Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Luz_ElenaE schreef:Dat vind ik nu eens een belachelijk idee. Jullie zijn vast geen 185 m met hele lange benen die start met kleine paarden. Ik kan je vertellen dan wil je graag een lange spoor. Ik geef been met mijn kuit maar no way dat ik zonder mijn been erg op te trekken mijn hak in de buurt van de buik van 1 van mijn paarden komt. Nee voor mij geen korte sporen. Dat rijd gewoon heel oncomfortabel, daarbij snap ik het probleem niet van de zweep. Paard moet gewoon op je been zijn en niet op de zweep.
Het ging ook ergens over halsstrekken. Op zich niet zo'n slecht plan om dat door te trekken. Maar dan moet de jury wel kijken naar de mate waarin een paard kan strekken zonder dat die op de kop gaat. Laat het los van neus op de knie. Ik zie mijn (4-kant) neerwaarts gebouwde springgefokte paarden al halsstrekken waarbij die gigantisch op de kop moeten gaan om te strekken tot kniehoogte in het m/z en daarna een verzamelde oefening moeten doen. Nee bedankt dat moet je dan eerst helemaal weer op het achterbeen zetten voordat er weer wat mee te beginnen valt
ponyparadijs schreef:Nibbit schreef:PP, die gastheer organisatie zal vast ook hypotheek betalen of kosten hebben aan onderhoud
Uiteraard hebben die ook kosten.
Maar die hebben bijvoorbeeld ook subsidie vanuit de gemeente waardoor onderhoud bekostigd kan worden.
Hypotheek hebben ze niet meer.
Alles bij elkaar zijn onze wedstrijden dus duurder in kosten voor ons als vereniging dan de gastheer organisatie.
Janine1990 schreef:ponyparadijs schreef:Uiteraard hebben die ook kosten.
Maar die hebben bijvoorbeeld ook subsidie vanuit de gemeente waardoor onderhoud bekostigd kan worden.
Hypotheek hebben ze niet meer.
Alles bij elkaar zijn onze wedstrijden dus duurder in kosten voor ons als vereniging dan de gastheer organisatie.
En jij hebt exact inzicht in de portemonnee van de gastvereniging?
ponyparadijs schreef:Als je lid bent krijg je 2x in het jaar een financieel verslag
Dat is dan gewoon vrij inzichtelijk hoor.
Dus wat is daar zo gek aan?
oji schreef:Ik vind prijzengeld en gebruiksartikelen totaal oninteressant. Laatst wedstrijd gereden, inschrijfgeld 11,= en voor de 1e prijs kreeg ik 12,= terug. Maar wel toplocatie, top organisatie. Dat vind ik veel belangrijker. Heb liever dat het organiseren voor de verenigingen/locaties met een goed terrein, flink lucratief blijft en dus de moeite waard om regelmatig iets te organiseren, als dat ze het verdiende geld in prijzen moeten steken en dan op een gegeven moment denken...laat maar.
Janine1990 schreef:Luz_ElenaE schreef:Dat vind ik nu eens een belachelijk idee. Jullie zijn vast geen 185 m met hele lange benen die start met kleine paarden. Ik kan je vertellen dan wil je graag een lange spoor. Ik geef been met mijn kuit maar no way dat ik zonder mijn been erg op te trekken mijn hak in de buurt van de buik van 1 van mijn paarden komt. Nee voor mij geen korte sporen. Dat rijd gewoon heel oncomfortabel, daarbij snap ik het probleem niet van de zweep. Paard moet gewoon op je been zijn en niet op de zweep.
Het ging ook ergens over halsstrekken. Op zich niet zo'n slecht plan om dat door te trekken. Maar dan moet de jury wel kijken naar de mate waarin een paard kan strekken zonder dat die op de kop gaat. Laat het los van neus op de knie. Ik zie mijn (4-kant) neerwaarts gebouwde springgefokte paarden al halsstrekken waarbij die gigantisch op de kop moeten gaan om te strekken tot kniehoogte in het m/z en daarna een verzamelde oefening moeten doen. Nee bedankt dat moet je dan eerst helemaal weer op het achterbeen zetten voordat er weer wat mee te beginnen valt
Daar heb je ook gewoon zwanehalssporen voor. Ik ken je probleem namelijk![]()
Werkt stukken beter dan hele lange sporen.
Halsstrekken kan prima vanuit het achterbeen hoor. Gewoon oefenen.
Als je paard van het halsstrekken van het achterbeen af komt, gaat er volgens mij iets mis met de basistraining.
Janine1990 schreef:ponyparadijs schreef:Als je lid bent krijg je 2x in het jaar een financieel verslag
Dat is dan gewoon vrij inzichtelijk hoor.
Dus wat is daar zo gek aan?
Je bent lid van vereniging A, maar organiseert wedstrijden voor vereniging B?
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp...
Als mijn vereniging wedstrijden gaat organiseren op het terrein van vereniging X, en vereniging X ons daar een factuur voor stuurt à €250,- per dag. Dan weet ik nog steeds niets van de kosten die vereniging X maakt aan de locatie. Ik weet niet wat voor inkomsten vereniging X daarvoor moet afzeggen. Dus ik kan ervoor kiezen om die 250 euro huur te betalen, zonder morren. Of gewoon mijn wedstrijd ergens anders te organiseren waar de huur lager is, of de locatie gesponsord.
Overigens moeten jullie er natuurlijk mee rekening houden dat het in veel gevallen om stichtingen gaat, die hun winst niet kunnen of mogen uitkeren.
Luz_ElenaE schreef:Tuurlijk moet een paard zijn hals kunnen strekken en ik mag toch hopen dat wedstrijdruiters op dat niveau hun paard vw-nw in richting van het halsstrekken dat kunnen. Ik heb alleen iets tegen de jury die een 5 of 4 geeft omdat de neus niet op kniehoogte is. Op bovengenoemde gebouwde paarden duiken op die hoogte vrijwel altijd op de kop. Zet je de neus op bijv. boeghoogte dan strekt die ook zijn hals maar blijft die in horizontaal evenwicht. Je laat zo ook ontspanning zien binnen wat jou paard zijn bouw aan kan.
Beetje hetzelfde als een opwaarts gebouwd paard in de oprichting rijden. Die kan opwaartse lopen dan een flink neerwaarts gebouwd paard. Terwijl ze dezelfde graad van africhting hebben.
Janine1990 schreef:ponyparadijs schreef:Ik ben lid bij A en B
Dat kan gewoon hoor.
Heb jaren bij A en B wedstrijd secretariaat gedaan
Nu alleen nog bij B (zoals jij zegt)
Niets raars aan toch?
Aha, dat begreep ik er eerder niet aan. Sorry. Dan heb ik niets gezegd
Sizzle schreef:Waarom zou je je druk maken dat een ander de 'lastige' proef overslaat?
Wat heeft een ander daar nou last van?
Ze lopen er toch een keer op vast uiteindelijk.
Wij kunnen flexibel starten in alle klasses en dan zie je de barrocke paarden meer in de M (veel zijgangen) en de sportpaarden meer in de L (veel uitstrekken). Je kunt in alle klasses winstpunten verzamelen en kunt in principe uiteindelijk S of hoger starten zonder ooit L of M gereden te hebben.
Janine1990 schreef:Luz_ElenaE schreef:Tuurlijk moet een paard zijn hals kunnen strekken en ik mag toch hopen dat wedstrijdruiters op dat niveau hun paard vw-nw in richting van het halsstrekken dat kunnen. Ik heb alleen iets tegen de jury die een 5 of 4 geeft omdat de neus niet op kniehoogte is. Op bovengenoemde gebouwde paarden duiken op die hoogte vrijwel altijd op de kop. Zet je de neus op bijv. boeghoogte dan strekt die ook zijn hals maar blijft die in horizontaal evenwicht. Je laat zo ook ontspanning zien binnen wat jou paard zijn bouw aan kan.
Beetje hetzelfde als een opwaarts gebouwd paard in de oprichting rijden. Die kan opwaartse lopen dan een flink neerwaarts gebouwd paard. Terwijl ze dezelfde graad van africhting hebben.
Maar dat weet je toch als je een dergelijk paard aanschaft?
En anders zou ik zo zeggen, kijk eens naar Scandic![]()
Daarbij is halsstrekken heel iets anders dan de teugels losgooien en alle controle uit handen geven.
Ik rij zelf een Fries die best een neerwaartse romprichting heeft, maar die keurig naar kniehoogte gaat en daarin over alle benen gelijk blijft gaan.
Moet er dan rekening worden gehouden met de bouw van een paard? Die springers geven nu eenmaal niet gemakkelijk het ideale plaatje. Want als er rekening moet worden gehouden met de bouw van het paard, is volgens mij het eind zoek hoor... What's next? Rekening houden met de leeftijd en ervaring van de ruiter? Je weet welke klasse je rijdt, je weet wat het gevraagde niveau is.
Wil je winnen? Moet je hard werken. Of gewoon tevreden zijn met wat je hebt gepresteerd.
Luz_ElenaE schreef:Ja een jury behoort rekening te houden met de bouw van het paard want dat meisje dat in het Z met haar fjord een uitgestrekte draf toont kan toch nooit hetzelfde beeld tonen als een gribaldi/jazz terwijl ze beide in dezelfde mate naar het kunnen van het paard uitstrekken. Dan verdiend die fjord ook een 7 omdat die anatomisch gezien niet meer kan strekken. Er zijn ook zat jury's die zo punten en dan kan het dus zo maar dat die fjord boven de gribaldi/jazz eindigt
mylittlejoy schreef:Even terugkomend op het prijzengeld versus inschrijfgeld: dit is echt alleen te doen als je grote rubrieken hebt, en dan nog is het lastig. Als je nagaat dat je als vereniging op de 4 starts 1 prijs moet uitreiken, waarvan de eerste prijs 5x het inschrijfgeld is, dan kom je gewoon niet uit. Je hebt namelijk ook nog de kosten van je jury, een bedankje voor de schrijvers, de locatiekosten, eten en drinken voor je vrijwilligers, etc.
Wij doen als vereniging inschrijfgeld van 10 euro per proef en dan krijgen ze idd gebruiksartikelen, zoals bijvoorbeeld een halster, sokken of vliegenspray. Ze mogen wel zelf van de stapel uitzoeken, dus dan kunnen ze kijken waar ze het meeste aan hebben.
Janine1990 schreef:Luz_ElenaE schreef:
Ja een jury behoort rekening te houden met de bouw van het paard want dat meisje dat in het Z met haar fjord een uitgestrekte draf toont kan toch nooit hetzelfde beeld tonen als een gribaldi/jazz terwijl ze beide in dezelfde mate naar het kunnen van het paard uitstrekken. Dan verdiend die fjord ook een 7 omdat die anatomisch gezien niet meer kan strekken. Er zijn ook zat jury's die zo punten en dan kan het dus zo maar dat die fjord boven de gribaldi/jazz eindigt
Dus die Fjord moet ook maar een 7 voor de moeite, terwijl de Gribaldi/Jazz ook een 7 krijgt voor iets dat geheel anders getoond wordt?
Urielle schreef:Ik heb al wel gezien dat je 12,50 betaald en als eerste prijs een tientje of zelfs minder... Er is niks verplicht en prijzen zijn vaak goedkoper maar om het nou zo onder je neus te krijgen...
mylittlejoy schreef:Urielle schreef:Ik heb al wel gezien dat je 12,50 betaald en als eerste prijs een tientje of zelfs minder... Er is niks verplicht en prijzen zijn vaak goedkoper maar om het nou zo onder je neus te krijgen...
Ik heb het even nagekeken in de wedstrijdtarievenlijst, boven de 12,50 moet je inderdaad prijzengeld uitkeren, tm 12,50 is niets verplicht, behalve de linten dan. Ik schrok van de tarieven: 1e prijs 5x inschrijfgeld, 2 t/m 5 gezamenlijk 10x inschrijfgeld. Dat betekent dat je bij 17 starts (in een rubriek), 15x het startgeld moet uitreiken en dan nog 5 linten van de overige 2 starts kan betalen. Dat is toch niet te doen?