Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:51

marinka1986 schreef:
Wat is er dan wel bewezen? Ieder paard heeft schade als je hem onderzoekt dus dat is niet bijzonder,

Noem dit maar "niet bijzonder"

“Een apathische gelaten indruk”
“Een forse spieratrofie van de hals, schoft en rug musculatuur en gevoelige rugspieren”
“Zeer gevoelig bij overgang palpatie hoofd, halsovergang”
“Paard vertoont geen enkele flexie rug”
“Rug vernauwing van de ruimte tussen de spinaaluitsteeksels van T13 en 17. De craniale rand van
spinaaluitsteeksel 16 bevat onregelmatig afgelijnde nieuw beenvorming”
Oftewel kissing spines
" Beperkte lateroflexie hals naar links”
“Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”
“Bovendien was er ter plaatse een omvangtoename van de onderkaak voelbaar”
“Letsel werd ontdekt aan beide kanten van de kaak, waarbij een verwonding wat ouder bleek te zijn, de
andere kaak nog steeds actief,”
“Duidelijke verlittekening beide lagen”
“Het beenweefsel van de onderkaak vertoont bilateraal een diepe depressie (botresorptie omgeven
door botaanwassen)”
“Onderkaak forse verhevenheid (nieuwe beenvorming) thv het rostraal en middelste deel van de linker
en rechter lagen, respectievelijk links meer uitgesproken dan rechts”
“Huid, traumatische letsels als gevolg wrijving van been en spoor. De letsels zijn (d.d. 24 2 2014)
opgedroogd met lichte hyperkeratose en niet meer pijnlijk".

“slechte turgor (trage verstrijking van de huidplooi)”
“Doffe vacht”

Na stoppen met rijden is “de conditie en voedingstoestand in rust in de laatste 14 dagen (21 februari)
van het paard snel vooruitgegaan. Geen bijzondere klachten in rust.”
-----
Het paard heeft na vaststelling van de klachten in Gent dus nog 14 dagen nodig gehand om alleen nog maar in "conditie en voedingstoestand" vooruit te gaan. De schade aan de kaak kan herstellen volgens de arts, maar dat herstel zal natuurlijk ook nog wel enige tijd gaan duren en dan is er natuurlijk altijd nog een mogelijkheid dat het niet volledig herstelt.

marinka1986 schreef:
de schade aan de flanken was wel duidelijk op de foto, maar ook omstreden, daar de eigenaresse LE er zelf bij was, dan moet je zelf innitiatief nemen en het paard terugtrekken en niet een paar dagen later lekker met hem gaan springen en iedere volgende dag hem ook laten berijden. Dit is echt niet mogelijk met een doorgespoord paard. Voortaan moeten de mensen die een paard kopen hier dus ook opletten en vragen of het paard ooit is doorgespoord, anders zou je hem dus niet meer kunnen berijden??
het niveau voor GP haalde hij al langer niet meer, dat was bekend en daarom is MK gestopt en heeft DM het overgenomen om het paard wat minder zwaar te belasten.

Er was niet alleen sprake van schade in de mond en de flanken, maar de algehele conditie van het paard was slecht:
De volgende ochtend ontdekte ze dat haar paard niet goed kon eten, apathisch was en last had van zijn lijf. “Na een paar dagen lieten we de dierenarts komen die een soort tying-up constateerde en forse spierdystrofie. Door verkeerde voeding waren bovendien zijn darmen beschadigd. In zijn mond werd een ontstoken fistel geconstateerd. Toen wisten we nog niet van de schade aan de kaak. Dat is later in Gent vastgesteld.” Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness.

Danielle lijkt nu de zwarte piet te krijgen:
Lees het uitermate informatieve rechtbankverslag hier:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ak-u2.html

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:54

Ailill schreef:
M_D_H schreef:

Oh shit dat is waar, ik zat al te twijfelen over de achternaam :')

Misschien raadzaam om dan even vooraf te controleren of je beweringen juist zijn, dit staat nu online en is dus traceerbaar. Lijkt me niet de bedoeling.

Het was al aangepast hoor :)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:59

Als het niet onherstelbare schade is, zou ik als ik LE was lekker mijn geld (en vooral mijn energie!!!) steken in het laten opknappen van het paard i.p.v. deze wanvertoning.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:01

Babootje, de link gaat naar een artikel uit maart. Het rechtbankverslag staat elders, maar daar worden die punten die jij noemt helemaal niet genoemd. Sterker nog:

Citaat:
Ook de stelling van [eiseres] dat U2 onherstelbare letselschade aan de flanken heeft opgelopen als gevolg van het zogenoemde doorsporen, ontbeert naar het oordeel van de rechtbank een deugdelijke onderbouwing. Medische stukken op dat punt ontbreken en uit de niet toegelichte conclusies van [taxateur] in zijn taxatierapport kan niet worden opgemaakt dat deze betrekking hebben op onherstelbaar letsel aan de flanken.

LE kan wel van alles zeggen, maar onderbouwd wordt het niet. De punten die jij hier aanhaalt zijn allemaal de woorden van LE. Maar zonder dat die bevestigd worden door een behoorlijk rapport van een dierenarts en vervolgens getoetst door een onafhankelijk iemand die de stukken kritisch beoordeelt, kun je dergelijke zaken absoluut niet als feit presenteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:05

Over de veronderstelde "herstelbaarheid"

Belangrijk is ook of de beschadigingen in de mond als onherstelbaar bestempeld kunnen worden. Uit de verklaring van professor Vlaminck blijkt dat de lagen duidelijk zijn beschadigd, er bot zichtbaar is en er botresorptie heeft plaatsgevonden. Na vervolgonderzoek komt de professor echter terug op zijn conclusie betreffende de botresorptie, zo laat de rechter weten. Wensink: ‘Daar kan ik niks mee. De rest wordt niet ontkracht. Dit paard is onverkoopbaar en mag nooit meer een stang en trens in. Drie verschillende dierenartsen verklaren dat er nog sprake van letsel is.’ Toch blijkt een operatie ook nog tot de mogelijkheden te behoren. Lonneke Engel: ‘Maar daar is de uitkomst onzeker van.’ En Imke: ‘Ik heb nooit gezien dat U2 op een manier is gereden waardoor zulk letsel kan zijn toegebracht. Daniëlle heeft hem altijd met een gewoon bit gereden, totdat mevrouw Engel de stang en trens heeft gebracht. De tandarts heeft hem vaak gecontroleerd, maar nooit iets geconstateerd. De paarden worden standaard twee keer per jaar door hem gecontroleerd.’
De laatste keer dat tandarts Jaco Ansems dit heeft gedaan is op 7 november 2013. ‘Maar hij is een tandverzorger en geen deskundige arts’, stelt Engel in haar verweer. ‘Daarbij is hij volgens de facturen in 2013 twee keer geweest, maar in 2011 en in 2012 helemaal niet’, waarna de rechter bij Imke Schellekens vraagt of dit klopt. ‘Alles wordt toch precies bijgehouden?’ ‘Dat zou ik even moeten nakijken in onze administratie’, aldus de amazone.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik - als ik het rechtbankverslag zo lees - de uitspraak van de rechter ook onbegrijpelijk vind.
En Jaco Ansems als tandarts.... Die naam had ik nu niet bij Bartels verwacht eerlijk gezegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:07

Shadow0 schreef:
Babootje, de link gaat naar een artikel uit maart. Het rechtbankverslag staat elders, maar daar worden die punten die jij noemt helemaal niet genoemd. Sterker nog:

Citaat:
Ook de stelling van [eiseres] dat U2 onherstelbare letselschade aan de flanken heeft opgelopen als gevolg van het zogenoemde doorsporen, ontbeert naar het oordeel van de rechtbank een deugdelijke onderbouwing. Medische stukken op dat punt ontbreken en uit de niet toegelichte conclusies van [taxateur] in zijn taxatierapport kan niet worden opgemaakt dat deze betrekking hebben op onherstelbaar letsel aan de flanken.

LE kan wel van alles zeggen, maar onderbouwd wordt het niet. De punten die jij hier aanhaalt zijn allemaal de woorden van LE. Maar zonder dat die bevestigd worden door een behoorlijk rapport van een dierenarts en vervolgens getoetst door een onafhankelijk iemand die de stukken kritisch beoordeelt, kun je dergelijke zaken absoluut niet als feit presenteren.

Ik noem het "rechtbankverslag" maar het is natuurlijk een vrijwel letterlijke journalistische weergave van de eerste zitting.

Douraque

Re: Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:11

Wat jij citeert is hetgeen Lonneke cq Wensing stelt. Echter is dat juist door de rechter als onvoldoende bewezen verklaard. De DA van Gent heeft zelfs zijn verklaring bijgesteld. Daarbij kan Lonneke wel zoveel zeggen, maar als zij dat ter zitting niet onderbouwd heb je vrij weinig aan die loze woorden

Daarbij komt dat het "rechtbankverslag" zo subjectief is als wat. De uitspraak van de rechtbank is zo klip en klaar als een klontje

Voor is de rechter de meest deskundige om hierover te oordelen. Hij baseert zich op de feiten die voorhanden liggen, de schade die Lonneke stelt (blijkens het "rechtbankverslag") heeft zij niet cq onvoldoende onderbouwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:16

Babootje schreef:
Ik noem het "rechtbankverslag" maar het is natuurlijk een vrijwel letterlijke journalistische weergave van de eerste zitting.

Oh. Dat is een beetje verwarrend, want de gerechtelijke uitspraak is inmiddels gepubliceerd. Wellicht dat als je die leest eea wat duidelijker wordt.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2015:3335

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:27

Een rechter die geen verstand heeft van paarden leest snel over de gegevens heen. Ookal heb je stevig bewijs dan nog durft een rechter te zeggen dat het niet compleet is. Wij hebben het zelf meegemaakt dat iets niet toegewezen werd, maar wel degelijk goed en vast gelegd was op papier met handtekeningen! Zegt hij is geen bewijs........bankafschriften ed bijgevoegd. Durft hij nog te beweren dat het niet waar was....... Dus ..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:38

Ik zit een groot verschil tussen wat wij 'leken' als voldoende bewijs achten, en wat een rechter als voldoende bewijs acht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:44

Ik heb het gelezen Shadow. De rechter versmalt feitelijk de vaststellingen met betrekking tot de schade aan U2 tot twee blessures: de schade aan de kaak en de flanken.

De eis van Lonneke Engel wordt afgewezen omdat onherstelbaarheid niet voldoende wordt onderbouwd. De onderbouwing van de onherstelbare schade aan de flanken (namelijk dat het paard door de verlittekening en ongevoeligheid op die plek minder gevoelig is voor de subtiele hulpen die in de topsport worden gegeven) wordt door de rechter als speculatief naar de prullenbak verwezen. De bruikbaarheid van U2 als topsportpaard met deze verlittekening moet eerst worden aangetoond, maar hoe doe je dat. Met mogelijk andere voorbeelden maar dat zal moeilijk worden, want paarden met dergelijke problemen verdwijnen geruisloos uit de sport. Vind ze maar eens.
Voor wat betreft de (on)herstelbaarheid aan de kaak: komt de professor terug op zijn eerdere uitspraak dat de kaak onherstelbaar beschadigd zou zijn. Er is blijkbaar een operatie mogelijk. Maar op het slagen van een dergelijke operatie wordt ook geen garantie gegeven. Een uitspraak dat de schade aan de kaak dus herstelbaar is, is dan even zo goed speculatief.

Conclusie van de zaak is dus dat de schade aan de flanken en de schade aan de kaak herstelbaar zijn. Maar niet meegewogen wordt de tijd dat herstel kost in relatie tot de leeftijd van U2 en de kans dat het paard ooit nog in de topsport terugkeert.

Opmerkelijk vind ik dat de schade zelf en de datering ervan door de rechter volledig buiten beschouwing wordt gelaten.

Ik ruik een bange poeperd (de rechter dan he?)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:51

Die laatste zin vind ik eigenlijk best denigrerend naar een rechter toe. Rechter zijn niet bang, rechters oordelen op basis van het recht en hetgeen ter zitting wordt ingebracht. De rechter kan enkel oordelen over hetgeen verzocht is, Lonneke verzocht te oordelen over onherstelbare schade. Dit is onvoldoende onderbouwd.

Dat jij vind dat de rechter ook over de schade had moeten oordelen of over de tijd dat het herstel kost is jouw goed recht, echter mag de rechter niet buiten hetgeen gevraagd wordt oordelen. Daarin wordt hij in de wet beperkt en dat is naar mijn mening maar goed ook. Lonneke had gewoon meer moeten verzoeken, dan had de rechter ook daarover een oordeel moeten geven

Maar laten we eerlijk zijn, dhr Wensing is niet de allerbeste advocaat zoals ik kan oordelen op afstand

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:12

De schade zelf en de tijd voor hestel, operatiekosten, succeskans, etc etc zijn dus allemaal dingen die voor Lonneke (en Wensing) niet van belang waren, want wat zij wilden was de hoofdprijs, en dus klampten ze zich vast aan 'onherstelbaar beschadigd'

Zegt op zich ook wat over de liefde van Lonneke voor U2, ik zou ook boos zijn als het mijn paard was, maar ik zou hem ook zo snel mogelijk op het traject zetten met de hoogste kans voor herstel, in plaats van hem in zn stal/wei laten staan en foto's van mijn oh zo zielige onherstelbaar verwoeste paard op sociale media plaatsen.
Prioriteiten....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:17

Dat blijkt wel, Drifter. Anders had ze had eis meer omkleed. Als het mijn paard was geweest had ik de vordering anders ingekleed en niet enkel ingezet op onherstelbare schade. Vooral als advocaat weet je dat de rechter enkel over het gevraagde oordeelt en zet je nooit op 1 paard in

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:22

De hoogleraar kwam terug van zijn eerdere oordeel over botresoptie en botaanwas. Botresorptie kan hij mogelijk niet hard maken, de botaanwas wel. Dat is het gewijzigde standpunt van de hoogleraar.
De botaanwas is operatief te verwijderen zodat het paard weer een bit in zijn mond kan.

"Bovendien stelt [hoogleraar] in die latere rapportage dat een dierenarts de zogenoemde nieuwbeenvorming in de mond (botvorming als gevolg van een ontsteking van het botvlies veroorzaakt door te krachtig bitgebruik) kan verwijderen, waardoor paarden opnieuw makkelijker berijdbaar zijn met een bit. Het is volgens [hoogleraar] effectief zo dat deze ingreep ook bij U2 mogelijk zou zijn, waardoor die een veel hoger bitcomfort in de mond kan krijgen en opnieuw in de sport actief kan worden".

Het blijft ook hier bij "mogelijk" en "kan". Maar dat vindt de rechter blijkbaar dus weer niet speculatief.
Wensing zal dus de slaagkans moeten onderbouwen, de tijd dat het paard moet revalideren in relatie met de leeftijd van het paard en de kans op een terugkeer op het oude niveau. Dan pas kun je wat zeggen over waardevermindering en dan komt vanzelf aan de orde wie er dan verantwoordelijk is voor die waardevermindering.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:29

Ja maar Babootje, dat had al duidelijker kunnen zijn als Lonneke ook maar een klein beetje interesse had getoond in een hesteltraject, als ze daar nou hoogleraars en deskundigen voor had gevraagd en dat de insteek had gemaakt.

Het is makkelijk om naar een rechter te wijzen, maar Lonneke en Wensing hebben de lat gelegd op een enorme schadevergoeding met als inzet een onherstelbaar paard.

Ondertussen staat dat paard nog steeds met botaanwassen in zijn mond zn hooi te kauwen omdat zn eigenaar het veel te druk heeft met dr sociale media en haar hoger beroep voor de hoofdprijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:51

Drifter schreef:
Ja maar Babootje, dat had al duidelijker kunnen zijn als Lonneke ook maar een klein beetje interesse had getoond in een hesteltraject, als ze daar nou hoogleraars en deskundigen voor had gevraagd en dat de insteek had gemaakt.

Het is makkelijk om naar een rechter te wijzen, maar Lonneke en Wensing hebben de lat gelegd op een enorme schadevergoeding met als inzet een onherstelbaar paard.

Ondertussen staat dat paard nog steeds met botaanwassen in zijn mond zn hooi te kauwen omdat zn eigenaar het veel te druk heeft met dr sociale media en haar hoger beroep voor de hoofdprijs.

Lopende een gerechtelijke procedure mag/kan je nog niet aan het paard opereren. Het paard is namelijk het bewijsstuk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:03

Babootje schreef:
Drifter schreef:

Lopende een gerechtelijke procedure mag/kan je nog niet aan het paard opereren. Het paard is namelijk het bewijsstuk.

Dan snap ik de keuze voor de rechter helemaal niet meer...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:09

Maar als ik alles goed begrijp is dus wel duidelijk dat het paard wel degelijk beschadigd is geraakt tijdens de 'training', maar omdat de aanklacht 'onherstelbaar' beweert wat niet kan worden bewezen wordt het zo afgehandeld?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:13

Collie2008 schreef:
Maar als ik alles goed begrijp is dus wel duidelijk dat het paard wel degelijk beschadigd is geraakt tijdens de 'training', maar omdat de aanklacht 'onherstelbaar' beweert wat niet kan worden bewezen wordt het zo afgehandeld?

Paard is inderdaad wel beschadigd geraakt tijdens een training, volgens de rapporten...
De schuldvraag is daarmee nog niet beantwoordt en de vraag in hoeverre het paard beschadigd is vind ik ook nog wel een dingetje...
Dus je kunt er nog steeds niks van zeggen...

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:22

Babootje schreef:
Drifter schreef:

Ik neem aan dat de foto's het bewijs zijn en ze niet U2 op de rechter zn bureau hebben geparkeerd zodat die in zn mond kon kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:10

Babootje schreef:
Het blijft ook hier bij "mogelijk" en "kan". Maar dat vindt de rechter blijkbaar dus weer niet speculatief.

Wie eist, bewijst. Het was nota bene hun eigen deskundige.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:01

Babootje schreef:
Drifter schreef:

Drifter schreef:
Ik neem aan dat de foto's het bewijs zijn en ze niet U2 op de rechter zn bureau hebben geparkeerd zodat die in zn mond kon kijken.

Ja dat zou je zeggen he? Maar het is gewoon zo. Je mag niks veranderen aan "het bewijsstuk" gedurende de procedure (die dus nu langer gaat duren).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:08

Babootje schreef:
Ja dat zou je zeggen he? Maar het is gewoon zo. Je mag niks veranderen aan "het bewijsstuk" gedurende de procedure (die dus nu langer gaat duren).

Heb je daar een onderbouwing van? Op grond van je verwarring over de uitspraken van de rechter vind ik het moeilijk om in te schatten in hoeverre je ook werkelijk genoeg kennis hebt om dat te weten. Dus als je jurisprudentie of een rechtsartikel hebt?
Ik zou het ook wel zelf op kunnen zoeken, maar wie eist, bewijst enzo :)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:09

Babootje schreef:
Drifter schreef:

Nou, de uitspraak is geweest dus ik zou zeggen: helpen, dat dier. Oh nee, de eigenaresse vindt hoger beroep belangrijker. Top.