Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:20

Ik weet niet hoe correct het is of teveel vanuit een bepaalde mening geschreven, maar ik vond dit op http://www.klassiekpaardrijden.nl/276/d ... dare-.html

De kinketting
De invloed van de kandare wordt bepaald door de inwerking van de kinketting.
Een kandare functioneert alleen met kinketting. De kinketting wordt passend gemaakt, door als eerste de ketting plat te draaien en dan de onderboom naar achteren te kiepen in een hoek van 45 graden om de gewenste lengte te bepalen.

De inwerking van de kinketting wordt bepaald door:

de hoofdhouding van het paard;
de tongboog;
de handhouding van de ruiter;
de verhouding tussen de onder- en bovenboom van de kandare;
hoe strak de kinketting gespannen is in neutrale positie.

Bij een korte bovenboom met een te lange kinketting kunnen de mondhoeken ingeklemd worden. Ook kunnen de lippen tussen de ketting en het mondstuk ingeklemd worden.

Een losse kinketting is niet zo vriendelijk als de meeste ruiters denken. De werking van de kandare wordt bepaald door de kinketting in verhouding met de inwerkingkracht van de ruiterhand via de teugel verbonden aan de onderboom. Doordat bij een losse kinketting de inwerking van de ketting ontbreekt, hangt de kandare door en vormt een zware belasting voor de paardenmond en tong. Tijdens de inwerking van de ruiterhand op de kandare, zal het paard hierdoor niet op de juiste manier reageren. Hierdoor zal de ruiter harder gaan trekken, waardoor de kanteling van de stang in de mond van het paard voor enorme krachten in de mond en op de tong zorgt.

Een losse kinketting vergt dus een een grotere trekkracht. Hierdoor wordt de kracht op de ketting groter, waardoor de draaiing van de stang groter wordt, hierdoor wordt de kracht op de kinketting weer vergroot. Je rijdt je paard dan uiteindelijk nog op de druk van de kinketting, in plaats van inwerking van het mondstuk van de kandare op de tong en de lagen. De trekkracht moet zich drastisch verhogen om de kinketting te kunnen laten werken. Hieruit kan je vaststellen dat een te losse kinketting een fijne handinwerking bemoeilijkt. De exacte krachten zijn moeilijk te meten.

Bovenstaande afbeelding laat dit zien. De kinkettinghaken (rood) tezamen met het eerste ringetje van de kinketting zetten zich tegen het mondstuk af. De bovenboom kan nog veel langer zijn. hij kan op deze manier niet inwerken. Het correct bevestigen van de kinketting met de juiste spanning is enorm belangrijk voor de goede inwerking van het bit en daarmee voor de juiste (toelaatbare) druk op de tong van het paard.

Uit een ander topic:
QQQQ schreef:
Als de stang wordt aangetrokken, via de teugel, aan de onderste schaar, dan kantelt de bovenste schaar naar voren, met het bit als middelpunt. Die bovenste schaar zit vast aan het bakstuk, dat over het hoofd (achter de oren loopt). Deze kanteling geeft druk achter de oren. Hoe langer de onderste schaar, hoe lichter dit voelt (hoe minder kracht de ruiter hiervoor nodig heeft).
Eén van de functies van de kinketting is het om de druk achter de oren te beperken: om te voorkomen dat je de stang onbeperkt ver kunt aantrekken en dus zeer veel druk achter de oren kunt opbouwen. Dit is waarom de kinketting in werking hoort te treden bij 45 graden.
Daarnaast werkt de kinketting in op een reflexpunt in de kingroeve. Dit zorgt voor een reflex die tot nageven leidt. De kinketting dient dus hooguit af en toe en voor korte tijd in te werken: Op het moment dat de "toegestane" druk achter de oren niet het gewenste effect geeft.

Het mag duidelijk zijn dat dit "werktuig" bedoelt is voor een ruiter met goede controle over het handgebruik (en met enige mate van beheersing...).

Zowel een kinketting die te vroeg in werking treedt, als een die te laat in werking treedt, is om bovenstaande redenen niet goed. De kinketting losser doen met het idee dat je dan vriendelijker bezig bent en het idee dat het dan niet erg is als je de stang vervolgens over de 45 graden hoek trekt, is volledige onzin.

Als je een stang gebruikt: Monteer & gebruik 'm dan zoals de bedoeling is!! Daar is ie op gemaakt :)*

Ayasha
Blogger

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:23

Bij een kandare is er geen trens in het spel he.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:31

Klopt, vroeger reed men met alleen een kandare. Laten de Duitsers een stang&trens combi nog steeds kandare noemen...toevallig heb ik dat laatst ergens op internet gelezen.

Topsport is geen pretje. Topsport is over je grenzen heen gaan. Geen ontspanning zonder inspanning. En daar zit, denk ik, een verschil in ieders opvatting. Ontspanning kan ook op een ander moment komen in een proef, bijvoorbeeld in de uitgestrekte stap zie je ineens de paarden ontspannen, daarna spannen ze zich weer in voor het leveren van een topprestatie. Maar wat zie je nu eigenlijk dan wel? Inspanning. Ik heb werkelijk waar nog nooit een topsporter ontspannen zijn wedstrijd zien doen. Ooit Usain Bolt vanaf de start ontspannen zien lopen op de OS? De ontspanning komt nadien, nadat hij over de finish is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:29

Volgens mij gaat het erom of het paard op de juiste manier van achter naar voren de boog "spant" en dat kan zowel tijdens inspanning als tijdens ontspanning karijn. :) Tegenwoordig loopt het merendeel met weggedrukte rug en komt de beweging niet meer van achter naar voren door. En dan zie je voorbeenzwaaiers die achter niet meekomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:58

damian23 schreef:
Er zijn onderzoeken gedaan door wetenschappers naar het cortisollevel (stresshormoon) bij paarden die ldr werden gereden. Bij die paarden was het cortisollevel het hoogste. Logisch want met een holle rug maakt een paard adrenaline aan en met een bolle rug endorfine.

Ik heb tot nu toe geen enkel argument gehoord dat dit soort rijden, waarbij paarden in een houding geforceerd gereden worden correct rijden is volgens de FEI. Takt, losgelatenheid en schwung. Enig idee waar je dit aan kan herkennen? Is Totilas losgelaten en over de rug gereden?

volgens mij is er onderzoek gedaan naar 3 houdingen:
lange teugel/vrije houding
laag/diep/rond
wedstrijdhouding (nek hoogste punt)

volgens mij, als ik het mij goed herinner, gaf de wedstrijdhouding nog het meeste stress. en de vrije houding het minst.

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... lzijn.html

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan maar erg goed zijn die niet in mijn ogen aangezien men een normaal paard in korte tijd "dwingt" in de LDR/Hyperflexie houding te lopen terwijl topruiters al aangeven dat deze manier van trainen...

1. niet voor elk paard geschikt is
2. niet geschikt is om zonder zeer ervaren en professionele begeleiding naar toe te werken
3. het een opbouw in training is van jaren (voor ruiter en paard), dus niet even in een paar weken voor een neutraal wetenschappelijk onderzoek met een gemiddeld paard en gemiddelde ruiter.

Je kunt een gemiddelde persoon ook niet in een paar weken zo lenig krijgen als een professionele balletdanseres of ritmische sportgymnaste... Als je daar even aan gaat trekken en duwen om alles zo ver op te rekken zou die persoon het ook uitschreeuwen van de pijn en acuut blessures oplopen. Dus waarom steeds met neutrale paarden die houding proberen te onderzoeken?

Laat ze de cortisol meten in verschillende houdingen van paarden die bij Stal Anky/Sjef getraind worden of van daaruit begeleid worden. (of andere topruiters die op vergelijkbare manier trainen)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:18

Coloured schreef:
Volgens mij gaat het erom of het paard op de juiste manier van achter naar voren de boog "spant" en dat kan zowel tijdens inspanning als tijdens ontspanning karijn. :) Tegenwoordig loopt het merendeel met weggedrukte rug en komt de beweging niet meer van achter naar voren door. En dan zie je voorbeenzwaaiers die achter niet meekomen.

Zodra je een boog spant, heb je nooit ontspanning. Ontspanning is nl het tegenovergestelde. Het gaat mij erom dat de definitie van ontspanning en inspanning door veel van ons verkeerd geïnterpreteerd wordt. Verzet is weer iets heel anders. Verkeerde spierspanning kan leiden tot verzet. De juiste spierspanning helpt wel in het totaalplaatje van correctheid, gedragenheid en alle andere kreten uit de klassieke dressuur. Ontspanning volgt na de gedane arbeid, wanneer de teugels los gaan en de spierspanning wegvalt.
Er wordt ook geroepen dat de achterhand van Totilas niet meekomt. Wat bedoelt men daarmee? Dat die achterbenen ook zo moeten zwaaien als voor? Hij zet zijn achterbenen er echt wel onder maar iedereen is zo gefixeerd op die voorbenen dat de rest dan per definitie/automatisch slecht is.
Nee, daar ben ik het niet mee eens.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:49

[/quote]
Dat die achterbenen ook zo moeten zwaaien als voor? Hij zet zijn achterbenen er echt wel onder maar iedereen is zo gefixeerd op die voorbenen dat de rest dan per definitie/automatisch slecht is.
[/quote]

Hij zwaait met zijn RV meer ruim dan met de LV (of trekt deze voorbeen meer omhoog zou ik zeggen) en en daarom is zijn LA is dan eerder op de grond dan de RV in diagonaal.
Dus een 3takt draf.
Volg op de video draf in het begin, rond 2 min, eventueel stopt de beeld en zie je dat duidelijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:16

Dat proefschrift bedoel ik niet. Het was een nederlands/deens onderzoek (machteld van dierendonck) gedaan bij GP paarden die de rollkur gewend waren. Ze werden gereden in de rollkur, aan de teugel en aan een vrije teugel. Cortisollevel bij de paarden die in rollkur werden gereden was na 10 minuten het hoogst. Daarna aan de teugel en het minst bij een lange teugel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:28

damian23 schreef:
denisesilver schreef:
Er zou een onderzoek naar moeten komen. Er moet eens kritisch gekeken worden, meerdere wedstrijdruiters trainers en coaches zeggen dat ook. Daarbij als honderd man A roept en één roept B betekent niet dat die ene het fout heeft.

Wat voor onderzoek bedoel je? Er zijn volgens mij al wel meerdere onderzoeken gedaan naar de gevolgen van deze manier van rijden en wat er gebeurd met het paard (stresslevel gemeten) als die achter de loodlijn wordt gereden.

Naar het jureren bedoelde ik :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:31

listiglistje schreef:
Olympia96 schreef:
En ook de Spaanse rijschool 'lijkt' (ik heb alleen filmpjes en foto's gezien) een andere weg ingeslagen. Een weg die verrekte veel overeenkomsten vertoont met die van Sjef. Helaas.

Nou zo rijden ze bij Sjef echt niet rond hoor..... hier op de manege rijden ze nog beter :=

[ Video ]

Dat is pas rijden met de handrem er nog op %)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:33

damian23 schreef:
Dat proefschrift bedoel ik niet. Het was een nederlands/deens onderzoek (machteld van dierendonck) gedaan bij GP paarden die de rollkur gewend waren. Ze werden gereden in de rollkur, aan de teugel en aan een vrije teugel. Cortisollevel bij de paarden die in rollkur werden gereden was na 10 minuten het hoogst. Daarna aan de teugel en het minst bij een lange teugel.

Sorry maar van Machteld vd Dierendock krijg ik echt jeuk op de verkeerde plekken. Wat een verspilling van onze belastingcenten zeg.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:00

karijn schreef:
Coloured schreef:

Zodra je een boog spant, heb je nooit ontspanning. Ontspanning is nl het tegenovergestelde. Het gaat mij erom dat de definitie van ontspanning en inspanning door veel van ons verkeerd geïnterpreteerd wordt. Verzet is weer iets heel anders. Verkeerde spierspanning kan leiden tot verzet. De juiste spierspanning helpt wel in het totaalplaatje van correctheid, gedragenheid en alle andere kreten uit de klassieke dressuur. Ontspanning volgt na de gedane arbeid, wanneer de teugels los gaan en de spierspanning wegvalt.
Er wordt ook geroepen dat de achterhand van Totilas niet meekomt. Wat bedoelt men daarmee? Dat die achterbenen ook zo moeten zwaaien als voor? Hij zet zijn achterbenen er echt wel onder maar iedereen is zo gefixeerd op die voorbenen dat de rest dan per definitie/automatisch slecht is.
Nee, daar ben ik het niet mee eens.

En ik heb het over aanspanning (daarom staat spant ook tussen "") en dat kan op een ontspannen manier. Als je een paard naar de hand toe rijdt, en dan voorwaarts neerwaarts, dan behoud je een bepaalde aanspanning maar ontspant het paard doordat het een langere teugel krijgt. Vanuit die houding kun je hem van achteren naar voren weer meer oppakken en weer meer verzamelen. Als je dat op de goede manier doet, dus niet in de krul trekken met een valse knik en een weggedrukte rug dan komt de achterhand er goed onder en zal het paard voor lichter worden. En dat is heel iets anders dan zwaaien met de voorbenen. Bij weggedrukte ruggen en in de krul getrokken paarden doet de achterhand weinig en sloft er maar een beetje achteraan. Er is geen verbinding van de achterhand met de voorhand over de lendenen en rug heen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:02

Coloured schreef:
En ik heb het over aanspanning (daarom staat spant ook tussen "") en dat kan op een ontspannen manier. Als je een paard naar de hand toe rijdt, en dan voorwaarts neerwaarts, dan behoud je een bepaalde aanspanning maar ontspant het paard doordat het een langere teugel krijgt. Vanuit die houding kun je hem van achteren naar voren weer meer oppakken en weer meer verzamelen. Als je dat op de goede manier doet, dus niet in de krul trekken met een valse knik en een weggedrukte rug dan komt de achterhand er goed onder en zal het paard voor lichter worden. En dat is heel iets anders dan zwaaien met de voorbenen. Bij weggedrukte ruggen en in de krul getrokken paarden doet de achterhand weinig en sloft er maar een beetje achteraan. Er is geen verbinding van de achterhand met de voorhand over de lendenen en rug heen.

Speciaal voor jou en nog enkele anderen hier: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... media.html

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:13

damian23 schreef:
Ik heb al aangegeven dat je op hoog niveau niks gaat bereiken. Jammer dat mensen altijd denken dat je alleen iets kan veranderen door te gaan jureren. Je kan ook iets veranderen door zelf correct te rijden en die ervaring te delen met anderen. Dat werkt inspirerend. En op die manier ken ik al veel mensen die anders zijn gaan rijden. En posten op het forum heeft absoluut zin. Als is er maar 1 persoon die gaat nadenken over zijn of haar manier van rijden.

Citaat:
Maar het is wel volgens de FEI....FEI aangewezen en opgeleide juryleden zetten hem op 1 met meer dan 80%

LL is van mening dat het wel volgens de FEI is omdat de jury het met 80% waardeert. Ik stel dus een vraag of zij vindt dat dit paard in losgelatenheid is gereden, geen gebroken diagonalen laat zien en niet in een valse knik loopt. Misschien dat jij het wel kan zien?

Wat ik wou zeggen, een statement maken werkt vele malen beter dan alleen "een woordje" doen!

Edit: drie pagina's verder en ik weet nog steeds niet wat met klassiek rijden wordt bedoelt :')

LDR gaat alleen als je kundig genoeg bent om de achterhand mee te kunnen nemen en ook, als je paard aan de loodlijn moet lopen, het bit naar voren aanneemt. Veel paarden gaan door (verkeerde) LDR training duiken, omdat ze alsnog die achterhand er niet onder zetten.

Hoe kun je trouwens als ruiter doorzitten op een paard met een hol getrokken rug :?
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 16-07-15 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:18

R12312 schreef:
Coloured schreef:

Speciaal voor jou en nog enkele anderen hier: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... media.html

Geweldig, zei ik toch, het heeft effect, we gaan nog even door! :D *\o/*

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:28

Wat Carl Hester zegt hoe meer ze van achter doen hoe minder druk je voor voelt.

Maar let er dan wel op dat je paard naar je hand toe blijft en niet snel wegduikt in die valse krul (wat ponylief dus doet als ik niet blijf rijden, de rug weg en valse krul)

Wat ik wel erg jammer vind is dat zoiets wat bijvoorbeeld MAR doet en door velen niet goed wordt gekeurd, dat hem de rest van zijn carrière blijft volgen. Ook als hij een andere (betere) weg in is geslagen

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:31

Coloured schreef:

Nou ja, die plaat voor je kop dwingt op een of andere manier ook respect af.

Het is niet mijn manier, maar goed, iedere gek zn gebrek.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:38

R12312 schreef:
Coloured schreef:

Nou ja, die plaat voor je kop dwingt op een of andere manier ook respect af.

Het is niet mijn manier, maar goed, iedere gek zn gebrek.

Verklaar je nader?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:06

Coloured, zou je misschien een filmpje kunnen plaatsen van een GP proef die wordt gereden zoals jij vindt dat het zou moeten?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:35

Ik heb even gauw een filmpje opgezocht waarin je naar mijn mening heel goed het verschil kan zien tussen hoe Totilas zijn "uitgestrekte" draf laat zien en zoals het volgens mij zou moeten. (bij 1.00 ongeveer, zie die prachtige overgang en dat achterbeen dat werkelijk enorm verruimt <3, en de overgang weer terug. Super zuiver, hele paard super tactmatig en in het geheel blijft hij prachtig voorwaarts van achteren naar voren gereden.<3 )
Ik zie ook dat in de proef in onderstaand filmpje zeker ook fouten zitten maar ik vind wel dat dit paard over het algemeen ontspannen! in de juiste aanspanning van voor naar achteren wordt gereden. Ik was zowiezo vroeger een grote fan van Isabel Werth. Volg het tegenwoordig allemaal niet meer zo intensief als vroeger. :)

Daarom meteen een filmpje van haar opgezocht anno 2015 en wat zie ik: ook een voorbeenzwaaier?! Zie middelste filmpje. Ontzettend jammer. Even verder gezocht naar een filmpje van Bella Rose (onderste filmpje) en daar zie je het helaas ook.

https://www.youtube.com/watch?v=J9BAPoPazP8

https://www.youtube.com/watch?v=-HGnK_bO2n0

https://www.youtube.com/watch?v=QFO1UwqOHNE

Ik ben wel heel benieuwd wat de mensen in dit topic nu vinden van die uitgestrekte draf en de verschillen die daar in te zien zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:07

Om het even bij Rath te houden. Zien jullie het verschil?
https://www.youtube.com/watch?v=oEti1E3Tl0U
Gebroken diagonalen horen gewoon niet en dat valt het meest op in de uitgestrekte draf.

Bella Rose komt overigens ook regelmatig achter de loodlijn.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:46

Euh, is dit niet een beetje appels met peren vergelijken? Je kan paard A nu eenmaal niet met paard B vergelijken. Verschillend gebouwd. De een heeft veel meer schoudervrijheid dan de ander. Dat zie je heel duidelijk bij Warum Nicht. Die heeft lang zoveel vrijheid in de schouder niet als de anderen. Dan kan hij ook niet zo ver/hoog naar voren grijpen als de ander. En er wordt alleen maar gekeken naar de vergelijking in de draf van de paarden en het "voorbeengezwaai". Durf dan ook de stap en de galop mee te nemen, en de piaffe, de passage...vergelijk dan de paarden eens. Daar waar de een minder in draf is, is die weer beter in bijvoorbeeld de galop.
Ja, het achterbeengebruik van Totilas in draf is minder tov andere paarden, eens. Maar je kan niet zeggen dat hij zijn achterhand niet gebruikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:52

het hele ide achter dressuurwedstrijden is paarden met elkaar vergelijken... :=
Dan zou Warum Nicht voor een mindere gestrekte draf ook even veel punten moeten krijgen als Totilas omdat ie minder schoudervrijheid heeft

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:05

karijn schreef:
Euh, is dit niet een beetje appels met peren vergelijken? Je kan paard A nu eenmaal niet met paard B vergelijken. Verschillend gebouwd. De een heeft veel meer schoudervrijheid dan de ander. Dat zie je heel duidelijk bij Warum Nicht. Die heeft lang zoveel vrijheid in de schouder niet als de anderen. Dan kan hij ook niet zo ver/hoog naar voren grijpen als de ander. En er wordt alleen maar gekeken naar de vergelijking in de draf van de paarden en het "voorbeengezwaai". Durf dan ook de stap en de galop mee te nemen, en de piaffe, de passage...vergelijk dan de paarden eens. Daar waar de een minder in draf is, is die weer beter in bijvoorbeeld de galop.
Ja, het achterbeengebruik van Totilas in draf is minder tov andere paarden, eens. Maar je kan niet zeggen dat hij zijn achterhand niet gebruikt.

Achterbeen is helemaal niet minder bij Totilas, zijn voorbeengebruik is gewoon erg extreem!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:08

Dat probeer ik dus te zeggen.