Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:41

Jennyj01 schreef:
@M-D-H De politie is toch zelf degene die steeds maar roept: wij kunnen het nooit goed doen. Nou dan wordt het eens tijd om iets aan je imago te doen.

De hanekam agente was wel degelijk een agent. Stond er namelijk met koeieletters op. Maar je post loopt over van aannames. Jij denkt te weten wat ik op straat zie lopen. Jij denkt te weten waarom en dat ik een hekel aan de politie heb.
Blijkbaar weet jij niks.

Natuurlijk loopt mij post over van aannames net als jou posts in dit topic al de hele tijd doen :)

En jij haalt ook uit elk bericht alleen wat je wilt zien of lezen... met als uit de post van Collie2008 stelt dat sommige mensen niet anders kunnen denken omdat ze dat niet kunnen dus dat discussiëren met dat soort mensen geen zin heeft... en dat jij alleen maar leest dat ze de vergelijking maakt met een varken :)

Anoniem

Re: Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:11

Moderatoropmerking:
Ik heb net een aantal berichten verwijderd die persoonlijk werden. Discussiëren is prima, maar houdt het netjes en blijf op de bal spelen en niet op de man. Blijf respectvol naar elkaar toe reageren, dat maakt het discussiëren voor alle partijen een stuk fijner. Even een stukje uit de Bokt Regels:
Citaat:
"Je mag hier bijna alles zeggen, maar wel op een fatsoenlijke manier.
Dat betekent niet dat je mensen hoeft dood te knuffelen, jij je mening niet mag geven of elke post in watjes moet verpakken: het betekent dat je rekening moet houden met de beperkingen van het communiceren via alleen maar een forumpost. Ten opzichte van een persoonlijk gesprek mis je immers intonatie, lichaamstaal en je kunt ook niet zien hoe wat je zegt bij een ander overkomt."

Daarbij nu ook de vraag om het netjes en op de bal te houden.
Alvast bedankt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:23

Jennyj01 schreef:
En dat is nou precies wat ik bedoel. Enige vorm van zelfkritiek is binnen de politie ondenkbaar.

Behoorlijk generaliserende conclusie, en daardoor al niet correct. Zo zwartwit is het nu eenmaal niet. Hopelijk is het zo lief genoeg omschreven, wil met dit weer de mod geen extra werk geven:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:26

Jennyj01 schreef:
@M-D-H De politie is toch zelf degene die steeds maar roept: wij kunnen het nooit goed doen. Nou dan wordt het eens tijd om iets aan je imago te doen.

De hanekam agente was wel degelijk een agent. Stond er namelijk met koeieletters op. Maar je post loopt over van aannames. Jij denkt te weten wat ik op straat zie lopen. Jij denkt te weten waarom en dat ik een hekel aan de politie heb.
Blijkbaar weet jij niks.

Maar dat is toch zo? Wat als ze niks hadden gedaan en de man had wél een wapen en had een stel bezoekers overhoop geschoten.... Wat dan?
En nee, ik ben geen politie, maar zou toch graag weten wat jij dan zegt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:50

Liesxanne, de opleiding is in de loop der jaren steeds maar weer veranderd....

Er was gisteren nog wat op tv...amper lessen in geweldshantering....de opleiding van 15-20 jaar terug voldeed meer, daar was nog geld voor, nu is het meer een korte cursus met inderdaad ervaring op doen op straat, alleen is er wel wat veranderd in de loop der 20 jaren....

Ipv de opleiding versoberen, geldkwestie, zou die juist meer verdiept en geintensiveerd moeten worden...
De nekklem bv, hoezo dat in een pakket opnemen als ze maar een paar uur instruktie hebben gehad....

Foute boel...ik heb vroeger aan brazilian jujitzu gedaan en daar krijg je goede uitleg...maar daar was met de training geen adrenaline en stress bij gepaard, dan let je op je tegenstander....

Slachtoffer had gedronken, dat alleen al maakt het gevaarlijk, evenals met drugs...maar deze mensen zijn sterker, remmingslozer dus en daar zul je ook nog rekening mee moeten houden...

De betrokken agent zal een flinke douw krijgen hoor, strafrechtelijk onderzoek zal komen, schorsing, etc...

Mocht het "volk"wat meer respect hebben voor de sterke arm, dan zal dit ook niet zomaar gebeuren, maar in Nederland is ontzag een heikel punt...in Aruba robbertje vechten met de politie? Nou dat denk ik niet hoor....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:55

LiesxAnne schreef:
Het verschil is dt een chirurg van tevoren weet welke operatie die gaat doen ;) Wij weten niet in wt voor situatie wij terecht komen dus je vergelijking klopt niet.

Ik vind het grappig om te lezen dt er maar gelijk terug gevallen word op het " oefenen ". Schieten oefen je ja, maar de emotie van burgers valt niet op te oefenen.

Hoezo niet, toch ook de oeverloze casussen met acteurs gehad? Die als je daar verkeerd op in speelt behoorlijk uit de hand kunnen lopen... :+ .en daarna klassikaal bespreken en beoordelen of je wel goed hebt gehandeld, immers alles wordt ook meteen op camera opgenomen en afgespeelt...

De-escalerend werken is waar alles steeds om draait...meteen handelen met een stukje macht werkt averechts en zal altijd verzet bij arrestatie geven..heb je een boom van een vent met flinke spieren, beneveld en getrikkert, bingo!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:59

Jennyj01 schreef:
En dat is nou precies wat ik bedoel. Enige vorm van zelfkritiek is binnen de politie ondenkbaar.

Ik weet niet of je een poosje terug de docu hebt gezien over politie agenten en hun trauma's?
Dus werkelijk waar haal jij het vandaan dat deze mensen geen zelfkritiek hebben of dat het hen niks boeit wat hun werk met de mensen doet.
Die agenten die nu op non actief staan geloof maar dat ie er ziek van zijn hoor en niet omdat ze misschien een straf krijgen maar wel omdat zij zeer waarschijnlijk een fout hebben gemaakt,die slapen er slecht van dat weet ik zeker

Heel jammer dat jou oogkleppen je alleen maar laten zien wat je wil zien.

En wat betreft die idioten die nu aan het plunderen, slopen en rellen, die geven geen zier om de overleden man, die willen gewoon slopen en rellen

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:22

Jennyj01 schreef:
Dus jij vind een programma als wegmisbruikers opjectief?

Opsporing verzocht toont gelukkig een duidelijke afspiegeling van de mensen die het meeste uitvreten. Een ding kan ik je verklappen dat zijn over het algemeen niet Jan,Piet of Klaas....

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:43

Tcm62 schreef:
LiesxAnne schreef:
Het verschil is dt een chirurg van tevoren weet welke operatie die gaat doen ;) Wij weten niet in wt voor situatie wij terecht komen dus je vergelijking klopt niet.

Ik vind het grappig om te lezen dt er maar gelijk terug gevallen word op het " oefenen ". Schieten oefen je ja, maar de emotie van burgers valt niet op te oefenen.

Hoezo niet, toch ook de oeverloze casussen met acteurs gehad? Die als je daar verkeerd op in speelt behoorlijk uit de hand kunnen lopen... :+ .en daarna klassikaal bespreken en beoordelen of je wel goed hebt gehandeld, immers alles wordt ook meteen op camera opgenomen en afgespeelt...

De-escalerend werken is waar alles steeds om draait...meteen handelen met een stukje macht werkt averechts en zal altijd verzet bij arrestatie geven..heb je een boom van een vent met flinke spieren, beneveld en getrikkert, bingo!

Ook al heb je in je opleiding 100 casussen gedraait met acteur, het blijft nep en dat is ook altijd wat in je achterhoofd blijft hangen! En ik heb nou nooit meegemaakt dat een acteur vol in het verzet ging, dus nee, niet alles is te oefenen. Daarbij heb je met de burgers op straat ook te maken met alcohol/drugs wat vaak een grote rol speelt in het gedrag van mensen.

@Jenny01: Als wij bij een melding zijn geweest dan praten wij hier vaak over na in de auto, wat ging wel goed en wat ging niet goed, dus zelfkritiek is er zeker wel. Hoe vaak hebben wij geen de-briefing na een incident. Ik durf best van mijzelf te zeggen dat ik na een melding in de spiegel kijk en mezelf vraag "heb ik het zo goed gedaan " en daar komt ook wel is uit dat ik van mijzelf vind dat ik bepaalde punten beter of anders had kunnen aanpakken. Ik hoef jou of andere niet te overtuigen dat politiewerk meer is dan alleen hetgeen wat in de media verschijnt, zolang ik mijzelf na de dienst eerlijk in de spiegel kan aankijken en de burger tevreden heb achtergelaten op straat, ben ik tevreden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:22

Als je als burger aangesproken wordt door een agent, dan heb je gewoon netjes te luisteren en de orders op te volgen, dan toon je repect, ook al is alles clean sound and safe..

Ik vraag mij af of mensen die moord en brand schreeuwen, zich ordinair scheldend en niet meewerkend gedragen, ook zo tegen hun chef doen? Ook dat is gezag en ook daar worden soms wel eens iets anders beoordeeld waardoor je misschien een excuus zou moeten krijgen?

Bij een simpele controle hoort geen excuus als je als burger roept dat je niets grdaan hebt en dat je geen crimineel bent, maw dus niet mee wil werken en dan achteraf een excuus wil omdat alles in orde is?

Geweld bij aanhouding zou niet hoeven als men gewoon mee werkt..als blijkt dat alles in orde is, dan sta je zo weer buiten, is dat niet het geval, heb je pech...bij een simpele aanhouding horen procedurs en die volg je gewoon op, dan gebeurd er niets vervelends.

Ik begrijp het excuus niet....ook de grote monden niet.

Lisxanne, ik ben van mening als je je zelf bent, niet in discussie gaat, rustig blijft en uitlegt, de persoon een keuze geeft om mee te werken of zich af te laten gaan op straat...kortom vrije keuze geeft om zich normaal te gedragen je heel veel medewerking krijgt...het kost wat meer tijd omdat je moet babbelen, maar 9van de 10 keer krijg je met veel rust veel gedaan.

Leer je van de collega's die het jonge vrouwelijke collega wel even zal laten zien hoe stoer en cordaat hij is, dan leer je verkeed...zoek je goede en sociale collega's uit en leer hoe makkelijk je de ongehoorzame burger ol je hand krijgt...dat is een uitdaging waard, echt geloof mij...met manipulatie en gespeelde begrip en rust en vriendelijkheid, krij je iedereen mee..ook de psychoten, de tatoe van 2 meter, en ook dat pestjong vanuit de hangcultuur...

Emoties projecteren gaan spatten, jij hebt immers de macht hoe je het ook keert, jij zult nl altijd jouw zin krijgen...en dat weten ze...dus gaan ze je uitdagen...en daar is iedereen op jonge leeftijd gevoelig voor ...die voelen zich uitgetest en dat verlies je altijd.

Een leuke is bv de dramadriehoek, maar er zijn tal van andere sociale valkuilen , zeker het projecteren...
Overdracht en tegen overdracht....
Je hebt een mooi vak, maar blijf bij je gevoel. Weten wat je zegt vanuit rolmodellen in kaders van bewezen sociale gesprekstechnieken zullen je altijd redden...want die burger met emotie zit in zijn eigen valkuil en als jij precies zo reageert om er zelf niet in te gaan staan en haal je hem er ook uit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:24

spatter schreef:
Wat een rotklap :oo

Vind ook wel dat ze hard door die straat denderen :\
Had ook een hond of kind kunnen oversteken.

Hopelijk kunnen ze de daders oppakken!

Sterkte voor de agente en haar paard :(:)

Even fikkie uit laten zo tussen de rellen door :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:38

Tcm62 schreef:
Ik ben zo oud dat ik de kroningsrellen nog op het netvlies heb staan. Zie nog die schimmel die gewond op de grond ligt en afgetuigd wordt met ijzeren staven, de huilende diender die ook op de grond ligt en afgetuigt wordt omdat hij zijn paard wilde ontzetten....
Vallen is rennen om bij de groep te blijven helaas het enige wat je moet en verplicht bent te doen...eerder zijn gevallen me-ers ingesloten en flink te grazen genomen...

Ik scheet toen net een maandje m'n luiers vol, maar heb later de fragmenten wel gezien en het is me goed bijgebleven wat een groep losgeslagen rellers kan aanrichten.

Dat paard in Den Haag wat na het verliezen van zijn ruiter de 'verkeerde' kant op rent, als het was gevallen of kreupel was geweest en die rellers hadden hem te pakken gekregen, man ik moet er niet aan denken ;(
Die gasten zijn zo gefixeerd op slopen en alles kapot maken wat ze tegen komen, dat dier had geen kans gehad.

Hetzelfde kan in elke situatie waar paarden op relschoppers worden ingezet voor komen.
Neem die supportersrellen waar pas dat paard met een ijzeren staaf geslagen werd, stel dat dat paard van schrik zo wegspringt dat het wegglijdt op z'n ijzers en niet op tijd overeind kan komen ;(

Waarom zetten we nog steeds paarden in voor dit soort zaken?

Voor surveillances in winkelstraten ofzo, prima, zoekacties, helemaal leuk.
Maar als je weet dat het kan escaleren, dat er compleet dolgeworden mensen rondlopen, laat die paarden asjeblieft thuis.

Wat MDH trouwens ook aanhaalt, je zal daar als agent op dat festival in Den Haag zijn en die grote vent begint ineens te schreeuwen dat ie een wapen heeft.
Je wil voorkomen dat er paniek uitbreekt, veel rennende mensen geeft minimaal gewonden, en je wil zeker voorkomen dat er geschoten wordt.
Je springt met je collega's op die man af, je weet niet of ie echt een wapen heeft, maar als ie er eentje heeft kan het zomaar gebeuren dat je elk moment schoten hoort en misschien gewond raakt of erger.

Dat die man tegen blijft spartelen en bewusteloos raakt en niet gewapend blijkt, dat weet je op het moment dat je die man tegen de grond werkt nog niet, je wil alleen je werk doen, burgers beschermen en je bidt dat je zelf niks overkomt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:41

Omdat als je een paard op je af ziet denderen je wel opzij gaat. Zeker als het gaat om eentje van 175 of 180. Tenminste ik blijf niet staan hoor

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:00

purny schreef:
Omdat als je een paard op je af ziet denderen je wel opzij gaat. Zeker als het gaat om eentje van 175 of 180. Tenminste ik blijf niet staan hoor

De meesten gaan opzij, een enkeling slaat er op met een ijzeren staaf en nog weer anderen wachten af tot zo'n paard een keer onderuit gaat en dan?
Er zal er eentje met een mes tussen staan en een pees doorhalen.
Gaan we echt wachten tot er weer filmpjes op het journaal komen van een politiepaard wat door een gestoorde menigte belaagd wordt? Die lui zijn compleet gestoord, wil je daar een dier aan blootstellen?
Zet er een waterkanon op of wat dan ook, maar hou de paarden er bij vandaan.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:56

Tijd dat er een gebroken wordt op het rek. Dat brengt gezond respect weer terug.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:05

LBLGypsyCobs schreef:
purny schreef:

De meesten gaan opzij, een enkeling slaat er op met een ijzeren staaf en nog weer anderen wachten af tot zo'n paard een keer onderuit gaat en dan?
Er zal er eentje met een mes tussen staan en een pees doorhalen.
Gaan we echt wachten tot er weer filmpjes op het journaal komen van een politiepaard wat door een gestoorde menigte belaagd wordt? Die lui zijn compleet gestoord, wil je daar een dier aan blootstellen?
Zet er een waterkanon op of wat dan ook, maar hou de paarden er bij vandaan.

Nee, laten we de agenten laten belagen door een gestoorde menigte. :roll: die zijn minder belangrijk als een paard. Oh nee, die kiezen er toch voor misschien dood te gaan in hun werk!?

Jeetje, die paarden maken onwijs vaak het verschil en ondanks dat ik dol ben op paarden moeten ze gewoon ingezet kunnen worden. Mensen gaan voor.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:41

Ik vind niet dat we dieren moeten inzetten om misstanden op te lossen die door mensen worden veroorzaakt.

We zetten verdorie mensen op de maan, maar iets verzinnen om agenten te beschermen en een groep relschoppers aan te pakken zonder dat paarden risico lopen, dat lukt niet?

En ik zeg overigens nergens dat ik een mensenleven minder belangrijk vind dan een dierenleven en dat we dan maar agenten onbeschermd zo'n situatie in moeten sturen, ik snap even niet goed waar je dat nu ineens vandaan haalt met nog een :roll: erbij ook?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:50

Tcm62 schreef:
Als je als burger aangesproken wordt door een agent, dan heb je gewoon netjes te luisteren en de orders op te volgen, dan toon je repect, ook al is alles clean sound and safe..

Ik vraag mij af of mensen die moord en brand schreeuwen, zich ordinair scheldend en niet meewerkend gedragen, ook zo tegen hun chef doen? Ook dat is gezag en ook daar worden soms wel eens iets anders beoordeeld waardoor je misschien een excuus zou moeten krijgen?

Bij een simpele controle hoort geen excuus als je als burger roept dat je niets grdaan hebt en dat je geen crimineel bent, maw dus niet mee wil werken en dan achteraf een excuus wil omdat alles in orde is?

Geweld bij aanhouding zou niet hoeven als men gewoon mee werkt..als blijkt dat alles in orde is, dan sta je zo weer buiten, is dat niet het geval, heb je pech...bij een simpele aanhouding horen procedurs en die volg je gewoon op, dan gebeurd er niets vervelends.

Ik begrijp het excuus niet....ook de grote monden niet.

Lisxanne, ik ben van mening als je je zelf bent, niet in discussie gaat, rustig blijft en uitlegt, de persoon een keuze geeft om mee te werken of zich af te laten gaan op straat...kortom vrije keuze geeft om zich normaal te gedragen je heel veel medewerking krijgt...het kost wat meer tijd omdat je moet babbelen, maar 9van de 10 keer krijg je met veel rust veel gedaan.

Leer je van de collega's die het jonge vrouwelijke collega wel even zal laten zien hoe stoer en cordaat hij is, dan leer je verkeed...zoek je goede en sociale collega's uit en leer hoe makkelijk je de ongehoorzame burger ol je hand krijgt...dat is een uitdaging waard, echt geloof mij...met manipulatie en gespeelde begrip en rust en vriendelijkheid, krij je iedereen mee..ook de psychoten, de tatoe van 2 meter, en ook dat pestjong vanuit de hangcultuur...

Emoties projecteren gaan spatten, jij hebt immers de macht hoe je het ook keert, jij zult nl altijd jouw zin krijgen...en dat weten ze...dus gaan ze je uitdagen...en daar is iedereen op jonge leeftijd gevoelig voor ...die voelen zich uitgetest en dat verlies je altijd.

Een leuke is bv de dramadriehoek, maar er zijn tal van andere sociale valkuilen , zeker het projecteren...
Je hebt een mooi vak, maar blijf bij je gevoel. Weten wat je zegt vanuit rolmodellen in kaders van bewezen sociale gesprekstechnieken zullen je altijd redden...want die burger met emotie zit in zijn eigen valkuil en als jij precies zo reageert om er zelf niet in te gaan staan en haal je hem er ook uit.

Euh... De jongere collega's leren van mij als coach zijnde ;) mij dat terzijde. Van de zijlijn is het altijd makkelijk praten maar er zijn en blijven altijd burgers die oostindisch doof zijn en alleen maar horen wat hun willen horen. Die kijken naar het politiepak in zijn algemeen en niet naar de persoon die hem aan heeft. Ben het met je eens dat je soms wt langer moet praten om iemand rustig te houden maar er is een grens en sommige mensen hebben een plaat voor hun kop!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:05

Ik als 50plusser kijk heel anders tegen jong aan dan jij, ... No offence.

Die plaat voor de kop, ach ja, dagelijks ontmoeten we in allerlei vormen en maten dit soort mensen..
De uitdaging om juist de mens in dat uniform te zijn, juist die ene ipv de eenhapsworst met blauw en streepjes..dat is de uitdaging van het vak! En juist die ene die alles voor elkaar krijgt! Daar maak je je pad mee vrij voor je carriere....

Succes met je werk, respect hoor! Het is echt niet meer die charme op straat als dat het was.... De grimmigheid en oorlogzucht die steeds meer op komt....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:57

lBgipsycobs.

Ik snap gewoon echt niet dat mensen vinden dat ze wel het recht hebben voor hun lol op hun paarden te rijden, maar niet vinden dat die ingezet kunnen worden in dit soort belangrijke zaken.

Ik verbied liever het rijden voor het plezier en gebruik paarden alleen nog voor zaken als deze waar ze echt noodzakelijk zijn dan andersom. Ze maken heel regelmatig het verschil als agenten belaagd worden. Dus dan gaat veiligheid van de mens altijd voor bij mij.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:12

Er zijn genoeg andere middelen om in te zetten, paarden zijn daar dus niet noodzakelijk voor.

Ik rij voor m'n lol paard, maar breng hem niet in gevaar door op een losgeslagen menigte in te rijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:26

Laten we anders een stel politiehonden inzetten daar wil je echt niet door gegrepen worden

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:36

Tcm62 schreef:
met manipulatie en gespeelde begrip en rust en vriendelijkheid, krij je iedereen mee..ook de psychoten, de tatoe van 2 meter, en ook dat pestjong vanuit de hangcultuur...

Die vlieger gaat echt niet altijd op. Wij hebben ook vaak te maken met mensen met allerlei psychische stoornissen, daar valt soms gewoon niet meer mee te praten. Gisteren nog een melding gehad van iemand die was weggelopen bij een instelling. Geprobeerd om rustig tegen hem te praten, proberen om zijn gedrag om te buigen, maar het werkte niet. Hij bevond zich op dat moment overigens ook op een festival, daar gaan we geen risico's nemen met de omstanders en dan heb je die tijd om te investeren op communicatie ook niet altijd - al werkte dat hier toch niet. De collega's hebben echt hard hun best gedaan om hem rustig mee te krijgen. Uiteindelijk hebben we hem met 6 man moeten boeien en de bus in moeten tillen. Vervolgens overal door rood moeten rijden omdat hij de bus af brak. Bij GGZ hebben ze hem meteen moeten sederen, want het schuim vloog er van af. Hij leek wel hondsdol.

Dan werkt praten écht niet. Ik heb ook liever dat iedereen na een goed gesprek gewoon netjes meewerkt. Maar de praktijk zit gewoonweg niet zo in elkaar. De ene keer lukt het je wel, de andere keer niet. Ik heb een figuur, die kom ik iedere horecadienst weer tegen. Pisvlek eerste klas. Altijd betrokken bij de opstootjes om de boel op te stoken, licht ontvlambaar, prachtig strafblad. Ik heb een maand of wat geleden tijdens een van zijn woedebuien eens geprobeerd in gesprek te gaan met hem. Met het idee van "of het wordt erger en dan moet hij mogelijk straks nog worden aangehouden voor het verstoren van de openbare orde (dan is hij ook weg), of hij kalmeert er door. Hopende op het laatste. En hij kalmeerde ook. Sindsdien spreek ik hem elke horecadienst even aan als ik hem zie, of ik zwaai even naar hem. Als hij nu bij een opstootje staat, pluk ik hem er ook makkelijk uit en houdt hij zijn gemak. Dat is een geval waarin praten heeft gewerkt en waarin je er voordeel uit haalt. Maar dan heb ik het over iemand die weliswaar heel irritant kan zijn, maar wel beschikt over enige mate van gezond verstand. Dat heeft niet iedereen. Ik probeer iedereen altijd als een gelijkwaardig mens te behandelen, maar soms móet je doorpakken. Ik ga echt niet proberen om nog een rustig gesprek te voeren met een arrestant die na haar insluiting een mes uit haar ****** tevoorschijn tovert om hiermee zichzelf en ons te lijf te willen gaan. Het feit dat ze daar alvast een mes had verstopt, toont namelijk aan dat het klokje niet zuiver tikt en dat er op dat moment niet meer mee te praten is. Dan gaat mijn veiligheid en die van haar voor, en dat houdt in dat dat mes wordt afgepakt. Als zij die niet vrijwillig af geeft wanneer ik haar dat vraag, dan duiken we er bovenop en brengen haar onder controle.

Of moeten we wachten op "arrestante steekt zichzelf dood in politiecel, agenten grepen niet in"?

Bij de "normale" mensen (ik vraag me de laatste jaren na alles wat ik meemaak steeds meer af wat nog normaal is) ben ik het helemaal met je eens dat je moet proberen om het communicatief op te lossen. We leren ook om "de-escalerend" op te treden. Maar ondanks al je goede bedoelingen, kan dat toch nog verkeerd uit pakken, en dan zal je wat anders moeten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:12

Dat zijn excessen...dat snapt iedereen....helaas vaak met mijn neus er op gestaan dat ongeduldig grof gedrag niet nodig was.

Met veel psychoten te maken gehad, meepraten en in spelen op doet wonderen, iemand mee lokken vanaf zo een plaats kan ook met vriendelijke maar duidelijke woorden, desnoods maar hem het idee verschaffen dat de politie hem in veiligheid gaat brengen...met zijn 6 en erop heb ik nooit begrip voor, dan breng je de persoon in zijn beleving in een nog bedreigendere situatie wat inmens veel verzet op levert. De meeste dienders hebben nl geen geduld.

Een staatgevaarlijk geweldadig persoon is een andere categorie...daar met zijn 6 en bovenop, geen probleem...maar burgers in allerlei vormen en maten, is een ander caliber, die bovenkamers werken anders en daar kan je als goed sociaal vaardige en goed acteur heel veel mee.

Dat maakt het bwroep moeilijk, maar ook interessant.

Helaas ambieren veel jonge jongens het harde van de dienst, het AT of AE en dan denken ze op deze manier positief op te vallen.

Heb veel met politie te maken gehad in het verleden, en gelukkig ook erg onder de indruk geweest van de vaardigheden van sterk in de schoenen staande, uiterste nette en respectvolle mannelijke en vrouwelijke dienders, maar die hadden ook al minimaal 20 dienstjaren..

Al doe de leert men...verder alle respect naar elke diender op straat!

Over arrestanten fouillering bestaan procedures, en dan kom je inderdaad dingen tegen, maar deze discussie gaat over algemeen optreden....en daar strookt het helaas meermaals heel erg niet met water werkelijk gaande is....de proportionaliteit is dan ver te zoeken...

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:49

@ Snadrem: ik denk niet dt we hier mensen gaan overtuigen dat het niet altijd met praten opgelost kan worden ;) Belangrijkste is dat wij zelf weten of ons geweld wt gebruikt is terecht is geweest en of we integer zijn, daar hoeven we geen andere mensen van te overtuigen. Laatste wt ik gezegd heb in dit topic :)