Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
XxFlossxX schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik las in verschillende reacties dat het ook al niet goed is als je er een jaar over doet om een paard te beleren.
Naar mijn gevoel moet je kijken naar het paard, ieder is anders, net als bij mensen.
Ik zelf heb, als een amateur eigenlijk dat geef ik zeker toe, mijn eigen paard zadelmak gemaakt / beleerd. Hier is een driekwart jaar overheen gegaan, paard had het nodig. Andere paarden die daar stonden hadden 2 maanden nodig, andere een jaar, betekend niet dat als je er een jaar over doet het meteen "aaipoessieaai" methode is, zoals ik ergens las.
Ik persoonlijk denk ook juist dat met paarden met problemen/trauma rustig moet worden gewerkt, als zo'n paard al veel heeft meegemaakt, lijkt me een plek als bijv. Jumping Amsterdam niet de plek om zo'n paard dat te leren. Eerder een plek waar dat paard vertrouwd is. voor de "extreme paarden", is Gert misschien wel goed, dat kan ik niet helemaal oordelen, heb hem namelijk nooit in levende lijven meegemaakt
Gea99 schreef:Over zijn kunnen wil ik niets afdoen, man heeft gewoon plak aan de kont.
Wel zijn de paarden overdonderd en op dat moment (show) zullen ze zich overgeven.
ben zelf bij de onze zadelmak maak man geweest en daar stond een paard, door Gert zadelmak gemaakt, mensen konden er niets mee, en hij mocht het oplossen..
Gert is een showbink en houdt van de aandacht. Het is zeker een kundig ruiter, daar wil ik absoluut niets aan afdoen, maar zou mijn paard nooit bij zo'n show onder het zadel gooien.
JudArthos schreef:Dat klopt, maar dan moet het paard eerst de ruiter wel als leider zien. Als je even kort longeerd en er dan op gaat zitten, ben je dan wel een leider voor het paard of een roofdier?
xjessiesl schreef:Nou, ik ben er ook geen voorstander van. Maar dat is eindelijk meer omdat het nu in een show als Jumping Amsterdam gebeurt.
Roodvos schreef:Gea99 schreef:Over zijn kunnen wil ik niets afdoen, man heeft gewoon plak aan de kont.
Wel zijn de paarden overdonderd en op dat moment (show) zullen ze zich overgeven.
ben zelf bij de onze zadelmak maak man geweest en daar stond een paard, door Gert zadelmak gemaakt, mensen konden er niets mee, en hij mocht het oplossen..
Gert is een showbink en houdt van de aandacht. Het is zeker een kundig ruiter, daar wil ik absoluut niets aan afdoen, maar zou mijn paard nooit bij zo'n show onder het zadel gooien.
Ik sta in pension op een africhtingsstal waar ze via de ‘normale’ methode de paarden beleren. Daar kwam recent een paard op stal die zadelmak gemaakt moest worden. Die bleek 2 jaar eerder daar ook al geweest te zijn. Was een hele aparte qua gedrag onder het zadel. Zij konden er wel mee rijden maar het dier was nog niet klaar voor een gemiddelde ruiter. En zou dat misschien ook wel nooit worden. Helaas hadden de eigenaren destijds te weinig geduld (of geld). Dier werd opgehaald terwijl die er nog niet klaar voor was, en is daarna dus op enig moment als groen in de handel terecht gekomen. Dan kan je wel zeggen dat hun methode van africhten niet goed is, maar soms zit er gewoon een echt apart geval tussen.
Oftewel: je weet niet met wat voor boodschap dat betreffende dier bij Gert vandaan is gekomen. En je weet ook niet hoe de eigenaar er daarna mee is omgegaan. Je kunt niet op 1 geval de methode beoordelen en veroordelen.
En nee, ik zou mijn paard ook niet aanbieden voor zo'n show. Maar moeten we dan niet vallen over de eigenaren die hun paard aanbieden i.p.v. over Gert van den Hof? Geen eigenaren, geen paarden, geen show.
mikky19 schreef:Echt duidelijk dat veel mensen geen kennis van zaken hebben van Gert zijn manier. Veel beter dan dat je je paard rustig ( heel lang) beleerd zonder dat je echt durft door te pakken en je paard hele verkeerde dingen aanleert. Tuurlijk kan het ook op een andere manier maar dit is echt geen mishandeling. Hij gebruikt niet eens een bit! En het is niet eens echt beleren maar eerder ruitermak maken!
pizza64 schreef:mikky19 schreef:Echt duidelijk dat veel mensen geen kennis van zaken hebben van Gert zijn manier. Veel beter dan dat je je paard rustig ( heel lang) beleerd zonder dat je echt durft door te pakken en je paard hele verkeerde dingen aanleert. Tuurlijk kan het ook op een andere manier maar dit is echt geen mishandeling. Hij gebruikt niet eens een bit! En het is niet eens echt beleren maar eerder ruitermak maken!
Maar heel veel mensen hebben zijn methode al kunnen bekijken, hij verschijnt namelijk regelmatig in het openbaar. Hij legt dan ook precies uit hoe wat en waarom. Hoeveel meer kennis moet je van hem krijgen om het eens of oneens te zijn met zijn methode?
pizza64 schreef:mikky19 schreef:Echt duidelijk dat veel mensen geen kennis van zaken hebben van Gert zijn manier. Veel beter dan dat je je paard rustig ( heel lang) beleerd zonder dat je echt durft door te pakken en je paard hele verkeerde dingen aanleert. Tuurlijk kan het ook op een andere manier maar dit is echt geen mishandeling. Hij gebruikt niet eens een bit! En het is niet eens echt beleren maar eerder ruitermak maken!
Maar heel veel mensen hebben zijn methode al kunnen bekijken, hij verschijnt namelijk regelmatig in het openbaar. Hij legt dan ook precies uit hoe wat en waarom. Hoeveel meer kennis moet je van hem krijgen om het eens of oneens te zijn met zijn methode?