Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:13

Ik wil de betrokkenen heel veel sterkte wensen. Ik lees dat de complete standstill niet meer van kracht is, desondanks hoop ik voor iedereen dat het allemaal met een sisser afloopt. Heb zelf helaas de gevolgen van de MKZ ellende nog maar al te levendig voor ogen en wil dat niet nog een keer meemaken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:22

Cassidy, waar lees je dat? Volgens mij is de standstill vanaf vanmiddag 14.00 uur opnieuw ingegaan onder dezelfde voorwaarden als dat het vanaf zondag was.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... r-aar.html . Ik zie daar geen update bij staan, of staat dat in een nieuwer bericht?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:36

De website van de Rijksoverheid is up to date, de standstill is nog van kracht, zeker zolang niet bekend is om welke variant van vogelgriep het gaat in Ter Aar. Dit zal morgen bekend worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:50

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:00

Cassidy, dat bericht is helaas al weer oud. Die nieuwe uitbraak bij ter Aar is noordelijker, dus de 10 km. zone met "totaalvervoersverbod" kortgezegd ligt nu ook noordelijker.
Dit is het nieuwe bericht, maar dat is op slot omdat alleen hier gereageerd mag worden. [VN] Nieuwe uitbraak vogelgriep, maatregelen weer van kracht .

Als je mijn berichten bekijkt zie je ergens een link waar je na 1 of 2 klikken een kaartje van het gebied kan zie.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:08

Er is een verschil tussen ophokplicht en afschermplicht. Commerciële pluimveehouders moeten ophokken, dus in een gebouw.

Hobbyhouders mogen afschermen, dus een volière of ren mag ook. Je moet alleen direct contact met wilde vogels, uitwerpselen en zoogdieren voorkomen. Je kip mag dus niet los bij je paard in een stal, maar wel buiten in de ren. Afschermen kan ook met een zeil erover bijvoorbeeld.

Als je niet kan afschermen, moet je dus ophokken. Dit als reactie op de ophok- en afschermplicht.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:09

Simone0308 schreef:
PLK schreef:
Maar de infolijn van ministerie zegt; laat maar lopen?!

Ik heb het dan over paarden hè, niet over kippen. Of had je het niet tegen mij? :P

Hahaa nee niet tegen jou, in t algemeen. Ik weet gewoon niet wat ik zal doen, want als ik nadenk kunnen mijn kippen (als ze t krijgen) niemand besmetten omdat ze dan dood gaan en wij ze op n goede manier opruimen. Dus hoe kunnen mijn kippen een andere kip besmetten? Ze staan achter huis waar niemand komt.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:12

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:12

Besmetten kan via jou of andere gevoelige zoogdieren, zoals paard, varken of bijvoorbeeld een kat. En ze kunnen ook een eend besmetten die naast ze landt. De eend kan met het virus op zak wegvliegen.

De kans is klein, heel klein, maar het kan.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:13

Weet iemand toevallig waarom er n algemeen, landelijk jachtverbod is???

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:16

beert schreef:
Besmetten kan via jou of andere gevoelige zoogdieren, zoals paard, varken of bijvoorbeeld een kat. En ze kunnen ook een eend besmetten die naast ze landt. De eend kan met het virus op zak wegvliegen.

De kans is klein, heel klein, maar het kan.

Hmm ok ok ik gooi er wel n ren voor. Vreemd dat t ministerie dat niet nodig vindt, maar je hebt wel gelijk natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:22

beert schreef:
Er is een verschil tussen ophokplicht en afschermplicht. Commerciële pluimveehouders moeten ophokken, dus in een gebouw.

Hobbyhouders mogen afschermen, dus een volière of ren mag ook. Je moet alleen direct contact met wilde vogels, uitwerpselen en zoogdieren voorkomen. Je kip mag dus niet los bij je paard in een stal, maar wel buiten in de ren. Afschermen kan ook met een zeil erover bijvoorbeeld.

Als je niet kan afschermen, moet je dus ophokken. Dit als reactie op de ophok- en afschermplicht.

Accoord.
En wat ik nergens op de site van het ministerie heb gelezen:
....het virus dat in Hekendorp opdook, is door mensen binnengebracht....
Naast het ophokken, afschermen en wat al niet: maak vooral dat noch jijzelf noch de voerleverancier, hoefsmid, etc het virus, uitgepoept door trekvogels kan binnenbrengen. Ontsmetten en eventueel andere kleren aan voor je de stal (afgeschermde ruimte, etc) binnengaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:27

PLK schreef:

....bij hondsdolheid is de eerste reactie doorgaans: "we moeten vossen afschieten! "
Dit blijkt averechts te werken: vossen zijn territoriumdieren, dus bij afschot weet je zeker dat er beweging in de populatie komt, terwijl je om verspreiding tegen te gaan juist geen (....zo weinig mogelijk...) beweging wilt.

En aangezien het mensen zijn geweest die het virus ongewild de stal in hebben gebracht: hoe minder mensen er nu op eenden jagen (die denkbaar besmet kunnen zijn) hoe beter het is.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:33

PLK schreef:

Wat doe je met wild dat je afschiet? Meenemen... En welke dieren komen het meest in contact met wilde vogels die het kunnen hebben? Juist... :) Of je sleept het virus zelf mee, of je neemt een besmette vogel mee, of je neemt een dier mee dat het virus kan versprijden. Dat wil je niet...

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:37

Ok dank je! Hier id buurt wordt veel op reeen en hazen geschoten. Wist niet dat die t ook kunnen verspreiden..

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:39

Janneke2 schreef:
PLK schreef:

....bij hondsdolheid is de eerste reactie doorgaans: "we moeten vossen afschieten! "
Dit blijkt averechts te werken: vossen zijn territoriumdieren, dus bij afschot weet je zeker dat er beweging in de populatie komt, terwijl je om verspreiding tegen te gaan juist geen (....zo weinig mogelijk...) beweging wilt.

En aangezien het mensen zijn geweest die het virus ongewild de stal in hebben gebracht: hoe minder mensen er nu op eenden jagen (die denkbaar besmet kunnen zijn) hoe beter het is.

Dit inderdaad ook, daar had ik nog niet aan gedacht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:44

Hier wordt bijvoorbeeld veel op de landerijen op eenden gejaagd. Dan gaan de jagers van de ene boer naar de andere. Zo kan het natuurlijk ook nog verspreid worden.
Bovendien is er in elk geval voor dode vogels ook een regeling: die mogen alleen door Rendac worden opgehaald volgens één van de laatste berichten van de Rijksoverheid.
Dus een jager mag geen dode vogels meenemen momenteel.
Laten we voor iedereen hopen dat het hierbij blijft en dat alle regelingen zaterdag a.s. om 14.00 weer opgeheven kunnen worden en dat we er voorlopig niet meer mee te maken krijgen!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 05:35

72 uur vanaf donderdag 14.00u is zondag 14.00u en niet zaterdag :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:22

Oeps ja, je hebt helemaal gelijk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:27

Net gebeld met onze veearts. Om 17.00u gisteren mail gehad dat paardenvervoer binnen de 10 km zone verboden is, mits noodgeval met verklaring veearts. Dus zoals op de site van de knhs

Het was zo verwarrend, ik las steeds iets anders.
maar buiten de 10 km zone mogen paarden vervoerd worden met een eigenveklaring, mits ze niet van een commercieel pluimveehouderij komen.
maar omdat wij binnen de 10 km toezichszone zitten, is paardenvervoer verboden

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:31

Vraagje: op de site van de KNHS staat een link naar de formulieren die je nodig hebt. Daar zit ook een eigenverklaring vervoersregistratie paardenvervoermiddel bij. Is die ook verplicht? In het draaiboek waar ik de vorige keer die verklaring vandaan had zat ie niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:46

Janouk, zo begreep ik het inderdaad ook, volgens mij hetzelfde als de vorige keer.

Djuulsie, die was vorige keer ook verplicht als je die van het ontsmetten bedoelt.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:48

Jet, het is een verklaring waarin je aangeeft dat je trailer alleen voor paarden gebruikt is.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:50

Ik las of hoorde ergens dat Ter Aar 15 km van de vorige uitbraak ligt? (Heb het niet nagekeken en ben geen topografisch wonder, dus weet niet of het klopt, maar dan zouden beide 10 km gebieden elkaar overlappen?)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:29

KellyLytsa schreef:

Raar, wat is nu waar? DAP Bodegraven zegt dat vervoer binnen de 10 km grens wel mag en de overheid zegt dat het niet mag, mits een dringend geval met een DA verklaring.