel dierlijke ingrediënten bevat, ik denk toch wel 9/10. En door wat voor 'n bedrijven worden die gemaakt? Juist veelal Amerikaanse bedrijven.

Indirect komt dat leed toch weer bij ons terecht. Bovendien doet dat niks af aan de rest van de dingen die dus WEL standaard in NL gebeuren.[/quote]

Onzin. Ik heb zelf stage gelopen in Amerika op een melkveebedrijf, ik doe de opleiding veehouderij dus weet echt wel hoe de wetgeving in mekaar zit. Alleen staarten knippen bij biggen komt nog wel voor ja.
Maar de rest komt allemaal uit verweggistan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:32

amoj schreef:
Onzin. Ik heb zelf stage gelopen in Amerika op een melkveebedrijf, ik doe de opleiding veehouderij dus weet echt wel hoe de wetgeving in mekaar zit. Alleen staarten knippen bij biggen komt nog wel voor ja.

Sorry, de rest komt uit verweggistan? Dus die kuikentjes die worden allemaal niet door de versnipperaar gehaald in Nederland zeg je..?
De haren worden niet dmv een uierbrander weggehaald?
Dieren worden niet gecastreerd en tot zeer kort geleden nog onverdoofd gecastreerd en in sommige plaatsen gebeurd dat nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:36

Tillie20 schreef:
amoj schreef:

Sorry, de rest komt uit verweggistan? Dus die kuikentjes die worden allemaal niet door de versnipperaar gehaald in Nederland zeg je..?
De haren worden niet dmv een uierbrander weggehaald?
Dieren worden niet gecastreerd en tot zeer kort geleden nog onverdoofd gecastreerd en in sommige plaatsen gebeurd dat nog steeds.[/quot

Laat maar joh, denk wat je wil denken. Ik weet wel beter, zit zelf iedere dag in de sector.
Jammer dat mensen altijd oordelen en niet eerst zelf gaan kijken.

Tillie20

Re: Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:40

Dus jij kan oprecht zeggen dat deze dieren het beter hebben dan in het wild en niks te kort komen..?

Sorry, maar ik zie geen haantjes rondlopen in de veeindustrie, jij wel ooit eentje gezien? Nee, die belanden in de shredder als ze net uit het ei zijn gekropen.

Uierbrander is gewoon te koop:
http://www.schippers.nl/rundvee/uierbrander
Met een Nederlands filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=iZ5kjBsdfVo

https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ie&es_th=1

In 2007 werd nog onverdoofd gecastreerd in Nederland.

Dus fijn dat jij zo'n goede ervaringen hebt, maar dit is gewoon allemaal gedocumenteerd. Je kan het wel ontkennen, maar het is gewoon zo.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:43

Tillie20 schreef:
tmr001 schreef:

Je geeft eerst aan dat paardrijden niet paardvriendelijk is. Het paard heeft er last van(want anders was het wel paardvriendelijk).

Daarna zeg je dat dat niet uitmaakt zolang dit maar zo vaak gebeurd dat het paard eraan gewend is. Daarbij is mijn note dat we allemaal gewoontedieren zijn.

Dus aan jou nu de vraag: stel dat een paard routinematig mishandeld wordt, maar het paard heeft wel duidelijkheid. Dus bijvoorbeeld: iedere dag naar het eten wordt hij mishandeld(ik zeg maar iets). Dan is dat goed? Want het paard raakt eraan gewend?

Ik snap dat het een kromme vergelijking is, maar dat je ergens aan gewend raakt maakt het niet goed. Dat is wat ik ermee wil zeggen.

Met het laatste ben ik het inderdaad wel eens :j

Ik snap wat je bedoeld ;) Wat ik ermee wilde zeggen dat het natuurlijk niet okee is om ze aan mishandeling te laten wennen, maar dat een leven samen met de mens met rijden en alles erbij voor een paard als "normaal" beschouwd wordt. En wat ik hiermee ook bedoel, is dat het voor een paard fijn is te weten waar hij aan toe is in zijn omgang met de mens, wat wel en niet mag, net zoals in de kudde. Dit gaat ook met paarden onderling zo. Ik denk dat ze daar meer aan hebben dan dat je iedere dag in de wei gaat staan wachten tot hij zichzelf opzadelt. Wat mishandeling is, daar lopen de meningen hier op bokt nogal over uiteen en dat maakt de discussie lastig.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:45

tmr001 schreef:
Ik snap wat je bedoeld ;) Wat ik ermee wilde zeggen dat het natuurlijk niet okee is om ze aan mishandeling te laten wennen, maar dat een leven samen met de mens met rijden en alles erbij voor een paard als "normaal" beschouwd wordt. En wat ik hiermee ook bedoel, is dat het voor een paard fijn is te weten waar hij aan toe is in zijn omgang met de mens, wat wel en niet mag, net zoals in de kudde. Dit gaat ook met paarden onderling zo. Ik denk dat ze daar meer aan hebben dan dat je iedere dag in de wei gaat staan wachten tot hij zichzelf opzadelt. Wat mishandeling is, daar lopen de meningen hier op bokt nogal over uiteen en dat maakt de discussie lastig.

Zeker, dat is vaak ook het lastige van zo'n discussie! En er zijn wel degelijk paarden die het fijn vinden om met mensen om te gaan en om die reden ook het uitdagend vinden om samen iets onder het zadel te leren. Maar om dat te weten moeten we naar het paard luisteren, helaas zijn er mensen die maar vinden dat het paard maar gewoon alles moet doen, of ie het nou wilt of niet. En als we daar nou gewoon mee beginnen, gewoon luisteren naar wat het paard ons te zeggen heeft, dan zal een groot deel vervolgens vanzelf gaan :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:47

Citaat:
Rollkur / LDR is niets meer dan spieren stretchen. Zelf wel eens gesport? Wanneer je intensief sport, komen hier bij de warming up en/of cooling down ook vaak stretch oefeningen bij kijken. Die maken de spieren sterker en flexibeler.

Hier is het nodige tegen in te brengen:
1.In de humane sport is stretchen inmiddels goeddeels achterhaald of in ieder geval niet meer zo populair als voorheen. Sommige inspanningsfysiologen stellen zelfs dat stretchen eerder nadelig werkt en kan leiden tot blessures. Zeker bij stretchen als warming-up. Low impact inspanning als warming up/cooling down is een beter alternatief.
2. Een paard zit biomechanisch en spiertechnisch toch wat anders in elkaar dan een mens. Een paard is in principe gemaakt om gelijkmatig en economisch te kunnen bewegen. Extreme inspanningen verricht een paard in het wild alleen in noodsituaties en kortdurend tijdens spelen en vechten (en dan zonder warming up). Economisch bewegen vraagt niet om extreme souplesse maar om stabilisatie. Verder is een gezond paard van nature flexibel genoeg, stretchen is overbodig.
3. Wetenschappelijke onderzoeken die zich richten op de lichamelijke gevolgen van training tonen aan dat LDR leidt tot lichamelijke schade (zie bijv. het artikel 'Botten liegen nooit' in Bit nr. 226).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:55

Askja schreef:
Citaat:
Rollkur / LDR is niets meer dan spieren stretchen. Zelf wel eens gesport? Wanneer je intensief sport, komen hier bij de warming up en/of cooling down ook vaak stretch oefeningen bij kijken. Die maken de spieren sterker en flexibeler.

1.In de humane sport is stretchen inmiddels goeddeels achterhaald of in ieder geval niet meer zo populair als voorheen. Sommige inspanningsfysiologen stellen zelfs dat stretchen eerder nadelig werkt en kan leiden tot blessures. Zeker bij stretchen als warming-up. Low impact inspanning als warming up/cooling down is een beter alternatief.
2. Een paard zit biomechanisch en spiertechnisch toch wat anders in elkaar dan een mens. Een paard is in principe gemaakt om gelijkmatig en economisch te kunnen bewegen. Extreme inspanningen verricht een paard in het wild alleen in noodsituaties en kortdurend tijdens spelen en vechten (en dan zonder warming up). Economisch bewegen vraagt niet om extreme souplesse maar om stabilisatie. Verder is een gezond paard van nature flexibel genoeg, stretchen is over

3. Wetenschappelijke onderzoeken die zich richten op de lichamelijke gevolgen van training tonen aan dat LDR leidt tot lichamelijke schade (zie bijv. het artikel 'Botten liegen nooit' in Bit nr. 226).

LDR of Rollkur?Dat is wel een wezelijk verschil.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:04

Askja schreef:
Citaat:

2. Een paard zit biomechanisch en spiertechnisch toch wat anders in elkaar dan een mens. Een paard is in principe gemaakt om gelijkmatig en economisch te kunnen bewegen. Extreme inspanningen verricht een paard in het wild alleen in noodsituaties en kortdurend tijdens spelen en vechten (en dan zonder warming up). Economisch bewegen vraagt niet om extreme souplesse maar om stabilisatie. Verder is een gezond paard van nature flexibel genoeg, stretchen is overbodig.

Ik heb het over LDR.

1. Ik lees achterhaald of misschien toch niet meer populair, sommige. Tsja. Het wordt nog veel toegepast en mijn ervaring ermee is prettig (ik boks, hier komt stretchen ook in voor, vooral bij cooling down). Hoe zou je dan wel je spieren, je leningheid en souplesse moeten trainen zonder te stretchen?

2. Dit gaat over het paard van nature. Wij vragen onnatuurlijke dingen van ze. Lossigheid tijdens bewegen, het kunnen dragen van ons, het buigen en strekken van spieren die ze in het wild niet doen, al helemaal niet met een ruiter erop. Appels met peren vergelijken.

3. Wetenschappelijk en dan Bit als referentie? Ik geloof echt wel dat te hard optreden schade veroorzaakt aan een paard, daar niet van, maar heb nog nooit iets gelezen wat niet speculatief of gekleurd is (zie ook dit artikel). Is de schade direct aan LDR te wijten? Hoe verhoudt het zich tot paarden die nooit LDR zijn gereden? Zegt het iets over de mate of de manier waarop? Wordt het ook vergeleken met paarden die als onderdeel van de training kleine stukken LDR doen? Als je dat weet kan je iets zinnigs zeggen over de schade die iets toebrengt. Anders ben je aan het speculeren (en hier zeg ik dus ook dat ik het niet weet, want ik heb het nooit onderzocht en geloof niet alles wat op Het Internet staat).