Paardenkwakzalver vandaag voor de rechtbank *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:40

Waarom moet je rechtstreekse ervaringen met de man hebben om een mening te hebben? Wat hij heeft gedaan is fout. Klaar.

Nogmaals, het hele ibuprofen-verhaal, wat is daaraan te nuanceren? Dat hij (humaan) farmaceut is?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:46

Hinke schreef:
Zwerte schreef:
Wat denk je zelf? Natuurlijk heb ik mijn paard niet bij hem laten behandelen. Alleen eerlijke mensen mogen aan mn paarden komen. Ik ben zeer kritisch op wie ik inschakel, daarom heb ik ook een dierenarts die wat verder weg zit dan prettig is, maar deze man vertrouw ik en is eerlijk. Een DA die meteen aan komt zetten met boxrust en antibiotica hoeft niet weer te komen. Ik heb er ook heus wel eens andere experts bij gehad behalve een dierenarts, maar dan wel mensen die gewoon eerlijk zijn in wat ze doen.
Constateren dat een paard zich verstapt heeft, is geen diagnose. Dus misschien ben jij degene die even moet inlezen wat het betekent?
Zelf lopen dokteren ben ik ook zeker geen voorstander van.

Ik vraag me af, hoe je dan -op basis van alleen het nieuwsartikel- zoveel kan weten over hem dat je pagina's tekst hier op bokt erover kan vertellen?
Wat ik met mijn posts probeer duidelijk te maken, is dat als je ergens weinig van af weet, bijvoorbeeld omdat je niet meer weet over R. van D. dan de 2 alinea's van het nieuwsberichtje, het beter zou zijn je wat meer gereserveerd op te stellen. Het is zo makkelijk om iemand op deze manier volledig onderuit te schoffelen..

Paginas tekst? Overdrijven is ook een vak he. Op zich heb je gelijk. Ik ken de man niet, ik ken alleen deze informatie. En na het lezen van dit nieuwsbericht ben ik eens kritisch gaan kijken op zijn eigen site en facebook. En wat ik daar kan uithalen, staat me absoluut niet aan. Ik ben sowieso redelijk principieel ingesteld. Ik zie gewoon geen enkele reden of nuancering die goed praat wat deze man heeft gedaan met zijn equiprofen. Dat is echt niks anders dan doelbewuste misleiding om geld te verdienen, slim bedacht, maar imo heel erg fout.
Ik oordeel alleen over hetgene waar de rechter over uitgesproken heeft. Ik zeg niks over zn succes met behandelen of zn werk als therapeut. Misschien is hij wel briljant met pezen etc, daar kan ik niks over zeggen. Ik vind echter wel dat juist hij met zn intelligentie had moeten inschatten dat hij wellicht valse verwachtingen schept. Ik vermoed dat hij dit heel bewust heeft gedaan maar misschien schat ik hem dan te hoog in. Ik ben gruwelijk hard als het gaat over eerlijkheid, veel harder dan de gemiddelde persoon. Bedrog en leugens kan ik absoluut niet tegen en vind ik nooit acceptabel. Jullie mogen vinden dat het wel goed te praten is en niet zo erg, ik mag vinden dat het wel schofterig is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:15

mylittlejoy schreef:
Wat is er te nuanceren? Waarom is het ok dat hij gewone Ibuprofen heeft gebruikt om een zelfverzonnen paardenmedicijn te fabriceren en dit voor het vijfvoudige bedrag aan de man te brengen? Puur omdat hij farmaceut is? Deze man heeft zich gewoon op erg glad ijs bevonden door én met medicijnen te klooien én niet ondubbelzinnig duidelijk naar zijn klanten te communiceren dat hij géén dierenarts is én medicijnen uit te schrijven waar hij niet toe bevoegd is. Hoe kundig hij daar ook in moge wezen, zonder de bijbehorende papieren mag dit gewoon niet, want anders zet je hiermee de deur open voor mensen met wellicht minder kunde die ook voor dierenarts gaan spelen.

Ik vat werkelijk niet waarom mensen dit willen verdedigen. Hij is fout geweest, klaar.

Hij heeft op zijn website heel duidelijk staan dat hij geen dierenarts is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:14

ohjajoh6 schreef:
Want het is nu eenmaal al lang gebleken dat veel humane middelen dus juist goed voor paarden werken, zouden we dan toch allemaal net dieren zijn? :D

Was het maar zo simpel. Veel humane middelen werken idd prima voor paarden, maar toch zijn er grote verschillen. Ten eerste kan de werking heel anders zijn omdat het metabolisme gewoon anders is. Bij de genoemde medicijnen misschien niet maar dat wil niet zeggen dat je dus alle humane middelen veilig bij paarden kan gebruiken. Ten tweede is de dosering vaak anders, je kan niet gewoon voor meer gewicht toedienen, door het verschil in metabolisme en verteringsstelsel etc kan een middel minder effectief zijn of juist effectiever en langer of juist korter werken. Ten derde kan het verschil tussen therapeutisch en toxische waarden groter of juist kleiner zijn dan bij mensen.
Als je daar allemaal geen rekening mee houdt, ga je dus gruwelijk de mist in en kun je echt voor problemen zorgen. Komt nog bij dat paarden in veel gevallen nog wel slacht dieren zijn uiteindelijk, en er juist voor de menselijke consumptie hele strenge regels zijn en terrecht! Wie weet kan een bij mensen ongevaarlijk medicijn bij paarden wel heel erg gaan stapelen in de spieren bv en dan bij consumptie voor problemen zorgen...

En, ja farmacologen weten meer over farmacologie. Maar veterinaire farmacologie is echt een vak apart. Ik weet aan de hand van gesprekken met farmacologen dat ze in ieder geval tijdens de opleiding weinig tot niets leren over dierlijke metabolismen. Een veterinaire farmacologie opleiding is er niet. Helaas is daarom de dierenarts toch vaak de expert op dit gebied. Ik ken genoeg apothekers die niet weten dat paracetamol giftig is voor honden en katten.

maralyn

Re: Paardenkwakzalver vandaag voor de rechtbank *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:43

Maar als humaan farmacoloog behoor je wel de regels te kennen en daar naar te houden.
Zomaar een humaan geneesmiddel tot paardengeneesmiddel te benoemen is verboden.

Het klopt dat daar tien jaar testtijd aanvast zit en dat medicijnen om.die reden soms zo duur zijn.

Zodra de patent er af valt en het middel vrij voor bestemming wordt gegeven mogen andere fabrikanten precies dit maken met n andere naam.
Voorbeeld daarvan is atopica. Deze is dit jaar vrij gegeven en andere fabrikanten gaan daar nu mee stunten qua prijs.

Schoenmaker blijf bij je leest.
En doe vooral geen illegale praktijken.

Lijkt mij dat je dát toch wél geleerd bent bijje oopleiding?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:51

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:23

Wut?

In de bijbehorende tekst staat dat Equiprofen niet gebruikt mag worden als de patient Ibuprofen gebruikt.. dus wat is het nu? Heeft de apotheker Ibuprofen omgedoopt naar Equiprofen, of het bestaande middel gebruikt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:13

Dit humane Equiprofen bevat ketoprofen als werkzame stof.
Er is sprake van 'omgekat' Ibuprofen in dit geval.
Betekent wel dat er dus ook nog eens een ander economisch delict is, nl merknaam kopiëren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:29

Aannames, aannames..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:32

Jannepauli schreef:
Wut?

In de bijbehorende tekst staat dat Equiprofen niet gebruikt mag worden als de patient Ibuprofen gebruikt.. dus wat is het nu? Heeft de apotheker Ibuprofen omgedoopt naar Equiprofen, of het bestaande middel gebruikt?

Staat er toch duidelijk in? Equiprofen is een NSAID en mag je niet gebruiken icm andere NSAID's, zoals dit altijd het geval is. Dus niet icm Ibuprofen, Diclofenac, enz.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:42

Jannepauli schreef:
Aannames, aannames..

Hoezo? Van D. is veroordeeld voor het omkatten van Ibuprofen en het onder de naam Equiprofen verkopen. Er is een geregistreerd merk Equiprofen dat ketoprofen bevat als werkzaam middel. Van D. heeft dus niet het (voor mensen) geregistreerde Equiprofen verkocht (want daar zit geen ibuprofen in), maar wél ibuprofen onder de naam Equiprofen verkocht. Daarmee schendt hij het merkenrecht. Valt niets aan aan te nemen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:44

Jannepauli schreef:
Aannames, aannames..

Eehh nee... dat is de reden dat hij vor de rechter moest verschijnen?
Dus wat nu aannames?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:50

Ik heb nog geen rechtbankverslag van deze zaak gelezen .. jullie wel?
Wie zegt dat hij Ibuprofen "omgekat" heeft - voor zover ik weet heeft hij Ibuprofen in een bepaalde dosis een andere naam gegeven (Equiprofen) en tenzij Ibbel het zwart op wit heeft dat hij daadwerkelijk iets omgekat heeft, noem ik dat dus een aanname.
Ga trouwens Ibuprofen maar eens omkatten.. en benieuwd hoe je dat wilt doen.

Edit: of bedoelde je soms alleen de naam wijzigen?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 12-08-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:52

Citaat:
Als gepromoveerd farmacoloog had hij echt beter moeten weten, zo hield ze hem voor. Ze sprak van het omkatten van het middel Ibuprofen tot Equiprofen waarmee hij sportpaarden behandelde voor peesblessures.

Zie OP, waarin dit het citaat is van de rechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:39

Jannepauli schreef:
Wie zegt dat hij Ibuprofen "omgekat" heeft - voor zover ik weet heeft hij Ibuprofen in een bepaalde dosis een andere naam gegeven (Equiprofen) en tenzij Ibbel het zwart op wit heeft dat hij daadwerkelijk iets omgekat heeft, noem ik dat dus een aanname.

Hij heeft Ibuprofen (die roze pilletjes voor mensen) verkocht als Equiprofen, staat duidelijk in de OP, dáár is hij mede voor veroordeeld. Staat los van de Equiprofen die er voor mensen ook is.

En hoe hij dat doet? Stripje uitdrukken, pillen in een potje stoppen, sticker erop en klaaaarr

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:04

Relaxed schreef:
Jannepauli schreef:

Hij heeft Ibuprofen (die roze pilletjes voor mensen) verkocht als Equiprofen, staat duidelijk in de OP, dáár is hij mede voor veroordeeld. Staat los van de Equiprofen die er voor mensen ook is.

En hoe hij dat doet? Stripje uitdrukken, pillen in een potje stoppen, sticker erop en klaaaarr

Dát heeft hij niet gedaan. Hij heeft zelf een pijnstiller gemaakt voor paarden op basis van Ibuprofen.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:07

Klopt!! De Equiprofen van Dhr van Dokkum heeft ook duidelijk een andere vorm dan de gewone ibuprofen van de drogist.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:09

Nina_love schreef:
Klopt!! De Equiprofen van Dhr van Dokkum heeft ook duidelijk een andere vorm dan de gewone ibuprofen van de drogist.

Daarom, het is jammer dat er weer allemaal dingen geroepen worden die nergens op gebaseerd zijn. Bokt demonisatie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:10

Wat het ook precies geweest is... Waar hij er voor de rechter moest.

Hij heeft de rechtzaak verloren.
Volgens de rechter heeft hij dingen gedaan, wat niet mocht.

Feit... of geen feit?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:14

Snap niet dat mensen dit normaal blijven vinden en dit blijven verdedigen? Als dit soort dingen als normaal zijn en mogen waar houdt het dan op???

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:17

Goed, hij heeft zelf iets gemaakt op basis van ibuprofen. Verkocht als equiprofen. Was het equiprofen? Nee. Dus: tik op de vingers, discussie gesloten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:19

maralyn schreef:

Feit... of geen feit?

Beroep of geen beroep...

Die Ibuprofen is naïef geweest. Punt.

Maar feit is dat hij zich NIET als dierenarts uitgegeven heeft. Op de site stond heel duidelijk wat hij WEL was. De economisch politierechter was alleen van mening dat mensen KUNNEN denken dat hij dierenarts is omdat hij een doctors titel heeft. En dat is een aanname van die rechter die in hoger beroep maar zo van tafel geveegd kan worden.

Daarnaast zijn de behandelingen die hij nu doet (equiprofen doet hij al heel lang niet meer) helemaal geen voorbehouden handeling. En daar viel de rechter ook niet zo over.

M.i. Valt hier met een goede advocaat nog wel wat recht te halen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:21

Maar wie weet heeft hij dat gewoon aangepast later op zijn site omdat hij de bui al zag hangen!!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:21

Volgens mij verdedigd niemand deze man, en is iedereen het er mee eens dat hij twee fouten heeft begaan; namelijk het uitgeven van Ibuprofen onder de naam Equiprofen en het zaaien van verwarring of hij nu wel of geen DA is. Het zijn de nuanceringen waar iedereen lekker over aan het discussiëren is zonder de daadwerkelijke feiten te kennen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:24

janderegelaa schreef:
maralyn schreef:

Feit... of geen feit?

Beroep of geen beroep...

Die Ibuprofen is naïef geweest. Punt.

Maar feit is dat hij zich NIET als dierenarts uitgegeven heeft. Op de site stond heel duidelijk wat hij WEL was. De economisch politierechter was alleen van mening dat mensen KUNNEN denken dat hij dierenarts is omdat hij een doctors titel heeft. En dat is een aanname van die rechter die in hoger beroep maar zo van tafel geveegd kan worden.

Daarnaast zijn de behandelingen die hij nu doet (equiprofen doet hij al heel lang niet meer) helemaal geen voorbehouden handeling. En daar viel de rechter ook niet zo over.

M.i. Valt hier met een goede advocaat nog wel wat recht te halen.

Nou... dan gaat hij toch in hoger beroep??

Hij zou vast wel iets hebben gedaan wat niet door de beugel kon.
anders sta je niet zo maar voor de rechter... Lijkt mij ;)