Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:40

Leprycorn schreef:
_pauline_ schreef:
Wedstrijd van a.s. zaterdag is toch afgelast. Klasse! +:)+

Gelukkig maar! Waar had jij anders wedstrijd gehad gezien je in dezelfde kring zit?

Waddinxveen.

Zinzi_jewel

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:42

Er zit een heel groot risico in de oververhitting van de paarden ...
En dan te bedenken van de benen . Worden de beesten losgereden met been bescherming .
Temperatuur loopt op .
En t gaat mis met de eiwitten die in het paard zijn pezen en spieren zitten de gevolgen zijn vele malen erger als een wedstrijd of 2 afmelden

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:44

Niet dat ik er aan twijfel, maar wat zijn die gevolgen eigenlijk?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:53

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:54

'Bij een spiertemperatuur van 43 °C. spreekt het dan ook voor zich dat het paard hieronder lijdt. Afbraak van lichaamseigen proteïnen begint. Verlaagde bloeddruk, koliek en nierstoornissen kunnen gevolgen zijn van (langdurige) oververhitting.
Dat paarden gevoeliger zijn voor hitte ligt voor al aan het hogere aandeel ‘actieve spieren’ die gedurende de training nog meer warme genereren. Om af te koelen zweet het paard. Dit varieert van 20 liter per uur bij minimale luchtvochtigheid en extreme hitte tot 30 liter / uur bij vochtige hitte. Lang niet zo effectief dus als de mens.'

Via dierpraktijk-beest.nl

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:39

Bij mij is de wedstrijd ook niet afgelast vind het echt belachelijk en onverantwoord. Dan meld ik me zelf maar af en hoop dat ze erg gelukkig zijn met mijn proeven geld.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:47

M_i_R schreef:
'Bij een spiertemperatuur van 43 °C. spreekt het dan ook voor zich dat het paard hieronder lijdt. Afbraak van lichaamseigen proteïnen begint. Verlaagde bloeddruk, koliek en nierstoornissen kunnen gevolgen zijn van (langdurige) oververhitting.
Dat paarden gevoeliger zijn voor hitte ligt voor al aan het hogere aandeel ‘actieve spieren’ die gedurende de training nog meer warme genereren. Om af te koelen zweet het paard. Dit varieert van 20 liter per uur bij minimale luchtvochtigheid en extreme hitte tot 30 liter / uur bij vochtige hitte. Lang niet zo effectief dus als de mens.'

Via dierpraktijk-beest.nl

Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar de topsportpaarden lopen ook vaak met dit soort temperaturen. En die hebben die problemen ook niet. Uiteraard wordt daar ook op getraind. Maar toch....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:54

Als je de link leest dan staat daar ook dat bij 30 graden en 30% luchtvochtigheid dit als warm ervaren wordt. Bij 30 graden en 70% luchtvochtigheid krijgen ze hitte stress. Nou, haha, ik krijg dan ook hittestress ik bang :D
Hoge luchtvochtigheid is voor iedereen killing volgens mij....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:56

Vooralsnog gaat OG gewoon door. Ik begreep dat de top van dressuur inmiddels is gearriveerd voor zaterdagavond. Misschien beginnen ze iets later. Zou om ongeveer 17:30 starten. We zien het wel!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:59

listiglistje schreef:
ja Eindhoven...nog niks tijden veranderd of afgelast -O-

Ik heb gister iets horen overwaaien...wellicht wordt het wél afgelast...

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:03

Eindhoven is zaterdag afgelast :)!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:03

Sizzle schreef:
Als je de link leest dan staat daar ook dat bij 30 graden en 30% luchtvochtigheid dit als warm ervaren wordt. Bij 30 graden en 70% luchtvochtigheid krijgen ze hitte stress. Nou, haha, ik krijg dan ook hittestress ik bang :D
Hoge luchtvochtigheid is voor iedereen killing volgens mij....

en de gemiddelde luchtvochtigheid in Nederland in juli is 77 %. met de geplande onweersbuien ed. zal dat zaterdag vermoedelijk niet lager zijn. En dus idd killing voor de paarden (en ook voor onszelf btw ;))

http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:11

R12312 schreef:
Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar de topsportpaarden lopen ook vaak met dit soort temperaturen. En die hebben die problemen ook niet. Uiteraard wordt daar ook op getraind. Maar toch....

IN de link die boven mijn post geplaatst staat, staat meer informatie en op de website die ik genoemd heb ook.

"een kern van waarheid' lijkt me wel een understatement. Het is gewoon zo. Onderzoek heeft dat uitgewezen en de dierenartsen die hiervoor waarschuwen doen dat ook niet voor niks. Dat er in andere landen, waar het klimaat het hele jaar door zowel qua temperatuur als luchtvochtigheid niet vergelijkbaar is met ons kikkerlandje, anders getraind en gewerkt wordt met paarden wil niet zeggen dat onze paarden daar dus ook maar gewoon tegen moeten kunnen en moeten kunnen presteren als anders als het weer hier ineens omslaat naar deze hoge temperaturen.

Maar naast alle waarschuwingen zijn er ook veel sites te vinden die aangeven op welke manier je nog wel verantwoord kan trainen. Ik vind dan ook niet dat je je paard per definitie deze periode vrij moet geven. Maar train met beleid en dan écht. Zoek uit wat er kan, wat er niet kan, zoek op wat de risico's en symptomen zijn van oververhitting en pas daar je training zowel qua moment van trainen, duur van trainen en intensiteit van trainen op aan. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:21

CK KWPN in Zeeland is vervroegd naar beginnen 08:00 uur..

Ze geven 35 graden af := en flinke onweer in de middag.

Overigens kon ik gisteren geen zweetplek ontdekken bij de paarden. Wel bij mijzelf :+ , maar op de wei zag ik alleen maar een beetje loomheid en verder aten en dronken ze goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:42

Die van mij hebben zichzelf in een speelse bui druipend nat geraced en gebokt....idioten :+

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:46

Een manege hier in de buurt heeft zelfs alle lessen geannuleerd vanaf vandaag tot en met zaterdag. Vind dat een hele verstandige beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:14

Essxan schreef:
Een manege hier in de buurt heeft zelfs alle lessen geannuleerd vanaf vandaag tot en met zaterdag. Vind dat een hele verstandige beslissing.

Idd respect. Netjes voor de paarden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:28

Bij ons bij de manege on de buurt ook. Die hadden maandag al iedere leerling persoonlijk gebeld dat alle lessen zijn afgelast. Ik vind dat echt netjes.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:56

Bij ons ook de hele week al en de andere manege deed alternatieve dingen zoals een schriktraining zodat ze toch lol met hun knol hadden.

Zo ook een vakantiepark bij ons in de buurt die aan gaf dat de mensen vrijdag en zaterdag niet vanaf zoals normaal 15.00 uur welkom waren maar al om 9 uur welkom waren zodat ze niet met de hitte hoefde te reizen
Vond ik ook netjes geregeld

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:58

Dat vind ik heel netjes naar die paarden toe...!!!

Ik dacht er gisteren nog aan... ik sta op een manege... ik kwam lekker terug van het strand verkoeling in de zee zoeken aan de hand... toen ik de mangege les zich klaar zag maken voor de les...

Toen dacht ik idd arme paardjes gaan weer aan de bak... gelukkig niet in de binnenbak... en zeker wel een aangepast prorgramma... maar toch...

Die van mij doet lekker niets.... 's avond afkoelen in zee... en een lekker luzerne ijslollie... om aan te likken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:01

Mando schreef:
Zo ook een vakantiepark bij ons in de buurt die aan gaf dat de mensen vrijdag en zaterdag niet vanaf zoals normaal 15.00 uur welkom waren maar al om 9 uur welkom waren zodat ze niet met de hitte hoefde te reizen
Vond ik ook netjes geregeld
Da’s fijn, maar dan zit dat park absoluut niet vol.. Of gooien ze de vertrekkende gasten er dan al om 06:00 uur uit? :=

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:40

Mijn selectiewedstrijd is ook niet afgelast maar hebben wel maatregelen getroffen.
BB afgelast en mensen die het B en L (2 aparte parcoursen) willen rijden kunnen dit doen tussen 7.00 en 9.30
De rest van de rubrieken zijn op vrijdag en zondag.
Voor mij dus geen concour dit weekend, is voor mijzelf en vooral het paard veeel te warm.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:44

EmmaxxxChica schreef:
Mijn selectiewedstrijd is ook niet afgelast maar hebben wel maatregelen getroffen.
BB afgelast en mensen die het B en L (2 aparte parcoursen) willen rijden kunnen dit doen tussen 7.00 en 9.30
De rest van de rubrieken zijn op vrijdag en zondag.
Voor mij dus geen concour dit weekend, is voor mijzelf en vooral het paard veeel te warm.

Ik zou naar diezelfde wedstrijd gaan in de B maar ik ga ook niet. Veeel te warm en om nou om 7 uur 's morgens de ring in te rijden.. Dan kan ik om 3 uur in de nacht opstaan ofzo.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:48

Zag net op Facebook een manege voorbij komen die de lessen heeft aangepast. Stappen en dat mag ook zonder zadel en dan samen douchen met de pony's. Dat is feest!

We zouden morgen ook op cc maar wegens de warmte gaan we niet.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:58

Je moet er gewoon zo veel mogelijk rekening mee houden.

Vanavond starten in almelo om 20.30 en 22.30
Tussendoor naar huis, zodat ze niet op de trailer hoeven te blijven staan
Vanmorgen om 6 uur stonden ze op het land en om 8 uur weer binnen gehaald.

Evenala gister met losrijden enkel stappen en wanneer mijn voorganger erin gaat enkele rondjes draven.

Veel afspoelen en water drinken.

Het is niet onverantwoord zolang je weet waar je mee bezig bent.
Maar ieder zn ding..