Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:00

Als iedereen zijn paard nou eens even perfect zou zadelmak maken............

Zou Gert dit niet meer hoeven doen.

Denk daar eens over na.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:03

Ik snap zowel de mensen die tegen als voor zijn. Ben meerdere keren bij shows van hem wezen kijken, en als het niet nodig is dan laat ik mijn paard liever op een andere manier of moment zadelmak maken.

maar jeetje.. Wat zouden sommige eigenaren en paarden moeten doen als deze manier van zadelmak maken niet "bestond". Er zijn paarden voorbij gekomen, waarvan ik voor geen goud op zou willen zitten. En hij stapt erop alsof het niks is, doet het met veel gevoel en kijk, heeft een zit waar je u tegen zegt en houdt het allemaal luchtig voor het publiek door er met een lach en een grap op te zitten. Ik vind het prachtig hoe hij het doet.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en paarden houden is maatwerk. En of je dit nou op een groot evenement als Jumping doet of thuis, als het maar goed gebeurt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:09

Klantje voor Gert !

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:11

Ben het eens met de brievenschrijfster! Ik vind het sneu voor de paarden. Het kan heeeel anders. Maar goed sommigen blijven dit soort wangedrag van de mens stimuleren. /3

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:16

Nou, ik ben er ook geen voorstander van. Maar dat is eindelijk meer omdat het nu in een show als Jumping Amsterdam gebeurt.
Laatst bijgewerkt door xjessiesl op 02-02-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:16

Dit is wat ik gezien heb:

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:17

Montecito schreef:
Ben het eens met de brievenschrijfster! Ik vind het sneu voor de paarden. Het kan heeeel anders. Maar goed sommigen blijven dit soort wangedrag van de mens stimuleren. /3

Duidelijk dat je totaal geen verstand van beleren hebt. Want dan zou je dit niet zeggen.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:25

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik las in verschillende reacties dat het ook al niet goed is als je er een jaar over doet om een paard te beleren.
Naar mijn gevoel moet je kijken naar het paard, ieder is anders, net als bij mensen.
Ik zelf heb, als een amateur eigenlijk dat geef ik zeker toe, mijn eigen paard zadelmak gemaakt / beleerd. Hier is een driekwart jaar overheen gegaan, paard had het nodig. Andere paarden die daar stonden hadden 2 maanden nodig, andere een jaar, betekend niet dat als je er een jaar over doet het meteen "aaipoessieaai" methode is, zoals ik ergens las.
Ik persoonlijk denk ook juist dat met paarden met problemen/trauma rustig moet worden gewerkt, als zo'n paard al veel heeft meegemaakt, lijkt me een plek als bijv. Jumping Amsterdam niet de plek om zo'n paard dat te leren. Eerder een plek waar dat paard vertrouwd is. voor de "extreme paarden", is Gert misschien wel goed, dat kan ik niet helemaal oordelen, heb hem namelijk nooit in levende lijven meegemaakt :)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:30

XxFlossxX schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik las in verschillende reacties dat het ook al niet goed is als je er een jaar over doet om een paard te beleren.
Naar mijn gevoel moet je kijken naar het paard, ieder is anders, net als bij mensen.
Ik zelf heb, als een amateur eigenlijk dat geef ik zeker toe, mijn eigen paard zadelmak gemaakt / beleerd. Hier is een driekwart jaar overheen gegaan, paard had het nodig. Andere paarden die daar stonden hadden 2 maanden nodig, andere een jaar, betekend niet dat als je er een jaar over doet het meteen "aaipoessieaai" methode is, zoals ik ergens las.
Ik persoonlijk denk ook juist dat met paarden met problemen/trauma rustig moet worden gewerkt, als zo'n paard al veel heeft meegemaakt, lijkt me een plek als bijv. Jumping Amsterdam niet de plek om zo'n paard dat te leren. Eerder een plek waar dat paard vertrouwd is. voor de "extreme paarden", is Gert misschien wel goed, dat kan ik niet helemaal oordelen, heb hem namelijk nooit in levende lijven meegemaakt :)

Ben het met je eens! Mooi omschreven.

Anoniem

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:33

Dit blijft een eeuwige discussie. Wel ben ik van mening dat dit soort shows niet op een dergelijk podium thuis horen. Ik zou dan al denken om de veiligheid, straks springt er eentje het publiek in uit paniek...

Maar over de methode. Ik zou dit niet met een paard doen die nog nooit mak is gemaakt, wel zou ik dit doen met paarden die problemen vertonen of mogelijk heel dominant zijn.
Mijn methode is dit nooit geweest. Ik herhaalde net zo lang totdat een paard in alle fases ontspannen is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:33

Ik zie niks vreemds op dat filmpje. Beleer ze liever op die manier dan dat ik eerst zorg voor ellenlange longeersessies, zodat het paard een heerlijke conditie opbouwt. En dat ze daardoor veel sterker zijn, voordat je er op gaat zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:35

Gea99 schreef:
Over zijn kunnen wil ik niets afdoen, man heeft gewoon plak aan de kont.
Wel zijn de paarden overdonderd en op dat moment (show) zullen ze zich overgeven.
ben zelf bij de onze zadelmak maak man geweest en daar stond een paard, door Gert zadelmak gemaakt, mensen konden er niets mee, en hij mocht het oplossen..
Gert is een showbink en houdt van de aandacht. Het is zeker een kundig ruiter, daar wil ik absoluut niets aan afdoen, maar zou mijn paard nooit bij zo'n show onder het zadel gooien.

Ik sta in pension op een africhtingsstal waar ze via de ‘normale’ methode de paarden beleren. Daar kwam recent een paard op stal die zadelmak gemaakt moest worden. Die bleek 2 jaar eerder daar ook al geweest te zijn. Was een hele aparte qua gedrag onder het zadel. Zij konden er wel mee rijden maar het dier was nog niet klaar voor een gemiddelde ruiter. En zou dat misschien ook wel nooit worden. Helaas hadden de eigenaren destijds te weinig geduld (of geld). Dier werd opgehaald terwijl die er nog niet klaar voor was, en is daarna dus op enig moment als groen in de handel terecht gekomen. Dan kan je wel zeggen dat hun methode van africhten niet goed is, maar soms zit er gewoon een echt apart geval tussen.
Oftewel: je weet niet met wat voor boodschap dat betreffende dier bij Gert vandaan is gekomen. En je weet ook niet hoe de eigenaar er daarna mee is omgegaan. Je kunt niet op 1 geval de methode beoordelen en veroordelen.

En nee, ik zou mijn paard ook niet aanbieden voor zo'n show. Maar moeten we dan niet vallen over de eigenaren die hun paard aanbieden i.p.v. over Gert van den Hof? Geen eigenaren, geen paarden, geen show.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:37

Maar er zijn dus blijkbaar eigenaren die het geen probleem vinden dat dit in zo'n entourage gebeurt. Het zijn immers niet Gert zijn eigen paarden toch? Hij biedt de mogelijkheid, de eigenaren brengen het paard en weten wat er gaat gebeuren. Ik vind dat hij super werk doet, alleen zou ik dus waarschijnlijk niet mijn supergroene paard beschikbaar stellen voor deze demonstratie. Misschien wel die nare draak waar iedereen al afgelanceerd is, dat weet ik niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die paarden van deze demonstratie dan achteraf zijn, of ze hier nu merkbaar problemen mee hebben gehad?

Overigens kunnen we dan bij alle demonstraties ook wel vraagtekens zetten, ik ken weinig dieren in mijn omgeving die ervaring hebben in dergelijke entourages :P

Eens dus met Roodvos :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:39

JudArthos schreef:
Dat klopt, maar dan moet het paard eerst de ruiter wel als leider zien. Als je even kort longeerd en er dan op gaat zitten, ben je dan wel een leider voor het paard of een roofdier?

Weet je, er zijn meerdere filmpjes dat Gert van het paard afspringt en dat het paard, grasgroen verder, gewoon los en relaxt achter Gert aanloopt... zou dat paard dat doen als het in Gert een roofdier zag? Ik denk het niet.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:39

Bedankt voor het filmpje Nicolien. Wij hebben hem vrijdagavond gezien met een paard dat werkelijk geen pas verkeerd zette.

Zijn hier dan ook mesen op het forum die weleens een paard door Ger zadelmak zijn gemaakt tijdens een show ? Die kunnen toch vertellen hoe hun paard het overleeft heeft :o

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:40

xjessiesl schreef:
Nou, ik ben er ook geen voorstander van. Maar dat is eindelijk meer omdat het nu in een show als Jumping Amsterdam gebeurt.

Maar wie ben jij om te bepalen hoe het hoort?

Er is niet een manier van inrijden. Je hebt paarden die naar Gert gaan die prima terecht komen, en paarden waar een half jaar over gedaan wordt, die ook prima terecht komen. En dan nog alles daar tussen.

Gert is een paardenman die weet waar hij mee bezig is. Of ik mijn paard zou in laten rijden op een show? nee, zou niet mijn keuze zijn. Maar als ik een paard tegen kom dat ik niet aan kan, twijfel ik er niet over en gaat het naar Gert.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:43

Echt duidelijk dat veel mensen geen kennis van zaken hebben van Gert zijn manier. Veel beter dan dat je je paard rustig ( heel lang) beleerd zonder dat je echt durft door te pakken en je paard hele verkeerde dingen aanleert. Tuurlijk kan het ook op een andere manier maar dit is echt geen mishandeling. Hij gebruikt niet eens een bit! En het is niet eens echt beleren maar eerder ruitermak maken!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:45

Beetje overdriven brief. Het hoeft niet voor iedereen 'de manier' te zijn, maar Gert is toch echt heel kundig. Hij is rustig tegenover het paard en vele malen duidelijker dan de meeste anderen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:47

Roodvos schreef:
Gea99 schreef:
Over zijn kunnen wil ik niets afdoen, man heeft gewoon plak aan de kont.
Wel zijn de paarden overdonderd en op dat moment (show) zullen ze zich overgeven.
ben zelf bij de onze zadelmak maak man geweest en daar stond een paard, door Gert zadelmak gemaakt, mensen konden er niets mee, en hij mocht het oplossen..
Gert is een showbink en houdt van de aandacht. Het is zeker een kundig ruiter, daar wil ik absoluut niets aan afdoen, maar zou mijn paard nooit bij zo'n show onder het zadel gooien.

Ik sta in pension op een africhtingsstal waar ze via de ‘normale’ methode de paarden beleren. Daar kwam recent een paard op stal die zadelmak gemaakt moest worden. Die bleek 2 jaar eerder daar ook al geweest te zijn. Was een hele aparte qua gedrag onder het zadel. Zij konden er wel mee rijden maar het dier was nog niet klaar voor een gemiddelde ruiter. En zou dat misschien ook wel nooit worden. Helaas hadden de eigenaren destijds te weinig geduld (of geld). Dier werd opgehaald terwijl die er nog niet klaar voor was, en is daarna dus op enig moment als groen in de handel terecht gekomen. Dan kan je wel zeggen dat hun methode van africhten niet goed is, maar soms zit er gewoon een echt apart geval tussen.
Oftewel: je weet niet met wat voor boodschap dat betreffende dier bij Gert vandaan is gekomen. En je weet ook niet hoe de eigenaar er daarna mee is omgegaan. Je kunt niet op 1 geval de methode beoordelen en veroordelen.

En nee, ik zou mijn paard ook niet aanbieden voor zo'n show. Maar moeten we dan niet vallen over de eigenaren die hun paard aanbieden i.p.v. over Gert van den Hof? Geen eigenaren, geen paarden, geen show.

Ja die heb je ook; van die mensen die eigenwijs zijn en geen geduld en of tijd hebben. Daar heb je een punt.

Daarbij wijs ik zijn methode niet af. Ik benoemde het overdonderd worden van het paard en zeker tijdens een show. Dat zou niet mijn plek zijn om paard te laten beleren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:50

Ik snap heel goed dat mensen er op tegen zijn, dat dit soort dingen inmiddels op shows/evenementen als Jumping Amsterdam te zien zijn. Maar de brievenschrijfster heeft zich toch echt niet goed ingelezen. De paarden die Gert inrijd, gaan een heel traject in. Dit blijft niet bij die '15 min' voor de ogen van publiek. De meeste paarden gaan naar de stal van Gert, waar ze rustig een traject doorlopen met Gert als trainer. Als ik een jong paard zou hebben, dat ik niet zadelmak krijg, en iedereen de handdoek in de ring gooit omdat het door de bak vliegt als de paarden waar Gert op zit, dan weet ik heel goed waar ik op een gegeven moment m'n paard heen breng. Ook ik ben voorstander van het rustig beleren van een paard. Laten wennen aan een zadel, en gewicht van een ruiter. Maar een paard kan ook daarin zomaar omslaan, en zodra je er dan opstapt, volledig door het lint gaan. Als dit een grens bereikt, waarin iedereen zegt; ik stap er niet meer op, gaat mijn paard naar Gert. :j want ik weet dat hij mijn paard gewoon netjes zou behandelen.

Dus men zou zich eens moeten inlezen. Dit geld voor alles. Voor paardrijden zelf, het houden van een paard, en ook hoe een trainer als Gert de dingen aanpakt. Maar zoals uit dit topic blijkt, gebeurd dit veel te weinig. Helaas.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:54

mikky19 schreef:
Echt duidelijk dat veel mensen geen kennis van zaken hebben van Gert zijn manier. Veel beter dan dat je je paard rustig ( heel lang) beleerd zonder dat je echt durft door te pakken en je paard hele verkeerde dingen aanleert. Tuurlijk kan het ook op een andere manier maar dit is echt geen mishandeling. Hij gebruikt niet eens een bit! En het is niet eens echt beleren maar eerder ruitermak maken!

Maar heel veel mensen hebben zijn methode al kunnen bekijken, hij verschijnt namelijk regelmatig in het openbaar. Hij legt dan ook precies uit hoe wat en waarom. Hoeveel meer kennis moet je van hem krijgen om het eens of oneens te zijn met zijn methode?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:55

Heb je een braaf paard, dan is het in een kwartiertje klaar. Is het paard niet zo braaf, dan moet je nog een keertje terug komen. De paarden zijn dan zover, dat je er als ruiter op kunt stappen, zonder gekke dingen te verwachten. Het is dan verder aan de ruiter, om het paard echt zadelmak te maken en door te rijden. Helemaal niets mis mee. Zo gebeuren er minder ongelukken met de ruiter. Gert ziet in een oog opslag wat voor soort paard het is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:56

pizza64 schreef:
mikky19 schreef:

Maar heel veel mensen hebben zijn methode al kunnen bekijken, hij verschijnt namelijk regelmatig in het openbaar. Hij legt dan ook precies uit hoe wat en waarom. Hoeveel meer kennis moet je van hem krijgen om het eens of oneens te zijn met zijn methode?

Door verder te kijken dan de dingen die hij verteld, dan de filmpjes en foto's die je ziet. Kijk eens op zijn site, fb pagina. er is zo veel meer dan dat wat je op die show's ziet.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:59

Hier in Zaandam zit een dame die zich paardenluisteraar noemt en ook allerlei shows geeft.
Nee niet zadelmak maken daar is ze zelf te bang voor. Wel luisteren en kijken en vooral veeeeel snoepjes voeren, en dan kijken of er iemand zo gek is om er op te gaan voor haar.
Wij hebben een paard op stal die dus door haar afgericht is..... Niets mee te beginnen, moddervet door alle snoepjes en onder het zadel vreselijk onberekenbaar .
Afijn twee jaar verder ......
Nee geef mij dan maar een doortastend iemand zoals Gert. Vrijdagavond had hij inderdaad een lief , rustig paard die na 15 min smakkend achter hem aan liep.
Wel ben ik het eens met sommigen die zeggen dat dit hier niet thuis hoorde, in die drukke hal.
Ook ik ben heel benieuwd hoe het thuis verder gaat met deze paarden

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:00

pizza64 schreef:
mikky19 schreef:

Hem aan het werk zien wanneer hij niet gehuurd wordt voor een evenement. Hij bekijkt ieder geval apart en handelt daar ook naar. Je mag het natuurlijk niet met hem eens zijn. Maar dan zeggen dat het een slechte methode is klopt dan niet, de argumenten klopt of zijn er niet.