Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:44

ElineS: en waar staat dat dan in het bericht van de DB? Want ze hebben het over het straffen mensen die een droge plek kunnen bieden, volgens hun miniscuul. Maar wat is miniscuul wanneer er meerdere paarden kunnen liggen?
Wie beoordeelt wanneer het miniscuul is, en wanneer het voldoende is?

Callum: ik heb nou niet het idee dat er maar twee kampen zijn hoor?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:49

callum schreef:
Wel een leuke discussie dit. Het zou goed zijn als er eens goed gekeken wordt naar paardenwelzijn in het algemeen. En dan eens met duidelijke en gegronde wetten komen die gestaaft zijn op nieuw onderzoek. We weten inmiddels zoveel nieuwe en andere dingen.
het is alleen nu zo 2 kampen. De een wil koste wat het kost natuurlijk. Dus 24/7buiten ongeacht wat. En dan de andere kant. Paard zoveel mogelijk inpakken en beschermen en apart en binnen. Er ontstaat tunnelvisie. Dat is zonde.

er is inderdaad ook nog een middenweg...ook is het verstandig ieder paard eens individueel te bekijken.

callum

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:51

Air ik bedoelde niet specifiek in dit topic maar meer in zijn algemeenheid zeg maar

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:55

Geloof me ik heb van een modderweiland de meest extreme vorm gezien.. op mijn oude verzorgstal om precies te zijn. Mijn verzorgpony stond in het begin 24/7 in dat weiland, en op zn ergst zakten we tot bijna onze knieen in de modder/mest (ponys dus ook met gemakt tot de knieen). Waren genoeg andere weilanden waar ze in konden die gewoon gras hadden, vraag me niet waarom ze daar niet stonden, maar waarschijnlijk omdat ze dan te dik werden terwijl de meesten eigenlijk al op het randje van dik zijn zaten. (mijne totaal niet trouwens, was te dun). Ben erg blij er nu iets aan gedaan mag worden. Op het moment staat ze daar niet meer, jammer voor mij want ik kan haar niet meer verzorgen maar eerlijk gezegd heeft zij nu gewoon een beter plekje.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:05

geerke schreef:
ze mogen van mij in de bagger staan,inderdaad beter dan binnen...maar dan wel kunnen opdrogen een dagdeel.
en waarom is binnen altijd de enige andere optie? Een fijne droge paddock istoch ook een optie?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:46

Hoe zit het dan bij mij? Paarden hebben debak-paddock, in de winter vaak nat, 1 stal blijft open waar ze met ze 2en in kunnen staan, niet liggen, snachts gaan ze beisen in hun eigen stal. Is dat dan juist?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:55

Ik vraag me af hoe de stallen die in de randstad (ik noem maar even een voorbeeld) liggen dit gaan oplossen. Daar hebben ze toch al vaak niet heel veel weiland en een beperkt aantal paddocks. Als die paddocks nou heel drassig worden en de paarden een stukje wegzakken. Moeten de paarden dan de hele winterperiode binnen blijven staan? Dit is toch ook niet bevorderlijk voor de gezondheid?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:00

farahdiba46 kan je het wel gewoon netjes houden? Het is een discussie, geen scheldpartij.

Ik denk dat er heel veel tussen wegen mogelijk zijn. en ik heb zeker niet het idee dat er 2 kampen zijn.

@ lillian het gaat niet om een paar uur in de modder maar 24/7 (zoals ik het lees). Die paarden in de randstad zouden dus gewoon een paar uur buiten kunnen mijn inziens. Ook veel beter dan binnen laten staan!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:23

Trieste regel, resultaat is nog meer paarden in een stal al dan niet met een flinke laag stront en zeik waar ze niet uit weg kunnen lopen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:28

Wat een rare opmerkingen net of er niks anders is dan of een modderwei of een vieze stal? Je zou denken dat we als paardliefhebbers hier onder elkaar juist dolbij zijn met deze regeling maar blijkbaar zien veel mensen het zwart wit. Een droog stuk grond en een schone stal is geen optie blijkbaar?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:28

Zelfs al zouden de paarden binnen staan betekend dit toch niet dat ze gelijk alleen maar in stront en zeik staan. Er zijn ook gewoon bedrijven pensionstallen en mensen die elke dag de stal keurig hebben. Vind dat zo een overdreven niks reactie. Ik ben ook geen voorstander van 24/7binnen maar om dan gelijk maar te concluderen dat paarden die binnenstaan niet schoon kunnen staan is wel erg zwart wit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:30

Onze wei is in de winter voor 3/4 drassig, nat en smerig. Maar 1/4 is dus bestraat en stuk overkapt zelfs. Dus ze kunnen kiezen, nu vinden ze het zelf best fijn om ook in de drab te staan bij vlagen. Ik hoop dat niet zo'n te brave Hendrik nu denkt; o jee zielig en ik op de vinger wordt getikt :+
Ik geef ze een keuze.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-07-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:30

Ik zei ook al dan niet.... Dus niet perse vies. Maar dus wel meer paarden uren in een klein hok.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:34

[quote="gekvanfleur"]Er vallen wel veel bokkers door de mand hier. :j

Tig topics worden vergald met 'een paar hoort meer buiten' gezeur en nu hebben er zo te lezen een paar bokkers weliswaar hun paard altijd buiten, maar lekker in de drek..
Ik snap echt het probleem niet. Als je een paard hebt moet je gewoon zorgen voor een goed onderkomen. En dat is niet 24-7 op stal en niet in een of ander modderweiland. Amen _/-\o_

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:36

Want jij kent weilanden die het hele jaar door kurkdroog blijven in Nederland?

Zelfs met drainage kom je er dan niet mee.

Als een drassig weiland/paddock verboden is ondanks droge plekken, en grotendeels op stal niet, dan wordt het inderdaad 'ophokken'. Of volgens jou zijn er nog legio andere mogelijkheden waar wij niets van af weten? Schuilstallen ed. mag je niet zomaar neerzetten, in veel gevallen zelfs helemaal niet.

Als ze een droge plek om te liggen in de weide niet voldoende vinden en miniscuul noemen(terwijl dat formaat bij stallen wel legaal is), dan is hun logica niet erg realistisch. We wonen nou eenmaal niet in één of ander zonnig kuuroord.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:02

Toch weer jammer, sommige reacties hier.
Alsof het enige alternatief van een blubberland, een stal is, die vol zit met bagger en mest.
Als je moedwillig je paard 24 uur in de drek zet, tot ver boven de koten, onder het mom van het is zo gezond voor hem 24 uur buiten, ben je zeker niet bezig met het welzijn van je paard, maar meer met het welzijn van je portemonnee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:06

Maar even ingaan op een minuscule droge plaats hè :)

Stel je hebt een situatie waar een paar paardjes in een stuk wei staan waar het 1 grote drekboel is, gewoon vanwege een natte winter. En ze hebben in die drek als enige droge plek, een containerstal.

Dan hebben ze de ruimte van een stal om droog te kunnen staan.

Maar verder dus geen enkele droge uitloop...die dieren staan ook niet de hele dag in die container, beetje mot onderling waardoor ze niet allemaal droog kunnen staan, en al zouden ze dat wel doen dan staan ze dus de hele dag in die container.

IK vind zo'n situatie zeer armoedig en dieronvriendelijk en van mij mag zoiets aangepakt worden.

En hoewel ik een groot voorstander ben van paarden lekker buiten, en niet urenlang ophokken, denk ik dat een stalpaard op een fijn opgezette en gerunde stal, dat een paar uur per dag in een betere kwaliteit paddock buiten staat, het toch een heel stuk beter voor elkaar heeft dan die stumperds die de hele dag alleen maar kniediep in de bagger of in die container kunnen staan :(:)

Je hoort gewoon een fatsoenlijke uitloop voor je paard te hebben, of je het dier nu voornamelijk buiten of voornamelijk op stal hebt staan doet er niet toe: je weet dat je in een land woont waar het veel kan regenen en de grond helemaal aan gort getrapt kan worden, en je bent gewoon zelf verantwoordelijk om voorbereidingen te treffen om dergelijk weer de baas te kunnen.

Dat je dan tijdens echt extreme weersomstandigheden eens in de 10 jaar een keer 2 weken lang ook in je normaal altijd heel begaanbare paddock kan zwemmen is iets dat puur pech is. Maar dieren die elke winter weer maandenlang in de drek staan, waarbij de eigenaar een beetje zielig gaat lopen doen met dooddoeners als:

- ik mag nu eenmaal niks veranderen aan de wei
- ik ben nu eenmaal niet zo rijk
- van de zomer ging het prima
- beter in de modder dan 24/7 binnen
- paarden staan in de natuur ook in de modder

Tja... alleen maar goed dat er nu regelgeving is waarmee dergelijke situatie aangepakt kunnen worden want paardeneigenaars zelf denken soms wel heel erg makkelijk over hun paard dat staat te overleven in de drek terwijl ze zelf lekker in hun warme bedje liggen en de dieren elke dag maar even zien, blij dat ze eten krijgen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:07

Je voelt je duidelijk aangesproken Air. Bang dat ze bij je op stoep staan straks? Het gaat om weilanden die GEEN droge plekken hebben en waar een paard altijd instaat?

Maar als je geen droge plek aan je paard kan bieden dan hoort die daar niet te staan. En er staat nergens dat je dan maar moet 'ophokken' maar wel dat je een geschikte plek moet hebben.

Ik heb de paarden aan huis en we hokken ze lekker s'nachts op. Vinden ze vreselijk... not.. Fijne grote buitenstallen en voldoende te eten nou dat vinden ze prima. Dit doen we omdat we anders met veel regen een grote modderpoel overhouden. Door snachts op te stallen gebeurd dat niet. Tuurlijk wel een stuk maar lang niet alles.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:11

Ik heb de door jou genoemde situatie van een containerstal in de drek van dichtbij meegemaakt.

Het was nog geeneens een containerstal, maar gewoon een zeecontainer met de opening op de korte kant.

De paarden gaan niet graag tot achterin zo'n ruimte en er gaat al snel 1 paard in de opening staan en de rest kan het vergeten.

De vloer wordt vies en glad doordat ze modder binnenlopen, om er nog wat van te maken moet je blijven opstrooien.
Dus al snel liggen er aardig wat balen in om tegen de bagger op te kunnen.
Als je dan een keer de zon op zo'n container vol met vochtig en vies stro heb, verga je zowat van de lucht, echt benauwd wordt het dan.

Voeren enzo is ook drama, kom maar eens met een kruiwagen door die drek.

Gelukkig is er na een poosje voor een andere oplossing gekozen, maar wat was dit drama om mee te maken en wat was ik blij dat m'n eigen pony's een ruime verharding rond hun stalletjes hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:15

Dakotah schreef:
Toch weer jammer, sommige reacties hier.
Alsof het enige alternatief van een blubberland, een stal is, die vol zit met bagger en mest.
Als je moedwillig je paard 24 uur in de drek zet, tot ver boven de koten, onder het mom van het is zo gezond voor hem 24 uur buiten, ben je zeker niet bezig met het welzijn van je paard, maar meer met het welzijn van je portemonnee.

Helemaal mee eens!!

Geld ook voor veel pension stallen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:17

Ik vind het hypocriet dat een droge containerstal met modderige uitloop niet goed. Maar een stal zonder uitloop wel. Schiet mij maar lek maar dat snap ik niet hoor. Paard heeft dan zelf de keus om binnen en droog te staan.

Sommige mensen lezen trouwens niet goed. Voor 1 juli was een droge plek voldoende vanaf 1 juli niet meer.

Voor mij is er overigens niet veel verschil tussen het paard in een droge stal zetten of het paard in een vieze stal zetten. Beide worden de paarden opgesloten op een minuscuul plekje. Ook al zou dat alleen s nachts zijn dat is veels te lang.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:21

Een droge containerstal MET een droge uitloop zou dan toch stukken beter zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:22

farahdiba46 schreef:
geerke schreef:
ze mogen van mij in de bagger staan,inderdaad beter dan binnen...maar dan wel kunnen opdrogen een dagdeel.
en waarom is binnen altijd de enige andere optie? Een fijne droge paddock istoch ook een optie?

ik weet het niet,maar volgens mij ligt een gedeelte van nederland 7 meter onder de zeespiegel.Meestal is dat een garantie voor bagger of een drijfnatte paddock.Of de paddock moet goed gedraineerd zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:23

Maar dat gaat niet altijd. Maar dan heeft het paard zelf de keus om in de droge stal te gaan staan. Opsluiten in de stal dan wordt het paard gedwongen. Ik zie werkelijk waar niet waar het opsluiten in een stal beter is dan een droge stal met een dan modderige uitloop/weide.

Dat gezegd.... Modderige weide mag niet, modderig paddock dus wel? Want dat is geen weide?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:25

Mijn wei veranderd in een zwembad. Paarden gaan er na oktober niet meer op. De bak wordt ook nat maar is zand dus daar zakken ze niet in. Hebben een enorm betegeld stuk en inloopstal van 12 bij 3 die snachts vaak dicht gaat.
Buiten het feit dat je weiland naar de zooi wordt gelopen vind ik idd dat een paard droog moet kunnen staan en liggen