Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:22

Ik moet zeggen, dat ik ook niet gediend ben van mensen met een paraplu langs de kant van de ring waar ik moet rijden hoor. Sommige mensen halen de meest rare manoeuvres uit met die dingen en je weet dus niet wat je kunt verwachten.

Die van mij kan ik zelfs met paraplu boven mijn hoofd rijden en speelt zelf met een paraplu in de bak als ik erbij ben, maar toch.....

Ik heb verdorie meestal 10 euro betaald voor zo'n proef en heb dan geen belang bij één of andere actie van een toeschouwer.
En ja, ook voor zulk soort dingen moet je paard niet bang zijn, maar dat leer ik ze dan wel thuis waar een proefje me geen 10 euro kost.

"Dat moet hij ook leren", vind ik de grootste dooddoener op wedstrijden, want het is mijn paard en mijn geld, dus wie denk je dat dat bepaald???????

Ayasha
Blogger

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:29

jij, maar dan loop je de kans dat je een keer een proef verpest als ie 't niet leert dus daar heb je alleen jezelf mee.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:31

Misschien een beetje magnesium bijvoeren...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:33

Ayasha schreef:
jij, maar dan loop je de kans dat je een keer een proef verpest als ie 't niet leert dus daar heb je alleen jezelf mee.

Dus oefen ik het thuis en moeten mensen gewoon respect hebben en niet met paraplu bij een ander langs de ring gaan staan.
Stel er komt ineens iemand met paraplu om de hoek, dan schrikt hij vast niet want ik oefen het wel en gebeurt er wel wat dan kun je er niets aan doen, maar als je er iets aan kunt doen, door iemand te vragen even de paraplu weg te doen, dan is voorkomen beter dan genezen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 18-08-15 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:35

Alenthe05 schreef:

???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:37

En dan zit de jury es onder een parasol. :D (is hier regelmatig)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:51

Die parasol staat stil. Daar wordt niet zo'n beetje mee gejongleerd, wat sommige mensen er allemaal niet mee kunnen....

Maar zoals ik al zei. Ik kan hem zelfs boven mijn hoofd houden in galop als ik op mijn paard zit, maar toch vind ik het niet prettig. Ook omdat ik die mensen niet ken en dus niet weet wat zij gaan doen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:07

M_D_H schreef:
Allereerst, western rijden is geen garantie voor een braaf paard die nergens van schrikt >;).
Verder zou je er van uit mogen gaan dat iedereen ruiter of eigenaar genoeg horsemanship in zijn eigen vakkenpakket heeft zitten om zijn paard zelf het beste te kunnen helpen.
En ja, helaas schort het daar bij sommige mensen aan.

Verder, is het niet belachelijk dat dressuur is bedacht om je paard zo goed mogelijk voor de strijd te trainen, maar dat al die fijne tere paardjes tegenwoordig nog niet eens tegen een parapluutje kunnen?
Als je nu plaatst neemt op de ring van een concours mag je pas op staan of gaan zitten als de proef ten einde is en liggen er overal van die briefjes met daarop : stilte er wordt nu een dressyurpref gereden...

Tjah, in mijn opinie moeten die paarden daar maar gewoon tegen kunnen hoor. Ze zouden zo gefocust moeten zijn dat je nergens last van hebt. Bij het springen mag je immers ook gewoon op staan of gaan zitten en praten >;)

Het zou mooi zijn als ze iets aan de rillerigheid van Undercover konden doen, maar naar mijn mening moet je misschien niet iets aan het paard doen, maar eerder aan de mentaliteit van alle ruiters :o

Ik heb ook zo'n draak op stal staan die vind dat alles wat hij ziet eng is... en alles wat hij nog een keer ziet eng kan zijn... en alles wat hij misschien wel voor de 30ste keer ziet ook in eens gevaarlijk kan worden. Maar zijne keizerlijke hoogheid heeft vette pech en moet er dan gewoon zonder zich aan te stellen langs. Die drama altijd om een verkeerd liggend grassprietje en al die ruiters die dan gaan liggen huilen omdat ze nu hun proef niet kunnen rijden >;).

Ga eens een fijne cross rijden, daarna piepen de meeste ruiters en paarden wel anders :)).

(En ja, ik spreek uit ervaring, hoewel ik sowieso niet van die spontane 'help,-we-worden-aangevallen-en-moeten-nu-zo-snel-mogelijk-maken-dat-we-weg-komen-want-anders-gaan-we-dood-acties hou zonder dat er wat is, is mijn paard echt een heel stuk kalmer in zijn koppie geworden sinds meneer over alles heen springt in de cross... Het kan hem niet gek genoeg zijn en hoe gekker Hoe beter... Dus in de dressuur heeft meneer dat ook zeker geen reden om in eens de witte hekjes eng te vinden. En sinds we dat doen vind hij alles ook gewoon een stuk minder eng :+ :') )

Zou mooi zijn als het zo werkte, maar ik cross toch met grote regelmaat en paardlief is stoer zat om over rare dingen heen te springen. Maar de juryauto langs een dressuurbaan blijft spannend, de start en finishpaaltjes in de springring worden panisch gepasseerd en een prijsuitrijking staat garant voor een circusact. En bij de start van een cross moet je vooral niet denken hem even te aaien, want je hebt een paar benen in je nek. Ik heb er ooit een gedragstherapeut bij gehad die binnen no time allerlei spannende voorwerpen langs en over hem heen kon halen. En volgen deed hij fantastisch. Bij die hectische paarden los je gewoon niet alles op met grondwerk en pennypraat. ;)
Deal with it en niet meer meenemen naar een prijsuitijking als die de volgende dag nog moet presteren zou ik zeggen.
Neemt niet weg dat ik voorstander ben om paarden af en toe uit te laten razen, lekker naar bos of strand om zinnen te verzetten doet ze altijd goed tussen de oren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:08

Als het regent pak ik mijn plu hoor, of ik snuit mijn neus, ritsel met een zakje. >;)

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:20

De reacties van basissport, kun je niet te vergelijken.
In de basissport zie ik heel vaak eerst de ruiter verkrampen (bv van een paraplu) voordat het paard pas in de gaten heeft dat er iets is verandert in zijn omgeving. Door die verkramping begint het paard onrustig te worden. Ruiter reageert daar weer op. En we zitten in de cirkel. Proef naar de kl.t. en die eikel met die paraplu heeft het gedaan :n

Hiermee zeg ik niet dat dit bij Edward het geval is. Die heeft zoveel ervaring dat het probleem van undercover ergens anders vandaan komt

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:33

Volgens mij is Edward een van de beste ruiters die er zijn om een gevoelig paard te rijden, misschien kan wat grondwerk helpen om de vertrouwensband te versterken???.....

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:46

Tendance schreef:
Alenthe05 schreef:

???

Magnesium geeft innerlijke rust en haalt de scherpe kanten van het zenuwachtig zijn eraf. Helpt ook tegen spierpijnen. Google maar

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:53

Ik lig hier werkelijk dubbel om Bokkers die hun paarden en wedstrijden en omstandigheden vergelijken met de wereldtop dressuurruiters en paarden en de omstandigheden waaronder zij presteren. :D :D :D

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:55

Zou een aanpassing in het voerschema niet voor wat minder spanning kunnen zorgen. Over het algemeen staan deze toppaarden behoorlijk hoog in het krachtvoer. Dat maakt vooral bloedpaarden nog heter en gestresster.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:57

Tendance schreef:
Die parasol staat stil. Daar wordt niet zo'n beetje mee gejongleerd, wat sommige mensen er allemaal niet mee kunnen....

Maar zoals ik al zei. Ik kan hem zelfs boven mijn hoofd houden in galop als ik op mijn paard zit, maar toch vind ik het niet prettig. Ook omdat ik die mensen niet ken en dus niet weet wat zij gaan doen.
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen tijdens een wedstrijd een beetje verstand van paarden hebben en dus niet een ware twirl show met paraplu weg zullen geven :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:59

Freggle_Edge schreef:
M_D_H schreef:
Allereerst, western rijden is geen garantie voor een braaf paard die nergens van schrikt >;).
Verder zou je er van uit mogen gaan dat iedereen ruiter of eigenaar genoeg horsemanship in zijn eigen vakkenpakket heeft zitten om zijn paard zelf het beste te kunnen helpen.
En ja, helaas schort het daar bij sommige mensen aan.

Verder, is het niet belachelijk dat dressuur is bedacht om je paard zo goed mogelijk voor de strijd te trainen, maar dat al die fijne tere paardjes tegenwoordig nog niet eens tegen een parapluutje kunnen?
Als je nu plaatst neemt op de ring van een concours mag je pas op staan of gaan zitten als de proef ten einde is en liggen er overal van die briefjes met daarop : stilte er wordt nu een dressyurpref gereden...

Tjah, in mijn opinie moeten die paarden daar maar gewoon tegen kunnen hoor. Ze zouden zo gefocust moeten zijn dat je nergens last van hebt. Bij het springen mag je immers ook gewoon op staan of gaan zitten en praten >;)

Het zou mooi zijn als ze iets aan de rillerigheid van Undercover konden doen, maar naar mijn mening moet je misschien niet iets aan het paard doen, maar eerder aan de mentaliteit van alle ruiters :o

Ik heb ook zo'n draak op stal staan die vind dat alles wat hij ziet eng is... en alles wat hij nog een keer ziet eng kan zijn... en alles wat hij misschien wel voor de 30ste keer ziet ook in eens gevaarlijk kan worden. Maar zijne keizerlijke hoogheid heeft vette pech en moet er dan gewoon zonder zich aan te stellen langs. Die drama altijd om een verkeerd liggend grassprietje en al die ruiters die dan gaan liggen huilen omdat ze nu hun proef niet kunnen rijden >;).

Ga eens een fijne cross rijden, daarna piepen de meeste ruiters en paarden wel anders :)).

(En ja, ik spreek uit ervaring, hoewel ik sowieso niet van die spontane 'help,-we-worden-aangevallen-en-moeten-nu-zo-snel-mogelijk-maken-dat-we-weg-komen-want-anders-gaan-we-dood-acties hou zonder dat er wat is, is mijn paard echt een heel stuk kalmer in zijn koppie geworden sinds meneer over alles heen springt in de cross... Het kan hem niet gek genoeg zijn en hoe gekker Hoe beter... Dus in de dressuur heeft meneer dat ook zeker geen reden om in eens de witte hekjes eng te vinden. En sinds we dat doen vind hij alles ook gewoon een stuk minder eng :+ :') )

Zou mooi zijn als het zo werkte, maar ik cross toch met grote regelmaat en paardlief is stoer zat om over rare dingen heen te springen. Maar de juryauto langs een dressuurbaan blijft spannend, de start en finishpaaltjes in de springring worden panisch gepasseerd en een prijsuitrijking staat garant voor een circusact. En bij de start van een cross moet je vooral niet denken hem even te aaien, want je hebt een paar benen in je nek. Ik heb er ooit een gedragstherapeut bij gehad die binnen no time allerlei spannende voorwerpen langs en over hem heen kon halen. En volgen deed hij fantastisch. Bij die hectische paarden los je gewoon niet alles op met grondwerk en pennypraat. ;)
Deal with it en niet meer meenemen naar een prijsuitijking als die de volgende dag nog moet presteren zou ik zeggen.
Neemt niet weg dat ik voorstander ben om paarden af en toe uit te laten razen, lekker naar bos of strand om zinnen te verzetten doet ze altijd goed tussen de oren.

Oh wauw, je hebt duidelijk niet gelezen.

Lees het nog eens en reageer dan eens opnieuw ;)

Ik heb het namelijk nergens over grondwerk en ik ben de leeftijd van de penny ook al ver voorbij :+.
Tevens kan je mij geen penny meer noemen, gezien mijn opleiding, maar dat ter zijde...

Ik zeg dat de mentaliteit eens moet veranderen.

Stel je eens voor... je rijd ik doodse stilte je proef en iemand hoest... Ik wed dat er een aantal paarden zijn die meteen afgeleid zijn.
Of... je rijd je proef in een rumoerige omgeving en iemand hoest... je paard zal er niet eens op Letten want door al die geluiden registreerd hij dat hoesje niet eens...

En dat is dan maar 1 voorbeeld.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:59

Misschien mag die toot wel even lenen! komt die ook in de schijnwerpers! :j :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:26

Ik ben het er helemaal mee eens dat een dressuurproef in de basis een gehoorzaamheidsproef is. En dat wanneer je paard zich het schompus schrikt van een bloembak of een wit hekje, dat er dan wat aan die gehoorzaamheid schort, in de basis.

Maarrrr:
Ooit iets geconcentreerd nauwkeurig en met tijdsdruk moeten doen, terwijl op het moment suprême iemand opeens met veel stampij binnenkwam? Geen onverwachte beweging gemaakt?
Nooit je rotgeschrokken als iemand je onverwacht op de schouders tikte, terwijl jij ergens heel erg in verdiept was? Geen verhoogde hartslag van de schrik gekregen?
Gefeliciteerd, dan kun je bij de explosievenopruimingsdienst gaan werken :+

Kortom, je kunt (en moet) een hoop trainen - en dat doet Edward ook volgens zeggen - maar hooggeconcentreerd bezig zijn en dan afgeleid worden, zorgt domweg voor een schrikreactie.

Ik krijg het vage gevoel dat een hoop bokkers denken dat Edward en z'n complete team geen verstand hebben en niet alle voor de hand liggende zaken allang bekeken hebben. Plus waarschijnlijk ook nog een heleboel niet zo voor de hand liggende zaken...
De suggesties die hier gedaan worden zijn wel heel erg basaal en naïef.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:21

En weer zo'n prachtig voorbeeld van een happy athlete :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:30

Ik mag niks zeggen over western, maar ik zou toch eens op de shows gaan kijken. Kraampjes staan rond de arena, mensen wandelen en praten, honden blaffen, er gebeurd van alles. Hooguit heel af en toe 1 enkel onervaren paard of bange (beginnende ) ruiter die eens een pasje schrikt. Maar de manier waarop je daarmee omgaat zegt verder alles.

Ik had les en mijn trainer stak gewoon zijn paraplu op zonder iets te zeggen of te vragen en daar heb je het mee te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:32

Electra63 schreef:
Ik lig hier werkelijk dubbel om Bokkers die hun paarden en wedstrijden en omstandigheden vergelijken met de wereldtop dressuurruiters en paarden en de omstandigheden waaronder zij presteren. :D :D :D

Ja joh want je moet minstens halfgod zijn om in die godsgruwelijke omstandigheden te rijden met die draken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:35

Ik denk dat een heel groot verschil met Western is, dat Quarters en aanverwante rassen toch écht op 'cool' worden gefokt. Tja, en dressuurpaarden nou eenmaal op 'heet'. En die twee vergelijken is niet helemaal fair.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:39

Ibbel schreef:
Ik denk dat een heel groot verschil met Western is, dat Quarters en aanverwante rassen toch écht op 'cool' worden gefokt. Tja, en dressuurpaarden nou eenmaal op 'heet'. En die twee vergelijken is niet helemaal fair.

Dit is echt een misvatting, er zijn heel wat felle quarters. Zeker in de cutting hoek zitten daar heel wat heethoofdjes tussen.
Er zit gewoon een hele andere manier van training achter. Alhoewel er in die hoek ook zat hele ernstige misstanden zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:47

Dan doet de gemiddelde Quarterverkoper hele vreemde aanbevelingen. Ja, er zitten hete exemplaren tussen. Er zijn ook koele KWPNers. Maar qua karakter zitten ze toch echt anders in elkaar in de basis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:49

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:

Ja joh want je moet minstens halfgod zijn om in die godsgruwelijke omstandigheden te rijden met die draken.

Halfgod niet, maar GP-niveau in een voetbalstadion is wat anders als een M- of Z-proef in een binnenbak op de plaatselijke manege met 20 toeschouwers .. :D